• Xenia

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Ja, Putin har gjort precis det vi oroat oss för. Han drar sig inte för något. Hur kommer det att sluta? Först tar han hela Donbass, sedan hela Ukraina. Och omvärlden ser bara på och fördömer.

Vad innebär detta för Sverige? Dyrare elpriser förstås.

Borde inte Sverige ha sålt vapen till Ukraina, en demokrati (även om den är korrumperad) hotad av en diktatur? Ok att sälja vapen till diktaturen Saudiarabien, inte ok att sälja till Ukraina.

Vad tänker ni andra om allt detta?

• Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa
  • flemens

Själv anser jag att det är ganska uppenbart att Trump är en rysk "asset". Han gör precis det den ryske diktatorn vill. Han är inte ens en nyttig idiot vill jag påstå, utan han gör det medvetet. Mina misstankar har bekräftats av en bok som gavs ut redan 2017 av Craig Unger: "American Kompromat" där han visar på de ryska "kopplingarna" med KGB och ryska maffian ända från början av 1980-talet som jag precis har läst.

• flemens
    flemens skrev 2025-03-05 15:20:58 följande:

Själv anser jag att det är ganska uppenbart att Trump är en rysk "asset". Han gör precis det den ryske diktatorn vill. Han är inte ens en nyttig idiot vill jag påstå, utan han gör det medvetet. Mina misstankar har bekräftats av en bok som gavs ut redan 2017 av Craig Unger: "American Kompromat" där han visar på de ryska "kopplingarna" med KGB och ryska maffian ända från början av 1980-talet som jag precis har läst.

Sorry, det var 2021 den utgavs. Men redan 2017 hade Unger skrivit en rapport om Trumps rysslandssamröre.
  • nattuw
    flemens skrev 2025-03-05 15:20:58 följande:

Så den Trump, som varnade Europa för att sätta sig i Rysslands knä genom att göra sig beroende av Rysk energi, är en Rysk marionett. Den logiken haltar rätt ordentligt. Särskilt eftersom den verkar baseras på att Trump anser att Europa borde kunna försvara sig själv och att Ukraina är lika intressant för USA som Syrien eller Darfur är för de flesta svenskar.
  • Kermit1561
    nattuw skrev 2025-03-06 15:00:28 följande:
    Så den Trump, som varnade Europa för att sätta sig i Rysslands knä genom att göra sig beroende av Rysk energi, är en Rysk marionett. Den logiken haltar rätt ordentligt. Särskilt eftersom den verkar baseras på att Trump anser att Europa borde kunna försvara sig själv och att Ukraina är lika intressant för USA som Syrien eller Darfur är för de flesta svenskar.
    Jag tror de flesta dömer mer efter vad han faktiskt gör och mindre efter vad han säger. Men inte du, uppenbarligen? 
  • klyban

Det är faktiskt värre än så, trumpen vill fixa till nordstream 2.

En sak man ska lära sig med trumpen, det är att han projicerar det han vill göra själv.
    Och anklagar han något om en annan, så är det han själv han pratar om.
    Man kan se detta hur det byggs upp ett tag innan det riktiga kommer, om man följer detta så är det ofta rätt lätt att förutspå.

Som tex project 2025 och en hel drös saker till.
    Och att trumpen gick putins ärenden, det fick vi veta med säkerhet rätt långt innan valet, och hur trumpen skulle förstöra NATO osv....

Men den har varit putins länge, den mest komiska är hur trumpen sade att NATO-länderna åker snålskjuts på USA och pga de inte uppfyllt 2% BNP, och detta var redan 2016-2017, och avtalet om 2% var skapat 2014 och skulle först ha uppfyllts 2024.
    Så alla dessa år ljuger trumpen och det mesta han säger om NATO är som det kom ur putins mun.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tom Araya
    Det är riskfritt för Trump att uttrycka sig så, för det kommer inte att hinna ändras till hans nackdel innan hans presidentperiod är över och dessutom misskrediterar det hans politiska motståndare.
  • nattuw
    Kermit1561 skrev 2025-03-06 15:18:48 följande:
    Jag tror de flesta dömer mer efter vad han faktiskt gör och mindre efter vad han säger. Men inte du, uppenbarligen? 
    Så vad tycker du Trump skulle gjort för att rädda tyskarna från deras egen dumhet? Brandbombat Dresden?
  • Tom Araya
    Trump may make dramatic u-turn on military aid to Ukraine | General Philip Breedlove

?I hear that the supply piece has started again. The withheld portion now is the intelligence.? Trump may have backtracked on withdrawing military aid to Ukraine as the supply has restarted, says General Philip Breedlove.

• AndreaBD

Det ryktas att det skulle vara kinesiska soldater i Ukraine. Vet någon säkert om det stämmer?

Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa