Shiba56 skrev 2025-02-23 15:41:13 följande:
Vad jag syftar på är om två miljoner etniska svenskar, som inte vill ha med kriminalitet att göra, skulle flytta söderut. En skötsam tonåring har som mål att få bra betyg och komma in på en bra utbildning för att få ett jobb. Inte att bli kriminell i ett land som har tagit emot oss. Skulle det vara tacken?
Varför skulle andra länder behöva erbjuda oss välfärd? Innan man flyttar till ett annat land så lär man sig språket och skaffar sig ett jobb.
Min familj och jag flyttade till Frankrike i några år, och vi klarade oss mycket bra med hjälp av förberedelser. Och vi sparade och snålade i många år för att kunna bygga upp ett nytt liv. Och att ta seden dit man kommer, inte kunde vi ställa en massa krav för att vi kristna.
Nu skyller du väl att de är fattiga, och därför inte kunnat lära sig språket eller spara några pengar. Men hur hade de råd att ta sig den långa vägen till Sverige?
Det låter som om du försvarar de kriminella, och att det kan bero på att "de har det svårare eftersom Sverige skiljer sig från det de är uppväxta och vana vid". Det är en mycket dålig ursäkt. Borde de inte vara tacksamma istället för att förstöra det svenska samhället med mord, sprängningar och skjutningar?
Eller beror dina märkliga svar på ett ständigt behov av att försöka bevisa att alla andra har alltid fel, och du har alltid rätt? Det låter narcissistiskt, och då är det helt omöjligt att diskutera med dig. Acceptera att du ibland har fel, och gå vidare. Det händer oss alla.
Ditt exempel är inte relevant för situationer när folk flyr sitt land p.g.a. krig, utan liknar mer arbetskraftsinvandring, där förutsättningarna är helt annorlunda.
Jag tror inte det är någon större skillnad på arbetskraftsinvandring oavsett vilket land det flyttas från eller till. Konservativa kulturer har en tendens att bli utslätade hos högt utbildade med kompetens relevant för västvärldens arbetsmarknad.
Problemen vi ser kommer ur en allt för stor flyktingmottagning från länder med helt annan kultur och där utbildningsnivån är låg, kombinerat med avsaknaden av en fungerande integrationsplan.