• Monismonis

Bada i pool utan tillsyn

Hej!

Min dotter som är 11.5 år gammal var hemma hos en kompis igår och badade i familjens pool. De var 4 tjejer totalt, samma ålder, och föräldrarna satt inne under tiden. När jag fick veta att de inte varit ute och kollat till dem när de badade sa jag till min dotter att hon inte fick bada hos dem igen, utan tillsyn. Med tillsyn - okej, utan tillsyn - inte okej. Nu har jag tydligen "förstört hennes liv" och jag är tydligen en "dålig mamma" Cool. Själv tycker jag att de andra mammorna är oansvariga, men när jag sa det till min dotter fick jag en ordentlig uppläxning om att man inte får tala illa om andra Drömmer

Jag har en obehagskänsla i kroppen och kan inte slappna av med tanken om att hon badar utan tillsyn men jag har förstått att detta är hönsigt av mig. Hon är bra på att simma, jag är mer orolig att de slår huvudet i poolkanten och tuppar av utan att kompisarna inser vad som hänt och liknande katastrofer. Är jag överdrivet orolig eller hur ska man tänka? Min dotter är inte vild eller oansvarig generellt, men olyckor kan ju hända ändå. Själv skulle jag aldrig lämna andras barn i min pool, om jag hade en pool, utan tillsyn. Skulle skämmas ihjäl. Vill också tillägga att barnen var där från 16.00 till 20.00 utan tilltugg vilket också gav mig oroskänslor över vad det är för slags "folk". Drömmer 

Har aldrig pratat med föräldrarna och när jag föreslog det hotade min dotter med att flytta hemifrån eftersom jag tydligen skulle skämma ut henne totalt. Skrattande

Hur tänker ni kring detta?

• Svar på tråden Bada i pool utan tillsyn
  • Monismonis
    Embla twopointoh skrev 2021-06-15 10:46:21 följande:
    Jag tycker du överdriver. Det är en pool, där man klart och tydligt ser botten, om nu någon av någon anledning skulle hamna under vatten och inte ta sig upp så syns personen ovanifrån. Fyra tjejer i 11-12 årsåldern är stora nog att förstå att något är fel, och hjälpa till och/eller springa efter en vuxen. Dessutom kanske föräldrarna såg poolen från något fönster och gick dit och tittade med jämna mellanrum?

Fyra timmar utan "tilltugg" tycker inte jag är orimligt. När våra barn har kompisar på besök så erbjuder jag kompisarna mat/fika när mina barn får det (och då är det alltid någon förälder som blir upprörd eftersom de ordnade mat hemma...), men äter vi inget så får de inget heller. Det enda är väl att vätska hade jag nog erbjudit barnen i poolen oavsett.
    Okej Glad
  • Alexi

Men det där med tilltugg - barnen måste väl själva ha förmåga att be om något/fixa något, dvs tjejen som bor i huset borde ju kunna ta initiativ om de andra är hungriga/törstiga. 

Vi har i år, dottern blir 13 i år, släppt på regeln att hon får bada med kompisar utan vuxen. Det är jättejobbigt men ett steg man blir tvungen att ta. Sen är det ju stor skillnad på att bada i pool och i sjö och pool är ju mycket säkrare eftersom man ser genom vattnet och det är en mycket begränsad yta.  

• Monismonis
    Alexi skrev 2021-06-15 11:21:30 följande:

Men det där med tilltugg - barnen måste väl själva ha förmåga att be om något/fixa något, dvs tjejen som bor i huset borde ju kunna ta initiativ om de andra är hungriga/törstiga. 

Vi har i år, dottern blir 13 i år, släppt på regeln att hon får bada med kompisar utan vuxen. Det är jättejobbigt men ett steg man blir tvungen att ta. Sen är det ju stor skillnad på att bada i pool och i sjö och pool är ju mycket säkrare eftersom man ser genom vattnet och det är en mycket begränsad yta.  

