Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Flash Gordon skrev 2021-06-06 14:03:36 följande:
    Här är de tre påståenden de gör kring antisemitism i samband med Israel

.

.
    De hade kunnat utgå från den gällande definitionen för antisemitism och exempelvis ställt påståenden som:

- Israel är en rasistisk stat som ägnar såg åt etnisk rensning
    - Det judiska folket har ingen rätt till självbestämmande
    och
    - Israel måste acceptera sådant som andra demokratier inte måste, till exempel kring sitt eget försvar

.
    Då hade man nog fått bra många fler ja-svar på den biten
    Om en stat inte vill beskyllas för att marginalisera delar av sin befolkning så är det ju en jättebra idé att inte marginalisera delar av sin befolkning. Tycker du inte? Väldigt många hade nog svarat ja på att man inte ska göra det.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    nattuw skrev 2021-06-06 18:50:40 följande:
    Tidigare ansågs antisemitism och försöken att utrota hela det judiska folket som särskilt negativt och det fördömdes därför särskilt mycket. Det gällde då den svenska skolan. På andra håll kan ni mycket väl ha sett förintelsen som något positivt.
    Lika särskilt negativt som att mörda en massa andra grupper. Tack för information om att ni på annat håll mycket väl kan ha sett förintelsen som något positivt.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-06-09 18:53:43 följande:

Vi tar väl den igen då eftersom någon öppnade truten och hade en åsikt
    twitter.com/TeodorKoistinen/status/1402603399196053511

Jamal El Haj, han med en åsikt, är socialdemokraternas mest kryssade kommunpolitiker i Malmö.

Här står han i en Hamasdemonstration iförd en halsduk med budskapet "Jerusalem är vårt - Vi kommer!" och "Från floden till havet!"

Den gröna flaggan med Al Aqsa och svärden är Hamas flagga

.

.

Jamal El Haj sitter idag i Riksdagen för Socialdemokraterna.
    Bilden är flera år gammal och från en demonstration i samband med att Israel gick in i Gaza - något som upprörde brett bland både Palestinier och andra.

El Haj "socialdemokraternas mest kryssade kommunpolitiker i Malmö" fick 5,7 % av rösterna. Han har förklarat att han tar avstånd från Hamas och att han inte kände till att det fanns någon hamasflagga där och att han inte vet hur terrorgruppens flaggor ser ut.

Har du något exempel på att han tvärtemot vad han säger har stöttat Hamas?
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-06-10 07:16:55 följande:
    Mmm ...

Svensk. Socialdemokratisk. Riksdagsman:

"Israel is an existing state for the western world"

Sagt med en Hamas-halsduk med antisemitiskt budskap hängd över axlarna.

.

Vi har ju en socialdemokratisk partiarbetare här på forumet som brukar vara snabb med att svara åt sitt parti:

Hur kan denna öppna antisemit och terroranhängare få representera ert parti. I riksdagen till och med!
    Alla som är emot israelisk ockupation är inte terroristanhängare eller ens antisemiter hur du än låtsats.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-06-13 09:10:11 följande:
    Tre dygn nu utan respons från den socialdemokratiska partiarbetare som annars brukar vara så snabb på att bemöta allt om hans parti att man ofta kan klocka honom med minuter. 

.
    Det handlar alltså om en öppet antisemitisk Hamasanhängare som sitter i riksdagen för S
    Hahaha! Först kör du med en period när du klagar på att du du får för snabb respons, räknar timmar och minuter och så har pendeln slagit över och nu kommer responser för långsamt.

Han har fortfarande förklarat att han tar avstånd från Hamas. Blev det för många upplysningar att hålla reda på under för kort....eller för lång tid?

Jag har märkt att det är så här med extremister: aldrig nöjda och missnöjda med allt.
  • nihka
    KillBill skrev 2021-06-14 21:08:19 följande:
    Ja det är obegripligt och kommer sannolikt att straffa sig. 
    Stor risk att de åker ut och orsaken är ju SD-jamsandet.
  • nihka
    Missermajser skrev 2021-06-15 17:46:05 följande:

Vad som förbryllar mig mest är att nazisterna skulle ansetts vara antisemiter om man utgår från dagens vanligaste definition av antisemitism. Dvs att det skulle bero på om man var för eller emot staten Israel ifall man är antisemit eller inte.

en.wikipedia.org/wiki/Haavara_Agreement

Det spelar tydligen ingen roll för sionister om man tycker judar ska räknas som jämlika medborgare i den nation de lever i. 

Hahaha! Vilken paradox!
  • nihka
    nattuw skrev 2021-06-16 00:41:01 följande:

De flesta torde vara överens om att förintelsen uppfyller kravet för antisemitism, Oavsett om bödlarna var för eller emot en viss stat. Undantaget är möjligen de som av ideologiska skäl vill grumla vattnet.

Fast nu gällde det inte vad du och "de flesta" tycker och tänker utan vad de uppställda kriterierna säger.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-06-16 13:31:47 följande:
    Förvisso, men du verkar ju inte ha förstått vad som står där eftersom du skrev som du gjorde.
    Missermajser skrev 2021-06-16 13:17:41 följande:

Vad som skiljer dig och mig åt i detta fall tror jag är hur vi ser på nationer. För min del är det en geografisk yta inom vilken samtliga som lever där oavsett etnicitet lyckas enas om för värderingar.

Jag skulle alltså inte ens drömma om att koppla genetiskt arv eller etnicitet till specifika nationer. Speciellt inte tyska nationalromantiska drömmar om en nedärvd folksjäl med nationell anknytning. 

Du ser alltså inte behovet av en enda stat på jorden där judarna kan finna andrum? Givet hur de behandlats genom historien?

Gilla det eller inte men att förneka behovet av judiskt självbestämmande definieras idag som anti-semitism.
    Visa mig en enda lyckad stat på jorden där ett herrefolk knuffar ut alla andra.

Om någon behandlats illa genom historien ger dem ju inte rätten att behandla andra illa idag.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-06-16 18:29:08 följande:
    Jag frågade om du ser behovet av judiskt självbestämmande. Inte om du känner att du kan stå bakom ett sådant självbestämmande.

.
    Och nu likställer du islamism (specifikt) med judendom som helhet som religion och identitet. Det är ju inte en rimlig jämförelse. En rimlig jämförelse är istället islam som religion med judendom som religion.

Det finns femtio stater där muslimer är i majoritet. Det finns en stat där judarna är i majoritet. Och då bygger inte Israels grundlag på Torah och Tamlud medan många muslimska stater styrs av koranen.

.
    Vi vet båda två att alternativet idag till judiskt självbestämmande är att utelämna judarna till en religion och en kultur som ser judarna som sin dödsfiende och därför skall besegras, fördrivas och dödas.

Ser du inget behov av judiskt självbestämmande?
    De israeliska judarna är ju själva delade i denna fråga så varför skulle alla andra se på samma sätt på den? Det finns gott om judar och palestinier som vill leva i fredlig co-existens. Synd att de inte hörs mer och överröstar TS.
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?