• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Tyra myra
    Anonym (Astrid) skrev 2025-02-23 19:50:13 följande:

När jag idag satte på TV:n så var det programmet "Tunnelbanan". En ung kille låg på golvet och skrek "jävla svensk!" Jag bytte kanal, och då var det "Efterlyst" och de visade en film när mörka killar rånade en affär. Vid byte till nästa kanal om svenska poliser så var det ett gäng med uppkäftiga invandrare som hade kört utan körkort. Då gav jag upp. Är detta dagens Sverige? 

Vad har dessa iakttagelser med frågeställningen att göra?  

Det enda du bevisar är att du använder tråden för att få utlopp för din invandrar fientlighet.  Det har ingenting med frågan om invandring är en belastning eller ej
  • Tom Araya
    Tyra myra skrev 2025-02-23 14:04:15 följande:
    När jag använder tilltalet ni så gör jag det eftersom det är många som upprepar samma litania hela tiden. 

Jag vänder mig alltså till dem som inte ser på frågeställningen som en fråga utan som ett forum för missnöje med invandring.

Självklart önskar även jag att vi kunde vrida tiden tillbaka och agerat annorlunda när flyktingkrisen kom.  Men nu gäller det ju att vi måste arbeta utifrån situationen vi har. Personligen hoppas och tror jag att många självmant kommer att vända tillbaka till sina hemländer när krig och oroligheterna  gett med sig. Kanske  kommer den yngre generationen som utbildat sig här att stanna här och det ska vi vara tacksamma över. 

Problemen vi har måste vi ta itu med inte tu talt om detta. Hela samhället måste ställa upp med en och samma ambition att få bort kriminaliteten och ge de ungdomar/barn som lever i hopplöshet hopp och framtidstro.  Brottslingar ska lagföras och sedan utvisas. För att lyckas med detta måste vi samarbeta globalt så att vi får fatt på anstiftarna och kan lagföra dessa.

Men som sagt var hela samhälle måste hjälpa till.
    Signalerna fanns långt före den sk "flyktingkrisen". Förändringen mot mer negativa konsekvenser skedde redan på 1980-talet och har gradvis fortsatt i den riktningen. Som vanligt är det svenska politikers senfärdighet som skadar vårt land mest.
  • Tom Araya
    Shiba56 skrev 2025-02-23 15:41:13 följande:
    Vad jag syftar på är om två miljoner etniska svenskar, som inte vill ha med kriminalitet att göra, skulle flytta söderut. En skötsam tonåring har som mål att få bra betyg och komma in på en bra utbildning för att få ett jobb. Inte att bli kriminell i ett land som har tagit emot oss. Skulle det vara tacken?

Varför skulle andra länder behöva erbjuda oss välfärd? Innan man flyttar till ett annat land så lär man sig språket och skaffar sig ett jobb.

Min familj och jag flyttade till Frankrike i några år, och vi klarade oss mycket bra med hjälp av förberedelser. Och vi sparade och snålade i många år för att kunna bygga upp ett nytt liv. Och att ta seden dit man kommer, inte kunde vi ställa en massa krav för att vi kristna.

Nu skyller du väl att de är fattiga, och därför inte kunnat lära sig språket eller spara några pengar. Men hur hade de råd att ta sig den långa vägen till Sverige? 

Det låter som om du försvarar de kriminella, och att det kan bero på att "de har det svårare eftersom Sverige skiljer sig från det de är uppväxta och vana vid". Det är en mycket dålig ursäkt. Borde de inte vara tacksamma istället för att förstöra det svenska samhället med mord, sprängningar och skjutningar?

Eller beror dina märkliga svar på ett ständigt behov av att försöka bevisa att alla andra har alltid fel, och du har alltid rätt? Det låter narcissistiskt, och då är det helt omöjligt att diskutera med dig. Acceptera att du ibland har fel, och gå vidare. Det händer oss alla.
    Ditt exempel är inte relevant för situationer när folk flyr sitt land p.g.a. krig, utan liknar mer arbetskraftsinvandring, där förutsättningarna är helt annorlunda.

Jag tror inte det är någon större skillnad på arbetskraftsinvandring oavsett vilket land det flyttas från eller till. Konservativa kulturer har en tendens att bli utslätade hos högt utbildade med kompetens relevant för västvärldens arbetsmarknad.

Problemen vi ser kommer ur en allt för stor flyktingmottagning från länder med helt annan kultur och där utbildningsnivån är låg, kombinerat med avsaknaden av en fungerande integrationsplan.
  • Tyra myra
    Tom Araya skrev 2025-02-23 22:11:39 följande:
    Signalerna fanns långt före den sk "flyktingkrisen". Förändringen mot mer negativa konsekvenser skedde redan på 1980-talet och har gradvis fortsatt i den riktningen. Som vanligt är det svenska politikers senfärdighet som skadar vårt land mest.
    Ja, det kan du ha rätt i.

