• washo

Varför skaffar ni barn?

Jag undrar varför folk skaffar barn?
    Man umgås ju knappast med sina barn nu för tiden.
    Det vanliga är att barn går på dagis 8-12 timmar om dagen vilket är fruktansvärd i sig. Man kommer hem vid 16-17 tiden med barnet och då har man ca 2 timmar på sig att förberedda äta diska och sedan natta barnen. Förhoppningsvis blir det lite lek med barnen. Så går veckan mot sitt slut.
    På Helgerna ska det vara fullspäckat med aktiviteter eller själv lek.
    I båda fall är föräldrarna frånvarande.
    I bästa fall blir det lite lek.
    Och självklart massa skäll och uppfostran med allt vad det innebär.

Vid 18 års ålder är barnen så otrygga att de vill flytta ut och föräldrarna pustar ut och kallar det självständighet. 

• Svar på tråden Varför skaffar ni barn?
  • tvillingmammaVastmanland
    sextiotalist skrev 2019-04-14 18:35:17 följande:

För att de kanske inte fått möjlighet att göra något själva. Vuxna som inte ger barnet utrymme att på eget sätt leka själv. Även på förskolan så ska barnen sysselsättas av vuxna.

På sonens förskola så lekte barnen, de vuxna övervakade, styrde upp ifall det gick överstyr. Men de lekte med varandra, inte med de vuxna.

Sonen lekte med sina kompisar och då fanns det inga gränser.

När jag och min syster träffades med de jämnåriga kusinerna, då lekte de hela tiden. Mina brorsbarn som är vana vid att föräldrarna leker med dom blir helt handfallna om de inte styrs upp av föräldrarna.

Ja, jag kan ju inte säga att jag lekt så mycket med mina barn, men vi har umgåtts mycket både i kvantitet och kvalitet. Våra barn har lekt med varandra och andra barn.
  • washo
    sextiotalist skrev 2019-04-14 18:05:41 följande:
    Ändå har man fixat detta under flera tusen år. Förvisso är man mer kunnig idag om barnets utveckling. Men de flesta har ju ändå blivit fungerande vuxna och blir det än.

Om jag ska gissa så tror jag det dåliga måendet delvis beror på för mycket fokus på barnet och sedan så försvinner detta och de inte är beredda på det.

Barn mår bra att få utmaningar som de fixar, det är nog mer glädje för barnet att laga riktig mat än stå framför sin låtsaspis (med eller utan förälder). Att få snickra en riktig sak än låtsassåga med plastsåg.

Att gräva ett eget land och odla sina grönsaker än att leka med plastgrönsaker.

Barn (oavsett djurart) ,lär sig genom att härma de vuxna och är med de vuxna. Sedan leker de med sina jämnåriga.
    De flesta är inte fungerande vuxna! Psykisk ohälsa är mycket mer än vad man tror. Det ser vi bara här som skriver på fl. 
    jisses en stunds lek med barnen om dagen betyder inte att man har fokus på de 24/7! Lärde du din 3 åring att laga riktig mat och snickra m.m? skämtar du?
  • washo
    sextiotalist skrev 2019-04-14 18:35:17 följande:
    För att de kanske inte fått möjlighet att göra något själva. Vuxna som inte ger barnet utrymme att på eget sätt leka själv. Även på förskolan så ska barnen sysselsättas av vuxna.

På sonens förskola så lekte barnen, de vuxna övervakade, styrde upp ifall det gick överstyr. Men de lekte med varandra, inte med de vuxna.

Sonen lekte med sina kompisar och då fanns det inga gränser.

