• Dalarna91

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Sophiee92 skrev 2022-11-20 10:08:16 följande:

Hörni tjejer, förstår inte vad jag tänkte när jag tog beslutet att inte ÄL-testa denna månad! Trodde någonstans att vi skulle fått till det iaf varannan dag veckan ut men vi har bara fått till det 1 gång på CD 15 😭 (en gång på CD13 också men då åkte liksom allt ut direkt så känns inte som det blev ett riktigt försök) Nu har jag sån ångest att vi missat ÄL helt. Tänk om jag ägglossade tidigare eller ännu inte ägglossning alls? Var påväg att ta temp imorse för att se om den låg högt eller lågt men glömde bort då vi vaknade samtidigt och låg och kramades en stund. Fan då... Har jag förstört detta försök nu tror ni? 

Hoppas verkligen att ni inte bommade men om ni skulle ha bommat denna gång så är det okej. 
    Jag har bommat flera gånger detta år pga sjukdomar osv. 
    Ja, jag hade sån ångest över det men det går över. Jag passar då på och ser hur kroppen är under lutealfasen.  
  • Dalarna91
    Sophiee92 skrev 2022-11-21 08:39:01 följande:
    Vad skönt att du säger det. Har haft så mycket ångest sista dagarna pga detta men nu känner jag att missade vi detta försök så gjorde vi det, kan inte göra så mycket åt det nu. Sa till min man att jag inte skulle ÄL-testa denna månad och att vi skulle försöka få till det så mycket som möjligt under veckan, kanske var dumt av mig, vi hade sex fler gånger men då kom han inte i mig :( och jag ville inte säga till mer med risk för att göra honom stressad...
    Har du tagit temp för att se om du fått en höjning? 
    Vi hade ju bara sex på ägglossning dagen samt två dagar före och blev gravid. Så det är inte över förrän mensen kommer. 
    Lite skönt att vi blev gravida trots mycket mindre sex, behöver inte stressa sambon varje månad utan det räcker med få gånger också :) 
  • Dalarna91
    Sophiee92 skrev 2022-11-21 10:23:56 följande:
    Vad skönt att veta att det räcker för er. Man vill ju väldigt ogärna stressa sin partner i onödan. Hur går det för dig nu? Viss skulle ni lämna blodprover här närmsta tiden?
    Jo de går bra. Blöder inte längre så skönt kroppen tog hand om det själv denna gång. 
    Ska ge blodprover vid nästa mens, så i december. Fått veta vi har läkartid 12/1 men kan bli lite senare. 
    Va så stressad att inte hinna ge blodprov innan läkartiden, då skulle vi behöva göra om allt igen. 
  • Dalarna91

Sophie; jag hoppas man kanske kan göra bägge utredningarna. Känner det nästan det inte är en vits med hjälp om jag ändå inte kan behålla barnet. 
    Spännande ni har tid snart för uppföljning. 
    Jag tänker om vi får hjälp så kanske inseminering räcker, för vi kan ju ändå bli gravid. Vill helst inte göra göra ivf. Men måste vi så gör jag såklart det. 

Ljm; så sjukt du blev gravid med spermier på utsidan xD  önskar vi hade så lätt att bli gravid nu allihopa. 

Jag förstår hur du tänker med att det är liksom ett misslyckande att söka om hjälp när det är så naturligt. 
    Men det är väldigt många som behöver hjälp idag. 
    Det är ändå positivt att killen din tog upp det. Känner der oftast är tjejerna som måste ta upp det (kan ha fel). 

En utredning kan man göra. Sen får man ta beslut om man vill gå vidare. Sen tar det tid att få hjälp. Det tar ändå från jag kontakta sjukhuset till att få läkartid, ca 6 månader kommer det att bli. 
    Så kanske kan ändå kontakta dom. Då har ni ändå flera månader på er att försöka och då kanske du är lite mer beredd för utredning. 

• Dalarna91

Sophie; är inte säker om vi får bägge utredningarna. Men tänker man borde få det. Får prata med dom när vi är där i januari/februari.

Fyrklövern; vilka underbara drömmar du får. Lite avis. Har haft några men har vaknat precis när man ska få orgasm, osäker när jag har dom i cyklus och det händer inte ofta. 

Ljm; hoppas du mår bättre och är redo för nytt försök.

Ska ni prova något nytt? Jag kör på med inositol, folsyra, multivitamin och q10. Q10 är nytt jag testar och ska vara bra för ägglossningen. Sen har jag köpt d-vitamin som jag ska boosta med. Men tycker det är jätte svårt att veta när jag ska ta dom. Speciellt när jag inte känner av min ägglossning. 

• Dalarna91
    Sophiee92 skrev 2022-11-23 13:53:37 följande:

Okej tjejer, vi har precis kommit hem från vårt slutbesök på fertilitetskliniken och nu vet vi ev. vad vår barnlöshet beror på. Min man har tydligen inte jätte bra spermierörlighet, den var ungefär 50% lägre än gränsen... Det är inte SUPERDÅLIGT men heller inte bra liksom.

På ett sett känns det väldigt skönt att få veta att det finns en orsak... Jag som hela tiden trodde att något var fel på mig... Nu har vi fått vår remiss inskickad för IVF och i januari har vi förhoppningsvis vårt första möte inbokat för att påbörja behandling. Läkaren lät väldigt positiv till att vi skulle lyckas med IVF, men det bästa var att min man för första gången lät riktigt positiv till att få hjälp. Efter mötet satte vi oss på vårt favorit-lunchställe och tog en bild för att minnas den här dagen som början på något nytt. Så mitt i allt detta så känner jag mig lättad, äntligen kanske det blir vår tur ❤️

Så roligt att läsa! Kan förstå att bara veta orsaken kan hjälpa så mycket. 
    Men måste ni gå igenom ivf om hans spermier är dåliga? Kan man inte göra inseminering ändå? 

Det finns mycket bra info om saker mannen kan göra för att öka kvaliten på spermier, men det tar ändå ca 3 månader innan effekt. Förstår man kanske inte orkar vänta så länge. 

Är så glad ni fick en bra dag :)
  • Dalarna91

Fyrklövern; ja jag läste det som hände i Halmstad. Men hoppas det är bättre kontroll och ordning nu än för ca 30 år sen xD

Men om man gör ivf, och man är osäker kan man ta dna test?
  • Dalarna91

Vickan; är det många besök när man väl börjat med ivf behandling? 

Jag ska ha ägglossning nästa helg, så börjar med testerna till helgen. Vet inte hur kroppen är efter missfallet. Första missfallet, lika tidigt missfall då också så fick jag ägglossning ca en vecka senare än vanligt. Minns jag va super besviken för man har läst folk blir lättare gravid. 

• Dalarna91
    J3nnif3r skrev 2022-11-24 20:17:38 följande:

Natural cycles bekräftade min ägglossning imorse. Nu inväntar jag mensen den 1 december. 

Hur lång lutealfas har du?
  • Dalarna91

Jag mår bra. Ska börja med äl tester idag. 
    Har inte ens tänkt på julklappar. Låter dumt men mina syskonbarn har så mycket leksaker. 
    Jag sätter hellre inte pengar i deras sparkonto nu när dom är så små. Sen är vi många i familjen så leksaker kommer dom och få. 

Som ljm skriver det är jobbigt när man velat ge alla i julklapp ett barnbarn och kusin. Jag hade ju planera på att göra det och drömde vad jag skulle ge. Sen kom mf. 
    Så är rädd julen kommer vara lite extra jobbig med tanke på det. Men försöker inte tänka så mycket. 

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?