• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Anonym (Trötter)
    Padirac skrev 2025-02-24 18:05:09 följande:
    Problemet är att SDioterna tror att folk är kriminella för att de har en annan kultur. 

Det är inte kultur som är problemet, det är någonting som identiteter, nazister och rasister likställer med problem då de har rasistiska grundvärderingar.
    Så om partiet SD inte hade existerat så hade vi inte haft några problem?

Möjligen kom jag in i någon intern goddag yxskaft diskussion mellan dig och någon annan, så då kan ni fortsätta med den.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2025-02-25 01:48:00 följande:
    Det är i huvudsak inte kultur som leder till kriminalitet i direkt mening, men stora kulturskillnader bidrar till mer utanförskap och kriminalitet är en av flera negativa konsekvenser som riskerar att kommer ur det.

Men i vissa fall kan också kultur i sig vara ett problem i att efterleva svenska lagar om man har svårt att förstå svensk lag och rätt ur sitt egna kulturella perspektiv och dessutom har stora brister i sina kunskaper i det svenska språket.
    Vem talar om för en immigrant som endast talar arabiska att det bryter mot svensk lag att behandla sin hustru på samma sätt som han är van vid är normalt från sitt hemland?
    SDioterna har också de en egen kultur med problem att efterleva svensk lagar och förhålla sig till mänskliga rättigheter.

Generaliseringar om att araber som enbart talar arabiska behandlar sin hustru på ett sätt som är olagligt i Sverige är ett rasistiskt påstående.

Generaliseringar om att kulturella skillnader leder till utanförskap är en upprepning av Åkessons groda i slutdebatten inför ett tidigare val.  Det är möjligt att inskränkta SDioter inte kan acceptera att folk är olika.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-02-25 07:56:59 följande:
    SDioterna har också de en egen kultur med problem att efterleva svensk lagar och förhålla sig till mänskliga rättigheter.

Generaliseringar om att araber som enbart talar arabiska behandlar sin hustru på ett sätt som är olagligt i Sverige är ett rasistiskt påstående.

Generaliseringar om att kulturella skillnader leder till utanförskap är en upprepning av Åkessons groda i slutdebatten inför ett tidigare val.  Det är möjligt att inskränkta SDioter inte kan acceptera att folk är olika.
    Det här var så korkat uttryckt att jag var helt säker på att det var någon annan som skrivit detta (jag tror de flesta av oss här vet vem jag syftar på). Du förolämpar dig själv med det du skriver.

Att jag uttrycker min åsikt samt de problem jag påtalar (och som existerar i verkligheten) har inte ett skit att göra med SD. Det är enbart ett problem hos dig, för dig själv att hantera att du har den inställningen. Ingen annan har det minsta ansvar där.
    Detsamma gäller när du vill släta över utanförskap och brott mot lag med "folk är olika".
    Ja, folk är olika, men svensk lag och rätt är inte det, utan vissa kommer att ha svårt att hålla sig inom de råmärken vi har i vårt samhälle och de får ta konsekvenserna av det.

Just den attityden som du här uppvisar är en stor del av problemen vi ser i samhället.
  • Anonym (Astrid)
    Anonym (M) skrev 2025-02-24 21:15:10 följande:

Kollar på Gängkrig å kvinnor nu, tänker bara varför har ens vi orten och dessa områden sen fyller vi på dem , är belastning för hela samhället!

Gängkriminaliteten har fått alltmer uppmärksamhet i media i takt med att våldet eskalerar. Gängkriminella gör inte bara samhället otryggare, det är även en enorm kostnad för svenska skattebetalare. 

Nationalekonomen Ingvar Nilsson har räknat ut att de kostar samhället 23 miljoner kronor per person under en femtonårsperiod. Och då är det inräknat bland annat polis, kriminalvårds- och rättegångskostnader. 

Med 14 000 aktiva gängkriminella blir det en kostnad på 322 miljarder. Och c:a 62 000 är anslutna till kriminella nätverk

Enligt hans beräkningar kan en skjutning kosta 75 miljoner inberäknat vård- och rättegångskostnader. Inte sällan resulterar våldet i permanenta skador som kräver långvarig vård. 

• Padirac
    Tom Araya skrev 2025-02-25 08:32:17 följande:
    Det här var så korkat uttryckt att jag var helt säker på att det var någon annan som skrivit detta (jag tror de flesta av oss här vet vem jag syftar på). Du förolämpar dig själv med det du skriver.

Att jag uttrycker min åsikt samt de problem jag påtalar (och som existerar i verkligheten) har inte ett skit att göra med SD. Det är enbart ett problem hos dig, för dig själv att hantera att du har den inställningen. Ingen annan har det minsta ansvar där.
    Detsamma gäller när du vill släta över utanförskap och brott mot lag med "folk är olika".
    Ja, folk är olika, men svensk lag och rätt är inte det, utan vissa kommer att ha svårt att hålla sig inom de råmärken vi har i vårt samhälle och de får ta konsekvenserna av det.

