• Fru89

BF Oktober 2021

Tråden för oss med BF oktober 2021

Här samlas vi och följs åt i resan under och efter graviditeten.

Stöttar, frågar, undrar, diskuterar och peppar!

• Svar på tråden BF Oktober 2021
  • GrodanS77

Men även om man vaccinerar sig så kan man ju smitta och få Corona själv, även om det blir en mildare variant. Så är det helt uteslutet att gå hem med gravidpeng även om man vaccinerar sig?

Eller var det att du inte ville vaccinera dig som gravid pga att man inte känner till alla risker?

Jag är 43 och därför blir jag erbjuden. Jag kommer ta det och nu när jag bestämt mig så känner jag lättnad.

Men förstår att du tycker att det blir jobbigt att om du vaccinerar dig så blir du kvar på en arbetsplats som du vantrivs på och mår dåligt av. Det går inte att få en sjukskrivning nu under graviditeten då, pga mående på arbetsplatsen? Går det att ha nån som helst dialog med din ledning/chef eller är de ett av problemen?

• MaTik
    GrodanS77 skrev 2021-05-07 10:41:12 följande:

Men även om man vaccinerar sig så kan man ju smitta och få Corona själv, även om det blir en mildare variant. Så är det helt uteslutet att gå hem med gravidpeng även om man vaccinerar sig?

Eller var det att du inte ville vaccinera dig som gravid pga att man inte känner till alla risker?

Jag är 43 och därför blir jag erbjuden. Jag kommer ta det och nu när jag bestämt mig så känner jag lättnad.

Men förstår att du tycker att det blir jobbigt att om du vaccinerar dig så blir du kvar på en arbetsplats som du vantrivs på och mår dåligt av. Det går inte att få en sjukskrivning nu under graviditeten då, pga mående på arbetsplatsen? Går det att ha nån som helst dialog med din ledning/chef eller är de ett av problemen?

Jag känner också en lättnad nu när jag har bestämt mig. Så skönt att slippa vara orolig för att få allvarliga symptom i vecka 30...
  • Kroonkan
    1994Rose skrev 2021-05-07 09:25:11 följande:

Jag har sån grov ångest.. jag skulle gå från jobbet nästa vecka och så läser jag igår man börjar vaccinera gravida... Jag var så tacksam för att kunna gå tidigt från min arbetsplats då jag inte tänker återvända efter mammaledigheten. Nu känner jag ångest så jag spyr. Jag tänker INTE vaccinera mig när jag är gravid iallafall. Det känns som dom går fram och tillbaka med allt och inte riktigt vet. Först skulle man inte vaccinera gravida nu ska man. Jag vet inte vad jag ska ta mig till haha inte ett vaccin iallafall.. Om dom säger jag ska vaccinera mig och fortsätta arbeta så känns det så hopplöst. Jag har verkligen hållt i för att inte säga upp mig fast mobbning hot och stress är en vardag på mitt jobb och jag kommer gå in i väggen känner jag. Kände jag måste skriva någonstans ????????

Stackare, jag förstår din ångest... Jag har 2 veckor kvar innan jag går. Är då i vecka 20. Sen återkommer jag inte heller efter min mammaledighet. Jag fick sån enorm lättnad när jag hörde man kunde gå redan i vecka 20. Annars hade jag fått kämpa på tills oktober. Min sista dag på jobbet är egentligen 14 ok. Men ät beräknad då. Känns skönt att få ett snabbt avslut. Är det i de dem över 35 år de vill vaccinera. Sen är ju alltid vaccinationer frivilliga. Inget du kan tvingas till. Jag förstår din oro. Men försök nu ta dagarna som den kommer. Det löser sig nog för dig. Jag håller tummarna.
  • E M A
    1994Rose skrev 2021-05-07 09:25:11 följande:

Jag har sån grov ångest.. jag skulle gå från jobbet nästa vecka och så läser jag igår man börjar vaccinera gravida... Jag var så tacksam för att kunna gå tidigt från min arbetsplats då jag inte tänker återvända efter mammaledigheten. Nu känner jag ångest så jag spyr. Jag tänker INTE vaccinera mig när jag är gravid iallafall. Det känns som dom går fram och tillbaka med allt och inte riktigt vet. Först skulle man inte vaccinera gravida nu ska man. Jag vet inte vad jag ska ta mig till haha inte ett vaccin iallafall.. Om dom säger jag ska vaccinera mig och fortsätta arbeta så känns det så hopplöst. Jag har verkligen hållt i för att inte säga upp mig fast mobbning hot och stress är en vardag på mitt jobb och jag kommer gå in i väggen känner jag. Kände jag måste skriva någonstans ????????

