• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Anonym (Uppsalabo)
    KillBill skrev 2025-02-23 14:56:44 följande:
    Jag är tillräckligt fasetterad för att kunna kritisera moderaterna när de gör fel och ge beröm när dom gör rätt.
    Det viktigaste för dig är att vi tar emot fler invandrare? Hur många vill du att vi tar emot? Idag har vi två miljoner utlandsfödda, hur många miljoner utlandsfödda vill du ha? Tre , fyra, fem? Eller oändligt många? 
  • KillBill
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2025-02-23 15:02:37 följande:
    Det viktigaste för dig är att vi tar emot fler invandrare? Hur många vill du att vi tar emot? Idag har vi två miljoner utlandsfödda, hur många miljoner utlandsfödda vill du ha? Tre , fyra, fem? Eller oändligt många? 
    Nej hög invandring är definitivt inget mål utan tvärt om. Det bästa hade varit att konflikterna i vår omvärld inte fanns så att folk slapp ta sin tillflykt till Sverige. Men kommer det flyktingar från tex. Syrien och Ukraina som uppfyller kraven för asyl så har Sverige en skyldighet att erbjuda skydd..
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Shiba56
    Tom Araya skrev 2025-02-23 13:39:39 följande:
    Den här diskussionen har varit uppe förr.

Mitt svar är att nordbor emigrerade till en annan del av världen också skulle få svårt att anpassa sig, lära sig språket, förstå kulturen e.t.c. vilket ger sämre förutsättningar och därmed finns en sannolikhet att fler hamnar utanför, blir kriminella o.s.v. Svårare blir det ju mer landet skiljer sig från det vi är uppväxta och van vid.

Men vi är generellt sett bättre utbildade än de vi tagit emot som flyktingar.

Det är nog få länder i Asien och Afrika som skulle ta emot hundratusentals flyktingar från Norden och erbjuda dem samma välfärd som vi har... de flesta länder har inte ens någon välfärd.
    Vad jag syftar på är om två miljoner etniska svenskar, som inte vill ha med kriminalitet att göra, skulle flytta söderut. En skötsam tonåring har som mål att få bra betyg och komma in på en bra utbildning för att få ett jobb. Inte att bli kriminell i ett land som har tagit emot oss. Skulle det vara tacken?

Varför skulle andra länder behöva erbjuda oss välfärd? Innan man flyttar till ett annat land så lär man sig språket och skaffar sig ett jobb.

Min familj och jag flyttade till Frankrike i några år, och vi klarade oss mycket bra med hjälp av förberedelser. Och vi sparade och snålade i många år för att kunna bygga upp ett nytt liv. Och att ta seden dit man kommer, inte kunde vi ställa en massa krav för att vi kristna.

Nu skyller du väl att de är fattiga, och därför inte kunnat lära sig språket eller spara några pengar. Men hur hade de råd att ta sig den långa vägen till Sverige? 

Det låter som om du försvarar de kriminella, och att det kan bero på att "de har det svårare eftersom Sverige skiljer sig från det de är uppväxta och vana vid". Det är en mycket dålig ursäkt. Borde de inte vara tacksamma istället för att förstöra det svenska samhället med mord, sprängningar och skjutningar?

Eller beror dina märkliga svar på ett ständigt behov av att försöka bevisa att alla andra har alltid fel, och du har alltid rätt? Det låter narcissistiskt, och då är det helt omöjligt att diskutera med dig. Acceptera att du ibland har fel, och gå vidare. Det händer oss alla.
  • Snälla Killen
    KillBill skrev 2025-02-23 14:54:05 följande:
    Du har hitintills inte sagt så mycket mer än att du tycker att det varken lönar sig att arbeta eller vara sjuk vilket är ett märkligt påstående.  De som är sjuka har väsentligt dåliga ekonomiska förutsättningar och ett flertal tjänster ger höga inkomster och goda ekonomiska förutsättningar.
    Om du är av den åsikten, så var snäll och citera / länka till de trådarna där jag har sagt just det du påstår att jag har sagt...

Jag är enbart en riddare mot desinformation och emot sånt som extremister lever för 🙂

Argumentet, att alla som inte röstar SD är dumma i huvudet, är väldigt förlegat vid detta laget och alla som uttryckligen fortsätter sprida ett sånt narrativ skall aktivt bekämpas.

Jag är företagare, internationellt. Jag har exakt koll på hur balansen mellan mig och löntagare ser ut och vårt gemensamma förhållande till skattemyndigheten. 
    Snäll? Definiera snälla...
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-02-23 13:39:39 följande:
    Den här diskussionen har varit uppe förr.

