Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Flash Gordon skrev 2021-04-16 15:04:05 följande:

För att allt inte är lagstiftning.

Islamism är att försöka påverka samhället att anpassa sig till islam. En del islamister jobbar med bombbälten. Andra med debattartiklar och inlägg på sociala medier. Man behöver inte vara muslim för att vara islamist.

Att kräva att kommunen skall inrätta särskilda kvinnotider på badhuset för att muslimska kvinnor enligt sin religion inte får bada samtidigt som män är islamism. Samhället skall anpassa sig till islam. 

Det är, vad jag vet, inte OLAGLIGT för kommunen att avsätta särskilda kvinnotider utan det är en värderingsfråga. Det är alltså inte en fråga om lagstiftning.
    Under hela min uppväxt hade det lokala badhuset särskilda dagar för damer och herrar. Fanns inte ett enda muslimskt hänsyn i sikte. Det fanns bara ett omklädnings- och duschrum och en bastu så den som var där disponerade hela anläggningen.

Det debatten handlade om då var varför herrarna hade tre dagar i veckan medan damerna bara hade två dagar - på tal på värderingsfrågor.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-04-18 09:05:25 följande:
    Överhuvudtaget är det väldigt få folkgrupper som kräver något av det svenska samhället.
    Tja, de som redan har sin status skyddad har ju inte lika mycket att strida för, men det var väl just exakt krav på det svenska samhället som drev på lagstiftningen, eller tror du att våra nationella minoriteter fick sin särskilda status som en skänk från ovan med de satt där tysta?

https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/samhalle/social-hallbarhet/manskliga-rattigheter-och-demokrati/nationella-minoriteter-och-minoritetssprak.html

Har du verkligen missat allt bråk om exempelvis följetongen rennäringen? 
  • nihka
    Rataxes skrev 2021-04-18 09:13:47 följande:
    Kommer bara på 2 ...
    Om du la mindre tid på att titta på alla barnprogram och mer på att hålla dig uppdaterad om olika folkgrupper så kanske du kommer på fler.

Lästips:

https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/samhalle/social-hallbarhet/manskliga-rattigheter-och-demokrati/nationella-minoriteter-och-minoritetssprak.html
  • nihka
    KillBill skrev 2021-04-18 10:38:11 följande:

Att invandrare väljer att engagera sig i samhällsfrågor är ett tecken på att man är integrerad. Vissa på högersidan brukar påstå att det är viktigt med integration men inlägg som detta visar att detta bara är snack. 

Just så! Man vill inte ha integrerade invandrare. För främlingsfientliga och rasister är ju det värsta mardrömmen. Invandrare som man inte kan klaga på att de inte passar in. Då kan man inte längre gömma sig bakom det utan man har bara kvar sin skitiga rasism som argument. 
  • nihka
    Wagner skrev 2021-04-19 15:47:02 följande:
    Vänstern gillar public service. Inte vi andra.

Det rimliga är då att vänsterröstare också betalar för eländet.

Fast då skulle det inte bli många program!
    Hahaha! "Vi andra". Du gör dig till talesperson för alla "andra".

Nej, du representerar bara dig själv och definitivt inte mig.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-05-19 16:16:13 följande:

Saligt insomnade socialdemokraten Christine Axelsson avslöjar både sitt parti och framtiden i en freudiansk felsägning:

"... Malmö, som Tredje Rikets största stad ..."

Vad kommer härnäst? Klipp om roliga katter och hundar.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-05-20 00:16:42 följande:
    Problemet där är att de som "protesterar" mot Israel påstådda "brott" aldrig klarar av att hålla sig till just detta utan alltid kommer att glida in på på antisemitism.

Typexempel på antisemitism: jämföra staten Israel med nazister, kalla judar gnälliga, påstå att judarna inte har rätt till ett eget hemland, tala om "mäktiga judar" eller om konspirationer, hylla dödandet eller fördrivandet av judar i olika sammanhang, hävda att Israel inte har rätt att finnas eller inte är en "godkänd" stat, kräva att Israel skall bete sig på ett sätt som inte skulle krävas av en annan stat och så vidare.

Att till exempel kräva att Israel ska acceptera saker, säg att det handlar om att försvara sin befolkning mot terror, som inte länder som Spanien, Grekland eller Storbritannien skulle behöva acceptera - det är att åtminstone tassa i kanten av det antisemitiska träsket. 

för den som är osäker på om hon (eller han) håller på att skriva något antisemitiskt finns en översikt här att läsa genom:
    www.holocaustremembrance.com/resources/working-definitions-charters/working-definition-antisemitism

.

