• Monismonis

Bada i pool utan tillsyn

Hej!

Min dotter som är 11.5 år gammal var hemma hos en kompis igår och badade i familjens pool. De var 4 tjejer totalt, samma ålder, och föräldrarna satt inne under tiden. När jag fick veta att de inte varit ute och kollat till dem när de badade sa jag till min dotter att hon inte fick bada hos dem igen, utan tillsyn. Med tillsyn - okej, utan tillsyn - inte okej. Nu har jag tydligen "förstört hennes liv" och jag är tydligen en "dålig mamma" Cool. Själv tycker jag att de andra mammorna är oansvariga, men när jag sa det till min dotter fick jag en ordentlig uppläxning om att man inte får tala illa om andra Drömmer

Jag har en obehagskänsla i kroppen och kan inte slappna av med tanken om att hon badar utan tillsyn men jag har förstått att detta är hönsigt av mig. Hon är bra på att simma, jag är mer orolig att de slår huvudet i poolkanten och tuppar av utan att kompisarna inser vad som hänt och liknande katastrofer. Är jag överdrivet orolig eller hur ska man tänka? Min dotter är inte vild eller oansvarig generellt, men olyckor kan ju hända ändå. Själv skulle jag aldrig lämna andras barn i min pool, om jag hade en pool, utan tillsyn. Skulle skämmas ihjäl. Vill också tillägga att barnen var där från 16.00 till 20.00 utan tilltugg vilket också gav mig oroskänslor över vad det är för slags "folk". Drömmer 

Har aldrig pratat med föräldrarna och när jag föreslog det hotade min dotter med att flytta hemifrån eftersom jag tydligen skulle skämma ut henne totalt. Skrattande

Hur tänker ni kring detta?

• Svar på tråden Bada i pool utan tillsyn
  • elsi
    Cartjan1 skrev 2021-06-15 17:08:54 följande:
    Absolut förstår jag ju egentligen att alla är och gör olika :) Jag hade aldrig heller tänkt något illa om någon om mitt barn i den åldern kom hem och inte hade ätit - mest att för mig känns det ovanligt ....även om vi kan skjuta upp maten sent på sommaren så skulle jag nog ha erbjudit ngt om jag hade gäster så sent. Jag hade definitivt bjudit mina vuxna vänner på något så vill göra lika för mina barns vänner.
    Det är säkert också så att den som har en pool och lite halvstora barn har huset och poolen full med ungar varenda dagen hela sommaren. Det blir orimligt om alla dessa också ska erbjudas mat hela dagen, varenda dag hos pool-familjen. 

Om du bjudit över vänner hade du nog planerat kring det med mat och sånt. Ungarna dyker säkert bara upp, drar vidare ett tag, dyker upp igen. Inte specifikt inbjudna att bada och äta. 
  • elsi
    Monismonis skrev 2021-06-15 17:39:09 följande:
    Ja, ni har säkert rätt. Men mina instinkter/min oro säger något annat. Livet är skört och ligger man under vatten handlar det om sekunder. Jag tycker inte man behöver öva sina barn i självständighet när det gäller just vatten eftersom det ofta är etta/nolla som gäller där. Man drunknar oftast inte bara lite grann och lär sig en läxa, utan man drunknar och sedan är man inte med i leken längre. Men jag köper att man måste släppa på kopplet förr eller senare. Jag har bara ett barn också, inga i reserv. 
    Såklart livet är skört, så är det för alla, oavsett ålder.  Barn i reserv, det var ganska osmakligt skrivet. Föräldrar som har flera barn ser naturligtvis alla sina barn som värdefulla och vill inte mista dem.

Men livet är inte bara skört, det är också till för att levas. Och då ingår en del risker och det ingår också att som barn tillåtas att växa upp och bli mer och mer självständig och utmana sig.

Tänk vilken rolig sommar din dotter kan ha med sina vänner i poolen. Även om det innebär vissa risker, 'även om hon blir lite hungrig efter 4 timmars lek. I alla fall. 
  • syntharen
    Monismonis skrev 2021-06-15 17:39:09 följande:

Ja, ni har säkert rätt. Men mina instinkter/min oro säger något annat. Livet är skört och ligger man under vatten handlar det om sekunder. Jag tycker inte man behöver öva sina barn i självständighet när det gäller just vatten eftersom det ofta är etta/nolla som gäller där. Man drunknar oftast inte bara lite grann och lär sig en läxa, utan man drunknar och sedan är man inte med i leken längre. Men jag köper att man måste släppa på kopplet förr eller senare. Jag har bara ett barn också, inga i reserv. 