Ja, de kan nog be om tilltugg, tycker bara det är lite konstigt. Men vi är väl olika där. Ja, du har rätt, det är stor skillnad på pool och sjö, men jag är rädd för poolkanten och att de ska slå i botten Drömmer
  • AnnaSturesson

Tycker du är väl jönsig. Här får man åka själv till badhuset när man är 10 och klarat ett simprov.

Är man 11-12 så klarar man utan problem att bada i en pool.

• elsi
    Monismonis skrev 2021-06-15 11:17:44 följande:
    Ja, du har kanske rätt. Känner att det vore märkligt själv om jag hade 3 barn på besök mellan 16 och 20 och inte ens kom ut med en kanna saft liksom. Men man är väl olika helt enkelt. Glad
    Jag skulle inte göra det. Jag ser det inte som att jag har besök om mina barn har kompisar här. Det är mina barn som har besök då och det springer ungar in och ut ur huset hela somrarna hos oss och alla andra familjer i området. Däremot om jag bjudit in barnen på pool-häng med mat, då är jag värdinna och ser till att det som ska bjudas på bjuds. 

Men mina 12-åringar har varit fullt kapabla att själva blanda en kanna saft eller ta sig lite mackor om de velat. De skulle inte komma på tanken att vänta in att jag skulle serva dem med sånt, möjligtvis frågat mig vad de kunde få ta etc. 
  • Monismonis
    AnnaSturesson skrev 2021-06-15 11:30:55 följande:

Tycker du är väl jönsig. Här får man åka själv till badhuset när man är 10 och klarat ett simprov.

Okej, här är åldersgränsen 12 år i simhallar. 
  • AmericanMommy
    AnnaSturesson skrev 2021-06-15 11:30:55 följande:

Fast där har dom badvakter, ingen är utan tillsyn
  • Cartjan1

Det är inte så att jag inte kan förstå din oro men tycker nog att du kanske får släppa på det ändå. Vi började gå själva till simhallen när vi var mellan 9-10 år gamla (kommunens gräns + krav på simkunnighet) vid 11-12 åkte vi själva till sjöar och då var inte någon med alls. Kompisens föräldrar var ju också i närheten så helt utan tillsyn var de ju inte. Är väl snarare troligt att de faktiskt kollade till då och då, genom fönstret eller gick ut...

I slutändan är det ju ni föräldrar som bestämmer men förr eller senare (och med tanke på dotterns ålder så ganska snart) så blir det mycket som det måste släppas på. Utetider, kompisgäng,fest osv, massor med situationer som kan bli riskfyllda och där ni inte kan ha tillsyn. Är det lätt? Nope! Men är normalt, barn växer och lämnar oss vuxna kvar med oro :)

Angående snacks/dryck....märkte att många inte fann det konstigt men jag tycker nog det (även om jag aldrig skulle säga ngt om det) Dryck erbjuds alltid och även ngt att äta , speciellt om umgänget infaller under mattider och jag tycker nog att 20 absolut är det. Jag känner iaf inte många som äter middag så sent, vi kan absolut äta senare på sommaren men om jag har gäster mellan 16-20 så utgår jag från att de vill ha ngt att äta, de ska ju ta sig hem sedan också och då blir klockan kanske 20.30 iaf - Är det verkligen så många som har det som normal middagstid? Kanske vi som är knäppa ????

• AmericanMommy

Jag tycker folk har en konstig inställning i tråden. Självklart måste barn ha tillsyn i poolen. En olycka kan hända snabbt. Man kan drunkna även fast man är simkunnig. Skulle aldrig våga lämna barn i vatten utan vuxen som har koll.

• Glinda från Oz

När jag vara 11 år åkte jag själv till stranden med mina vänner, det kommer min dotter också få göra när hon är i den åldern. Din dotter kan slå i huvudet och dö när hon klättrar i badkaret också. Hon håller på att bli stor nu och en del i det är att släppa taget som förälder (på rimlig nivå i förhållande till ålder såklart) 

Svar på tråden Bada i pool utan tillsyn