• 19977

Vi som planerar barn 2023

Hej!

Startar en tråd för oss som planerar barn 2023, vilket förstås är svårt att planera, men drömma och försöka kan man ju göra i alla fall.

Älskar att läsa sådana här forumstrådar, det är kul att följa andras resa! Berätta gärna lite om era planer och er livssituation så kan vi följas åt!

Jag fyller 25 och min sambo blir 38 nästa år och vi har inga barn sedan tidigare. Tog ut min hormonspiral i november för att kroppen ska hinna återhämta sig lite innan vi börjar försöka, vi vill börja försöka från och med April/Maj 2022 ungefär. Just nu använder vi kondom och jag trackar min menscykel med en termometer från tempdrop för att få koll på cykeln och ägglossning. Vi ska även resa utomlands över jul/nyår till ett land med Zikavirus - enligt folkhälsomyndigheten/WHO ska man ha skyddat samlag 3 månader efter hemkomst för att inte riskera att bli smittad under en eventuell graviditet. Bor i en 2-rums bostadsrätt på 63kvm men ska flytta till nybyggt hus som förväntas stå klart sommaren 2023. Båda har tillsvidareanställning och jag blir klar med en utbildning nu i december så börjar nytt jobb i Januari. Jag tar en del vitaminer också för att ?optimera? hälsan hehe, har även övertalat sambon att börja ta vissa vitaminer 3 månader innan vi börjar försöka.

Hoppas innerligt att det inte blir en långdragen resa för oss allihop som försöker!

• Svar på tråden Vi som planerar barn 2023
  • Jojjans
    amandakollb skrev 2022-08-19 10:34:57 följande:
    Jag har plussat! Jag tog ett till test nu på morgonen och tycker att det har ökat väldigt lite motför i förrgår. Det översta är idag. Plus att borde inte strecket vara starkare idag då jag är på bim? Vad säger ni? 
    Grattis!!

jag tycker inte alls det är konstigt att strecket är starkare på bim. Det beror ju på hur långt efter äl du är.

nu när jag plussade (och fick missfall) så var jag så orolig över mina streck och kolllade på gamla bilder från när jag plussat förra graviditeten. Då var strecken jämnstarka först vid äl+21. 
  • Anonym (F)
    Jag har plussat! Jag tog ett till test nu på morgonen och tycker att det har ökat väldigt lite motför i förrgår. Det översta är idag. Plus att borde inte strecket vara starkare idag då jag är på bim? Vad säger ni? 
    Grattis! Tycker det ser bra ut! Som Jojjans säger, det spelar ju roll hur långt från ÄL du är :) Förstår att det är stressigt med att strecket ska öka, googlade en massa själv för hur ett normalt streck skulle se ut och öka. Man blir helt slut av oro och analysering till slut. Bästa man kan göra är egentligen att sluta testa och tänka att man inte kan göra så mycket åt saken och hoppas på det bästa Hjärta 
  • Jojjans
    Anonym (F) skrev 2022-08-19 15:59:42 följande:
    Grattis! Tycker det ser bra ut! Som Jojjans säger, det spelar ju roll hur långt från ÄL du är :) Förstår att det är stressigt med att strecket ska öka, googlade en massa själv för hur ett normalt streck skulle se ut och öka. Man blir helt slut av oro och analysering till slut. Bästa man kan göra är egentligen att sluta testa och tänka att man inte kan göra så mycket åt saken och hoppas på det bästa Hjärta 

För mig har det nog varit ganska skönt att hålla lite koll med tester. Men brukar sätta upp regler för mig själv med att inte testa oftare än tex var tredje dag eller liknande. Och inte mer än 3-4 gånger. Sen får det vara. 

den graviditet jag inte testade mer än ett test så fick jag missfall och blev så otroligt chockad och ledsen när blodet plötsligt dök upp. Nu senast var jag förvarnad med ett negativt test och visste direkt att det var kört och att jag skulle börja blöda. 

• Anonym (Nummer4)
    GRATTIS Glad
  • Anonym (Nummer4)
    Uppdaterar listan Flört

25/8 Symetrical (hoppas på en Hoppsan, 4:e barnet)
    27/8 Summer13 (1a försöket, 3e barnet)
    29/8 Anonym (Nummer 4), 1a försöket, 3e biologiska barnet, 4e i barnkullen
    2/9 Cykelhjul (6e försöket, 1:a barnet)
    3/9 Barbrastreisand (3e försök, 2a barnet)

7/9 F (4:e försöket, 1a barnet)
  • Jojjans

Jag verkar ha ramlat ur listan så lägger in min text igen

25/8 Symetrical (hoppas på en Hoppsan, 4:e barnet)
    27/8 Summer13 (1a försöket, 3e barnet)
    29/8 Anonym (Nummer 4), 1a försöket, 3e biologiska barnet, 4e i barnkullen
    2/9 Cykelhjul (6e försöket, 1:a barnet)
    3/9 Barbrastreisand (3e försök, 2a barnet)
    7/9 F (4:e försöket, 1a barnet)
    7/9 Jojjans (tredje försöket på andra barnet efter MF i v 21 2021)
  • Anonym (Kanskebebis)

Hej! 

väljer att vara lite anonym just nu iaf innan jag vet något. 

mindre använt familjeliv på lääänge! Men behöver ni hjälp! 

