• Monismonis

Bada i pool utan tillsyn

Hej!

Min dotter som är 11.5 år gammal var hemma hos en kompis igår och badade i familjens pool. De var 4 tjejer totalt, samma ålder, och föräldrarna satt inne under tiden. När jag fick veta att de inte varit ute och kollat till dem när de badade sa jag till min dotter att hon inte fick bada hos dem igen, utan tillsyn. Med tillsyn - okej, utan tillsyn - inte okej. Nu har jag tydligen "förstört hennes liv" och jag är tydligen en "dålig mamma" Cool. Själv tycker jag att de andra mammorna är oansvariga, men när jag sa det till min dotter fick jag en ordentlig uppläxning om att man inte får tala illa om andra Drömmer

Jag har en obehagskänsla i kroppen och kan inte slappna av med tanken om att hon badar utan tillsyn men jag har förstått att detta är hönsigt av mig. Hon är bra på att simma, jag är mer orolig att de slår huvudet i poolkanten och tuppar av utan att kompisarna inser vad som hänt och liknande katastrofer. Är jag överdrivet orolig eller hur ska man tänka? Min dotter är inte vild eller oansvarig generellt, men olyckor kan ju hända ändå. Själv skulle jag aldrig lämna andras barn i min pool, om jag hade en pool, utan tillsyn. Skulle skämmas ihjäl. Vill också tillägga att barnen var där från 16.00 till 20.00 utan tilltugg vilket också gav mig oroskänslor över vad det är för slags "folk". Drömmer 

Har aldrig pratat med föräldrarna och när jag föreslog det hotade min dotter med att flytta hemifrån eftersom jag tydligen skulle skämma ut henne totalt. Skrattande

Hur tänker ni kring detta?

• Svar på tråden Bada i pool utan tillsyn
  • snöblask
    AmericanMommy skrev 2021-06-15 12:41:24 följande:

Fast där har dom badvakter, ingen är utan tillsyn

I vår simhall simmar man på egen risk. Så har det varit i alla simhallar jag varit i i Sverige. Det finns absolut badvakter men inte som håller koll på alla. I USA däremot (där jag varit) så sveper badvakterna runt blicken kontinuerligt för att scanna vattnet. Tycker absolut att barnen i den åldern kan bada själva. Föräldrarna var väl hemma? Då räknar jag med att de kommit ut om något hänt. Är de inte hemma så gäller det att ha pratat med barnen vad som är viktigt att tänka på kring poolen, men det har de flesta fått med sig från barnsben. Att du känner oro kring vatten TS är helt förståligt, men med äldre barn får man lära sig att släppa även fast man inte vill. Det där om tilltugg tycker jag bara är löjligt?
  • Glinda från Oz
    AmericanMommy skrev 2021-06-15 12:48:50 följande:

Jag tycker folk har en konstig inställning i tråden. Självklart måste barn ha tillsyn i poolen. En olycka kan hända snabbt. Man kan drunkna även fast man är simkunnig. Skulle aldrig våga lämna barn i vatten utan vuxen som har koll.

Olyckor kan hända som vuxen också. Det farligaste stället i huset är badrummet, så där ska man inte heller ha barn ensamma, de bör inte få gå ut själva heller och ha ständig tillsyn på skolgården ifall de ramlar när de gungar, vi pratar inte lärare som patrullerar nu utan någon ska titta hela tiden (barnen ska självklart ha hjälm och ordentliga skydd) De kan sluta andas i sömnen så föräldrarna får sova i skift. Sen släpper man ut dem i världen när de är 18 och blir helt chockad när de är helt hjälplösa.  
  • elsi
    AmericanMommy skrev 2021-06-15 12:48:50 följande:

Jag tycker folk har en konstig inställning i tråden. Självklart måste barn ha tillsyn i poolen. En olycka kan hända snabbt. Man kan drunkna även fast man är simkunnig. Skulle aldrig våga lämna barn i vatten utan vuxen som har koll.

Men det är inga småbarn det pratas om här i tråden, utan barn på väg att bli stora, självständiga och som behöver få frihet att börja klara sig själva mer och mer. 

Att vara 4 st stora barn i 11-12-års åldern i en pool utan att ha vuxna ögon på sig hela tiden tycker jag är helt okej. 

Vid vilken ålder anser du att man kan anses tillräckligt stor att få bada utan en vuxen? Vid 18? 16? 
  • AmericanMommy
    elsi skrev 2021-06-15 13:00:34 följande:

Men det är inga småbarn det pratas om här i tråden, utan barn på väg att bli stora, självständiga och som behöver få frihet att börja klara sig själva mer och mer. 

Att vara 4 st stora barn i 11-12-års åldern i en pool utan att ha vuxna ögon på sig hela tiden tycker jag är helt okej. 

Vid vilken ålder anser du att man kan anses tillräckligt stor att få bada utan en vuxen? Vid 18? 16? 

Försöker alltid hålla koll på alla som badar i vår pool. Spelar ingen roll hur gammal personen är.
  • elsi
    Cartjan1 skrev 2021-06-15 12:43:00 följande:

Det är inte så att jag inte kan förstå din oro men tycker nog att du kanske får släppa på det ändå. Vi började gå själva till simhallen när vi var mellan 9-10 år gamla (kommunens gräns + krav på simkunnighet) vid 11-12 åkte vi själva till sjöar och då var inte någon med alls. Kompisens föräldrar var ju också i närheten så helt utan tillsyn var de ju inte. Är väl snarare troligt att de faktiskt kollade till då och då, genom fönstret eller gick ut...