Just den attityden som du här uppvisar är en stor del av problemen vi ser i samhället.
    Svensk lag och rätt gäller oavsett vilken kultur folk har, att påstå att kulturskillnader skapar kriminalitet beror enbart på att det saknas acceptans för att folk har olika kultur. Kultur och kulturskillnader i sig är inte att likställa med kriminalitet som någon försökte påskina. 

Rasister och identitärer drar oftast kortet att det är de kulturella skillnaderna som är problemet i samhället. Det är ett stort problem som normaliserats, inte att folk får ha olika kultur.
  • Anonym (Astrid)
    Padirac skrev 2025-02-25 11:39:03 följande:
    Svensk lag och rätt gäller oavsett vilken kultur folk har, att påstå att kulturskillnader skapar kriminalitet beror enbart på att det saknas acceptans för att folk har olika kultur. Kultur och kulturskillnader i sig är inte att likställa med kriminalitet som någon försökte påskina. 

Rasister och identitärer drar oftast kortet att det är de kulturella skillnaderna som är problemet i samhället. Det är ett stort problem som normaliserats, inte att folk får ha olika kultur.
    Läste du det förra inlägget om hur mycket de kriminella gängen kostar för oss skattebetalare? Vad har du för åsikter om det? Och hur stor procent av dessa gäng tror du är invandrare eller etniska svenskar? Vad kan det bero på? Olika kultur?
  • Anonym (mmmm)
    Mentat skrev 2025-02-24 21:07:17 följande:
    Man kan göra det jag gjorde: Skaffa alla partiers fullständiga program, inte snuttifierade valslogans, och gå igenom allt för att hitta det man inte håller med om. Alla partier vill ha solsken, medvind och nedförsbacke, dvs vackra ord utan substans. Det intressanta är hur man vill uppnå ett bra samhälle och hur man definierar "bra".

Det är en hel del jobb men det är mycket givande. Det är förstås möjligt att jag hade nytta av min yrkeserfarenhet såsom ingenjör, jag var van vid att läsa specifikationer och då hitta vad som inte stod i dem, vilket är betydligt svårare än att bara ta ställning till vad som står.
    Står det även i deras program vilka andra partier de vill sitta i regering med alternativt samarbeta med, och vilka kompromisser de är villiga att göra? 

Det spelar liksom ingen roll vad de skriver, det är deras agerande som räknas.
  • Padirac
    Anonym (Astrid) skrev 2025-02-25 11:56:13 följande:
    Läste du det förra inlägget om hur mycket de kriminella gängen kostar för oss skattebetalare? Vad har du för åsikter om det? Och hur stor procent av dessa gäng tror du är invandrare eller etniska svenskar? Vad kan det bero på? Olika kultur?
    Det är uppenbart att identitärer, etnonationalister, nazister och rasister anser att de tberorpå olika kultur eller att olika kulturer blandas. Det är också uppenbart att en del i trpden har samma övertygelse och försvarar dessa rasistiska föreställningar,

Det är inte kultur utan andra faktorer som skapar grunder för kriminalitet. Det är väl beforskat och klaragt att kultur inte en del av de faktorerna.

yngre ålder, pojkar mer än flickor, dysfunktionella famlijeförhållanden, umgänge och en stor den NPF-problematik är faktorer som ökar sannolikheten för kriminalitet . Alla faktorer utom den sista  är ocksp faktorer som ökar sannolikheten för uttalat rasistiska föreställningar
  • Anonym (Astrid)
    Padirac skrev 2025-02-25 12:12:58 följande:
    Det är uppenbart att identitärer, etnonationalister, nazister och rasister anser att de tberorpå olika kultur eller att olika kulturer blandas. Det är också uppenbart att en del i trpden har samma övertygelse och försvarar dessa rasistiska föreställningar,

Det är inte kultur utan andra faktorer som skapar grunder för kriminalitet. Det är väl beforskat och klaragt att kultur inte en del av de faktorerna.

yngre ålder, pojkar mer än flickor, dysfunktionella famlijeförhållanden, umgänge och en stor den NPF-problematik är faktorer som ökar sannolikheten för kriminalitet . Alla faktorer utom den sista  är ocksp faktorer som ökar sannolikheten för uttalat rasistiska föreställningar
    Innan denna enorma invandring var Sverige ett av de säkraste och tryggaste länderna i världen. Och nu? Dödsfallen i samband med vapenbrott är nu de högsta i EU. Och Sverige har den högsta andelen gängmord i Europa.

Det är inte fråga om rasism, utan vi är innerligt trötta på skjutningar, mord och sprängningar. Vad hände med vårt underbara land? Och nu har dessa kriminella gäng börjat härja i Norge. Utländska medier anser nu att Sverige är ett skräckexempel. 

Hur skulle du själv reagera om du växte upp i ett tryggt och säkert land, och det nu ser ut som det gör?

• Tyra myra

Jag tror att hopplöshet är en bra grogrund för kriminalitet. När samhället man lever i inte tror på ens möjligheter att positivt bidra, då göder man skugg- samhällen.

Vi har sett det tidigare i grupper som exempelvis "resande släkter",

Svar på tråden Är invandringen en belastning?