• Fifen

IVF hösten 2019

Vi berättade igår för mina föräldrar och för två av våra bästa vänner (som är ett par). Det kändes ganska skönt att ha någon utifrån som kanske ser på saken med andra ögon också. De vänner vi berättade för är dessutom utbildade sjuksköterskor bägge två och det känns som att de är lite mer insatta i allt redan från början och kan ställa "rätt" frågor eller vad man ska säga. De har mer kunskap om hur allt fungerar utan att man behöver förklara så mycket för dem. Jag tror också att de i och med sitt yrke även vet när det är läge att ta ett steg tillbaka också. Var skönt att berätta för någon i alla fall! 

• Fifen
    Loviisa89 skrev 2019-08-20 17:00:20 följande:
    Men åhh vad kul!! Så spännande! :) Där du går sätter dom alltså in 7 dagar efter positivt ÄL test. Var det idag på morgonurin det visade positivt?

Fifen skrev 2019-08-20 21:39:24 följande:
    Aaa verkligen så spännande!! Ja, de räknar dagen efter positivt på ÄL-testet som dag 0 och sen 6 dagar till en 5dagars blöastocyst. fattar inte varför de räknar med en "0-dag" men men, så länge det fungerar är det bra Glad.
    Aaa jag har bara testat morgonurin, eftersom att jag egentligen inte skulle ha insättning fören v.39 har jag bara testat en gång om dagen, och alltid hittat min ÄL med det. Tänkte att jag till nästa gång då "det skulle gälla" skulle öka intensiteten, men det behövdes ju inte just nu då. Jag förstår inte hur jag ska kunna somna idag. Jag går verkligen på moln här hemma för att det äntligen är dags för nästa steg!
    Min läkare ringde nyss och sa att koordinatorn hade sagt fel dag till mig, tydligen är det 1+5 dagar innan de sätter in, inte 1+6 dagar. 
    (dag 0 är dagen efter ÄL och dag 5 är dagen för insättning) Så det blir redan på måndag för oss. Ännu mer pirrigt när det flyttades fram ytterligare en dag!
  • Fifen
    Aaanvändare skrev 2019-08-20 22:10:04 följande:

Hej alla, hoppar in här och hoppas på snabbt svar från någon ???????? 

Lurar på en sak här nu angående ÄL test och FET. Jag har väntat in att kliniken ska öppna igen efter sommaren för att få sätta in min 5-dagars blastis som är kvar från förra IVF omgången. Fick nu ikväll positivt på ÄL test, imorse var det däremot negativt. Fick dock höra att jag BARA skulle testa på morgonen så jag får väl testa imorgon bitti då med men ska jag då sätta idag som dag för pos test eller imorgon? Och hur många dagar efter pos test är återföringen för ett 5dagars? Exempelvis om jag idag tisdag får positivt ÄL-test, har jag då insättningen +6 dagar? Alltså måndag nästa vecka?

Fifen skrev 2019-08-21 07:56:10 följande:
    Jag hade glad gubbe på igår (tisdag) på ÄL-testet och jag ska göra insättning av en 5-dagars nästa tisdag. Min klinik (Stockholm IVF) räknar dagen efter "glad gubbe"som dag 0.
    Så idag (onsdag) är dag 0, tor dag 1, fre dag 2, lör dag 3, fre dag 4, osv till tis som är dag 6 enligt deras sätt att räkna.
    Men det verkar som andra sagt vara lite olika på hur klinikerna räknar. 
    Min läkare ringde precis och sa att jag fått fel dag från koordinatorn så de räknar totalt 6 dagar efter ÄL för mig var dagen efter ÄL en onsdag som blir dag 0, tor dag 1, fre dag 2, lör dag 3, sön dag 4 och mån dag 5 och dagen med stort D! Glad
  • Fifen
    Klora skrev 2019-08-22 12:20:13 följande:

Hej

Jag smyger in här.

Jag skall göra mitt fjärde och sista IVF försök nu, de andra tre resulterade i graviditet men slutade i ma och mf, det har nu gått ett år sedan sista missfallet och känner mig nu redo att försöka igen, men detta blir det sista. Ikväll börjar jag med sprutorna.

Fy vad jobbigt! hade du hunnit långt in i graviditeten?
    Jag är ganska ny i IVF svängen och undrar vad som menas med ma?
    Jag håller verkligen alla tummar för att det går hela vägen för dig denna gång!!
  • Fifen
    Hedblomster skrev 2019-08-25 21:17:37 följande:

Återföring imorgon och jag har blivit förkyld... Hoppas inte må sämre imorgon iaf, så är det nog okej. Fattar inte vem som kan ha smittat mig?! Sambon lyckades stuka foten när han spelade fotboll idag också så jag lär inte kunna få så mycket hjälp att bära matkassar och dammsuga och sånt i veckan, haha. Nåväl, får se hur det går. Känner mig väldigt bortkopplad från processen. Känns som att det är onödigt att vi ens försöker, kommer aldrig gå, osv.

Vi har också insättning imorgon, är så sjukt nervös! Första gången för oss! Klart det ska gå bra! Jag känner mig sjukt hoppfull! Äntligen är det dags! :)
  • Fifen

Om ett par timmar åker vi iväg till kliniken för vår första insättning. Börjar bli ordentligt nervös, har knappt kunnat sova något alls i natt. Jag har ju bestämt att vi ska bli det fjärde paret i vårt projekt som blir gravida på första försöket! Hjärta

• Fifen
    Söderlund skrev 2019-08-26 06:11:22 följande:

Herregud det var sant, fick gravid 1-2 på digitalt nyss! Det känns sååå himla bra blandat med en massa rädsla såklart. Hade lite ont i ländryggen nu när jag vaknade och det brukar jag få i samband med mens... Och en gång tidigare har jag blivit gravid under de här 2 åren av försök, mitt emellan letrozolbehandling och IVF. Då hann vi gå på ett ultraljud och se ett hjärta slå, sen fick jag missfall bara några dagar senare... Oj så mycket tankar. Men en dag i taget!

Wow! Stort grattis!!! Håller alla tummar för dig och att ditt lilla frö trivs riktigt bra där inne nu!
  • Fifen

Då var man förstagångsruvare. Var inte alls så farligt som jag tänkte att det skulle vara. Nu sitter det ett litet 5dagars på plats som jag hoppas trivs riktigt fint där inne :) De fick tina 4vå st det första inte klarade upptiningen. Hoppas att den som vi fick är lika stark och fin som de sa.

Testdag 9/9 hur ska man klara av att vänta så länge?!

Jag tror på vårt lilla frö! <3

• Fifen
    Hedblomster skrev 2019-08-26 15:36:30 följande:

Återfört ett embryo idag på dag fem, fryst fyra och fyra st till ska de kolla på imorgon och se om de kan frysa fler. Kul, men som sagt verkar vårt problem inte ligga i kvantitet så får se hur det går!

Håller tummarna för att det här var em toppendag för alla oss som satte in idag!

När har du testdag?
  • Fifen
    Jooosen skrev 2019-08-26 20:43:14 följande:

Heja alla som ruvar nu!!

Hej! :)
Svar på tråden IVF hösten 2019