Jag håller med dig som jag skrev innan men alltså vadå, inget barn i reserv? Jag har 3 barn men inte sjutton tänker jag att mitt äldsta barn kan ta en massa risker för jag har två i reserv liksom. Jättekonstigt formulerat av dig
  • Monismonis

Jag märker att ironi inte funkar på den här sajten. Med uttrycket "barn i reserv" ville jag mena att hon är mig kär, mitt barn. Ibland behöver man försöka förstå vad folk menar bakom uttrycken. Men jag kan naturligtvis skriva mer rakt och utan tolkningsmöjligheter.

• Monismonis

Sammanfattningsvis så verkar de flesta tycka att det är okej att bada utan tillsyn när man är nästan 12 år. Jag tar till mig det.

• Monismonis

En annan sammanfattning är att de flesta inte tycker att det är något anmärkningsvärt alls att man har 3 barn hos sig mellan 16 och 20 utan att erbjuda tilltugg. Önskar jag hade vetat detta tidigare efter alla år då jag blandat saft och gjort mellis dagarna i ända till grannskapets alla barn. Glad Dyrt har det blivit, men jag tycker det känns trevligt och hjärtligt.

• Dennadagdettaårdennastund

Hej!

Jag förstår verkligen hur du tänker, jag är likadan. Men de är fyra tjejer och de kommer märka om nåt händer. Jag tycker absolut också att föräldrarna borde komma ut ibland, speciellt om man har ansvar för andras barn. Sånt är jag jätte noga med. Har märkt att andra föräldrar inte är särskilt ansvarsfulla vid stranden. Mitt barn har varit med två olika när han var liten, fyra årsåldern. De hade inte koll, han höll på att drunkna. Har även varit med andra familjer på stranden där de inte hade koll på sina barn i vattnet, för dessa föräldrar var det avkoppling som gällde, läsa tidningar, äta snacks, gå till kiosken mm. Då var barnen runt nio år. Jag kollade därför även deras barn och tänkte vilken tur att inget hänt innan....

Och ja tycker också det är trevligt att ge nåt att äta och dricka, det gör jag gärna OM jag har nåt gott hemma, men har jag det så gillar jag att ge :)

Och detta med reserv barn tyckte jag var ganska kul, man fattar ju vad du menar. Jag har två och fattar ändå :)

• elsi
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2021-06-16 09:40:46 följande:

Hej!

Jag förstår verkligen hur du tänker, jag är likadan. Men de är fyra tjejer och de kommer märka om nåt händer. Jag tycker absolut också att föräldrarna borde komma ut ibland, speciellt om man har ansvar för andras barn. Sånt är jag jätte noga med. Har märkt att andra föräldrar inte är särskilt ansvarsfulla vid stranden. Mitt barn har varit med två olika när han var liten, fyra årsåldern. De hade inte koll, han höll på att drunkna. Har även varit med andra familjer på stranden där de inte hade koll på sina barn i vattnet, för dessa föräldrar var det avkoppling som gällde, läsa tidningar, äta snacks, gå till kiosken mm. Då var barnen runt nio år. Jag kollade därför även deras barn och tänkte vilken tur att inget hänt innan....

Och ja tycker också det är trevligt att ge nåt att äta och dricka, det gör jag gärna OM jag har nåt gott hemma, men har jag det så gillar jag att ge :)

Och detta med reserv barn tyckte jag var ganska kul, man fattar ju vad du menar. Jag har två och fattar ändå :)

En 4-åring kräver helt annan tillsyn än en 11-12-åring.

Dessutom - om man aktivt tar med ett barn till ett ställe så har man ansvar på ett helt annat sätt än om barnen självmant dyker upp i ens hem, såsom lite äldre barn gör. Det går inte att jämföra de olika sakerna. 

Och att föräldrar med 9-åringar tar det lugnt på stranden betyder inte att de gjorde så när deras barn var 2-3 år. Man ändrar sitt föräldraskap utifrån situationen och barnens ålder. 

Såklart det är trevligt att bjuda på mat. Men tänk dig att du har 4-6 ungar hemma i flera timmar varje dag hela sommaren. Bjuder du fortfarande alla på mat? 
  • Pope Joan II
    megsi skrev 2021-06-16 08:37:35 följande:

Jag tycker nog att det är ok att de badar i poolen utan vuxna ögon på sig under förutsättning att de kan simma ordentligt. Vad jag förstod så var det vuxna hemma annars tycker jag inte att det var ok. Ang något att äta så tycker jag inte att är självklart att det ska serveras något speciellt inte om det är 4 st. Tycker man det är viktigt så får man stämma av det innan eller sända med något att äta kanske då till alla. Jag tror att jag förövrigt hade kollat med föräldrarna som du inte kände vad jag förstod att det var ok att bada i deras pool just för att för att kolla så att de var hemma.

Så stora barn i sällskap av varandra hade jag tyckt kunnat bada i poolen utan att några vuxna var hemma också. Det hade mina utan vidare både fått och klarat att göra. 
    Shit for brains k + E
Svar på tråden Bada i pool utan tillsyn