Loviisa89 skrev 2019-08-15 17:54:05 följande:
Ojj, det måste varit väldigt tufft att få det beskedet som 17-åring. Men häftigt att man kan transplantera livmödrar, vad skönt att det än så länge verkar lyckat :) Spännande, håller tummarna för att du blir den fjärde! Vet ni ungefär när i september det blir? :)
Vår klinik rekommenderar bara att man ska äta och dricka som gravid efter insättningen, alltså ska man inte dricka så mycket kaffe tex då. Det är väl inte så mycket mer generellt man ska undvika, utan leva som vanligt (lättare sagt än gjort).
Vid en första insättning är det nog bäst att inte blanda in så mycket alternativa saker heller, kan ju fungera på första försöket. Efter ett par insättningar blir man mer desperat och känner att man måste göra någonting annorlunda eftersom det inte funkat, det är där jag är, haha :)
Jo, det är superhäftigt! Det är dessutom min mamma som donerat sin livmoder till mig. Så NÄR barnet kommer har det legat i samma livmoder som jag har gjort, det är helt sjukt när man tänker på det. Det är fortfarande en forskningsstudie. Men de hoppas att inom ett par år öppna ett Transplantationscenter för hela Norden nere på Sahlgrenska som ska erbjuda alla som på något vis saknar eller har fel på sin livmoder kommer kunna få hjälp med hjälp av transplantation. Det är ingen lätt resa att gå som frisk, till att faktiskt utsätta sig för en transplantation och faktiskt försämra sin hälsa för att ha möjligheten att få ett biologiskt barn. Men lyckas det kommer det vara värt allt i världen tänker jag! Lyckas det inte har man i alla fall gjort allt i sin makt! Det tror jag kommer kännas bra för själen.
Okej, det förutom kaffet lever jag i och med nu redan som "gravid" pga min transplantation. Så det svåra blir väl att sluta med kaffet sen
Beroende på ÄL så blir det troligtvis 24 eller 25 september som vi ska göra första insättningen uppe på Stockholm IVF i Hammarby Sjöstad. Har skaffat en nedräkningsapp på telefonen för att jag längtar så. Det kryper lite mer i kroppen för varje dag som går av förväntningar och nervositet.Jag kan inte ens föreställa mig hur långa alla dagar kommer kännas efter insättningen!