• Anonym (Lisa)

Hur hör ni styvmammor för att koppla av i ert eget hem?

Just nu är jag så arg så att jag kokar. Jag har dragit mig undan i hemmet som vanligt under styvfamiljsveckan och har på mig öronproppar. Det är så svårt att bo med någon annans barn. Hur gör ni andra styvmammor för att koppla av i ert eget hem? Jag blev arg nyss för att min man plötsligt kommer och meddelar att styvbarnet har träning imorgon kväll, och att jag därför måste vara hemma och ta hand om vårt gemensamma barn. Detta trots att jag har tagit hand om vårt gemensamma barn både måndag, tisdag och ikväll. Imorgon var planen att jag skulle träna själv och vara barnfri. Men av någon konstig anledning tror min man att hans egen tid och styvbarnets tid är så mycket viktigare än min? Varför? Såklart fräste jag ifrån och det blev gräl. Och såklart känner jag mig usel efteråt och som ?elaka styvmamman?. Jag hatar att bo i styvfamilj! Detta har pågått i två år och jag blir bara less. Känner någon igen sig i detta?

• Svar på tråden Hur hör ni styvmammor för att koppla av i ert eget hem?
  • Ällingen
    Anonym (Lisa) skrev 2019-04-03 17:33:31 följande:

Nej, föräldrarollen kommer inte alls automatiskt om man är bonusfamilj, fenomenet att styvföräldern axlar en föräldraroll finns, men det är vanligare att styvföräldern är mer som en släkting eller extra-vuxen. Det beror helt på hur bonusbarnet trivs i den ombildade familjen och om det redan finns två närvarande, biologiska föräldrar. Man kan vara hur engagerad som helst som styvförälder och ändå få kalla handen från styvbarnet. Tro mig, jag vet. Läs på lite om bonusfamiljer, snälla.

Du häver ut dig argument baserade på känslor, dina egna känslor, och dom har ingen grund. Och hur skulle du kunna veta? Jag hade absolut ingen aning när jag gav mig in på det här. Fram tills vi fick vårt gemensamma barn fungerade det utmärkt.

Dom barn i ombildade familjer som mår bäst är dom som fortsätter ha sin biologiske förälder som huvudansvarig, och bonusföräldern som just en bonus. Att gå in i en bonusfamilj med inställningen att man ska funka som en riktig förälder (ryta ifrån, uppfostra, tjata och gnälla, ta ansvar, göra alla intima sysslor etc) är tvärtom en stor fara. Det är som en snårig djungel att ge sig in i, tro mig. Man kan hamna snett vid minsta felsteg. Återigen, visa lite ödmjukhet. Har du aldrig gett dig in i någon livssituation, en relation, ett jobb, en upplevelse, som inte blev som du tänkt dig? Hoppar du av direkt i så fall när det inte blev som du tänkt dig, eller försöker du förstå situationen, förbättra den, förändra dig själv och se tiden an? Det är vad jag försöker göra just nu. Men jag tar nog bort den här tråden, den startade på fel sätt när jag var upprörd (den är gammal) och känns inte aktuell längre.

Jag håller med om mycket i det du skriver. Jag bor ihop med en man som har barn, dom är stora nu. Mina egna hade mer eller mindre flyttat hemifrån när vi träffades. Jag ser mig inte som en bonus eller styvmamma till dom. Jag är en extra vuxen som finns där för dom. Hade dom varit yngre, så hade jag också bara sett mig som en sådan. En som finns där, bryr sig om och tycker om.
  • Anonym (mim)
    Bjoer skrev 2019-04-03 17:11:03 följande:

Jag förstår att det inte går hux flux, att det kräver arbete, kompromisser och att det blir konflikter. Det jag är frågande över är varför, som det verkar på svaren här iaf, man går in i situationen med inställningen att "Vi tar han om vårt barn jämt. Han tar hand om sitt när det är här." istället för ""Vi tar han om vårt barn jämt. Vi tar hand om hans när det är här.". Jag menar, det är ju inte så konstigt att han "glömmer bort dig" under de veckorna hans andra barn är där om ni då är två familjer, inte en. Och det kan mycket väl vara att jag inte fattar för att jag inte har varit i situationen, men när jag läser många av inläggen så blir jag liksom väldigt förvånad och frågande. Som nedan t.ex.

