• Anonym (Lisa)

Hur hör ni styvmammor för att koppla av i ert eget hem?

Just nu är jag så arg så att jag kokar. Jag har dragit mig undan i hemmet som vanligt under styvfamiljsveckan och har på mig öronproppar. Det är så svårt att bo med någon annans barn. Hur gör ni andra styvmammor för att koppla av i ert eget hem? Jag blev arg nyss för att min man plötsligt kommer och meddelar att styvbarnet har träning imorgon kväll, och att jag därför måste vara hemma och ta hand om vårt gemensamma barn. Detta trots att jag har tagit hand om vårt gemensamma barn både måndag, tisdag och ikväll. Imorgon var planen att jag skulle träna själv och vara barnfri. Men av någon konstig anledning tror min man att hans egen tid och styvbarnets tid är så mycket viktigare än min? Varför? Såklart fräste jag ifrån och det blev gräl. Och såklart känner jag mig usel efteråt och som ?elaka styvmamman?. Jag hatar att bo i styvfamilj! Detta har pågått i två år och jag blir bara less. Känner någon igen sig i detta?

• Svar på tråden Hur hör ni styvmammor för att koppla av i ert eget hem?
  • Ällingen
    Anonym (Sandra) skrev 2019-04-04 13:30:11 följande:

Har du levt som bonus/styvförälder? Det är inget ovanligt att problemen uppstår då. Den nyblivna mamman är trött och behöver landa med sin bebis medans ex och mannens barn vill hetsa på pga svartsjuka. Hela gruppdynamiken och hierarkin ruckas när det nya barnet kommer.

Hetsar på? Det är ju barnens syskon. Dom har samma pappa, så det är väl inte konstigt? Konstigare är det ju att mamman ska isolera sig med det nya barnet och det bara ska vara dom två. Helt galet, tycker jag.
  • Anonym (Sandra)
    Ällingen skrev 2019-04-04 15:15:04 följande:

Hetsar på? Det är ju barnens syskon. Dom har samma pappa, så det är väl inte konstigt? Konstigare är det ju att mamman ska isolera sig med det nya barnet och det bara ska vara dom två. Helt galet, tycker jag.

Det är ingen som har sagt att mamman ska isolera sig med bebisen. Men precis som att nyförlösta mammor i kärnfamiljer är rätt trötta nyss hemkommen från BB där partnern får sköta större barn och markservicen så är det samma för bonusmorsor. Eller de ska ju vara Heliga Moder Teresa och Wonderwoman båda två i ett tycker du?

Det är en stor omställning för alla när ett nytillskott kommer till familjen, mycket fula känslor som svartsjuka kan dessa barn känna och det är fullt normalt. Då får föräldrarna sätta sina stora egon åt sidan och se vad som är bäst för sina barn i det läget.
  • Ällingen
    Anonym (Sandra) skrev 2019-04-04 16:08:59 följande:

Det är ingen som har sagt att mamman ska isolera sig med bebisen. Men precis som att nyförlösta mammor i kärnfamiljer är rätt trötta nyss hemkommen från BB där partnern får sköta större barn och markservicen så är det samma för bonusmorsor. Eller de ska ju vara Heliga Moder Teresa och Wonderwoman båda två i ett tycker du?

Det är en stor omställning för alla när ett nytillskott kommer till familjen, mycket fula känslor som svartsjuka kan dessa barn känna och det är fullt normalt. Då får föräldrarna sätta sina stora egon åt sidan och se vad som är bäst för sina barn i det läget.

Det är fullt normalt att föda barn och känna trötthet efteråt. Så bara därför ska mamman ligga som prinssesan på ärten och få allt serverat? Mycket märklig inställning tycker jag. Vad är det för fel med att städa eller laga mat? Umgås med resten av familjen?
  • Ess
    Ällingen skrev 2019-04-04 17:20:01 följande:
    Det är fullt normalt att föda barn och känna trötthet efteråt. Så bara därför ska mamman ligga som prinssesan på ärten och få allt serverat? Mycket märklig inställning tycker jag. Vad är det för fel med att städa eller laga mat? Umgås med resten av familjen?
    Precis som exet fick när hon blev mamma första gången. Inget konstigt alls att man vill va ifred och inte ha andras ungar hängande över sig 
  • Ällingen
    Ess skrev 2019-04-04 20:10:23 följande:

