• Chilins

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Äntligen har vår remiss för ivf gått iväg till kliniken. Nu är det bara att vänta på att de ringer. Känner mig så lättad och taggad på processen. Som dig sophie har jag också varit extremt nålrädd men jag har haft så mycket med sjukhus och nålar att göra sedan vi började försöka skaffa barn att jag inte alls känner samma sak längre. Jag ser bara målet. :) vilka himla krigare ni alla är. Så imponerad Av er och hur ni hanterar alla motgångar. Man är inte stolt över sina reaktioner emellanåt men på något sätt tar man sig ändå framåt. Såg att det var en diskussion om hur man löser all tid man måste vara borta från jobbet och vad man säger då. Jag har berättat för mina absolut närmaste kollegor och chef så slipper jag frågor när jag behövt vara iväg. De har också min rygg om någon annan skulle kommentera något vilket också känns väldigt skönt. 

• Chilins

Tänkte bara flika in i spermiediskussionen att vi fick veta i samband med utredningen att man graderar mannens spermieprov mellan 1-5 och för att vara en 1a krävs minst 40 miljoner spermier. Det låter helt otroligt i min värld att det kan finnas så många och ändå blir det ingenting 

• Chilins
    Mathilda88 skrev 2023-02-20 07:23:57 följande:
    Oj! Det visste jag inte, ja minst sagt fascinerande! Sätter absolut lite perspektiv på det hela.

eller hur! Vi fick veta att min sambo hade över 100 miljoner plus bra rörlighet så ett minst sagt godkänt prov och jag kan då inte förstå hur det inte kan bli något då mina provsvar också visade på bra värden. 

• Chilins
    Dalarna91 skrev 2023-02-20 08:25:52 följande:

Vilken fin temp kurva du har ljm. har svårt att se framför mig att du har haft mellanblödningar pga lågt progrestron. Då du har hög temp. 

Matilda; jag söker efter dokumentären när jag kommer hem :) 

Chili; nu blev jag nyfiken på sambons spermie svar. Måste be honom begära ut svaren. Men glömmer alltid bort att säga till han xD 

Ja du får se till att du får veta! :) de berättade allting för oss när de gick igenom resultaten av utredningen 
  • Chilins
    Dalarna91 skrev 2023-02-20 16:15:25 följande:
    Vi kom aldrig till att få träffa en läkare för att gå igenom resultaten då jag blev gravid. Och då jag har upprepade missfall så får vi ingen hjälp med tex ivf. 

Men jag har googlat och funnit "the great sperm race" på youtube. Men tror inte det va den som kvinnan lät sina äggstockar gå till vetenskapen. Har inte sett om allt. 
    Jag förstår Men är det inte lite Konstigt att man inte får ta del av resultaten ändå?? Det borde man ju. Även om det gått? får ni ingen hjälp med ivf?? Vi får ju det. jag har ju haft ett x och två missfall? konstigt ändå att ni inte skulle få hjälp tycker jag? 
  • Chilins
    Dalarna91 skrev 2023-02-20 17:53:20 följande:

Chilin; min sambo kan begära ut svaren åtminstone. Men ja, det va speciellt. Men nu får vi åtminstone utredning. Men jag är redo med en plan om läkaren inte vill hjälpa tex skriva ut Trombyl på recept. 

Men visst torde en utredning kunna sluta i att ni får hjälp tex ivf? eller? Jag förstår inte hur det kan vara så otroligt olika i vårt avlånga land 
  • Chilins
    Mathilda88 skrev 2023-02-20 18:48:41 följande:
    Wow! Det sätter verkligen våra prover i ett annat ljus med nivåer på 3,5 miljoner och strax över 10 miljoner Förvånad. Har bara haft de 16 miljoner som riktmärke innan!  Mend 40 resp 100+ är en annan liga Skrattande . Nej ännu märkligare när det är sådana mängder och båda är bra! Hur länge har ni försökt? <3 
    Jag tänker ju att det bara behövs en! Haha!! Så jag känner mest att det är så konstigt att det inte blir något för någon utav oss med miljoner simmare?! 3 miljoner är ju fortfarande sjukt mycket tycker jag..  Vi har försökt i 1 år och 7 månader. ni då? :) 
  • Chilins
    Mathilda88 skrev 2023-02-20 19:00:34 följande:

Idag kom cellförändrings-provsvaret som ua! Och remissen är nu inskickad för IVF, så processen är iallafall igång nu!

Åh ja! Då kan vi vänta på telefonsamtalet tillsammans :) 
  • Chilins
    Mathilda88 skrev 2023-02-20 22:45:40 följande:
    Hjärta
    Vi har försökt i 16 månader, så 1 år och 4 månader. :)

Ja vi kan vänta på samtalet tillsammans nu! Är er remiss godkänd än? Förstått att det tar ca 1-2 veckor till dess?
    Då har vi ju nästan försökt lika Länge också :) jag antar att den är godkänd för vi har fått brev från kliniken att de mottagit remissen och att de kommer kontakta oss för ett läkarbesök. Vi fick också fylla i en hälsodeklaration och skicka in (konstigt tyckte jag för vi har ju redan gjort en i samband med utredningen på regionen). vi fick brevet om att de mottagit remissen och att vi skulle bli kontaktade knappt 3 dagar efter remissen gått iväg så det gick verkligen snabbt. Vet du hur lång väntetid det är för er? Omfattas ni av vårdgarantin så att det är 3 månader?
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?