Det sägs att vi har de politiker vi förtjänar, tur att man inte är politiskt engagerad utan bara intresserad medborgare Oskyldig
  • Tom Araya
    Tyra myra skrev 2025-02-24 14:46:48 följande:
    Det sägs att vi har de politiker vi förtjänar, tur att man inte är politiskt engagerad utan bara intresserad medborgare Oskyldig
    Till viss del stämmer det, men vi har ju sällan alternativ att välja på som matchar ens åsikt i varenda fråga och ibland gör politiker annorlunda än vad de har sagt eller inte sagt någonting i vissa frågor, så hur ansvarig är man som väljare egentligen?
  • Anonym (Astrid)

Vad kan man göra åt detta?

Dessa uppgifter kommer från Polismyndigheten, så det är inga "påhitt eller lögner" som svaret ofta blir.

Det finns nu c:a 60 utsatta områden. 

Statistik från Statistiska centralbyrån visar att c:a 40% unga i särskilt utsatta områden lämnar skolan med icke godkända betyg. 

Utsatta områden har blivit tickande bomber där ungdomar tar lagen i egna händer och skaffar sig makt och prestige. För att göra kriminell karriär attackerar de samhället och de organ som ska skydda samhället. Oskyldiga drabbas när bilar bränns och butiker vandaliseras. Försäkringsbolag kräver högre premier för försäkrad egendom av människor som gör rätt för sig, men råkar bo i fel område eftersom områdena anses vara riskfyllda.

Genom hot, våld och skadegörelse pressas näringsidkarna till beskyddarverksamhet, eller att överlåta sina verksamheter till underpriser.

Påtryckningar sker även mot myndigheter eller annan offentlig förvaltning i dessa områden. Anledningen kan vara att man påverka handläggningen i enskilda ärenden i enskilda ärenden. Eller för att man anser att myndigheter stör den kriminella verksamheten.

I särskilt utsatta områden sker stenkastning regelbundet på samhällsviktiga fordon, ex ambulanser.

Och vem kan glömma Påskupproret då 20 polisfordon vandaliserades eller förstördes, och detta kostade samhället flera miljoner. Var det etniska svenskar som betedde sig så här? Nope. 

Som sagt, vad kan man göra för att få ordning på dessa utsatta områden med klaner som gör det omöjligt för polisen att ingripa?

.

• Anonym (Uppsalabo)
    Anonym (Astrid) skrev 2025-02-24 15:50:56 följande:

Vad kan man göra åt detta?

Dessa uppgifter kommer från Polismyndigheten, så det är inga "påhitt eller lögner" som svaret ofta blir.

Det finns nu c:a 60 utsatta områden. 

Statistik från Statistiska centralbyrån visar att c:a 40% unga i särskilt utsatta områden lämnar skolan med icke godkända betyg. 

Utsatta områden har blivit tickande bomber där ungdomar tar lagen i egna händer och skaffar sig makt och prestige. För att göra kriminell karriär attackerar de samhället och de organ som ska skydda samhället. Oskyldiga drabbas när bilar bränns och butiker vandaliseras. Försäkringsbolag kräver högre premier för försäkrad egendom av människor som gör rätt för sig, men råkar bo i fel område eftersom områdena anses vara riskfyllda.

Genom hot, våld och skadegörelse pressas näringsidkarna till beskyddarverksamhet, eller att överlåta sina verksamheter till underpriser.

Påtryckningar sker även mot myndigheter eller annan offentlig förvaltning i dessa områden. Anledningen kan vara att man påverka handläggningen i enskilda ärenden i enskilda ärenden. Eller för att man anser att myndigheter stör den kriminella verksamheten.

I särskilt utsatta områden sker stenkastning regelbundet på samhällsviktiga fordon, ex ambulanser.

Och vem kan glömma Påskupproret då 20 polisfordon vandaliserades eller förstördes, och detta kostade samhället flera miljoner. Var det etniska svenskar som betedde sig så här? Nope. 

Som sagt, vad kan man göra för att få ordning på dessa utsatta områden med klaner som gör det omöjligt för polisen att ingripa?

.

Jag vet inte, det känns omöjligt. 
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2025-02-23 22:20:41 följande:
    Ditt exempel är inte relevant för situationer när folk flyr sitt land p.g.a. krig, utan liknar mer arbetskraftsinvandring, där förutsättningarna är helt annorlunda.

Jag tror inte det är någon större skillnad på arbetskraftsinvandring oavsett vilket land det flyttas från eller till. Konservativa kulturer har en tendens att bli utslätade hos högt utbildade med kompetens relevant för västvärldens arbetsmarknad.

Problemen vi ser kommer ur en allt för stor flyktingmottagning från länder med helt annan kultur och där utbildningsnivån är låg, kombinerat med avsaknaden av en fungerande integrationsplan.
    Problemet är att SDioterna tror att folk är kriminella för att de har en annan kultur. 

Det är inte kultur som är problemet, det är någonting som identiteter, nazister och rasister likställer med problem då de har rasistiska grundvärderingar.
  • Anonym (Trötter)
    Padirac skrev 2025-02-24 16:41:32 följande:
    Problemet är att SDioterna tror att folk är kriminella för att de har en annan kultur. 

Det är inte kultur som är problemet, det är någonting som identiteter, nazister och rasister likställer med problem då de har rasistiska grundvärderingar.
    Så egentligen finns inget problem utan alla som tycker det är bara rasister?
Svar på tråden Är invandringen en belastning?