Precis som exet fick när hon blev mamma första gången. Inget konstigt alls att man vill va ifred och inte ha andras ungar hängande över sig 

Nä okej, och andras ungar hade inte fått ett syskon?
  • Anonym (Nej)
    Ess skrev 2019-04-04 20:10:23 följande:

Fast väljer man en partner som redan har barn så kan man inte förvänta sig samma bebisbubbla som i en kärnfamilj. Man väljer bort massor när man väljer en sådan partner. Hans ursprungsfamilj kommer alltid vara hans familj. Han har redan upplevt första barnet, bebisbubbla och det ruset. För ens partner och partnerns barn så är det bara ytterligare ett syskon.

Vill man ha bebisbubbla, mysisoleringenoch första barn upplevelsen så väljer man någon där detta är möjligt. Befintliga barns känslor går före en ny kvinnas känslor. Iallafall om pappan är en någorlunda vettig pappa.
  • Plupp73

Vet inte. Man kanske får anpassa så att det blir mer egentid under de veckor ni inte har hans barn. Förstår om han vill vara med sina barn när de är hos er. Känner samma sedan jag skilde mig, gör allt för mina barn den tid vi har ihop.

• Anonym (mim)
    Anonym (Sandra) skrev 2019-04-04 13:30:11 följande:

Har du levt som bonus/styvförälder? Det är inget ovanligt att problemen uppstår då. Den nyblivna mamman är trött och behöver landa med sin bebis medans ex och mannens barn vill hetsa på pga svartsjuka. Hela gruppdynamiken och hierarkin ruckas när det nya barnet kommer.

Ja, nånting händer när det kommer barn. Svartsjuka vet jag inte men nånting. Förlorad makt, förlorad kontroll. Någon annan blir "viktigare". Så vanligt att exen hittar på något just i samband med bf eller förlossningen, som för att visa vem som bestämmer eller att ni kan skaffa ert barn men vill jag något behöver jag inte komma överens med er. Typ "jag bokar min resa i två veckor när hon är i vecka 39, utan att komma överens med er för nu kan ju inte ni resa någonstans och då ska ju ni ändå vara hemma och ni kan ju inte hindra det första barnet att vara hos er för hur skulle det få er att se ut, är ju knappast mitt problem om han missar förlossningen för att ta hans om vårt barn".
  • Anonym (mim)
    Anonym (Nej) skrev 2019-04-04 20:20:16 följande:

Fast väljer man en partner som redan har barn så kan man inte förvänta sig samma bebisbubbla som i en kärnfamilj. Man väljer bort massor när man väljer en sådan partner. Hans ursprungsfamilj kommer alltid vara hans familj. Han har redan upplevt första barnet, bebisbubbla och det ruset. För ens partner och partnerns barn så är det bara ytterligare ett syskon.

Vill man ha bebisbubbla, mysisoleringenoch första barn upplevelsen så väljer man någon där detta är möjligt. Befintliga barns känslor går före en ny kvinnas känslor. Iallafall om pappan är en någorlunda vettig pappa.

Ja, för allt är hela tiden en tävling om vem som är viktigast, eller hur. Det går ju aldrig att tänka sig att man kan komma fram till något där alla mår bra. Det måste ju vara helt jävla omöjligt. Pappas partner mår bra = pappans barn blir jävligt olyckliga. Pappans partner mår skit jävla piss = pappans barn sen tidigare är helt jävla överlyckliga.

Barnen kommer alltid före. Men bara de tidigare barnen

Det nyfödda barnet är det inte så noga med, det duger med en morsa som mår skit jävla piss till den. "Barnens bästa", i helvete heller, jävla hycklare.
  • Anonym (Sandra)
    Ällingen skrev 2019-04-04 17:20:01 följande:

I många kärnfamiljer jag känner så bjuder man över far eller morföräldrar för att ta hand om de äldre barnen medans mamma och pappa får vara i sin ?bubbla? iallafall i några dagar.

Återigen, varför ska bonusmorsor bli fråntagna rätten till att få andas iallafall i några dagar? Ingen tror ju att större barn i kärnfamiljen inte anknyter till det yngre syskonet ifall mamma ligger i sovrummet och ammar första veckan, varför pockar man på bonusmorsor om det argumentet?
Svar på tråden Hur hör ni styvmammor för att koppla av i ert eget hem?