• ruta1

Kan framgångsrika/rika umgås med fattiga?

Jag är så nyfiken hur de som har gott ställt verkligen kan umgås med de som har mindre? Ser man ner på de? Det gäller förstås inte alla, men tex de högutbildade inom vården som träffar olika människor borde ju ha en förståelse för andra människors situationer?

Vet ni några som umgås över klass-skillnader?

• Svar på tråden Kan framgångsrika/rika umgås med fattiga?
  • ruta1
    eraldahl skrev 2019-05-29 20:11:16 följande:

Det där är inte sant för fem öre. Många rika har varit pecis där du beskriver att du är. Skillnaden är bara att de inte stannade kvar där. Frågan är också VARFÖR du är arbetslös. Alla människor kan vara framgångsrika.

Alla har inte samma förutsättningar!

Är man ensam, lider av psykiatrisk diagnos sen barndomen, pga dålig uppväxt, har minimala utsikter till en karriär.
  • ruta1
    Walker90 skrev 2019-05-29 20:27:27 följande:

Jag har aldrig tjänat över 14000kr/månaden. Min bror är civilingenjör och tjänar omkring 45000kr/månad. Vi umgås men att vi tjänar så olika märks knappt.

Jag hade en kompis som har stora skulder, extremt lite pengar och aldrig råd med kläder. Vi hade stundvis kul ihop men den vänskapen höll inte en det berodde på andra orsaker än ekonomi.

Jag och min man har 2 vänner i USA och de tjänar väldigt mycket pengar, de är höginkomsttagare. Det enda bekymret i vår relation är att de vill besöka fina, dyra restauranger men där har vi egentligen bara råd med förrätt. De vet om det och vi väljer någon restaurang med en prisnivå som passar alla.

Vi har sett deras hus, det är som ett Mansion med enorm trädgård och pool.

De har inte sett vår lägenhet (2 rum) på 65 kvadrat och jag känner en viss skam över att vi bor så enkelt när de bor som de gör men samtidigt är jag säker på att det kvittar egentligen. Vi är ju vänner!

Det är fint!

Men det är ju ändå att det finns en ojämlik nivå, där man kan känna skam, för att man kanske inte känner sig lika lyckad än den som tjänar stora pengar. Det krävs en ödmjukhet att möta andra som har mindre. Det säger en hel del om de personer.
  • Walker90

Ja, första gången vi träffade våra vänner i USA och de berättade om sina jobb och hur de bor, då tänkte jag att de skulle bli bortskrämda när vi berättar om våra liv. Tvärtom så tyckte de att det var kul och intressant med våra olikheter!

• Anonym (nöjd 45 åring.)

Självklart.
    På mitt jobb har vi en städerska (fattig?) med spännande fritidssyssla och tjänstemån (höginkomsttagare?) som jag delar ett annat intresse med.
    Mina barndomsvänner, släkt och grannar är alla olika.
    Upplever att alla typer av folk kan umgås.

Min son hade en tråkig uppfattning om en klasskamrat.
    Det är synd om henne, hennes familj är fattig.
    Då fick jag förklara min syn på hennes familj,
    de är rika eftersom de har varandra, de flydde från förtryck och krig, barnen trivs i skolan och föräldrarna jobbar och har kunnat köpa ett mindre hus.

• Anonym (sjukpensionär)

Jo visst går det. Själv är jag sjukpensionär på garantibeloppet. 100% av alla jag känner är rikare än jag. 90% tjänar minst 3x mer efter skatt än jag har i inkomst före skatt. 40% tjänar mer än 5x före skatt än jag har in före skatt. Vi umgås och har kul ändå. Om mina vänner vill göra något som kostar pengar jag inte kan lägga ut på en gång så bjuder de eller väntar tills jag har sparat ihop. Själv bjuder jag också så frikostigt jag har råd. Om inte annat så på sällskapet. Hjärta

• ruta1

Visst har alla fördomar, mer eller mindre!

Men det är härligt att se möten som kan förändra människors liv.

Roligt att läsa att det är ganska vanligt ändå.

• ruta1

Tycker att det är bra att det finns serier på tv som belyser att de rika är vanliga människor, tex Solsidan. Alla är olika, ingen är perfekt ovsett lön eller ersättning.

• Anonym (egoisten)
    eraldahl skrev 2019-05-29 20:11:16 följande:
    Det där är inte sant för fem öre. Många rika har varit pecis där du beskriver att du är. Skillnaden är bara att de inte stannade kvar där. Frågan är också VARFÖR du är arbetslös. Alla människor kan vara framgångsrika.
    skitsnack och en borgelig jävla myt.
  • Anonym (...)
    Anonym (egoisten) skrev 2019-05-29 21:33:54 följande:
    skitsnack och en borgelig jävla myt.
    Det är ingen myt att man kan ta sig från fattig till (relativt) rik. Jag växte upp med att vända på slantarna och en TV som man var tvungen att använda tång för att byta kanal på. Mitt första heltidsjobb tjänade jag 11500kr på (2001). Jag fick aldrig några pengar till körkort och annat av mina föräldrar och vi åkte aldrig utomlands.

Nu tjänar jag 95500 i månaden och har hus, två bilar och kan resa runt världen både i tjänsten och privat.
  • Anonym (egoisten)
    Anonym (...) skrev 2019-05-29 21:49:28 följande:
    Det är ingen myt att man kan ta sig från fattig till (relativt) rik. Jag växte upp med att vända på slantarna och en TV som man var tvungen att använda tång för att byta kanal på. Mitt första heltidsjobb tjänade jag 11500kr på (2001). Jag fick aldrig några pengar till körkort och annat av mina föräldrar och vi åkte aldrig utomlands.

Nu tjänar jag 95500 i månaden och har hus, två bilar och kan resa runt världen både i tjänsten och privat.
    En på miljonen bevisar ingenting. 
Svar på tråden Kan framgångsrika/rika umgås med fattiga?