Mitt svar är att nordbor emigrerade till en annan del av världen också skulle få svårt att anpassa sig, lära sig språket, förstå kulturen e.t.c. vilket ger sämre förutsättningar och därmed finns en sannolikhet att fler hamnar utanför, blir kriminella o.s.v. Svårare blir det ju mer landet skiljer sig från det vi är uppväxta och van vid.
    Visst är det så. Ett intressant perspektiv på detta problem är att många av de som flytt till Thailand verkar vara s.k. Sverigevänner..

www.expressen.se/premium/nyheter/svenskar-begar-brott-for-att-ha-rad-att-stanna-i-thailand/
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/gPnvQJ/roger-66-ar-invandrare-i-thailand--och-rostar-pa-sd

• KillBill
    Snälla Killen skrev 2025-02-23 16:13:37 följande:
    Om du är av den åsikten, så var snäll och citera / länka till de trådarna där jag har sagt just det du påstår att jag har sagt...

Jag är enbart en riddare mot desinformation och emot sånt som extremister lever för 🙂

Argumentet, att alla som inte röstar SD är dumma i huvudet, är väldigt förlegat vid detta laget och alla som uttryckligen fortsätter sprida ett sånt narrativ skall aktivt bekämpas.

Jag är företagare, internationellt. Jag har exakt koll på hur balansen mellan mig och löntagare ser ut och vårt gemensamma förhållande till skattemyndigheten. 
    Så här skrev du. Hur kan man tolka det du skriver annat än att du är av uppfattningen att det varken lönar sig att arbeta eller vara sjuk? Utveckla hur du tänker. 
    Snälla Killen skrev 2025-02-16 21:01:48 följande:

Jag kan säga såhär...

Det lönar sig inte att vare sig arbeta eller vara sjukskriven idag. har man jobb, så är designat för att man ska ga +/- 0 och om man har ett arbete och har ett bolån eller liknande. Räntorna ser till att allt blir +/- 0 där med

• Snälla Killen
    KillBill skrev 2025-02-23 16:23:27 följande:
    Så här skrev du. Hur kan man tolka det du skriver annat än att du är av uppfattningen att det varken lönar sig att arbeta eller vara sjuk? Utveckla hur du tänker. 
    Snälla Killen skrev 2025-02-16 21:01:48 följande:

Jag kan säga såhär...

Det lönar sig inte att vare sig arbeta eller vara sjukskriven idag. har man jobb, så är designat för att man ska ga +/- 0 och om man har ett arbete och har ett bolån eller liknande. Räntorna ser till att allt blir +/- 0 där med

Ahhh det inlägget! Bra där 😉

Jag är av uppfattning att, precis som jag skrev, att det inte lönar sig att vare sig arbeta eller att vara sjukskriven enbart baserat på dagens politik.

Att vissa inom politiken samtidigt vill sänka lönerna (minimi-nivån) samtidigt som de vill kasta ut sjuka ifrån sjuksängen.

Summa sumarum, det lönar sig vare sig att arbeta eller att vara sjukskriven i dagens samhälle, för oavsett vad vi väljer att göra så är rådande situationen ohållbar i det större perspektivet. 🙂

Vi kan börja diskutera både bostadsmarknad och varför inflationen kommer att fortsätta skena, även detta år pga dels omvärldsläget, men samtidigt inte blunda för vad som faktiskt sker inom våra egna gränser...
    Snäll? Definiera snälla...
  • Padirac
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2025-02-23 15:00:23 följande:
    Ja, inte var vi välkända för brott, våld, mord och sprängningar i alla fall  ! De svenska invandrarna var hårt arbetande människor. 
    Jo, invandrare till usa för hundra år sedan ansågs driva upp kriminaliteten.

Det var samma typ av argument och föreställningar som generaliserade invandrare på samma sätt som du gör i ditt inlägg 

Invandrare som grupp är inte välkända för våld, mord och sprängningar.

De flesta invandrarna i Sverige är hårt arbetande människor. 
  • Anonym (Uppsalabo)
    Padirac skrev 2025-02-23 16:59:20 följande:
    Jo, invandrare till usa för hundra år sedan ansågs driva upp kriminaliteten.

Det var samma typ av argument och föreställningar som generaliserade invandrare på samma sätt som du gör i ditt inlägg 

Invandrare som grupp är inte välkända för våld, mord och sprängningar.

De flesta invandrarna i Sverige är hårt arbetande människor. 
    Inte svenska invandrare till USA. 
  • Shiba56

KillBill. Du försvann efter inläggen om "svenska" kriminella gäng i Norge, och hur omvärlden nu ser på Sverige. Vad anser du om det? Eller anser du som vanligt att alla ljuger?

Svar på tråden Är invandringen en belastning?