I övrigt har du fått saker om bakfoten:

En part i konflikten har accepterat principen om en tvåstatslösning om än man vill diskutera detaljerna i den. Den andra parten erkänner inte ens motståndarens rätt att existera.

En part vill utrota sin motståndare men har inte förmågan. Den andra parten har förmågan men inte viljan.

Det är inte särskilt svårt att se var den egentliga knuten sitter. 

Den part du månar om i ditt inlägg kan få fred imorgon om de vill.

Om de bara väljer att acceptera den andra partens rätt att leva och lägger sina resurser på att bygga upp sitt eget land istället för att finansiera terror med pengarna. Dispyter om gränser kan sedan tas fredligt via internationella domstolar och förhandlingar.
    Två terroristvurmande stater försöker på olika sätt förgöra den andre och har hållit på så sedan staten Israel bildades. Det är samma konfliktälskare som krigar på båda sidor.
    RebeckaZ70 skrev 2021-05-20 09:50:46 följande:
    Här var det fullt av sakfel och missuppfattningar

"Det var på svag grund som Israel bildades"

Hur tänker du här?

Läs på om bakgrunden innan du kommer med sånt här, Judisk inflyttning till området började på 1800talet, bl.a genom markköp, efter att antisemititsmen i Europa ökat, även judar från Jemen flyttade till Jerusalem (och byggde upp sina hem i de kvarter som nu är föremål för flera missuppfattningar).

Studera barfourdeklarationen, där fastslås det judiska folkets rätt att bosätta sig mellan jordanfloden och medelhavet.

"Men det ändrar inte att Palestinier jagats bort från deras land"

det som hände 1948 var att arabiska ledare uppmandade sina undersåtar att lämna området för att inte komma ivägn när bl.a. syriska, libanesiska, jordanska och egyptiska styrkor skulle köra ut judarna i havet. De som stannade kvar, eller återvände strax efter frihetskriget blev israeliska medborgare. De som lämnade har aldrig tillåtits att bli medborgare i de stater de flydde till. Egypten ockuperade därefter Gaza och Jordanien ockuperade Judéen och Samarien samt östra Jerusalem, där de judiska nybyggarna fördrevs, deras bostäder konfiskerades, synagogor och gravplatser förstördes.

"Allt är mycket enkelt. Israel måste sluta annektera mer av Palestiniernas mark. Dom måste lämna dom bosättningar dom tagit dom senaste årtiondena. Dom måste acceptera ett delat Jerusalem."

Araberna har konsekvent sagt nej till alla förslag till tvåstatslösningar. De sa nej till ett förslag som innebar att de skulle få 99,5% av västbanken, östra jerusalem och Gaza. Det enda som accepteras av hamas är att Israel utraderas som stat.

"Dessutom var det Israel som startade oroligheterna. Varför ska dom vräka Palestinska familjer från deras hem i Jerusalem? Finns inget skäl. "

Det som händer i Sheikh Jarrah är resultatet av en rättsprocess där de boende vägrat betalal hyra till de rättmättiga ägarna. Hyra betalades till den jordanska myndigheten till sexdagarskriget 1967, då började en rättspocess av de judiska organisationer som köpt marken på 1800-talet. de kunde styrka sina anspråk med dokument från den ottomanska tiden. De arabiska familjernas advokat bestred inte ägaranspråken och högsta domstolen beslutade 1988 att familjerna skulle få bo kvar mot att de betalade hyra till de judiska organisationerna som har ägarbevis som HD godtagit. HD har bedömt det orimligt att araberna kan göra anspråk på att äga husen, då de ju betalade hyra till jordanierna fram till 1967. De som betalar hyra får fortfarande bo kvar.

5

• nihka
    Ocdkille skrev 2021-05-19 22:19:36 följande:

Det är inte antisemitism att protestera mot Israels brott.

Många Israeler är emot.

Ja, det finns vettigt folk på båda sidor, men det är inte de som syns och hörs mest varken här eller där. Tyvärr.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-05-21 16:10:43 följande:

Med en ny blå-gul regering så blir det mindre biståndspengar till palestinsk korruption och terror. Moderaterna lovar.

sverigesradio.se/artikel/bistand-till-palestina-kommer-minska-vid-maktskifte

.

Regeringen menar att nedskärningen skulle drabba "palestinier som redan har det svårt" och bekymrar sig tydligen över miljardären Mahmoud Abbas livssituation.

När du ändå fantiserar kan du väl lika gärna prata om en helt gul regering
  • nihka
    Padirac skrev 2021-05-21 19:03:30 följande:
    En stilla undran - har HD beslutat att bosättarna på palestinsk mark ska betala hyra till markägarna?
    Väntar med spänning på svaret...
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?