• 19977

Vi som planerar barn 2023

Hej!

Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

• Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Barbrastreisand

Jag lägger in mig i listan även om det ibland är svårt att hänga med i tråden:D 
    Är inne i mitt fertila fönster, äl verkar komma senare denna cykel (vet inte om det beror på att jag varit sjuk covid i början på månaden?)
    Ingen lh-stegring än men ikväll fick jag en rejäl äggviteflytning så hoppas det vänder.

25/8 Symetrical (hoppas på en Hoppsan, 4:e barnet)
    3/9 Barbrastreisand (3e försök, 2a barnet)
    7/9 F (4:e försöket, 1:a barnet)

• summer13

Jag uppdaterar listan :) 

27/8 Summer13 (1a försöket, 3e barnet)
  • Cykelhjul

2/9 Cykelhjul (6e försöket, 1:a barnet)

Jag hoppar in i denna tråd :)
    Bör ha ÄL nu men har inga känningar, sekret eller positivt på testerna. Så jag hoppas inte det här är en månad man inte får ÄL. Börjar kännas "hopplöst" att det inte tagit sig ännu
  • Jojjans

7/9 Jojjans (tredje försöket på andra barnet efter MF i v 21 2021)
  • Anonym (F)
    Barbrastreisand skrev 2022-08-17 23:41:43 följande:

Är inne i mitt fertila fönster, äl verkar komma senare denna cykel (vet inte om det beror på att jag varit sjuk covid i början på månaden?)
    Ingen lh-stegring än men ikväll fick jag en rejäl äggviteflytning så hoppas det vänder.

Har inte haft covid men däremot märkte jag att vaccinet rubbade cykeln rejält, så det kan absolut bero på det :) 
  • Anonym (F)
    Cykelhjul skrev 2022-08-18 08:41:26 följande:

Jag hoppar in i denna tråd :)
    Bör ha ÄL nu men har inga känningar, sekret eller positivt på testerna. Så jag hoppas inte det här är en månad man inte får ÄL. Börjar kännas "hopplöst" att det inte tagit sig ännu
    Åh, trist när man inte har några symtom och bara måste vänta! Får hoppas att det kommer igång om inte allt för länge. Har du haft månader innan där du inte haft ÄL förut?
  • Cykelhjul
    Barbrastreisand skrev 2022-08-17 23:41:43 följande:

Jag säger som ovanstående, inte haft rubbningar pga corona men cykeln blev helt knasig efter andra sprutan av vaccinet :) 
    Anonym (F) skrev 2022-08-18 19:33:49 följande:
    Åh, trist när man inte har några symtom och bara måste vänta! Får hoppas att det kommer igång om inte allt för länge. Har du haft månader innan där du inte haft ÄL förut?

Jaa visst! Jag har lite bråkig cykel med spottings och så som jag försökt få bukt med. Ska påbörja provera den här cykeln, som ska tas efter ÄL och inte innan då man istället stoppar ÄL.

Jag vet helt ärligt inte om jag brukar missa ÄL, förra månaden var första gången jag fått glad gubbe på CB testet efter flera månaders testande men jag har aldrig någon ÄL flytning. Dock kan jag känna i magen runt tiden för ÄL ibland att det hugger och sticker, så antar det är något som sker iallfall haha  Skrattande

Brukar du känna något runt ägglossning? :) Jag ser du också hållt på några månader nu och vi är snarlik i dagarna, så du går också och väntar på ägglossningen nu antar jag? Skrattande

• Anonym (F)
    Cykelhjul skrev 2022-08-19 07:47:57 följande:
     Jag säger som ovanstående, inte haft rubbningar pga corona men cykeln blev helt knasig efter andra sprutan av vaccinet :) 
    Anonym (F) skrev 2022-08-18 19:33:49 följande:

Jaa visst! Jag har lite bråkig cykel med spottings och så som jag försökt få bukt med. Ska påbörja provera den här cykeln, som ska tas efter ÄL och inte innan då man istället stoppar ÄL.

Jag vet helt ärligt inte om jag brukar missa ÄL, förra månaden var första gången jag fått glad gubbe på CB testet efter flera månaders testande men jag har aldrig någon ÄL flytning. Dock kan jag känna i magen runt tiden för ÄL ibland att det hugger och sticker, så antar det är något som sker iallfall haha  Skrattande

Brukar du känna något runt ägglossning? :) Jag ser du också hållt på några månader nu och vi är snarlik i dagarna, så du går också och väntar på ägglossningen nu antar jag? Skrattande

Ah okej, brukar dina cykler vara ovanligt långa då också? Har också funderat på om man skulle behöva lite progesteron eftersom jag brukar ha en lutealfas på 10 dagar. Men min förra cykel var lite konstig eftersom jag hade en lutealfas på 14 dagar men inget plus. 

Nä det är inte det lättaste att pricka in ÄL, speciellt om den inte kommer samma tid varje månad. Tror inte alla har typiska ÄL-flytningar heller, har läst om flera som blivit gravida utan det. Men härligt att du ändå fick en glad gubbe, då känns det som att din kropp är på gång ändå. 

Jag brukar ändå känna en hel del runt min ÄL men inte något specifikt symtom just dagen jag ägglossar, utan snarare känner jag av mitt fertila fönster. Jag antar att jag kör någon slags Justisse-metod också, mäter temp, kollar sekret och hur tappen känns. Det har varit bra när man kanske inte kan ha med sig ÄL-test på semestern och liknande. Sen gäller det att ha en partner som är lika sugen under det fertila fönstret som inte har alla de här sprudlande hormonerna som bara skriker bebis, det har inte varit det lättaste i vårt fall :D

Ja vad kul att vi är några som har snarlika BIM :) Jag borde ha ÄL när som helst, har fertilt sekret och hög och mjuk tapp så vi får se. Apparna säger 25/8 eller 22/8. Har haft fertila fönster upp till 10 dagar så det gäller att ligga i så man inte missar ifall den kommer sent :) 
  • amandakollb
    Jojjans skrev 2022-08-17 22:40:36 följande:

Hej,
    blödningen kom igång dagen efter, blödde som en vanlig mens ungefär. Ett par dagar senare började jag blöda klart blod, kom ut nån klump, och efter det har det helt slutat blöda. gissar att jg kan räkna första blödningsdag som dag 1 i cykeln och har då nästa äl om typ en vecka. 

det har varit väldigt tungt eftersom jag om några veckor passerar årsdagen för när vi förlorade graviditeten/vår dotter för ett år sen. Jag känner att kroppen minns och jag blir triggad av att det är sensommar osv. 

förstår att det känns tungt :( men snart kommer du bli gravid igen <3 
  • amandakollb

Jag har plussat! Jag tog ett till test nu på morgonen och tycker att det har ökat väldigt lite motför i förrgår. Det översta är idag. Plus att borde inte strecket vara starkare idag då jag är på bim? Vad säger ni? 
Svar på tråden Vi som planerar barn 2023