Hej,

Du behöver inte ha ångest. Du har redan fått det beviljat och dessutom så får man som gravid inte ett helt fullgott skydd av vaccinet ändå, du kan ändå bli sjuk. Som gravid har du redan ett nedsatt immunförsvar och blir lättare sjuk av allt. Dock kan vaccinet göra att du inte blir så svårt sjuk. Din arbetsgivare kan inte dra tillbaka graviditetspenningen för detta. Jag hade också lite ångest och jag tänker ändå vaccinera mig, men tror inte de kan dra tillbaka något även om jag bara fått deras ord och inget påskrivet papper ännu. De kan fortfarande inte garantera att jag inte bli smittad på jobbet.
  • SkumGrönBanan

RUL avklarat till slut. Allt såg fint ut, så nu är jag lättad.

Vad gäller kön så sa läkaren "det verkar vara en flicka" varpå jag frågar hur övertygad han var på det och han svarade "99 procent" sen blir han tyst en lång stund för att sen lägga till "men måla inte om rummet".

Inte för jag hade tänkt måla om rummet men skulle ni ställa in er på att det är en tjej utifrån dialogen jag beskriver?

• MaTik
    SkumGrönBanan skrev 2021-05-10 10:17:02 följande:

Vad gäller kön så sa läkaren "det verkar vara en flicka" varpå jag frågar hur övertygad han var på det och han svarade "99 procent" sen blir han tyst en lång stund för att sen lägga till "men måla inte om rummet".

Inte för jag hade tänkt måla om rummet men skulle ni ställa in er på att det är en tjej utifrån dialogen jag beskriver?

Ja, det är nog en tjej! De är väl lite försiktiga med att säga 100% just med tjejer, eftersom bebisen kan gömma sig lite. Men jag tror att du kan känna dig säker!

Jag har två veckor kvar till RUL och har börjat noja lite, men igår kände jag tydliga rörelser för första gången, så nu är jag lugnare. Så mysigt!
  • SkumGrönBanan
    MaTik skrev 2021-05-10 12:50:31 följande:

Ja, det är nog en tjej! De är väl lite försiktiga med att säga 100% just med tjejer, eftersom bebisen kan gömma sig lite. Men jag tror att du kan känna dig säker!

Jag har två veckor kvar till RUL och har börjat noja lite, men igår kände jag tydliga rörelser för första gången, så nu är jag lugnare. Så mysigt!

Ja det är det tacksamma med rörelserna. Man behöver den bekräftelsen för att inte börja noja... och ja väntan till RUL är dryg. Jag skulle egentligen haft den för en vecka sen men läkaren blev sjuk så jag behövde vänta en(!) hel vecka till. Normalt sett går veckor fort men inte när man väntar på sånt här.

Jo navelsträngen hade varit lite i vägen så förstår att det kan vara lurigt att säga 100 procent. Kanske inte köper på mig en hel garderob men nåt plagg Kanske..
  • GrodanS77

Härligt att rul såg bra ut!

Själv får jag vänta väldigt länge på det. Tre veckor till så tycker att det är sent då jag redan nu är i v17+2. Men jag har fått ett extra nu på onsdag pga min tidigare historik med ma.

Ang det där med kön. Vi gjorde väldigt många ultraljud med dottern och ingen gång vågade de säga med säkerhet att det var en tjej men de ?trodde det?. Efter typ fjärde ultraljudet där de trott att det var en tjej så trodde vi också på det och ut kom också en tjej.
  • Kroonkan

Roligt att allt gått bra. :D Många av er som ej gjort KUB? Jag har RUL 24 maj. Är i vecka 18 och går på fredag denna vecka in i vecka 19. :) Hans svar lät lite tveksamt. Han kanske var osäker.. Vi har mest köpt neutrala färger. Men säger de ex flicka så kanske vi köper några plagg bara. Finns så mycket fina tjej kläder. Nästan för mycket, hehe. Inte så mycket till pojkar. Jag har en känsla att vår är en flicka. Även fått gissat detta utifrån ultraljud bilder från KUB jag gjorde i vecka 14. De har grupper på Fb man kan skicka sin bild. Och i de två grupperna är det gissat flicka. :D Har ni andra namn? Här är det namn torka... Har pojknamn som känns givet 100% och det är Marcel. Flicknamn hittade jag ett igår som jag endå fastnade lite för och det är Amilia. Min man är från Nigeria och han är igbo så vi kommer också ge barnet ett igbo namn (som mellannamn). Hur mycket rörelse känner ni? Min första graviditet, och jag vet inte riktigt vad man skall känna efter. Men har känt något som uppfattas som rörelse. Detta mest kvällstid / nattid. När känner ni? XX
  • GrodanS77

Jag är i mitten av v 18 nu. Har lite funderingar kring det här med flytningar. Kommer inte riktigt ihåg hur det var med dottern. Den senaste veckan känns det som om flytningarna ökat, vattniga, så det känns fuktigt i trosorna av och till. Inte hela tiden, men vissa dagar och mindre andra dagar. Funderar på om det ska vara så eller om det kan vara något annat på g?

Har ultraljud i morgon så borde kanske ställa frågan då, men vill kolla hur ni upplever det.

Svar på tråden BF Oktober 2021