• Anonym (Lisa)

Hur hör ni styvmammor för att koppla av i ert eget hem?

Just nu är jag så arg så att jag kokar. Jag har dragit mig undan i hemmet som vanligt under styvfamiljsveckan och har på mig öronproppar. Det är så svårt att bo med någon annans barn. Hur gör ni andra styvmammor för att koppla av i ert eget hem? Jag blev arg nyss för att min man plötsligt kommer och meddelar att styvbarnet har träning imorgon kväll, och att jag därför måste vara hemma och ta hand om vårt gemensamma barn. Detta trots att jag har tagit hand om vårt gemensamma barn både måndag, tisdag och ikväll. Imorgon var planen att jag skulle träna själv och vara barnfri. Men av någon konstig anledning tror min man att hans egen tid och styvbarnets tid är så mycket viktigare än min? Varför? Såklart fräste jag ifrån och det blev gräl. Och såklart känner jag mig usel efteråt och som ?elaka styvmamman?. Jag hatar att bo i styvfamilj! Detta har pågått i två år och jag blir bara less. Känner någon igen sig i detta?

• Svar på tråden Hur hör ni styvmammor för att koppla av i ert eget hem?
  • SötaSarah
    Anonym (G) skrev 2019-02-06 19:56:42 följande:

Buhuuu stackars dig ts. Jag tar gladeligen hand om de barn JAG satt till världen 7 dagar i veckan. Jävla patetiskt. Flytta och lämna de andra ifred.

Fast nu är det ju inte HON som satt barnet till världen utan DOM!
    Leon 110629 ♥ Love 150905 ♥ BF juni 2018
  • Anonym (Seriöst)
    Anonym (G) skrev 2019-02-06 19:59:37 följande:

Han träffar sina andra barn HALVA tiden mot vad han förmodligen vill. Är det så jävla svårt för dig att fatta?! Låt dom va den lilla tid de får tillsammans! Du borde skämmas.Svartsjuka, bittra styvmorsor är ta mej fan det mest avtändande som finns.

Fast han har väl delvis satt sig i den sitsen. Så varannan vecka ska hon ta hand om deras gemensamma o offra sin enda dag hon har SIN tid för han måste va ensam med sitt äldre barn. Då missar han halva tiden med deras gemensamma också då. Funkar inte att välja så! Man lär väl ändå hjälpa till med ALLA barn även om man träffar ett barn halva tiden........
  • Anonym (Seriöst)
    Anonym (G) skrev 2019-02-06 20:02:19 följande:

Lämpar över barnet till mamman? Vad är ni för föräldrar egentligen? Varför skaffar så många barn som de inte har lust att ta fullt ansvar för? Hur svårt kan det vara att pappan varannan vecka lägger lite mer tid på sitt skilsmässobarn som tvingas åka mellan två hem?

Men helt ok för pappan att skaffa ännu ett barn men bara ta fullt ansvar för det varannan vecka?! Snacka om att säga emot sig själv!
  • Anonym (Seriöst)
    Anonym (Huh) skrev 2019-02-06 20:02:36 följande:

Läs igen : Hon tycker. Hon känner.

Barnet då som bor varannan vecka ?

Det kan som sagt inte vara så att pappan vill umgås lika mycket med sitt första barn som med det gemensamma?

Om det var pappan som hade skrivit så hade du säkerligen skrivit att TS är en kvinnogris.

Visst - pappan kan ta med den lille till träning osv men jag kan tycka att TS borde ha lite mer empati och förståelse för det äldre barnets behov.

Det här borde väl ha vart ett problem för henne innan deras gemensamma kom till världen. Men iof så hade ju TS mer fritid då. Nu har hon ju ett barn att tag and om. Hemska värld.

TS - kan du inte leva med det så skilj dig.

Så man ska inte få en kväll i veckan för man är mamma? Och dessutom bonusmamma. Nej herre gud då kan mam inte få EN kväll i veckan för sig själv. Vet inte vad ni är för supermänniskor här men dom flesta kan inte ens ha bonusfamilj och då är det lätt att snacka!
  • Anonym (Seriöst)
    Anonym (Lisa) skrev 2019-02-06 20:08:39 följande:

Ok, hej alla misslyckade biomammor med en skilsmässa bakom er! Lol. Bittra biomammor borde vara ett stående uttryck. Och ja, jag är medveten om art jag själv kanske snart är en sådan, ensam i en tvåa varannan vecka, saknandes mitt barn. Men tills dess kämpar jag på och målet i varje styvfamilj måste vara att det ska funka för alla inblandade, både barn och vuxna. Jag ska inte behöva sätta mitt liv på vänt halva tiden bara för att jag är styvmamma.

Till den som skriver att jag ska flytta ut: Ja, det kanske jag gör snart och då blir det en ny separation och ny styvfamiljskarusell för barnen. Lyckat!

Till den som skriver att jag borde vetat vad jag gav mig in på: Haha! Den var bra! Visste DU hur det skulle kännas att vara mamma innan du blev det? Det är samma som att bli styvmamma, man har ingen aning.

Inga tips från andra styvmammor som vill träna och ha egentid utan dåligt samvete?

