pyssel skrev 2021-07-23 09:52:51 följande:
Hos ensamagerande terrorister som Breivik (och t.ex en hel del skolskjutare) är personlighetsstörning (inte psykisk sjukdom) vanligt förekommande, varför ordet "galning" och "dåre" blir tillmälen. En "dåre" är inget medicinskt begrepp utan anspelar t.ex på narcissism, empatilöshet och djupa fixeringar, utan att personen för den sakens skull anses ha en psykisk sjukdom vid gärningstillfället, men används såklart även när gärningspersonen är psykotisk. Det är inte reserverat rättsmedicinsk bedömning som sjuk. Man behöver inte vara "antingen dåre eller terrorist". Breivik är givetvis en terrorist, och att han i folkmun kallas "dåre" eller "galning" har med hans personlighetsstörningar och det ogreppbara i hans massmord att göra. Om jag har missat något i debatten, att exvis Breiviks gärningar inte är att betrakta som terrorism, hänvisa gärna.
Ja, den debatten har du nog missat.
Jag ska se om jag hittar några länkar. Igår refererades det till en undersökning där 20 procent av norrmännen ansåg att Breivik bara var en dåre medan 80 procent klassade honom som terrorist.
Debatten utgår väl egentligen från att ingen människa är en ö eller ett isolat - att man influerar och influeras av andra. Att det finns en tendens att se enskilda islamistiska terrorister mot den kontexten medan man bara slappt och kontextfritt klassar högerextremistiska terrorister som dårar.
För mig som varken här eller någon annanstans har för vana att kalla folk idioter eller dårar är det den psykiatriska bedömningen av Breivik eller Akilov som gäller - vad hobbypsykiatrikerna pysslar med klassar jag om jag är välvillig som kvacksalveri om jag är ärlig som ett sätt att försöka avlägsna en person, en gärning, från sitt sammanhang.
Jämför gärna med den diskussion du var delaktig i angående Autism.
Återkommer med länkar om du anser det nödvändigt, jag jobbar just nu - vilket inte direkt märks.