• Joline98

TVÄTTMEDEL O SKÖLJMEDEL TILL BABY

Hej! Skulle behöva hjälp då det är mitt första barn och hört man inte ska använda vanligt tvättmedel osv till bebis så... Vilket sköljmedel och tvätt medel är bra att använda till en nyfödd bebis?

• Svar på tråden TVÄTTMEDEL O SKÖLJMEDEL TILL BABY
  • Fliselisan

Vi har enbart ekologiskt tvättmedel till hela familjen. Kläder är ju något man har mot huden hela tiden och det är mycket kemikalier i vanligt tvättmedel. Brukar köpa Attitude, säljs på Apotea.se bla och vissa Icabutiker har det.

• Tangent

Liksom de flesta som svarar använde jag inget sköljmedel. Tror att bvc-ssk sa att man inte skulle använda det pga allergirísk..
    Fick också lära mig att man alltid ska tvätta bebiskläder (ej ytterkläder) innan man använder dem.

• trollhona

Jag har använt Neutral tvättmedel. Doftfritt och finns att köpa lite varstans.
    Sköljmedel ska du undvika till nyfödda för det kan ge upphov till astma/allergi.

Du ska inte heller torktumla kläder till nyfödda. Detta för att ludd mm som finns i torktumlaren sätter sig i kläder/filtar/sängkläder och kan ge barnet andningssvårigheter och i vissa fall kopplas till PSD.
    Så tvätta i 40-60 grader, häng på handdukstorken.

Lycka till med pyret

• trollhona
    SI12344 skrev 2018-12-16 19:43:44 följande:

Vanliga bodys går ju utmärkt att tumla! Men de blir inte hårda av annan tork heller. Sköljmedel är skit.

Limajo skrev 2018-12-16 19:46:31 följande:
    Eh va? Vad köper du för babykläder? Allt i 100% bommul funkar utmärkt att tumla.

Sköljmedel är bara skräp...
    Alexi skrev 2018-12-16 21:57:38 följande:
    Oj, är det några kläder som funkar utmärkt att torktumla så är det ju småbarnskläder. "Plyschbyxor blir jättemjuka av tumling, bodys mm är ju bomull.
    elyse skrev 2018-12-16 23:22:47 följande:
    Det gör de absolut. Det kan hända att det inte står så på tvättrådet, men det kan ju också rekommenderas att kläderna ska tvättas i 30-40 grader och det gör man ju inte om bebisen har kräkts eller bajsat på kläderna utan i 60.

Du ska inte torktumla kläder till nyfödda. Detta för att ludd mm som finns i torktumlaren sätter sig i kläder/filtar/sängkläder och kan ge barnet andningssvårigheter och i vissa fall kopplas till PSD.
    Så tvätta i 40-60 grader, häng på handdukstorken.

• Miwakaka

Haha, vissa får det att låta som om TS behövde tips på vilket råttgift som är skonsammast för barn.. gode gud!

TS ville inte, så vitt jag kan se, ha någon predikan om hur dåååååligt sköljmedel och diverse tvättmedel är för miljön (hoppas ni miljömedvetna människor slutar tvätta alls, mest skonsammast så!) TS ville veta vilket tvättmedel OCH sköljmedel som va mest skonsamt för en bebis, inget annat!

TS: ser att du redan gjort ditt val. Som med allt annat finns det en uppsjö med skonsamma alternativ, testa dig fram :) reagerar bebis testar du något annat osv. Jag har kört Via Sensitive tvättmedel och Softlan Softness and Care sköljmedel sedan födseln till min son, funkat fint till honom och mig :)

• Freya18
    Miwakaka skrev 2018-12-18 23:07:58 följande:

Haha, vissa får det att låta som om TS behövde tips på vilket råttgift som är skonsammast för barn.. gode gud!

TS ville inte, så vitt jag kan se, ha någon predikan om hur dåååååligt sköljmedel och diverse tvättmedel är för miljön (hoppas ni miljömedvetna människor slutar tvätta alls, mest skonsammast så!) TS ville veta vilket tvättmedel OCH sköljmedel som va mest skonsamt för en bebis, inget annat!

TS: ser att du redan gjort ditt val. Som med allt annat finns det en uppsjö med skonsamma alternativ, testa dig fram :) reagerar bebis testar du något annat osv. Jag har kört Via Sensitive tvättmedel och Softlan Softness and Care sköljmedel sedan födseln till min son, funkat fint till honom och mig :)

Idag ska man tänka på miljön. Det är ju våra barns framtid. Det är ju inte så att jorden mår bättre för varje dag som går. Jag tycker absolut att man ska tänka på hur vi kan påverka miljön på bästa sätt idag.

Sen förstår jag inte varför föräldrar vill använda sköljmedel till kläder när det är både dåligt för miljön och väldigt ohälsosamt för våra kroppar. Förstör klädernas kvalité också. Man vill väl sitt barns bästa?

