Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Flash Gordon skrev 2021-07-01 09:07:12 följande:
    Nåja, han har en tjänst på Uppsala Universitet så någon typ av utbildning i historia har han. Sedan är ju inte det ett botemedel mot att politiska åsikter ska färga ens förment "seriösa" arbete.

.
    Det jag refererade ovan anser Nilsson vara ett av de största felen med Flams bok. Nilsson egna ord: "Det är också något av det absolut värsta jag funnit under hela min granskning av Flams bok."

Något av det absolut värsta kokar alltså ned till att Nilsson menar att det inte ska heta "skadestånd" eftersom det officiella namnet på det Sverige dömdes till att betala var "donation".

.
    Börjar man läsa Mikael Nilssons sociala medier och studerar hans arbete och deltagande i den offentliga debatten så blir snart två saker uppenbara:

- Han är ett typexempel på det fenomen som (lätt elakt) kallas "SD-tourettes" - precis som Arnstad.

- Granskningen av Flams bok har ingenting med en seriös granskning av ett historie-arbete att göra utan är någonting personligt för Nilsson.

.
    Den som hänvisar till Nilsson i sina argumentation har helt enkelt förlorat.
    Flam är komiker. Utbildad då eller?

Nåja, han skrev iaf en rolig saga, med det personliga hatet som drivkraft. Andra hatare uppskattar förstås hans saga. De känner ju igen sig i känslan.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    KillBill skrev 2021-07-01 19:09:28 följande:

Har du ingen skam i kroppen?. Du fortsätter alltså att sprida Arons Flams lögn om att Sverige har dömts till att betala pengar till de allierade efter andra världskriget? Det och påståendet att det skulle ha varit frågan om skadestånd är lögn. Det som hände var att Sverige hjälpte de allierade att konfiskera tyska tillgångar.

Nej, det är inte noga med att det som skrivs ska vara sant. De primära är att det speglar känslan för vad som är sant
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2021-06-30 20:30:24 följande:
    Herr Nilsson är något slags historiker som bl.a. skrivit ihop något med den förre hovnarren Arnstad (bara det!). och fått sina åsikter publicerade i den israeliska vänstertabloiden Haaretz som har samma status som aftonbladet ungefär.
    Eftersom ni nu har etablerat att Herr Hitler var vänster som särskilt la sig vinn om att mörda kommunister så är väl Haaretz tydligt höger och går därför på Nya högern och Judiskt hem
  • nihka

[quote=81221182][quote-nick]Flash Gordon skrev 2021-07-01 09:07:12 följande:[/quote-nick]

Den som hänvisar till Nilsson i sina argumentation har helt enkelt förlorat.

Jo, för det är ju en tävling. För dig

• nihka
    RebeckaZ70 skrev 2021-07-13 06:42:52 följande:
    Hej Tom !
    Flash Gordon skrev 2021-07-12 21:53:57 följande:

Marx var själv född jude men konverterade(s) som barn. Hans förhållande till judarna vara... knepigt ... men i grund och botten så omfamnade han den antisemitiska myten om juden som sniken, krämare, procentare, som kapitalist. Juden och pengarna.

Han ansåg juden vara en primitivare version av den kristne.

Idag är det nog få inom vänstern som håller sig med DEN sortens antisemitism. Det ska vara någon extremt renlärig marxist i sådan fall.

Vänsterns judehat och antisemitism idag - det baseras nog i stort sett enbart på Israels existens.

Israels existens är en nagel i ögat på (stora delar av) vänstern.
    Nope. Israels beteende är en skamfläck för (stora delar av) av världen. Det spelar ingen roll om Palestinas beteende är precis lika illa, Israel är precis lika krigshetsande, korrupt och rasistiskt för det.

Enda hoppet är de krafter på var sida som faktiskt VILL ha fred men som tyvärr i dagsläget inte är de röster som hörs högst. Istället är det röster som din egen som skriker att det är de andras fel som ger näring till ert evighetskrig.
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2021-07-13 16:13:52 följande:
    Det som gäller är att man måste ha papper på att man har ägt fastigheterna i fråga.

Antar att du menar bostäder i Sheikh jarrah? Efter 1947 fördrevs den judiska befolkningen i kvarteren, de som flyttade in skulle betala hyra till Jordanien. De so hotas att avhysas är de som vägrat betala hyra till de som har papper på att de köpt bostäderna av transjordanien.

