• 19977

Vi som planerar barn 2023

Hej!

Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

• Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Muurrreeee

Hejsan! Färm man hoppa in? Jag och sambon planerar första barnet för fullt, tog ut p-stav i april och haft mens 2 gånger sedan dess, är nu på cd17 och ingen ägglossning Ännu?

• Anonym (F)
    Muurrreeee skrev 2022-08-14 22:51:14 följande:

Hejsan! Färm man hoppa in? Jag och sambon planerar första barnet för fullt, tog ut p-stav i april och haft mens 2 gånger sedan dess, är nu på cd17 och ingen ägglossning Ännu?

Hej! Ja absolut! Känner att den här gruppen har stannat av lite nu under sommaren men förhoppningsvis blir det lite mer liv när folk kommer tillbaka från semestern :) 

Tempar du eller kör ÄL-test eller någon annan metod för att ha koll på ÄL? :)
  • Anonym (F)
    Anonym (Nummer4) skrev 2022-08-11 12:04:11 följande:

Nej det är såklart bara teorier :) men det kan ju inte skada att prova! 

Idag fick jag första tecknet på att ägglossning är på G. Jag har vanligtvis rikliga äggviteflytningar i någon/några dagar innan ägglossning. Och idag fick jag dem men med lite blodstrimmor i. Har haft så någon gång tidigare men inte vanligtvis. Googlade mig till att det kan komma en liten blödning i samband med att ägget lossar. Så hoppas nu inte att vi sexade för nära ägglossningen :S
    Haha jag har också hört den teorin. Gillar ändå tanken på att ?tjejspermierna? är starkare och därför överlever längre ;) Hade varit spännande och se om den teorin stämde när jag blev gravid efter att ha haft sex 4-5 dagar innan ÄL. 
  • Anonym (Skröna)
    amandakollb skrev 2022-08-11 10:42:36 följande:
    Hejhej! Spännande, jag har också hört att man inte ska ha sex för nära äl om man försöker få en flicka men vet inte hur mycket det stämmer :D men ni kan ju alltid testa! håller tummarna för dig :) 
    Det där är bara en skröna.
    Jag hade samlag flera dagar innan ägglossning och inget samlag på ägglossningsdagen för att försöka få en tjej men fick en pojke. Hade digitalt ägglossningstest så vet exakt när jag hade ägglossning. Så med andra ord det spelar ingen roll när man har samlag under tiden innan eller under ägglossning för vilket kön det blir.
  • Anonym (Skröna)
    Anonym (Nummer4) skrev 2022-08-10 19:29:04 följande:

Hej!
    Hoppar på bollen lite sent här men vi har bestämt oss för att försöka utöka barnkullen med en nummer4 ???? jag har 2 egna och en bonus, alla är grabbar så vi hoppas verkligen på en flicka ???? 
    Jag har ÄL på söndag 14/8 (är dock lite oregelbunden i mina cykler) och har läst att man inte ska sexa för nära ÄL om man vill öka chansen för en flicka, så idag är alltså sista försöket denna månaden ????

Stämmer inte, det är bara en skröna. Jag gjorde som dig och hade samlag flera dagar innan ägglossning men blev ändå gravid med en pojke. 
  • Anonym (F)
    Hej! Såg att den gamla BIM-listan var helt utdaterad. Så feel free att lägga till er själva som vill :) 

Har mitt fertila fönster nu den kommande veckan så vi ska försöka köra så mycket vi kan. Min kära sambo kommer förmodligen vara bortrest under min ägglossning och några dagar innan, vart väldigt stressad när jag fick veta det. Men lyckades bli gravid när han var bortrest sist så det är bara att hålla tummarna. 

7/9 F (4:e försöket, 1:a barnet) 
  • Symetrical
    Anonym (F) skrev 2022-08-17 17:58:44 följande:
    Hej! Såg att den gamla BIM-listan var helt utdaterad. Så feel free att lägga till er själva som vill :) 

Har mitt fertila fönster nu den kommande veckan så vi ska försöka köra så mycket vi kan. Min kära sambo kommer förmodligen vara bortrest under min ägglossning och några dagar innan, vart väldigt stressad när jag fick veta det. Men lyckades bli gravid när han var bortrest sist så det är bara att hålla tummarna. 

Min man var magsjuk innan äl, så vi fick bara till det 4 dagar innan Obestämd Har redan börjat ladda för nästa äl Tungan ute

25/8 Symetrical (hoppas på en Hoppsan, 4:e barnet)
  • Jojjans
    Anonym (Skröna) skrev 2022-08-16 15:48:35 följande:
    Stämmer inte, det är bara en skröna. Jag gjorde som dig och hade samlag flera dagar innan ägglossning men blev ändå gravid med en pojke. 

du har fel, det finns en ökad chans till att få en tjej om man hr sex bara flera dagar innan äl. Men att det finns en ökad sannolikhet betyder ju inte att det blir så för alla. Du måste väl veta vad skillnaden på sannolikhet och garanti är?

• Jojjans
    amandakollb skrev 2022-08-14 22:10:25 följande:
    Hur går det för dig?<3

Hej,
    blödningen kom igång dagen efter, blödde som en vanlig mens ungefär. Ett par dagar senare började jag blöda klart blod, kom ut nån klump, och efter det har det helt slutat blöda. gissar att jg kan räkna första blödningsdag som dag 1 i cykeln och har då nästa äl om typ en vecka. 

det har varit väldigt tungt eftersom jag om några veckor passerar årsdagen för när vi förlorade graviditeten/vår dotter för ett år sen. Jag känner att kroppen minns och jag blir triggad av att det är sensommar osv. 

Svar på tråden Vi som planerar barn 2023