Vi tvättar med tvättnötter och använder ättika till handdukar sen hänger vi upp kläderna på tork. Funkar kanonbra! :) Och min sons hud slipper onödiga kemikalier.
  • MallaL

Sköljmedel är aldrig skonsamt. Det är till skillnad från tvättmedel en produkt som består av kemikalier som STANNAR KVAR i kläderna, det är ju det som är meningen. Även om just ditt barns hud inte påverkas vet du inte hur kemikalierna påverkar kroppen i det långa loppet.

Och som sagt inte bra för miljön heller när kemikalierna kommer ut i våra vattendrag.
  • Miwakaka
    Freya18 skrev 2018-12-19 01:13:36 följande:

Idag ska man tänka på miljön. Det är ju våra barns framtid. Det är ju inte så att jorden mår bättre för varje dag som går. Jag tycker absolut att man ska tänka på hur vi kan påverka miljön på bästa sätt idag.

Sen förstår jag inte varför föräldrar vill använda sköljmedel till kläder när det är både dåligt för miljön och väldigt ohälsosamt för våra kroppar. Förstör klädernas kvalité också. Man vill väl sitt barns bästa?

Vi tvättar med tvättnötter och använder ättika till handdukar sen hänger vi upp kläderna på tork. Funkar kanonbra! :) Och min sons hud slipper onödiga kemikalier.

Alla är vi olika och bidrar på olika sätt till en bättre miljö. Vissar vegetarianer eller veganer, andra inte. Vissa struntar i sköljmedel, andra inte. Ska du ditt barns bästa så föreslår jag att du (om du inte redan gör det) bosätter dig i en stuga långt ifrån trafik samt onödig lufttrafik. Avgaser är nämligen inte heller bra för barn. Använder du parfym? Tvål? Förmodligen inte..
  • trollhona
    Limajo skrev 2018-12-19 07:29:52 följande:
    Nu har jag googlat en stund och hittar inget som styrker det du säger. Har du någon källa pä detta eller var har du hört det?
    Det är ett australiskforskarteam som studerar det nu. Det är tydligen kopplat till en specifik känslighet som finns hos vissa barn. Men eftersom man inte vet om just ens eget barn är extrakänsligt så ska man undvika det helt.
    Du har aldrig undrat över att det står nej till att torktumla på alla babykläder?
  • alliew
    Joline98 skrev 2018-12-16 13:57:14 följande:

Hej! Skulle behöva hjälp då det är mitt första barn och hört man inte ska använda vanligt tvättmedel osv till bebis så... Vilket sköljmedel och tvätt medel är bra att använda till en nyfödd bebis?

Tvättmedel ska vara doftfritt, så neutral är bra.
    Sköljmedel ska du absolut inte använda, det är inte bra för barnet.
  • alliew

Fast dt  är ju typ den hon gör. Hon VET att sköljmedel är superdåligt för barnet ändå så använder hon det.
    Varför ens då bry sig om att köpa skonsamt tvättmedel när man ändå förstör dess effekter med sköljmedel?

Det är lite som att säga att "jag vet att cigaretter är dåliga för barn men vilka är minst dåliga så kan jag röka dem genom hela graviditeten."
  • Anonym (Stå hej)

Jag har fått 5 barn varav äldsta är 14 år idag. Alla har överlevt att deras kläder tvättats i både ikke parfym fritt tvättmedel och sköljmedel sen födseln.

• trollhona
    Limajo skrev 2019-01-10 23:04:26 följande:
    Det var ju inte direkt en källa... men men.

Om det vore så välkänt så att alla babykläder är märkta med ej torktumling pga detta så skulle man ju tro att det var mer.. välkänt? Plus att det andra bäbisplagget jag kollade (av två) på Polarn och pyrets hemsida verkar gå alldeles utmärkt att tumla så det stämmer ju inte det du skriver.

Här - en källa på det: www.polarnopyret.se/barnklader/soft-wear/velourbyxor-nyfodd-turkos-60392332-662

Jag säger inte att den här risken inte finns, men jag misstänker att om den finns är den så vansinnigt liten att det bara är onödig skrämselpropaganda att bannlysa torktumling hos föräldrar som har tillräckligt mycket att hinna med utan att känna att de måste stå och hänga varje liten socka för att inte bäbisen ska kvävas och dö.
    Rapporten är inte klar, därav "forskar på det just nu" så det finns ingen källa till den. Men diskussionen kring torktumling och PSD har förts under lång tid. Sedan gör ju var och en som man vill. Rökning och sömntabletter hos modern är också kopplat till PSD, men det finns barn som överlever det med. Själv undviker jag allt sådant för jag tycker mitt barns liv är mer värt än så.

På vilket sätt menar du att det är stressande att hänga upp babyplagg på handukstorken istället för att slänga in dem i tumlaren? Jisses, har man SÅ jäktigt i livet bör man nog inte skaffa massa barn.
Svar på tråden TVÄTTMEDEL O SKÖLJMEDEL TILL BABY