när säker på att jag hade ÄL den 12 aug! 

iaf så har jag tagit test , igår ! Fick detta inom tiden! Och hänt på 2 stycken då alltså. Men ena mkt tydligare. 

ser jag ÄRLIGT fel ?! 

saken är att efter !! Kanske 15 min , så är det som poff borta ?! Vet inte vad jag ska tro nu. 

har faktiskt ett cb digitalt liggandes . Men vet inte om det är för tidigt . Vill SÅ ta det!! Men jag kommer bryta ihop om det står EJ , och att jag kanske tar det för tidigt ändå. Samtidigt, INGET tålamod ! 

har det extremt jobbigt privat. Så detta skulle komma som ett mirakel, gåva för mig verkligen. 

men vågar inte tro något  
    jag har även mailat dom faktiskt ! 

• Cykelhjul
    Anonym (F) skrev 2022-08-19 09:59:15 följande:
    Ah okej, brukar dina cykler vara ovanligt långa då också? Har också funderat på om man skulle behöva lite progesteron eftersom jag brukar ha en lutealfas på 10 dagar. Men min förra cykel var lite konstig eftersom jag hade en lutealfas på 14 dagar men inget plus. 

Nä det är inte det lättaste att pricka in ÄL, speciellt om den inte kommer samma tid varje månad. Tror inte alla har typiska ÄL-flytningar heller, har läst om flera som blivit gravida utan det. Men härligt att du ändå fick en glad gubbe, då känns det som att din kropp är på gång ändå. 

Jag brukar ändå känna en hel del runt min ÄL men inte något specifikt symtom just dagen jag ägglossar, utan snarare känner jag av mitt fertila fönster. Jag antar att jag kör någon slags Justisse-metod också, mäter temp, kollar sekret och hur tappen känns. Det har varit bra när man kanske inte kan ha med sig ÄL-test på semestern och liknande. Sen gäller det att ha en partner som är lika sugen under det fertila fönstret som inte har alla de här sprudlande hormonerna som bara skriker bebis, det har inte varit det lättaste i vårt fall :D

Ja vad kul att vi är några som har snarlika BIM :) Jag borde ha ÄL när som helst, har fertilt sekret och hög och mjuk tapp så vi får se. Apparna säger 25/8 eller 22/8. Har haft fertila fönster upp till 10 dagar så det gäller att ligga i så man inte missar ifall den kommer sent :) 

Mina cykler har vart rätt märkliga efter vacinet, har haft väldigt mycket spottings eller rättare sagt blödningar så ibland har jag inte vetat vad jag ska räkna som mensens första dag eller inte. Men jag skulle nog säga jag har rätt lång lutealfas. 

Men den 19e fick jag positivt ÄL test för andra gången under alla försök och idag tog jag första tabletten provera pga misstänkt progesteronbrist. Jag hoppas det kommer hjälpa både spottings och chansen att bli gravid. Livrädd man tagit tabletten för tidigt, men bör och hoppas det ska vara lugnt haha

Känner du att mätningen funkar bra även under semester och man kanske sover lite längre? Jag har inte börjat mäta ännu men är lite inne på att börja.

Haha i mitt förhållande så är det min sambo som sprudlar runt min ÄL medans min lust går lite neråt, mina hormoner är säkert felkopplade haha  Skrattande Men tycker man blir så öm i mage och underliv runt ägglossningen, undra om någon annan kan känna igen sig i det?

Hur har det gått för dig, har din ÄL kommit igång?

• Cykelhjul
    Grattis!! {#emotions_dlg.flower} Misstänkte du  något innan du plussade? :D 
    Anonym (Kanskebebis) skrev 2022-08-22 07:20:18 följande:

Hej! 

iaf så har jag tagit test , igår ! Fick detta inom tiden! Och hänt på 2 stycken då alltså. Men ena mkt tydligare. 

ser jag ÄRLIGT fel ?! 

saken är att efter !! Kanske 15 min , så är det som poff borta ?! Vet inte vad jag ska tro nu. 

har faktiskt ett cb digitalt liggandes . Men vet inte om det är för tidigt . Vill SÅ ta det!! Men jag kommer bryta ihop om det står EJ , och att jag kanske tar det för tidigt ändå. Samtidigt, INGET tålamod ! 

har det extremt jobbigt privat. Så detta skulle komma som ett mirakel, gåva för mig verkligen. 

men vågar inte tro något  

Jag ser streck! När har du BIM? Testa digitala så vet du <3 
  • Anonym (F)
    Anonym (Kanskebebis) skrev 2022-08-22 07:20:18 följande:

Hej! 

ser jag ÄRLIGT fel ?! 

men vågar inte tro något  

För det första, ta några djupa andetag :)

Hade du ÄL den 12e så är du på ÄL+10, vilket fortfarande är väldigt tidigt. Helst ska man ju vänta till ÄL+14 för att få ett säkert resultat. Sen ska man egentligen bara avläsa resultatet inom 10 minuter, efteråt så kan den visa fel. Så om du har fått ett positivt resultat inom 10 min så är det positivt :)

Om du känner att du måste ta ett digitalt test så vänta 4 dagar till eller tills du skulle haft din mens egentligen, så du inte slösar den i onödan. Lycka till!
Svar på tråden Vi som planerar barn 2023