När jag och min syster träffades med de jämnåriga kusinerna, då lekte de hela tiden. Mina brorsbarn som är vana vid att föräldrarna leker med dom blir helt handfallna om de inte styrs upp av föräldrarna.
    Barnen gör mycket själva redan idag under övervakning både hemma och på förskolan. Jag förstår att man var mer styrd på 60 talet men så är det inte idag! 
    lät du din 3 åring leka utan gränser? Allvar?
    Barn behöver stöd och hjälp i lek! vi ska låta de leka själva men med uppsyn! 
  • washo
    CH2O2 skrev 2019-04-14 19:02:54 följande:
    Men det finns ju massa saker man gör i vardagen med små barn som är hur mysigt som helst och som skapar bra relationer. Prata med barnet, gosa i soffan, bada tillsammans, hjälpas åt att vika tvätt, dansa, äta middag, borsta tänder tillsammans, läsa godnattsaga. Allt sånt tycker min tvååring är jättehärligt. Man behöver inte vara lektant och sparka boll och bygga klossar för att finnas där för sina barn. Mina barn vill vara med mig, det spelar inte så stor roll vad vi gör.
    Helt rätt! Bara om barnet gillar det utan att föräldrarna har övertalat de eller mutat de!
  • sextiotalist
    washo skrev 2019-04-14 23:32:40 följande:

Helt rätt! Bara om barnet gillar det utan att föräldrarna har övertalat de eller mutat de!

Oj, du tror nu även att vi mutat barnen. Litet tips, en muta på ett litet barn fungerar i ungefär två minuter. Ett nöjt barn är nöjd utan mutor.

Har du egna barn?
  • washo
    sextiotalist skrev 2019-04-15 06:11:33 följande:
    Oj, du tror nu även att vi mutat barnen. Litet tips, en muta på ett litet barn fungerar i ungefär två minuter. Ett nöjt barn är nöjd utan mutor.

Har du egna barn?
    Ett nöjt barn är ofta övertalad! Blev frågorna för svåra att svara på?
    Du skriver själv att barn kan övertalas i 2 minuter för att återgå till sitt vanliga beteende! Ser du vad du pratar om? 
    Barn kan man leda in i olika beteende så länge de är tillfredsställda! 

Exempel : en 4 åring som har en destruktiv handling som att sutta på tummen hela tiden kan man hantera på 2 sätt genom att säga till barnet 
    1/ Vill du ha fina och starka tänder? Barnet kopplar det till positivitet och har lättare att lämna suttandet 
    2/ Sluta sutta annars får du fula tänder- ledder till en negativ upplevelse och lämnar beteendet men med olika störningar som vuxen pga det negativa denna tar med sig.

Jag tror att majoriteten av folket använder det sistnämnda och är övertygade att det är så man ska göra! Vilket är självklart fruktansvärt!
  • sextiotalist
    washo skrev 2019-04-15 07:19:33 följande:
    Ett nöjt barn är ofta övertalad! Blev frågorna för svåra att svara på?
    Du skriver själv att barn kan övertalas i 2 minuter för att återgå till sitt vanliga beteende! Ser du vad du pratar om? 
    Barn kan man leda in i olika beteende så länge de är tillfredsställda! 

Exempel : en 4 åring som har en destruktiv handling som att sutta på tummen hela tiden kan man hantera på 2 sätt genom att säga till barnet 
    1/ Vill du ha fina och starka tänder? Barnet kopplar det till positivitet och har lättare att lämna suttandet 
    2/ Sluta sutta annars får du fula tänder- ledder till en negativ upplevelse och lämnar beteendet men med olika störningar som vuxen pga det negativa denna tar med sig.

Jag tror att majoriteten av folket använder det sistnämnda och är övertygade att det är så man ska göra! Vilket är självklart fruktansvärt!
    det var intressant. Så min son, när han var bebis, var väldigt nöjt barn, ok, övertalad.
    Ett nöjt barn är inte alltid med automatik övertalad. Att ett ban är nöjt är för mig ett normaltillstånd hos ett barn.
    Det där med hur man säger till ett barn, jag är i varje fall van att man använde det förstnämnda.
    När sonen skulle sluta med nappen, så var det endast utifrån positiva kopplingar och vår son var inte en som man kunde avleda. Ville han inte något, så ville han inte, då fick man välja, var det viktigt eller var det så att vi kunde släppa detta. Visst hade vi drabbningar, men t.ex började han trotsa och tjafsa om vi var på väg någonstans och det kunde brytas. Då bröt vi det genom att säga "idag är du för trött för sådant, vi åker hem istället och så gör vi något annat istället"