Övrig mark i Judéen och Samarien som hamnat under israelisk överhöghet har de tidigare ägarna rätt att få ersättning för. Problemet är att PA (som ju styrs av ?kära systerparti?) utfärdar dödsstraff till de som säljer mark till judar. Att ta emot ersättning är i pa?s ögon = att ha sålt marken.

Nä, det finns ingen här iallafall som utpekat Israel till godhetsapostlarnas land, däremot är vi trots allt det enda landet i området där demokrati råder.

Nåja, du verkar iallafall tycka att mitt land är spännande och mångfacetterat, alltid en början
    Och om de "tidigare ägarna", tror du menar ägarna, inte vill sälja utan bo på sin mark? Ja, ni ligger i krig/konflikt och båda sidor utfärdar diverse repressalier och straff mot den andra sidan. Fortsätt bygga på din lista med oförrätter så gör den andra sidan likadant. Det är så man trappar upp en konflikt.

Jo, låter jättespännande med ett land som legat i konflikt och krig i snart 100 år. Måste vara rekord på jorden. Måste bo där tänker jag
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-07-14 00:03:49 följande:

Rapporten ifråga

www.gu.se/sites/default/files/2021-05/Rapport%209%2C%20Anders%20Persson.pdf

"Efter att ha undersökt hur IP-konflikten påverkar antisemitism i Sverige finns det två slutsatser som utmärker sig. Den första är att det har funnits en tydlig koppling mellan IP-konflikten och antisemitism i Sverige alltsedan Junikriget 1967. Historisk forskning har tydligt belagt detta, likväl är sambandet tydligt i Brås statistik som sträcker sig tillbaka till 2008. Mycket av den antisemitism som syns, hörs och som det talas mest om är kopplad till IP-konflikten. Det kan gälla hetsiga inlägg i media, aggressiva gatudemonstrationer, karikatyrer i svensk press som tenderar att komma i samband med upptrappningar i IP-konflikten, och så vidare.

...

Den andra stora slutsatsen som sticker ut i studien är att kopplingen mellan IP-konflikten och antisemitism i Sverige mattats av under senare år på samma sätt som den IP-centriska världsbilden gjort i Sverige. Det faktum att IP-konflikten minskar i betydelse bör ha en positiv inverkan på antisemitism i Sverige i så motto att IP-konflikten i mindre utsträckning bör trigga antisemitism i Sverige."

Det är i stort sett ingen som bryr sig om judar i Sverige. Lika lite som man bryr sig om andra minoritetsgrupper. De allra flesta är bara vanliga svenskar med något lite annorlunda rötter som man oftast inte ens vet om. Med det sagt har jag förstås inte försvarat det hat som faktiskt finns.

Du försöker framställa antisemitism som något som är vanligt och genomsyrar det svenska samhället samtidigt som det ska vara en vänstergrej. Bara där ser man hur fel du hamnat. Många väderkvarnar i ditt kikarsikte.
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2021-07-14 11:03:07 följande:
    En bra början är ju att förstå att det finns fel och brister.

En stor brist i mitt land är att man inte fryser och delvis avvecklar bosättandet i vissa delar av Judéen och Samarien. En annan brist är att vissa religiösa grupper är undantagna från medborgerliga plikter.

För att nämna några?
    Sedärja. När du lägger stoltheten åt sidan och rycker bort skygglapparna kan även du se lite av det som är Israels bidrag till evighetskonflikten.

"Vissa religiösa grupper är undantagna från medborgerliga plikter". Hahaha! Tror inte det är ett lika stort problem som att vissa religiösa grupper är undantagna från medborgerliga rättigheter.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2021-07-12 21:53:57 följande:

Marx var själv född jude men konverterade(s) som barn. Hans förhållande till judarna vara... knepigt ... men i grund och botten så omfamnade han den antisemitiska myten om juden som sniken, krämare, procentare, som kapitalist. Juden och pengarna.

Han ansåg juden vara en primitivare version av den kristne.

Idag är det nog få inom vänstern som håller sig med DEN sortens antisemitism. Det ska vara någon extremt renlärig marxist i sådan fall.

Vänsterns judehat och antisemitism idag - det baseras nog i stort sett enbart på Israels existens.

Jo, så fort någon kritiserar någon så är det deras existens man motsätter sig. Så klart.

Vems existens motsätter du dig, eller är du nöjd med allt och alla?
  • nihka
    FDFMGA skrev 2021-07-14 15:02:01 följande:
    Den typen av samhällen kan vara intressanta om man betraktar dem på avstånd, till exempel genom en tv-ruta.
    Den typen av etablerat samhälle inom ett samhälle är inte demokratisk.
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?