"...måste respektera att inte alla styvföräldrar vill funka som en riktig förälder."

Måste man verkligen det? Varför går någon in i en situation där de kommer bli styvförälder om de inte vill agera förälder? Det kommer ju liksom automatiskt om man bor i ett förhållande med någon som har barn.

Nej, det kommer inte automatiskt. Man blir inte automatiskt förälder åt ett barn bara för att man råkar vistas i samma hushåll. Lika lite som ett barn adopterar en vuxen som sin förälder bara för att man råkar sitta i samma soffa eller vid samma matbord. Nej, det funkar inte så.
  • Anonym (Lisa)

Bjoer: precis, relationen flöt på bra och var lättsam och trevlig fram tills att vi fick ett gemensamt barn. När vi fick vårt barn var det som en bomb släpptes i familjen, allt ställdes på ända. Men vem vet, vår relation (alltså mitt och styvbarnets) börjar bli lite ner lättsam igen numera, när det gemensamma är lite större. Det kanske blir lättare med tiden.

Du svarade inte på min fråga, har du aldrig gett tid in i en situation i livet som inte blev som du tänkt dig? Hur har du agerat i dom fallen? Det känns som om du bara sitter och gottar dig åt det snaskiga i den här tråden typ, och förfasar dig och kommer med pekpinnar. Det finns många vettiga styvföräldrar därute men man blir nog inte det över en natt, man lär sig medan åren går, bland annat av att läsa och höra vad andra fördomsfulla människor tycker (dig inräknad).

• Anonym (Lisa)

Ällingen: låter bra. En som finns där och bryr sig om, en extra vuxen, det är så det ska vara.

• sextiotalist
    Bjoer skrev 2019-04-03 17:11:03 följande:

Jag förstår att det inte går hux flux, att det kräver arbete, kompromisser och att det blir konflikter. Det jag är frågande över är varför, som det verkar på svaren här iaf, man går in i situationen med inställningen att "Vi tar han om vårt barn jämt. Han tar hand om sitt när det är här." istället för ""Vi tar han om vårt barn jämt. Vi tar hand om hans när det är här.". Jag menar, det är ju inte så konstigt att han "glömmer bort dig" under de veckorna hans andra barn är där om ni då är två familjer, inte en. Och det kan mycket väl vara att jag inte fattar för att jag inte har varit i situationen, men när jag läser många av inläggen så blir jag liksom väldigt förvånad och frågande. Som nedan t.ex.

"...måste respektera att inte alla styvföräldrar vill funka som en riktig förälder."

Måste man verkligen det? Varför går någon in i en situation där de kommer bli styvförälder om de inte vill agera förälder? Det kommer ju liksom automatiskt om man bor i ett förhållande med någon som har barn.

Jag har levt ihop med min sambo sedan 25 år tillbaka, han har två barn sedan tidigare, jag har aldrig gått in i en föräldraroll, vilket har fungerat utmärkt. Jag har flera sådana exempel runt omkring mig, så ärligt sagt, det du skriver stämmer inte.
    Det kommer inte alls automatiskt
  • Bjoer
    Anonym (Lisa) skrev 2019-04-04 08:17:07 följande:

Bjoer: precis, relationen flöt på bra och var lättsam och trevlig fram tills att vi fick ett gemensamt barn. När vi fick vårt barn var det som en bomb släpptes i familjen, allt ställdes på ända. Men vem vet, vår relation (alltså mitt och styvbarnets) börjar bli lite ner lättsam igen numera, när det gemensamma är lite större. Det kanske blir lättare med tiden.

Du svarade inte på min fråga, har du aldrig gett tid in i en situation i livet som inte blev som du tänkt dig? Hur har du agerat i dom fallen? Det känns som om du bara sitter och gottar dig åt det snaskiga i den här tråden typ, och förfasar dig och kommer med pekpinnar. Det finns många vettiga styvföräldrar därute men man blir nog inte det över en natt, man lär sig medan åren går, bland annat av att läsa och höra vad andra fördomsfulla människor tycker (dig inräknad).

