• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Anonym (Uppsalabo)
    Tom Araya skrev 2025-02-23 13:39:39 följande:
    Den här diskussionen har varit uppe förr.

Mitt svar är att nordbor emigrerade till en annan del av världen också skulle få svårt att anpassa sig, lära sig språket, förstå kulturen e.t.c. vilket ger sämre förutsättningar och därmed finns en sannolikhet att fler hamnar utanför, blir kriminella o.s.v. Svårare blir det ju mer landet skiljer sig från det vi är uppväxta och van vid.

Men vi är generellt sett bättre utbildade än de vi tagit emot som flyktingar.

Det är nog få länder i Asien och Afrika som skulle ta emot hundratusentals flyktingar från Norden och erbjuda dem samma välfärd som vi har... de flesta länder har inte ens någon välfärd.
    Många arabländer har välfärd men den gäller bara för de infödda , inte för invandrare. 
  • KillBill
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2025-02-23 13:41:38 följande:
    Vi har också fått klanbaserad kriminalitet och kriminella gäng och välfördsbrottslighet .
    Vi har fått en kraftigt ökad korruption och förlorad tillit i samhället. 
    Klanmentalitet/korruption  sysslar även landets statsminister med då han på kort tid har gett kompisar som Anna Kindberg Batra, Henrik Landerhplm och Irene Svenonius toppjobb i statsapparaten. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill

Det här tycker jag är bra. Det är tydligt att moderaterna ändrat ton i debatten efter massmordet i Örebro som nästan bara drabbade människor som invandrat till Sverige. 

• Tyra myra
    Tom Araya skrev 2025-02-23 13:27:24 följande:
    Vilka är "ni"?
    Tyra myra skrev 2025-02-23 13:12:46 följande:
    Jag har aldrig förnekat de problem vi har idag. Har aldrig förnekat att vi inte klarat av integrationen av många av de människor som kom i föyktingvågen 2016. 
    Det är precis det här jag försöker att peka på med tråden, utan att förneka att invandring historiskt sett har varit en framgång. Någonstans har utvecklingen vänt och vi måste se vad som blev fel och varför och använda den kunskapen till att vända tillbaka utvecklingen.
    När jag använder tilltalet ni så gör jag det eftersom det är många som upprepar samma litania hela tiden. 

Jag vänder mig alltså till dem som inte ser på frågeställningen som en fråga utan som ett forum för missnöje med invandring.

Självklart önskar även jag att vi kunde vrida tiden tillbaka och agerat annorlunda när flyktingkrisen kom.  Men nu gäller det ju att vi måste arbeta utifrån situationen vi har. Personligen hoppas och tror jag att många självmant kommer att vända tillbaka till sina hemländer när krig och oroligheterna  gett med sig. Kanske  kommer den yngre generationen som utbildat sig här att stanna här och det ska vi vara tacksamma över. 

Problemen vi har måste vi ta itu med inte tu talt om detta. Hela samhället måste ställa upp med en och samma ambition att få bort kriminaliteten och ge de ungdomar/barn som lever i hopplöshet hopp och framtidstro.  Brottslingar ska lagföras och sedan utvisas. För att lyckas med detta måste vi samarbeta globalt så att vi får fatt på anstiftarna och kan lagföra dessa.

Men som sagt var hela samhälle måste hjälpa till.
  • Snälla Killen
    Tom Araya skrev 2025-02-23 13:29:35 följande:
    Du får det att låta som att demokrati vs diktatur är avgörande för trådens fråga... det är en slutsats baserat på okunnighet..
    Eftersom att du inte ens kan svara på frågan, så har du ju precis bevisat min tes.

Allt jag säger är faktiskt baserat på fakta och inget annat 😉
    Snäll? Definiera snälla...
  • Anonym (Uppsalabo)

Så du gillar Moderarterna. Trots deras vänskapskorruption som du kritiserade i förra inlägget?

KillBill skrev 2025-02-23 13:55:00 följande:

Det här tycker jag är bra. Det är tydligt att moderaterna ändrat ton i debatten efter massmordet i Örebro som nästan bara drabbade människor som invandrat till Sverige. 

• KillBill
    Snälla Killen skrev 2025-02-23 14:37:41 följande:
    Eftersom att du inte ens kan svara på frågan, så har du ju precis bevisat min tes.

Allt jag säger är faktiskt baserat på fakta och inget annat 😉
    Du har hitintills inte sagt så mycket mer än att du tycker att det varken lönar sig att arbeta eller vara sjuk vilket är ett märkligt påstående.  De som är sjuka har väsentligt dåliga ekonomiska förutsättningar och ett flertal tjänster ger höga inkomster och goda ekonomiska förutsättningar.
  • Padirac
    Shiba56 skrev 2025-02-22 15:13:38 följande:

Om två miljoner personer från Norden skulle flytta söderut, skulle vi då bli ökända för mord, skjutningar och sprängningar?

Har du koll på hur människor från norden som för 100 år sedan migrerade till Nordamerika levde sina liv?

Nähä.. tänkte väl det
  • KillBill
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2025-02-23 14:50:18 följande:

Så du gillar Moderarterna. Trots deras vänskapskorruption som du kritiserade i förra inlägget?

Jag är tillräckligt fasetterad för att kunna kritisera moderaterna när de gör fel och ge beröm när dom gör rätt.
  • Anonym (Uppsalabo)
    Padirac skrev 2025-02-23 14:55:25 följande:
    Har du koll på hur människor från norden som för 100 år sedan migrerade till Nordamerika levde sina liv?

Nähä.. tänkte väl det
    Ja, inte var vi välkända för brott, våld, mord och sprängningar i alla fall  ! De svenska invandrarna var hårt arbetande människor. 
Svar på tråden Är invandringen en belastning?