• 19977

Vi som planerar barn 2023

Hej!

Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

• Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Jojjans
    amandakollb skrev 2022-08-09 12:47:54 följande:
    neeej men så tråkigt att höra :((( beklagar verkligen! är det helt kört tror du eller finns det en liten chans att det skulle kunna gå bra? Hjärta många kramar till dig! 
    Jg tror verkligen det är kört. jag är på äl+17 och testet är typ blankt. Under dagen har i stort sett alla symptom försvunnit också. 
  • Anonym (Inor)

Hej, 
    inte skrivit på ett tag pga min mens fortfarande inte kommit. Är idag på ?CD 93? med negativa test tidigare & tänkt ringa barnmorska nu efter semestern. 

Idag fick jag dock en ljusljusrosa flytning typ i trosorna & börjar fundera på om det kan varit nidblödning? & att jag äntligen lyckats få ägglossning isåfall. Först tänkte jag ahh kommer mensen tillbaka nu men det var inget mer blod på pappret sen liksom & ingen mensvärk. 

Googlade lite & läste även att man kan behöva kissa oftare vid detta stadie & jag har reagerat idag & igår på att jag varit sjukt kissnödig ofta haha.

Någon med erfarenhet om det kan ha varit en nidblödning? Kan jag ta ett test typ idag??

• Symetrical
    Jojjans skrev 2022-08-09 11:40:40 följande:

Jaha, inte ens en vecka fick glädjen vara. Idag, tre dagar efter mitt senaste test, skulle jag ta ett till för att kolla att det blivit starkare. Har varit lite orolig pga svaga test hittils men hr dom senaste dagarna fått så mycket symptom att jag kände mig trygg. Men testet var nästan blankt, mycket svagare än för 3 dagar sen. tog två test för säkerhets skull men lik svagt på båda, så nu går jag istället och väntar på ett missfall.

först kände jag mig bara tommmen nu är jag så otroligt ledsen och fylld av sorg. Jag kan inte sluta gråta. Det var så mycket som stod på spel just nu, framför allt att slippa passera årsdagen av våran förlust av vår sätter utan en ny graviditet i kroppen. Hur kan livet vara så orättvist, kunde jag inte bara få vara glad nu?? 

Så ledsen för din skull. Dessa förbaskade kroppar GråterHjärta
  • Anonym (F)

Fy vad tråkigt Jojjans! Hjärta

Min temp var låg imorse och mycket riktigt var mensen tillbaka. Tråkigt men skönt att bara få mensen "överstökad" nu istället för att fundera varför den inte kommer. 

• amandakollb
    Anonym (F) skrev 2022-08-10 09:44:43 följande:

Fy vad tråkigt Jojjans! Hjärta

Min temp var låg imorse och mycket riktigt var mensen tillbaka. Tråkigt men skönt att bara få mensen "överstökad" nu istället för att fundera varför den inte kommer. 

Okej skönt att den kom iaf så du slipper undra! :)) 
  • amandakollb
    Anonym (Inor) skrev 2022-08-09 14:33:04 följande:

Hej, 
    inte skrivit på ett tag pga min mens fortfarande inte kommit. Är idag på ?CD 93? med negativa test tidigare & tänkt ringa barnmorska nu efter semestern. 

Idag fick jag dock en ljusljusrosa flytning typ i trosorna & börjar fundera på om det kan varit nidblödning? & att jag äntligen lyckats få ägglossning isåfall. Först tänkte jag ahh kommer mensen tillbaka nu men det var inget mer blod på pappret sen liksom & ingen mensvärk. 

Googlade lite & läste även att man kan behöva kissa oftare vid detta stadie & jag har reagerat idag & igår på att jag varit sjukt kissnödig ofta haha.

Någon med erfarenhet om det kan ha varit en nidblödning? Kan jag ta ett test typ idag??

Hello! ingen erfarenhet av nidblödning då jag inte haft det själv men av vad jag läst och kommer ihåg så kommer den typ en vecka efter äl när ägget fäst och då är det ju några dagar kvar tills bim och tills du kan testa :) om du inte tar ett sånt där tidigt test kanske. Men jag skulle nog vänta några dagar för att va på säkra sidan :) 
  • Anonym (Nummer4)

Hej!
    Hoppar på bollen lite sent här men vi har bestämt oss för att försöka utöka barnkullen med en nummer4 ???? jag har 2 egna och en bonus, alla är grabbar så vi hoppas verkligen på en flicka ???? 
    Jag har ÄL på söndag 14/8 (är dock lite oregelbunden i mina cykler) och har läst att man inte ska sexa för nära ÄL om man vill öka chansen för en flicka, så idag är alltså sista försöket denna månaden ????
    BIM är den 29/8 så nu håller vi tummarna ????
    Har bara en äggledare kvar efter ett utomkvedes dessutom så chanserna är nog ganska små gör fullträff ???? 
    Och planerna för nummer 4 är hemliga så tänkte det kunde vara kul att va med i en tråd och bollar tankar som kan dyka upp längs vägen. ????

• amandakollb
    Anonym (Nummer4) skrev 2022-08-10 19:29:04 följande:

Hej!
    Hoppar på bollen lite sent här men vi har bestämt oss för att försöka utöka barnkullen med en nummer4 ???? jag har 2 egna och en bonus, alla är grabbar så vi hoppas verkligen på en flicka ???? 
    Jag har ÄL på söndag 14/8 (är dock lite oregelbunden i mina cykler) och har läst att man inte ska sexa för nära ÄL om man vill öka chansen för en flicka, så idag är alltså sista försöket denna månaden ????
    BIM är den 29/8 så nu håller vi tummarna ????
    Har bara en äggledare kvar efter ett utomkvedes dessutom så chanserna är nog ganska små gör fullträff ???? 
    Och planerna för nummer 4 är hemliga så tänkte det kunde vara kul att va med i en tråd och bollar tankar som kan dyka upp längs vägen. ????

Hejhej! Spännande, jag har också hört att man inte ska ha sex för nära äl om man försöker få en flicka men vet inte hur mycket det stämmer :D men ni kan ju alltid testa! håller tummarna för dig :) 
  • Anonym (Nummer4)
    amandakollb skrev 2022-08-11 10:42:36 följande:
    Hejhej! Spännande, jag har också hört att man inte ska ha sex för nära äl om man försöker få en flicka men vet inte hur mycket det stämmer :D men ni kan ju alltid testa! håller tummarna för dig :) 

Nej det är såklart bara teorier :) men det kan ju inte skada att prova! 

Idag fick jag första tecknet på att ägglossning är på G. Jag har vanligtvis rikliga äggviteflytningar i någon/några dagar innan ägglossning. Och idag fick jag dem men med lite blodstrimmor i. Har haft så någon gång tidigare men inte vanligtvis. Googlade mig till att det kan komma en liten blödning i samband med att ägget lossar. Så hoppas nu inte att vi sexade för nära ägglossningen :S
  • amandakollb
    Jojjans skrev 2022-08-09 13:35:39 följande:
    Jg tror verkligen det är kört. jag är på äl+17 och testet är typ blankt. Under dagen har i stort sett alla symptom försvunnit också. 
    Hur går det för dig?<3
Svar på tråden Vi som planerar barn 2023