Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Är invandringen en belastning?

Shiba56 skrev 2025-02-28 17:11:49 följande:
    Nu ska jag till jobbet, så jag svarar lite snabbt. Jag tror inte att dessa stackars kvinnor har bättre möjligheter här i Sverige. Som kvinna har de väldigt lite att säga till om, och det är männen som bestämmer allt. Dessutom så lever de i utsatta områden där det är dessa regler som gäller.

Naturligtvis så finns det även våld i svenska relationer.

Du har ju skrivit hela dagen, ska du också till jobbet?
    Menar du att det svenska samhället inte har bättre förutsättningar för kvinnor som är utsatta för förtryck och våld? Det är en märklig uppfattning.

Självklart har de mycket större chans att komma ifrån förtrycket här än i de länder de har flytt från. Om du verkligen bryr dig om hedersförtryckta kvinnor borde du glädjas över detta.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Illustration100 skrev 2025-02-28 19:02:43 följande:
    Ha ha! Efter detta bytte KillBill genast ämne. Har han inget eget liv eller jobb? Har fått nog, varför ska vi sysselsätta honom? 
    Jag är konsekvent. Läs tråden från början så slipper du sprida sådant svammel.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-02-28 20:09:11 följande:
    Det beror på vilka som bestämmer.
    De mest mängdmigrationsvänliga är också de som visar störst tolerans mot konservativa och patriarkala kulturer som kommer utifrån.
    Nu tycker jag att du svamlar.  Det är förstås en enorm skillnad för en kvinna att leva i i Sverige och i ett ett land där fundamentalistisk kristendom eller islam tillämpas. I Sverige får en kvinna  som flyr hedersförtryck hjälp. Det får ofta inte kvinnor som lever i ett land där fundamentalistisk religion tillämpas.  
  • KillBill
    Mentat skrev 2025-03-01 09:23:23 följande:
    Nu blev jag nyfiken: Var tillämpas fundamentalistisk kristendom i landets lagstiftning? Det finns väl ingen motsvarighet i kristna länder till islams sharialagar? Spontant kommer jag inte på något exempel sedan Savonarola störtades men påminn mig gärna.

Jag har inte nämnt lagstiftning. Hederskultur är oftast rotad i i traditioner och sociala normer och förekommer förutom bland muslimska flyktingar bland assyrier där majoriteten är kristna och bland flyktingar från Etiopien där en hel del är kristna. 

• KillBill
    Tom Araya skrev 2025-03-01 09:41:32 följande:
    -Säg det till de kvinnor som lever i Sverige med förtryck, våld, övergrepp e.t.c. från sina manliga släktingar.

-Säg det till flickor i Sverige som får utstå könsstympning.

-Säg det till unga tjejer som skickas till föräldrarnas hemland för att gifta sig med en betydligt äldre och okänd man.

-Säg det till de kvinnor som i Sverige flyr hedersförtryck.

Sverige är det landet där fundamentalistisk religion tillämpas, inom vissa befolkningsgrupper.

Inom vissa befolkningsgrupper och områden är friheten och säkerheten marginell jämfört med deras hemländer.

Jag kom nu att tänka på en somalisk kvinna som var allmänt känd för kanske 20 år sedan men sedan gick under jorden för att hon kände sig så hotad efter en tid med föreläsningar om hederskultur.... jag minns inte namnet... efternamnet lät lite amerikanskt...

Men Tom, handen på hjärtat, påstår du verkligen att det är lika svårt för en kvinna som lever under hedersförtryck i Sverige att fly från detta som för en kvinna som lever under hedersförtryck i talibanstaten Afghanistan?

Jag har aldrig sagt att det är lätt för någon att fly från religiöst förtryck. Titta bara på svenska barn som växer upp i Jehovas Vittnen och drabbas hårt om de försöker lämna sekten. Men i Sverige finns det åtminstone möjligheter och stöd för att kunna bryta sig fri. I andra länder kan det vara nästintill omöjligt.

• KillBill
    Tom Araya skrev 2025-03-01 09:41:32 följande:
    -Säg det till de kvinnor som lever i Sverige med förtryck, våld, övergrepp e.t.c. från sina manliga släktingar.

-Säg det till flickor i Sverige som får utstå könsstympning.

-Säg det till unga tjejer som skickas till föräldrarnas hemland för att gifta sig med en betydligt äldre och okänd man.

-Säg det till de kvinnor som i Sverige flyr hedersförtryck.

Sverige är det landet där fundamentalistisk religion tillämpas, inom vissa befolkningsgrupper.

Inom vissa befolkningsgrupper och områden är friheten och säkerheten marginell jämfört med deras hemländer.

Jag kom nu att tänka på en somalisk kvinna som var allmänt känd för kanske 20 år sedan men sedan gick under jorden för att hon kände sig så hotad efter en tid med föreläsningar om hederskultur.... jag minns inte namnet... efternamnet lät lite amerikanskt...

I Sverige har skolan, sociala myndigheter och polisen ett gemensamt uppdrag att agera när det finns misstankar om hederskultur och könsstympning. Detta är ofta inte fallet i de länder som flickorna har flytt från.

Jag tycker att du borde vända dig till de utsatta kvinnor som du pratar om och som vill lämna hedersförtryck, och fråga dem om de skulle föredra att återvända till sina hemländer.

Ta till exempel den här flickan. Enligt ditt resonemang skulle det inte vara någon skillnad om hon bodde kvar i sitt hemland eller i Sverige. Men det stämmer inte. I Sverige har hennes föräldrar nu fängslats, och hon får chansen till ett nytt liv.

www.expressen.se/nyheter/sverige/naila-giftes-bort-hovratten-faststaller-dom-mot-foraldrar/

• KillBill
    Anonym (Astrid) 

Astrid, jag tänkte kommentera ditt inlägg från i morse men det verkar vara borttaget (jag har inget med det att göra).  

