Astrid, jag tänkte kommentera ditt inlägg från i morse men det verkar vara borttaget (jag har inget med det att göra).
Jag tycker att du borde granska och rätta de felaktigheter du har spridit i denna tråd. Nedan listar jag fem felaktiga påståenden från dig som jag tidigare nämnt i inlägg #3262 (det finns förmodligen fler). Varför sprider du dessa osanningar? Vad får du ut av det?
Påstående 1: "Av de 9 000 ensamkommande "barnen" som Annie Lööf släppte in, hamnade var tredje på SiS-hem 1-2 år senare"
Kommentar: Detta är falskt. Det handlade bara om ett par hundra. Uppgiften om 30% avsåg andelen ensamkommande av totalt inskrivna på SiS, och vid den tiden fanns det ca 650 platser på SIS.
Påstående 2: "Cirka 700 000 invandrare lever på bidrag"
Kommentar: Detta är ett missförstånd. Uppgiften handlar om antalet invandrare med en inkomst under 17 500 SEK per månad. Många i denna grupp klarar sig på låga inkomster eller studerar.
arbetet.se/2023/06/02/fa-av-de-700-000-invandrare-som-ar-icke-sjalvforsorjande-lever-pa-bidrag/
Påstående 3: "Sedan 1990 har den årliga kostnaden för invandringen ökat från 100 miljarder till 267 miljarder"
Kommentar: Falskt. Enligt samfällig forskning uppgår kostnaden för invandring till mellan 1-2% av BNP vilket för år 2024 innebär mellan 62-124 Mdr.
www.dagenssamhalle.se/chef-och-arbetsgivare/kompetensforsorjning/ingen-oenighet-om-flyktinginvandringens-kostnader/
Påstående 4: "74% av invandrarbefolkningen får sin service och utkomst genom skattefinansiering. De betalar knappt 11% i skatter trots en befolkningsandel på cirka 20%. Detta har regeringen löst genom att höja skattekvoten från 48% till 54% genom nedskärningar i välfärden och offentliga pensioner"
Kommentar: Falskt. Skattekvoten har faktiskt minskat från cirka 50% år 1990 till cirka 41,4% år 2024.
Påstående 5: "Högst 10% av alla som har fått stanna har asylskäl"
Kommentar: Detta stämmer inte. Faktum är att färre än 40% av de som sökt asyl i Sverige de senaste åren har fått asyl. Av det totala antalet uppehållstillstånd i Sverige de senaste tio åren har dessutom cirka 45% avsett studier och arbete.