I slutändan är det ju ni föräldrar som bestämmer men förr eller senare (och med tanke på dotterns ålder så ganska snart) så blir det mycket som det måste släppas på. Utetider, kompisgäng,fest osv, massor med situationer som kan bli riskfyllda och där ni inte kan ha tillsyn. Är det lätt? Nope! Men är normalt, barn växer och lämnar oss vuxna kvar med oro :)

Angående snacks/dryck....märkte att många inte fann det konstigt men jag tycker nog det (även om jag aldrig skulle säga ngt om det) Dryck erbjuds alltid och även ngt att äta , speciellt om umgänget infaller under mattider och jag tycker nog att 20 absolut är det. Jag känner iaf inte många som äter middag så sent, vi kan absolut äta senare på sommaren men om jag har gäster mellan 16-20 så utgår jag från att de vill ha ngt att äta, de ska ju ta sig hem sedan också och då blir klockan kanske 20.30 iaf - Är det verkligen så många som har det som normal middagstid? Kanske vi som är knäppa ????

På sommaren är våra mattider ofta väldigt flytande och inte helt synkade för hela familjen. Så nej, det hade inte varit konstigt hos oss. 

Äldsta (16) går upp på sena förmiddagen och äter rejäl frukost, äter sen sin lunch vid 15-16 och är sen ute och hänger tills kvällen. Han kanske äter nåt med en kompis, hemma hos nån eller på stan, men sällan med oss. Ofta tar han nåt kvällsmål själv innan han lägger sig, sent.

Yngsta (13) har lite mer tider som stämmer med våra och äter nog oftast middag med oss, men om hon skulle hänga hos nån till kl 20 så skulle hon antingen ha erbjudits mat hos kompisen eller låtit bli att äta och då tagit rester eller mackor när hon kom hem. Om hon har kompisar här så kan jag erbjuda middag med oss ifall jag vill det och har mat så det räcker, annars får de gå hem och äta. Och om de inte går hem förrän kl 20 så tänker jag att det passar dem.

Inga barn i vårt område svälter utan de klarar att äta middagen sent eller ta en macka istället för mat ibland.
  • elsi
    AmericanMommy skrev 2021-06-15 13:13:19 följande:
    Försöker alltid hålla koll på alla som badar i vår pool. Spelar ingen roll hur gammal personen är.
    Ok, men på en strand? Får vuxna eller äldre barn gå ensamma till en strand och bada? Vid vilken ålder får de göra det? Aldrig? Du vill vara med alla och hålla koll? Händer det att du badar ensam?
  • Henrie

Här har du en hönsmamma till.. Jag tänker att kompisens föräldrar säkert tog sig en titt (osedda) regelbundet för att se om allt var ok.

• Spucks
    Monismonis skrev 2021-06-15 09:39:45 följande:

Är jag överdrivet orolig 

Ja!
  • AmericanMommy
    elsi skrev 2021-06-15 13:18:13 följande:

Ok, men på en strand? Får vuxna eller äldre barn gå ensamma till en strand och bada? Vid vilken ålder får de göra det? Aldrig? Du vill vara med alla och hålla koll? Händer det att du badar ensam?

Nej, man ska aldrig bada ensam, även om man är vuxen kan man råka illa ut.

Skulle inte låta mina barn bada ensamma på stranden, kommer man ut för långt går det ej att ta sig tillbaka till land, vi har väldigt mycket underströmmar i vattnet där vi bor. Kollar också om sälarna är nära strandkanten, är dom det är det risk för haj. Förra året blev en kille ihjälbiten av en haj vid vår strand, hemskt!
  • elsi
    AmericanMommy skrev 2021-06-15 14:08:57 följande:
    Nej, man ska aldrig bada ensam, även om man är vuxen kan man råka illa ut.

Skulle inte låta mina barn bada ensamma på stranden, kommer man ut för långt går det ej att ta sig tillbaka till land, vi har väldigt mycket underströmmar i vattnet där vi bor. Kollar också om sälarna är nära strandkanten, är dom det är det risk för haj. Förra året blev en kille ihjälbiten av en haj vid vår strand, hemskt!
    Fast alltså, om man går på egen hand till en strand eller allmän pool där det finns andra människor som också badar, men som man inte känner. Skulle du aldrig göra nåt sånt? Eller låta dina barn/vuxna barn/partner/förälder/syster göra det? Alla ska vaktas?

Och om du skulle det, vid vilken ålder tycker du att det är rimligt att ett barn får göra sånt? 

Nån gång måste du ju ändå betrakta dina barn som självständiga. Eller ska du följa med dem och bada hela livet för att vakta? Det finns studier som visar att barn som aldrig tillåtits att vara självständiga och träna på att förhålla sig till risker blir sämre på att sedan hantera risker när de blir vuxna. Att barnen gradvis ges och uppnår självständighet bör ingå som en del i ett sunt föräldraskap. Överbeskyddande är nästan aldrig av godo. 
Svar på tråden Bada i pool utan tillsyn