• Sannapanna4

Ensam på ultraljud

Hej!

Pga Covid får man här (Örebro) enbart komma ensam på ultraljud. Jag var själv på KUB och tänkte att det är ok om jag får ha med min man på rul i början på januari men har nu fått veta att han inte får följa med. Kanske förstorar jag upp det här men det känns så ledsamt.

Hur tänker ni andra? Hur har ni gjort i covid tider?

• Svar på tråden Ensam på ultraljud
  • HenneGrek

Har hört att Crocus i Stockholm tillåter att pappan följer med på ultraljud, samt "Lyckans ultraljudsmottagning" i Västerås om någon vill betala lite för att pappan ska få vara med

• Sabbe90

Förstår dig

Vi är också gravid och min sambo har inte heller fått följa med på varken kub eller rul

Dock gjorde vi två tidiga ultraljud på en privat klinik Crocus där han fick följa med, gjorde detta pga att vi tidigare fått 4 missfall på ett år.

Kan verkligen rekommendera Crocus, super duktig tjej! Mer grundlig och förklarar så mycket mer än vad jag fick uppleva via landstinget. Hon pratar dock endast engelska.

Vi ska boka tid där igen runt v30 (v26 nu) så sambon får se våran pojke lite mer på riktigt.

• ghost

Det är en självklarhet att vi fäder ska vara med under hela processen, och det känns inte som att denna portning av oss är laglig heller!

Att påstå som vissa att det är uppoffringar man får göra får stå för er, jag tänker inte göra några uppoffringar för att merparten av boende i Sverige endast tänker med en hjärncell så det blir kollektiv bestraffning för resten.

Då byter jag hellre till en privat klinik där jag som far till mitt barn är välkommet än icke välkommet av staten som idag!

• Värphönan
    MrsJenka skrev 2020-12-04 13:57:20 följande:

Usch, min bebis dog i magen i v.21 i våras (av hydrops fetalis till följd av en förkylning som jag själv inte fick symptom av, men som tillslut dödade bebisen.) Alla turer kring det, utan min partner var verkligen vidriga.

Nu är jag gravid igen och försöker bita ihop och ta mig igenom alla vårdbesök utan honom. Jag ser verkligen inte fram emot ännu ett RUL utan honom, men det är som det är. Det bästa vi kan göra åt situationen är enligt mig att le mot varandra och småprata lite i väntrummen så att vi känner oss lite mindre utsatta:)

Hej! Förlåt att jag frågar, kan bebisen få det av att jag får en förkylning? Va idag och skulle göra kub men kom därifrån med en läkartid istället. Stor vätskeansamling i bebisens buk som hon inte kunde se var den kom ifrån. När jag läst på nu och sett bilder verkar Hydrops Fetalis inte helt osannolikt :( så är rätt inställd på att behöva avbryta graviditeten i förtid :,(

Förstår inte hur jag ska hålla ihop i det där väntrummet när jag ska träffa läkaren.
  • Anna 428
    moaguuun skrev 2020-12-02 20:51:36 följande:

Tänk på kvinnor som går igenom hela graviditeten och barnets liv själva. Då är detta inte så farligt

Verkligen inte. I mitt hemland går kvinnor alltid på alla läkarbesök/ barnmorskor besök själva eller i värsta fall med sin mor. Vad är det som är så heligt med graviditeten som måste delas hela tiden med sin partner?
  • Tooja
    Anna 428 skrev 2021-02-16 06:05:41 följande:

Verkligen inte. I mitt hemland går kvinnor alltid på alla läkarbesök/ barnmorskor besök själva eller i värsta fall med sin mor. Vad är det som är så heligt med graviditeten som måste delas hela tiden med sin partner?

Fast det är väl inte så konstigt att pappan vill följa med (om det går). Förstår inte att det skulle vara mer naturligt att ens mamma följer med. Det är ju inte så att det är ?heligt? men även pappan skall ju bli förälder, och det är ju så häftigt att se sitt barn på ultraljud, klart att pappor också tycker det. Och som många sagt ovan, ibland får man trista besked, med dött foster eller andra fel, då är det ju klart fördelaktigt att ha sin partner med sig.

Till TS: vet inte vart du bor, men här i Göteborg kan man betala för att få en liten filmsnutt med sig hem. Inte samma sak såklart men ändå. Jag har gått på tre ultraljud själv under denna graviditeten, klart det är tråkigt för pappan att inte få se, men har vant mig att åka på koller själv. Det viktigaste är ju att han håller sig frisk nog till förlossningen

:)
  • beccagranen

Jag ska på RUL idag, och här får partner inte vara med. Personligen tycker jag det är helt fel, om min man skulle bära covid så gör jag det med med största sannorlikhet, Med de krav som är med munskydd, avstånd så kunde man anpassat det yttligare lite till med ex en skärm bredvid sängen så att inte personal kommer i direktkontakt. Det känns diskriminerande och som att man berövar fadern det enda dem faktiskt kan få vara med om under en graviditet. Inte minst om det påvisar några fel, så borde kvinnan ha rätt att få stöd av sin partner. Nu är det tur att detta är mitt 3e så min man har fått uppleva det tidigare, men jag ska ändå ha med honom på videosamtal. 

• Värphönan
    beccagranen skrev 2021-02-16 07:17:49 följande:

Jag ska på RUL idag, och här får partner inte vara med. Personligen tycker jag det är helt fel, om min man skulle bära covid så gör jag det med med största sannorlikhet, Med de krav som är med munskydd, avstånd så kunde man anpassat det yttligare lite till med ex en skärm bredvid sängen så att inte personal kommer i direktkontakt. Det känns diskriminerande och som att man berövar fadern det enda dem faktiskt kan få vara med om under en graviditet. Inte minst om det påvisar några fel, så borde kvinnan ha rätt att få stöd av sin partner. Nu är det tur att detta är mitt 3e så min man har fått uppleva det tidigare, men jag ska ändå ha med honom på videosamtal. 

Hos oss får man inte filma eller köra videosamtal under kub eller rul. Va på kub igår och fick ett jobbigt besked och inte ens till läkarundersökning i veckan nu får min partner följa med. Enbart om det blir tal om att avbryta graviditeten för pga allvarliga skador får han eventuellt komma in. :(
  • MrsJenka

Hej! Min bebis fick hydrops av ett virus som heter parvo19. För vuxna är det som en förkylning.

Det är dock vanligt att ha antikroppar, men det hade inte jag. Jag fick åka till akademiska efter rul för att experter skulle utreda om det fanns någon möjlighet att rädda bebisen, men han skulle inte ha överlevt en förlossning, så det fanns inget de kunde göra.

Håller tummar och tår för att det inte gäller dig och din bebis utan att de kan få bort vätskan!

Värphönan skrev 2021-02-16 05:27:47 följande:

Hej! Förlåt att jag frågar, kan bebisen få det av att jag får en förkylning? Va idag och skulle göra kub men kom därifrån med en läkartid istället. Stor vätskeansamling i bebisens buk som hon inte kunde se var den kom ifrån. När jag läst på nu och sett bilder verkar Hydrops Fetalis inte helt osannolikt :( så är rätt inställd på att behöva avbryta graviditeten i förtid :,(

Förstår inte hur jag ska hålla ihop i det där väntrummet när jag ska träffa läkaren.

• bananmilkshake
    Anna 428 skrev 2021-02-16 06:05:41 följande:
    Ja resultatet av att utesluta pappan riskerar ju att bli en pappa utan känslomässig anknytning till sitt barn, och en mamma som mer och mer få ta allt ansvar. 
Svar på tråden Ensam på ultraljud