Håller med helt och hållet. Hur ska man VETA?! Omöjligt! Är också en bonusmamma till 3st varannan vecka o har 3 egna. Har ingen egentid idag tyvärr då vi dels har massa aktiviteter varannan vecka o även mamma-veckor har vi ett barn här 2 dagar extra med aktiviteter då mamman inte kan göra ngt. Önskar jag kunde få lite egentid för MIG men det verkar inte så. Hade jag vetat vad allt detta innebar hade jag inte gått in i det men man vet inte alls.... Jag hade också med ett barn in som bor med oss på heltid men det har blivit en annan sak. Men det är tufft. Svårt o slappna av i mitt eget hem varannan vecka tyvärr då det är en annans barn här kan liksom inte lämna dörren öppen när man går på toa eller duschar o ha barnet utanför utan får släpa med barnet in o stänga o låsa, som exempel.

Lider med dig!
  • Anonym (333)

Ta sj bonusen till träningen då, så kommer du hemifrån lite. Dock förstår ja att han vill hänga med sitt barn som han bara träffar varannan vecka. Hade inte du bröst det, om det var ditt?

Vad spelar det eg för roll vems unge som e vems, har man valt o leva ihop så delar man ju på alla barn givetvis.

O stökigt o stojigt? Din unge kommer också bli äldre o stojigare, sånna är barn :)

Jag har ingen bonus sj, men min sambo är bonuspappa åt min äldsta som bor hos oss på heltid.

Sambon följer honom till skolbussen varje dag. Åker o simmar en gång i veckan med honom. Köper grejer, spelar spel osv. Är helt enkelt förälder. Precis som åt våra två gemensamma barn. Min sambo är nämligen vuxen. O då beter man sig inte som en barnrumpa mot andras barn.

• Anonym (Hmmm)

Jag lever i en sådan konstellation du beskriver, men kallar det familj.

Visst finns det sånt jag stör mig på, och kanske mer än vad jag gjort om det var mina egna barn, men inte så som du beskriver.

Man måste acceptera och försöka förstå alla parter. Man kommer inte långt med intolerans och irritation. Skulle du tänka lika om det var ditt barn?

• Anonym (Sandra)
    Anonym (333) skrev 2019-02-07 21:12:01 följande:

Ta sj bonusen till träningen då, så kommer du hemifrån lite. Dock förstår ja att han vill hänga med sitt barn som han bara träffar varannan vecka. Hade inte du bröst det, om det var ditt?

Vad spelar det eg för roll vems unge som e vems, har man valt o leva ihop så delar man ju på alla barn givetvis.

O stökigt o stojigt? Din unge kommer också bli äldre o stojigare, sånna är barn :)

Jag har ingen bonus sj, men min sambo är bonuspappa åt min äldsta som bor hos oss på heltid.

Sambon följer honom till skolbussen varje dag. Åker o simmar en gång i veckan med honom. Köper grejer, spelar spel osv. Är helt enkelt förälder. Precis som åt våra två gemensamma barn. Min sambo är nämligen vuxen. O då beter man sig inte som en barnrumpa mot andras barn.

Så fint att han följer med sonen till skolbussen varje dag. Då är du rätt så utvilad med andra ord, vad skönt!

Är barnens pappa involverad? Har han en ny kvinna?
  • Anonym (Försöker)
    Anonym (Lisa) skrev 2019-02-06 20:10:56 följande:

Herregud vilka präktiga ängla-föräldrar det är i tråden, är det ingen av er som längtar efter att få vara barnfri ett par timmar i veckan och hinna träna eller träffa vänner?

Jag är biomamma . Har tre barn, 2 gemensamma och ett sedan tidigare som bor här mest. Jag vänder ut och in på mig själv för att räcka till för alla och för att inte min man ska känna som du gör . Men det är inte så lätt!! Att jag ska hinna träna förutom joggingtur med yngsta i vagnen finns inte på kartan just nu.
  • Anonym (mim)
    Anonym (Lisa) skrev 2019-02-07 15:56:25 följande:

Hej alla, tack för många svar! Jag var skitförbannad igår när jag skrev, därav ganska onyanserad och elak ton. Ursäkta om det upprörde någon. Jag skrev av mig helt enkelt, anonymt. Men jag och min man talade ut igår kväll och blev sams och han tar med vårt lilla barn till stora barnets träning. Träningen är varje torsdag men denna vecka skulle min man jobba över och hade tidigare sagt till mig att han därför skulle skippa träningen, något han ändrade i sista stund.

Hur som helst, att samköra med andra föräldrar är ett bra alternativ, även att ta hjälp av barnvakt. Han ska i alla fall inte begära att jag fungerar som ensamstående mamma varannan vecka åt vårt gemensamma barn.

Han är varken en mansbebis eller ojämställd, men det är faktiskt SVÅRT att hitta sina roller i en ganska ny styvfamilj som vi ändå är. Och ja, även jag låser in mig på toa en halvtimme i taget

Hej, jag har inte svarat tidigare men jag håller med dig i allt du säger och förstår din ilska och frustration till fullo. Bra rutet till de som förtjänade det. Bra att du och din man har kunnat dela upp ansvaret. Det är så lätt att hamna i fällan att ta mer ansvar på bonusveckorna. Jag har också sagt upp mig från det men det går inte över en natt precis.
Svar på tråden Hur hör ni styvmammor för att koppla av i ert eget hem?