• Monismonis

Bada i pool utan tillsyn

Hej!

Min dotter som är 11.5 år gammal var hemma hos en kompis igår och badade i familjens pool. De var 4 tjejer totalt, samma ålder, och föräldrarna satt inne under tiden. När jag fick veta att de inte varit ute och kollat till dem när de badade sa jag till min dotter att hon inte fick bada hos dem igen, utan tillsyn. Med tillsyn - okej, utan tillsyn - inte okej. Nu har jag tydligen "förstört hennes liv" och jag är tydligen en "dålig mamma" Cool. Själv tycker jag att de andra mammorna är oansvariga, men när jag sa det till min dotter fick jag en ordentlig uppläxning om att man inte får tala illa om andra Drömmer

Jag har en obehagskänsla i kroppen och kan inte slappna av med tanken om att hon badar utan tillsyn men jag har förstått att detta är hönsigt av mig. Hon är bra på att simma, jag är mer orolig att de slår huvudet i poolkanten och tuppar av utan att kompisarna inser vad som hänt och liknande katastrofer. Är jag överdrivet orolig eller hur ska man tänka? Min dotter är inte vild eller oansvarig generellt, men olyckor kan ju hända ändå. Själv skulle jag aldrig lämna andras barn i min pool, om jag hade en pool, utan tillsyn. Skulle skämmas ihjäl. Vill också tillägga att barnen var där från 16.00 till 20.00 utan tilltugg vilket också gav mig oroskänslor över vad det är för slags "folk". Drömmer 

Har aldrig pratat med föräldrarna och när jag föreslog det hotade min dotter med att flytta hemifrån eftersom jag tydligen skulle skämma ut henne totalt. Skrattande

Hur tänker ni kring detta?

• Svar på tråden Bada i pool utan tillsyn
  • Anfield12
    Monismonis skrev 2021-06-16 15:08:20 följande:

Jag tycker att det är konstigt att inte vara orolig för sitt barn. Det är naturligt och instinktivt att vilja skydda sitt barn. Man behöver inte ha en ångestproblematik i botten utan det räcker med att kunna tänka ut risker och konsekvenser.

Sen måste man ju släppa på oron för att inte förstöra för sitt barn, och det gör jag i många andra sammanhang. Just vatten, oövervakat, är ett sådant sammanhang där det inte finns så mycket spelutrymme för att öva. Man är inte jättemogen i den åldern faktiskt och jag tycker att man som vuxen ska övervaka barn. Om jag hade känt familjen hade jag kunna göra en bättre bedömning i frågan, men eftersom jag inte gör det får jag gå på magkänslan.

Jag tycker inte alls att det är naturligt och instinktivt att vara så orolig för sina barn att man begränsar dem från helt normala saker.

Det går visst att öva på vatten, varför tror du att barn går i simskola, till exempel? Det är om man aldrig får öva på vatten som man drunknar helt random.
  • Monismonis
    Anfield12 skrev 2021-06-16 15:25:49 följande:
    Jag tycker inte alls att det är naturligt och instinktivt att vara så orolig för sina barn att man begränsar dem från helt normala saker.

Det går visst att öva på vatten, varför tror du att barn går i simskola, till exempel? Det är om man aldrig får öva på vatten som man drunknar helt random.
    Med öva menar jag på olyckshändelser. Min dotter är en fena på att simma, men om hon halkar, slår huvudet i poolkanten, eller dyker och bryter nacken, är det inte alls säkert att hennes kompisar uppmärksammar detta i tid nog för att ta sig in i huset och leta efter föräldrar. Jag känner alltså inte familjen, och jag har aldrig träffat tjejen som bor där heller. Jag tycker att det är ett superdålig tillfälle att öva på olyckor i vatten i sådana sammanhang. Visst, jag kan skicka dottern på en kurs i livräddning i vatten, men det hjälper inte om de andra barnen är uppspelta, leker vilda vattenlekar och stojar, och föräldrarna är inomhus. Jag tycker att det är ansvarsfullt att ta dessa saker i beaktande. Hade det varit en för mig känd familj som sa att de skulle vara ute med barnen och titta till dem så vore det ju annorlunda. Jag vet ju absolut ingenting om föräldrarna här. Hur vet jag att de inte åker iväg en sväng och handlar medan de badar? De kanske anser det är safe, vad vet jag?
  • elsi
    Monismonis skrev 2021-06-16 15:08:20 följande:
    Jag tycker att det är konstigt att inte vara orolig för sitt barn. Det är naturligt och instinktivt att vilja skydda sitt barn. Man behöver inte ha en ångestproblematik i botten utan det räcker med att kunna tänka ut risker och konsekvenser.