Jag tycker att du borde granska och rätta de felaktigheter du har spridit i denna tråd. Nedan listar jag fem felaktiga påståenden från dig som jag tidigare nämnt i inlägg #3262 (det finns förmodligen fler). Varför sprider du dessa osanningar? Vad får du ut av det?

Påstående 1: "Av de 9 000 ensamkommande "barnen" som Annie Lööf släppte in, hamnade var tredje på SiS-hem 1-2 år senare"

Kommentar: Detta är falskt. Det handlade bara om ett par hundra. Uppgiften om 30% avsåg andelen ensamkommande av totalt inskrivna på SiS, och vid den tiden fanns det ca 650 platser på SIS.

Påstående 2: "Cirka 700 000 invandrare lever på bidrag"

Kommentar: Detta är ett missförstånd. Uppgiften handlar om antalet invandrare med en inkomst under 17 500 SEK per månad. Många i denna grupp klarar sig på låga inkomster eller studerar.
    arbetet.se/2023/06/02/fa-av-de-700-000-invandrare-som-ar-icke-sjalvforsorjande-lever-pa-bidrag/

Påstående 3: "Sedan 1990 har den årliga kostnaden för invandringen ökat från 100 miljarder till 267 miljarder"

Kommentar:  Falskt. Enligt samfällig forskning uppgår kostnaden för invandring till mellan 1-2% av BNP vilket för år 2024 innebär mellan 62-124 Mdr.
    www.dagenssamhalle.se/chef-och-arbetsgivare/kompetensforsorjning/ingen-oenighet-om-flyktinginvandringens-kostnader/

Påstående 4: "74% av invandrarbefolkningen får sin service och utkomst genom skattefinansiering. De betalar knappt 11% i skatter trots en befolkningsandel på cirka 20%. Detta har regeringen löst genom att höja skattekvoten från 48% till 54% genom nedskärningar i välfärden och offentliga pensioner"

Kommentar: Falskt. Skattekvoten har faktiskt minskat från cirka 50% år 1990 till cirka 41,4% år 2024.

Påstående 5: "Högst 10% av alla som har fått stanna har asylskäl"

Kommentar: Detta stämmer inte. Faktum är att färre än 40% av de som sökt asyl i Sverige de senaste åren har fått asyl. Av det totala antalet uppehållstillstånd i Sverige de senaste tio åren har dessutom cirka 45% avsett studier och arbete.

• KillBill
    nattuw skrev 2025-03-01 17:22:39 följande:
    Om de förtryckta inte kan språket, inte förstår kulturen, inte vet vart de skall vända sig för att få hjälp, om de riskerar att aldrig mer få se sina barn eller få träffa sina släktingar ja då är nog möjligheten för en kvinna att ta sig ur hedersförtryck lika låg i Sverige som i Afghanistan.

För de flesta är det underförstått att den som fördömer våld i nära relationer fördömer våld i nära relationer oavsett hur de relationerna ser ut. Det är de som vill relativisera hedersförtyck som vill att andra skall göra skillnad på förtryckaren beroende på om förtryckaren är Svensk eller Alban.

I Sverige fängslas föräldrar som avslöjas med att ha utsatt barn/kvinnor för hedersvåld, könsstympning o.s.v. Jag har gett exempel i tråden på att det faktiskt sker.  Det skulle aldrig hända i de länder som kvinnorna flytt från. 

i Sverige har iallafall fall kvinnorna en chans. Det har dom inte ifall de återvänder till de länder som de flytt från..

• KillBill
    Rataxes skrev 2025-03-01 17:45:42 följande:
    Jag tror att alla tänkande människor delar den uppfattningen. Det är bara vederbörande som inbillar sig att man tycker att ett sånt svin ska behandlas lindrigare för att han råkar vara född i Sverige av svenska föräldrar.
    Jag inbillar mig ingenting. Jag har själv fått svara på vad jag anser om invandrare som utför olika typer av grova brott och eftersom jag tyckte att frågeställningen var löjlig (svaret är ju självklart) vände jag på steken och började i stället fråga personer som tagit invandrare som exempel om vad de anser om svenskar som utför samma typ av grova brott..
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-03-01 20:05:23 följande:
    Jag vet ärligt talat inte...

Men språket gör det svårare för många här och ger man kvinnor förhoppningar men samtidigt inte gör tillräckligt för att hjälpa dem eller förändra det samhälle som gör dem otrygga, då kan de utsättas för väldigt stora risker och det ser vi svåra konsekvenser av emellanåt.

Jag tror att många tror de flytt från hedersförtryck och så kommer de till ett land de tror är ett fritt land, men som är naiva och inte ser problemet och samma män får nu ännu mer frihet att utöva sitt förtryck, i vissa fall t.o.m. skyddade av samhället av folk som drar rasistkortet när någon reagerar.

Om du minns Mona Walter, så beskrev hon att många av hennes landsmän radikaliserades i Sverige, dels som en motreaktion till det fria svenska samhället, men också för att de gavs ett utrymme som trotsade de annars allmänna moraliska normerna, ett frikort kan man säga.
    Mona Valter är exempel på en muslimsk kvinna som i Sverige blev ateist innan hon  konverterade till Kristendomen. Tror du att hon skulle kunna göra den resan i Mogadisju i Ssomalia där hon föddes?
Svar på tråden Är invandringen en belastning?