Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Är invandringen en belastning?

Tom Araya skrev 2025-03-02 13:54:42 följande:
    Få andra, om ens någon annan religion än Islam har intolerans mot andra religioner som en del av sin filosofi och uttrycks i dess skrifter.
    Det är ett historielöst uttalande. Det finns exempel både i gamla och nya testamentet på intolerans mot andra religioner. Korstågen, invitationen och antisemitism i Europa från medeltiden fram till modern tid visar att kristna historiskt sett har förföljt andra religioner.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-03-02 13:58:57 följande:

KillBill. Det finns hur många trådar som helst på Flashback, "Integration och Invandring". Och så gott som varje dag kommer det upp nya trådar. Där får du kanske lite mera svar, men var beredd på att tonen kan vara ganska så rå, och detta ämne gör många mycket upprörda. Men eftersom du verkar lägga all din tid och energi på detta ämne så passar det nog dig.

Flashback är ett öppet forum där många inlägg präglas av rasistiska fördomar och negativa stereotyper.  En förnuftig människa inser att det inte är där som man hittar information om exempelvis judendom och Islam.

• KillBill
    Rataxes skrev 2025-03-02 14:22:09 följande:
    Inte i modern tid, där ligger islam i särklass. 
    Vi lever inte på 1300-talet vilket andra tycks tro..
    När börjar modern tid för dig? Anser du inte att judar varit förföljda av kristna under modern tid?
  • KillBill
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-03-02 15:00:29 följande:
    På Flashback råder yttrandefrihet, vilket gör att de kan skriva om sådant som alla tänker, men inte är tillåtet på andra forum. Det är därför det är det största och mest populära forumet.

Är du rädd för Flashback, och deras kommentarer? Vilka av våra delpersonligheter som kommer fram beror på omgivningen. Bland vissa kan man vara arrogant och sitta på höga hästar, bland andra är man rädd och vågar inte yppa sina åsikter. Och för att dölja detta rasistkortet.
    Flashback är ett tillhåll för rasister, antisemiter, islamofober. En förnuftig människa hämtar inte sin kunskap från den typen av forum.
  • KillBill
    Mentat skrev 2025-03-02 14:21:12 följande:
    Jag höll med dig om att man kan hitta fanatism och intolerans i alla religioner. Jag kan inte läsa ditt svar som annat än att du håller med flera i tråden om att detta utmärker islam i långt mycket högre grad än andra religioner. Jag har inte talat om svart eller vitt. (Indonesien har f.ö. dömt ut fängelsestraff för att lämna islam och i Malaysia har delstaterna olika lagar, ett antal har fängelsestraff och några dödsstraff för att lämna islam. Det rimmar inte riktigt väl med tolerans, jämställdhet och religiös pluralism...)

Kan det alltså vara förknippat med större problem att ha en muslimsk invandring från mellanöstern, inte känt för någon liberal tolkning av islam, än annan invandring?
    Det jag menar är att fanatism och intolerans har sin grund i en mängd faktorer, såsom historiska konflikter, politiska spänningar, socialt utanförskap och bristande utbildning. Det är alltså inte religionen i sig som är problemet. Det finns exempel på muslimska länder där religionen utvecklas i en liberal riktning och exempel på kristna länder där religionen utvecklas i en mer konservativ och intolerant riktning. 
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-03-02 15:30:29 följande:
    Kan du ge något exempel från det Nya testamentet?
    Här är några exempel på intolerans mot andra religioner i Nya testamentet:
    Galaterbrevet 1:8-9 
    "Men även om vi eller en ängel från himlen skulle förkunna ett annat evangelium för er än det vi har förkunnat för er, så ska han vara under förbannelse. Som vi redan har sagt, så säger jag nu igen: Om någon förkunnar ett annat evangelium för er än det ni har tagit emot, så ska han vara under förbannelse"

Även Korinthierbrevet 6:14-15 och Johannes 14:6 fördömer andra läror och kan tolkas som en form av religiös exklusivitet och intolerans.

Sedan finns det även exempel på våld i nya testamentet. Exempelvis i 
    Matteusevangeliet:

Matteus 10:34: 
    "Tro inte att jag har kommit för att skapa fred på jorden. Jag har inte kommit för att skapa fred utan svärd"
    Det är likadant med Bibeln som med Koranen - man bör inte tolka allt för bokstavligt. Den som väljer att tolka islams heliga skrifter bokstavligt bör emellertid göra detsamma med kristendomens heliga skrifter. Om man gör det, finns det exempel inom båda dessa religioner som vi idag anser vara helt förkastliga.
  • KillBill
    Padirac skrev 2025-03-02 18:54:47 följande:
    Det där är SDioternas argument då de får repliker på det de skriver.  

Kritik mot att dela material från NMR, Samnytt och epoch times handlar om att inte ge dessa stollar legitimitet då de står för så mycket skadliga åsikter och ageranden mot andra mämmiksor.

Exakt.