Sen måste man ju släppa på oron för att inte förstöra för sitt barn, och det gör jag i många andra sammanhang. Just vatten, oövervakat, är ett sådant sammanhang där det inte finns så mycket spelutrymme för att öva. Man är inte jättemogen i den åldern faktiskt och jag tycker att man som vuxen ska övervaka barn. Om jag hade känt familjen hade jag kunna göra en bättre bedömning i frågan, men eftersom jag inte gör det får jag gå på magkänslan.
    Men om oron gör att an blir överbeskyddande och hindrar sitt barn att leva ett vanligt liv och uppnå normal självständighet så måste man nog jobba på det och släppa taget en aning. 
  • Anfield12
    Monismonis skrev 2021-06-16 15:38:09 följande:

Med öva menar jag på olyckshändelser. Min dotter är en fena på att simma, men om hon halkar, slår huvudet i poolkanten, eller dyker och bryter nacken, är det inte alls säkert att hennes kompisar uppmärksammar detta i tid nog för att ta sig in i huset och leta efter föräldrar. Jag känner alltså inte familjen, och jag har aldrig träffat tjejen som bor där heller. Jag tycker att det är ett superdålig tillfälle att öva på olyckor i vatten i sådana sammanhang. Visst, jag kan skicka dottern på en kurs i livräddning i vatten, men det hjälper inte om de andra barnen är uppspelta, leker vilda vattenlekar och stojar, och föräldrarna är inomhus. Jag tycker att det är ansvarsfullt att ta dessa saker i beaktande. Hade det varit en för mig känd familj som sa att de skulle vara ute med barnen och titta till dem så vore det ju annorlunda. Jag vet ju absolut ingenting om föräldrarna här. Hur vet jag att de inte åker iväg en sväng och handlar medan de badar? De kanske anser det är safe, vad vet jag?

Det är ganska svårt att diskutera med dig, för du tycker ju att du har rätt och att det är livsfarligt att bada. 2018 drunknade det 13 personer under 19 år i Sverige, men fortsätt du på ditt spår.
  • Dennadagdettaårdennastund
    Anfield12 skrev 2021-06-16 17:18:59 följande:

Det är ganska svårt att diskutera med dig, för du tycker ju att du har rätt och att det är livsfarligt att bada. 2018 drunknade det 13 personer under 19 år i Sverige, men fortsätt du på ditt spår.

Ja så kan ju du fortsätta på ditt spår, att inga äldre barn kan drunkna. Läste nyligen om en 12årig pojke som kastats i av andra barn från en brygga till sjö eller hav. Han drunknade och det tog många timmar innan de hittade honom. Han kunde simma och allt var nog bara en lek att de kastade i varann. Men fortsätt du att blunda för vad som händer.
  • Pope Joan II
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2021-06-16 18:03:11 följande:
    Ja så kan ju du fortsätta på ditt spår, att inga äldre barn kan drunkna. Läste nyligen om en 12årig pojke som kastats i av andra barn från en brygga till sjö eller hav. Han drunknade och det tog många timmar innan de hittade honom. Han kunde simma och allt var nog bara en lek att de kastade i varann. Men fortsätt du att blunda för vad som händer.
    Men ett sådant där exempel finns ju för i stort sett varje tänkbar och otänkbar situation i livet. Det blir ju omöjligt att leva ett gott och rikt liv om man ska försöka förutse och ta hänsyn till varenda märklig sak som skulle kunna inträffa. 
    Shit for brains k + E
  • Dennadagdettaårdennastund
    Pope Joan II skrev 2021-06-16 18:13:06 följande:

Men ett sådant där exempel finns ju för i stort sett varje tänkbar och otänkbar situation i livet. Det blir ju omöjligt att leva ett gott och rikt liv om man ska försöka förutse och ta hänsyn till varenda märklig sak som skulle kunna inträffa. 