Ok. Det är givetvis mycket svårare om det blir en stor förändring i attityd hos någon familjemedlem. Det går ju inte att rå för och det kan man inte räkna med. Det jag reagerade på var att det verkade som flera ansåg att man skulle gå in i familjeförhållandet med inställningen att man aldrig skulle vara med och rå över eller hjälpa till med det redan existerande barnet. Att det var helt sambons ansvar den veckan. Det känns som att skjuta sig själv i foten lite. Nu beror det givetvis på hur gamla de är vilken roll man kommer få. Föräldraroll kanske var lite fel beskrivet från min sida. Men ett gemensamt ansvar för alla barn i hushållet lär man väl ta ändå? Eller?
  • sextiotalist
    Bjoer skrev 2019-04-04 09:02:10 följande:
    Ok. Det är givetvis mycket svårare om det blir en stor förändring i attityd hos någon familjemedlem. Det går ju inte att rå för och det kan man inte räkna med. Det jag reagerade på var att det verkade som flera ansåg att man skulle gå in i familjeförhållandet med inställningen att man aldrig skulle vara med och rå över eller hjälpa till med det redan existerande barnet. Att det var helt sambons ansvar den veckan. Det känns som att skjuta sig själv i foten lite. Nu beror det givetvis på hur gamla de är vilken roll man kommer få. Föräldraroll kanske var lite fel beskrivet från min sida. Men ett gemensamt ansvar för alla barn i hushållet lär man väl ta ändå? Eller?
    Min sambo tog hela ansvaret över sina barn, jag hade ett vuxenansvar, det innebar att lagade jag maten, så lagade jag självklart åt alla, tog hänsyn till allergiker och att alla gillade maten. Tvättade jag, så tvättade jag självklart åt alla. Men skjutsningar och ekonomi hade sambon ansvar för. Jag behövde aldrig ändra mina planer för att sambons barn var där, var jag bjuden på en fest, så gick jag, jag träffade mina vänner etc.
  • Anonym (Sandra)
    Bjoer skrev 2019-04-03 19:42:51 följande:

Så det var inga problem mellan dig och bonusbarnet fram tills att ni fick ett eget barn?

Har du levt som bonus/styvförälder? Det är inget ovanligt att problemen uppstår då. Den nyblivna mamman är trött och behöver landa med sin bebis medans ex och mannens barn vill hetsa på pga svartsjuka. Hela gruppdynamiken och hierarkin ruckas när det nya barnet kommer.
  • sextiotalist
    Anonym (Sandra) skrev 2019-04-04 13:30:11 följande:
    Har du levt som bonus/styvförälder? Det är inget ovanligt att problemen uppstår då. Den nyblivna mamman är trött och behöver landa med sin bebis medans ex och mannens barn vill hetsa på pga svartsjuka. Hela gruppdynamiken och hierarkin ruckas när det nya barnet kommer.
    Det gör den oavsett om det är en kärnfamilj eller inte, däremot så kan den förstärkas om föräldrarna till de tidigare barnen inte hanterar det på ett bra sätt. Just här anser jag att föräldrarna har väldigt stort inflytande på dynamiken. Som förälder till det nya barnet arbeta för att få barnen att se detta barn som ett syskon och en tillgång (och hantera eventuell svartsjuka), och den andra föräldern som bör låta barnen få tycka om sitt syskon och även stötta de i sina nya roller.
  • Anonym (Sandra)
    sextiotalist skrev 2019-04-04 13:48:05 följande:

Det gör den oavsett om det är en kärnfamilj eller inte, däremot så kan den förstärkas om föräldrarna till de tidigare barnen inte hanterar det på ett bra sätt. Just här anser jag att föräldrarna har väldigt stort inflytande på dynamiken. Som förälder till det nya barnet arbeta för att få barnen att se detta barn som ett syskon och en tillgång (och hantera eventuell svartsjuka), och den andra föräldern som bör låta barnen få tycka om sitt syskon och även stötta de i sina nya roller.

Då kan det absolut fungera men när det inte fungerar så beror det oftast på att pappan är flat och konflikträdd och exet trycker sig på för att visa att ?hon minsann är baby momma nummer 1 ? och deras barn får ?inte glömmas bort? som det så fint heter.
Svar på tråden Hur hör ni styvmammor för att koppla av i ert eget hem?