Så en fråga till, har du egna barn? Ser du allt detta (för jag har väldigt sällan sett sådant) negativa.
    Eller är du som de flesta, endast observerar det som inte fungerar och ser inte alla nöjda barn och föräldrar som inte har konflikter.
  • washo
    sextiotalist skrev 2019-04-15 08:03:09 följande:
    det var intressant. Så min son, när han var bebis, var väldigt nöjt barn, ok, övertalad.
    Ett nöjt barn är inte alltid med automatik övertalad. Att ett ban är nöjt är för mig ett normaltillstånd hos ett barn.
    Det där med hur man säger till ett barn, jag är i varje fall van att man använde det förstnämnda.
    När sonen skulle sluta med nappen, så var det endast utifrån positiva kopplingar och vår son var inte en som man kunde avleda. Ville han inte något, så ville han inte, då fick man välja, var det viktigt eller var det så att vi kunde släppa detta. Visst hade vi drabbningar, men t.ex började han trotsa och tjafsa om vi var på väg någonstans och det kunde brytas. Då bröt vi det genom att säga "idag är du för trött för sådant, vi åker hem istället och så gör vi något annat istället"

Så en fråga till, har du egna barn? Ser du allt detta (för jag har väldigt sällan sett sådant) negativa.
    Eller är du som de flesta, endast observerar det som inte fungerar och ser inte alla nöjda barn och föräldrar som inte har konflikter.
    Jag har aldrig pratat just om ditt fall och ditt fall representerar inte svenska folket verkar det som. Jag jobbar med barn och jag är varken pessimist eller optimist i början utan jag är realist som ofta leder till optimism! 

Faktum är att kurvan på barnets och vuxnas mående pekar alarmerande uppåt.
    Detta är allvarligt! 
    Folk känner sig så lätt kränkta idag och tar det personligt och detta bottnar också i barndomen!
  • sextiotalist
    washo skrev 2019-04-14 23:28:39 följande:
    De flesta är inte fungerande vuxna! Psykisk ohälsa är mycket mer än vad man tror. Det ser vi bara här som skriver på fl. 
    jisses en stunds lek med barnen om dagen betyder inte att man har fokus på de 24/7! Lärde du din 3 åring att laga riktig mat och snickra m.m? skämtar du?
    de flesta är fungerande vuxna. Att många mår dåligt kan bero på många saker, men att skylla på barndomen och sina föräldrar är att släppa sitt eget ansvar över sitt mående. Att använda familjeliv är som norm hur det är i samhället är inte riktigt vetenskapligt underbyggt.
    FN är nog bättre på det
    https://www.expressen.se/nyheter/lista-har-ar-varldens-lyckligaste-lander-2019/

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/finland-lyckligaste-landet-igen

Nej, vi lärde inte vår 3-åring att laga mat. Men han fick vara med och göra det han tyckte var kul. Inte lärde vi honom snickra, men han fick vara med och göra det han kunde och tyckte var kul. Självklart inte farliga saker. Dra runt dammsugaren var jättekul.
  • washo
    sextiotalist skrev 2019-04-15 08:29:14 följande:
    de flesta är fungerande vuxna. Att många mår dåligt kan bero på många saker, men att skylla på barndomen och sina föräldrar är att släppa sitt eget ansvar över sitt mående. Att använda familjeliv är som norm hur det är i samhället är inte riktigt vetenskapligt underbyggt.
    FN är nog bättre på det
    https://www.expressen.se/nyheter/lista-har-ar-varldens-lyckligaste-lander-2019/

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/finland-lyckligaste-landet-igen

Nej, vi lärde inte vår 3-åring att laga mat. Men han fick vara med och göra det han tyckte var kul. Inte lärde vi honom snickra, men han fick vara med och göra det han kunde och tyckte var kul. Självklart inte farliga saker. Dra runt dammsugaren var jättekul.
    97% av alla beslut du tar som vuxen är baserade på barndomen!
    97% av alla beslut du tar är inte dina!
    Lyckan föds ur ens djupaste sorg!

https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2017/Samre-psykisk-halsa-bland-unga-i-Sverige-an-i-ovriga-Norden/

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2016/april/nordiskt-seminarium-om-ungas-okande-psykiska-ohalsa/

https://www.stralskyddsstiftelsen.se/2019/01/psykisk-ohalsa-kostar-samhallet-200-miljarder-per-ar-5-av-bnp/

Svar på tråden Varför skaffar ni barn?