Såg du att att Epoch Times svenske kulturredaktör öppet stödjer Donald Trumps Putinvänliga linje mot Ukraina? Vilket vider!
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-03-02 20:53:24 följande:
    Jag tolkar inte detta som riktat mot den troende människan utan mot den icke mänskliga budbäraren. Säger inget om vad man som människa får tro på.
    KillBill skrev 2025-03-02 19:28:01 följande:
    Sedan finns det även exempel på våld i nya testamentet. Exempelvis i 
    Matteusevangeliet:
    Matteus 10:34: 
    "Tro inte att jag har kommit för att skapa fred på jorden. Jag har inte kommit för att skapa fred utan svärd"
    Det är likadant med Bibeln som med Koranen - man bör inte tolka allt för bokstavligt. Den som väljer att tolka islams heliga skrifter bokstavligt bör emellertid göra detsamma med kristendomens heliga skrifter. Om man gör det, finns det exempel inom båda dessa religioner som vi idag anser vara helt förkastliga.
    Svårtolkat utan kontext... tydlig anspelning på våld eller i alla fal våldskapital/stridskraft, men inte tydligt riktat åt något håll eller av något specifikt skäl.
    Texten "Om någon förkunnar ett annat evangelium för er än det ni har tagit emot, så ska han vara under förbannelse" förkunnar att annan lära än Jesus ska förbannas. 

Texten "Tro inte att jag har kommit för att skapa fred på jorden. Jag har inte kommit för att skapa fred utan svärd"  har genom historien tagits som förevändning för att ta till vapen i guds och Jesu namn. Exempelvis mot muslimer, judar och ortodoxa. 
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-03-02 21:33:34 följande:
    Den som förkunnar ja. Ingen annan nämns. Dessutom med en antydan på ett andligt väsen. Den troende är mottagare av det som förkunnas.
    KillBill skrev 2025-03-02 21:27:12 följande:
    Texten "Tro inte att jag har kommit för att skapa fred på jorden. Jag har inte kommit för att skapa fred utan svärd"  har genom historien tagits som förevändning för att ta till vapen i guds och Jesu namn. Exempelvis mot muslimer, judar och ortodoxa. 
    Det är en väldigt fri tolkning. Koranen är mycket tydligare med hur "otrogna" ska bemötas.
    Det är ingen fri tolkning. Det är ett historisk faktum.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2025-03-03 10:31:45 följande:
    Kommer det dessutom från aftonlatrinens ledarskribenter eller den fuskande vänsterextrema sagobloggen ETC faller de på knä inför Anders Lindbergs och Ekis Ekmans visheter. 
    Det är ytterst märkligt att du inte håller med om att Flashback inte är en källa för objektiv informationsinhämtning. Det är allmänt känt att på Flashback frodas både antisemitism och islamofobi.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-03-03 11:43:11 följande:
    Du menar att vad som historiskt ägt rum och fri tolkning av religiösa skrifter är motsatser som inte kan existera samtidigt och i samma sammanhang?
    Det är ett historiskt faktum att den text jag refererar till i nya testamentet har tagits som förevändning för att bekämpa judar, muslimer och ortodoxa med vapen.  Kan du utveckla varför du anser att det är en väldigt fri tolkning? 

Vad är det som är otydligt när det i bibeln förkunnas "Tro inte att jag har kommit för att skapa fred på jorden"?

Vad är det som är otydligt när det i bibeln förkunnas "Jag har inte kommit för att skapa fred utan svärd" ?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-03-03 15:22:44 följande:
    KillBill skrev 2025-03-03 12:58:33 följande:
     Kan du utveckla varför du anser att det är en väldigt fri tolkning? 
    Det finns inte ens en antydan av vem man ska rikta "svärdet" mot eller av vilka skäl.

Vem är det som uttrycker detta eller i texten hävdas uttrycka det?

Sedan tror jag den här översättningen är felaktig. Den antyder att det är en vapensmed som talar, för en sådan skapar svärd.
    Jag tror att det ursprungliga uttrycket i det här sammanhanget snarare betyder kamp, strid eller krig.

Det är Jesus ord och av kontexten att döma så är den riktad mot den som inte tror på Jesus. Diu kan kolla själv i Matteus 10.34

Citatet är hämtat från den svenska bibeln. Menar du att den svenska bibeln är felaktigt översatt?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-03-03 17:54:07 följande:
    Om det var Jesus ord så har han ju verkligen inte levt som han lär. Det gjorde däremot Muhammed.

Du verkar vara en nestor när det kommer till Koranen, men när det gäller bibelstudierna... ja, där finns det en del att önska,  om vi säger så.. 

Skrattande

• KillBill
    Rataxes skrev 2025-03-03 20:49:09 följande:
    Dumvänsterns aversion mot Flashback beror på att de saknar kränkningsknappen där. Moderatorerna på Flashback jobbar seriöst till skillnad mot på FL...

Inte ens den grövsta antisemitismen får högern att ifrågasätta om Flashback är en lämplig informationskanal..

Svar på tråden Är invandringen en belastning?