Men nej jag håller med ts, om ni vill vara slapphänta så är det upp till er. Men mycket värre att vara för slapp än åt andra hållet när det gäller just detta.
  • Anfield12
    Pope Joan II skrev 2021-06-16 18:13:06 följande:

Men TS förstår inte det, för TS har bestämt sig för att hennes barn kommer drunkna på en gång om inte en vuxen tittar på barnet hela tiden. En del är sådana. :)
  • Anfield12
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2021-06-16 18:32:47 följande:

Men nej jag håller med ts, om ni vill vara slapphänta så är det upp till er. Men mycket värre att vara för slapp än åt andra hållet när det gäller just detta.

Det är inte slappt att låta en simkunnig 11-åring bada med sina kompisar. Det är verkligen inte det. Att kräva att något annat barns förälder (!!!) ska övervaka ens barn hela tiden är orimligt.
  • Mittra
    Editb skrev 2021-06-16 12:25:20 följande:

Jag håller med din dotter faktiskt. Så läge de är simkunniga och dessutom flera stycken i den åldern de är i ser jag inget problem med det. Föräldrarna var ju inte bortresta utan inne i huset.

Jag badade själv i den åldern när jag var liten. Inga konstigheter. Däremot kan jag tycka de hade fått bli erbjudna något att äta.. men men föräldrarna tänker väl att de får gå hem när de blir hungriga.

Jag håller med.
  • Kvittning
    elsi skrev 2021-06-16 15:41:02 följande:
    Men om oron gör att an blir överbeskyddande och hindrar sitt barn att leva ett vanligt liv och uppnå normal självständighet så måste man nog jobba på det och släppa taget en aning. 
    Jag tycker nog ändå att TS har visat sig vara flexibel här i tråden. Hon har en oro som hon luftar och inser att de flesta inte håller med och hon tar då till sig och inser att även om oron är kvar så kan det vara vettigt att släppa på tyglarna. 

Sedan håller jag helt med dig om riskerna med att vara överbeskyddande. Jag och min kusin (som står varandra nära och har barn i samma åldrar) är i olika änden av skalan gällande det. Mina barn är betydligt mer risktagande men de har också en helt annan kroppskontroll och förmåga att klara sig och ta ansvar för praktiska saker som t.ex. fixa mat, hjälpa till att ta sin del av packningen när man ska iväg, lära sig simma vid tidig ålder mm. Kan ta sig fram med kollektivtrafik och hitta på SL och google hur man ska ta sig till olika ställen. 

Hennes barn är bättre på att sköta skolarbetet och mer väluppfostrade inom många områden men också överdrivet försiktiga, lärde sig simma senare än de flesta andra p.g.a. överdriven respekt för vattnet (som gjorde att de höll sig borta från vatten och inte fick vattenvanan som mina barn fått från start), dålig koordination från att de inte klättrat och använt kroppen på samma sätt som de flesta andra barn gör pga rädsla för att de ska ramla och slå sig. Har aldrig åkt kollektivtrafik utan en vuxen. Och helt omöjligt att prata med henne om det också. 
  • Hallonpaj83

I den åldern åkte jag och mina vänner ensamma till olika närliggande stränder och kunde vara där en hel dag. Givetvis var vi simkunniga. Det beror väl på hur barnet är, är det försiktigt och förnuftigt eller inte. Lika så vännerna barnet är med.

• TL12

Årskurs 5? Och simkunniga å vattenvana

Och med 3 normala kompisar i en pool där vuxna finns nära.

Mina söner som är stora nu har badat i pooler i den åldern med kompisar , de lever och är vuxna idag

De borde tjejerna kunna fixa själva , de hjälper varann om nåt skulle hända.

Skulle jag inte ha några problem med , snarare lagom ålder att börja träna på att vara själv

Svar på tråden Bada i pool utan tillsyn