• Xenia

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Ja, Putin har gjort precis det vi oroat oss för. Han drar sig inte för något. Hur kommer det att sluta? Först tar han hela Donbass, sedan hela Ukraina. Och omvärlden ser bara på och fördömer.

Vad innebär detta för Sverige? Dyrare elpriser förstås.

Borde inte Sverige ha sålt vapen till Ukraina, en demokrati (även om den är korrumperad) hotad av en diktatur? Ok att sälja vapen till diktaturen Saudiarabien, inte ok att sälja till Ukraina.

Vad tänker ni andra om allt detta?

• Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa
  • Tow2Mater
    klyban skrev 2025-03-11 20:35:48 följande:

Men känns det igen, och hur det upprepar sig.
    Kanske Finland ska ge upp 9% till?

Kanske, om det är vad som krävs för ytterligare 90 års fred. Kanske Putin dör under den tiden, kanske Ryssland förändras. Den som lever får se.

Kommer Sverige bry sig?
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-03-11 20:07:31 följande:
    Och Finland gav upp var det 9% av sitt land, och har i princip levt i fred med Ryssland sedan dess.
    Med en sådan utveckling kan det till slut bara finnas Ryssland kvar.
  • Anonym (Trötter)
    Tow2Mater skrev 2025-03-11 20:38:50 följande:
    Kanske, om det är vad som krävs för ytterligare 90 års fred. Kanske Putin dör under den tiden, kanske Ryssland förändras. Den som lever får se.

Kommer Sverige bry sig?
    Det enda vi kan vara säkra på är nog att du inte bryr dig.

Tror du att USA skulle ge upp 9% av sitt territorium?
  • Tow2Mater
    Anonym (Trötter) skrev 2025-03-12 17:23:48 följande:
    Det enda vi kan vara säkra på är nog att du inte bryr dig.

Tror du att USA skulle ge upp 9% av sitt territorium?
    Dumheter. Du behöver inte ta till personliga påhopp nu, igen.

Jag undrar faktist hur mycket Sverige skulle bry sig om Finland attackerades. Jag gissar man kommer antagligen invänta usa att ta ledningen via Nato. Man kan iallafall inte gömma sig bakom sk neutralitet nu som medlem i Nato.
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2025-03-12 18:20:29 följande:
    Dumheter. Du behöver inte ta till personliga påhopp nu, igen.

Jag undrar faktist hur mycket Sverige skulle bry sig om Finland attackerades. Jag gissar man kommer antagligen invänta usa att ta ledningen via Nato. Man kan iallafall inte gömma sig bakom sk neutralitet nu som medlem i Nato.
    Jag vet inte om det beror på att du kanske inte bor i Sverige som det i nutid militära och försvarssamarbetet mellan Sverige och Finland är okänt för dig.

www.forsvarsmakten.se/sv/om-forsvarsmakten/vart-arbetssatt/internationellt-samarbete/forsvarssamarbete-med-finland/

Ett av skälen till Sveriges Natomedelmskap är att försvarssamarbetet med Finland drastisk påverkas av ett finsk Natomedelmskap.

Allt kanske inte nåt över pölen om det är där information om Sverige inhämtas?
  • Tow2Mater
    Padirac skrev 2025-03-12 18:50:58 följande:
    Jag vet inte om det beror på att du kanske inte bor i Sverige som det i nutid militära och försvarssamarbetet mellan Sverige och Finland är okänt för dig.

www.forsvarsmakten.se/sv/om-forsvarsmakten/vart-arbetssatt/internationellt-samarbete/forsvarssamarbete-med-finland/

Ett av skälen till Sveriges Natomedelmskap är att försvarssamarbetet med Finland drastisk påverkas av ett finsk Natomedelmskap.

Allt kanske inte nåt över pölen om det är där information om Sverige inhämtas?
    Svensk 'det är tur vi har Finland emellan som en buffer' mentaliteten existerar i Sverige. Och det tillsammans med att knappt 50% av befolkningen ens vill försvara sitt eget land Sverige idag, tvivlar jag på att viljan att försvara Finland kommer att vara särskilt stor. Nordefco, EU, FN och Nato avtal låter bra, i fredstid.

Svenska kvinnor kommer kanske på sin höjd ta emot något finländskt barn, som under tidigare krig, och ser väl helst att det kommer tillsammans med statliga matkostnadsgarantier.

Men jag kan naturligtvis ha fel.
  • Padirac
    Tow2Mater skrev 2025-03-12 19:03:30 följande:
    Svensk 'det är tur vi har Finland emellan som en buffer' mentaliteten existerar i Sverige. Och det tillsammans med att knappt 50% av befolkningen ens vill försvara sitt eget land Sverige idag, tvivlar jag på att viljan att försvara Finland kommer att vara särskilt stor. Nordefco, EU, FN och Nato avtal låter bra, i fredstid.

Svenska kvinnor kommer kanske på sin höjd ta emot något finländskt barn, som under tidigare krig, och ser väl helst att det kommer tillsammans med statliga matkostnadsgarantier.

Inlägget verkar vara byggt på en otrolig förmåga att vara  insatt i mentalitet, tvivel och svenska kvinnorTomte
  • klyban
    Tow2Mater skrev 2025-03-12 19:03:30 följande:

Intressant att du inte bemötte en enda sak och när det blev uppenbart vi har ett nära samarbete med Finland redan.

Men intressant att du inbillar dig din cynism skulle vara fakta om samarbetet mellan Finland och Sverige.
    Du verkar nästa irriterad över detta verkar det mer som.
    Men jag kan ju naturligtvis ha fel :lol:

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tom Araya
    Why is Ukraine important?
    Why is Transnistria important?
    Why are the Baltics so interested in NATO?
    Why did Sweden join NATO?
    Why is Gotland always discussed as a point of interest?
    Why are we now talking about EU defence?
    Why does NATO have such a strong presence in the Baltic countries?
    Why do some say that the Ukraine war is the opening stage to WW3?
    <iframe src="www.facebook.com/plugins/post.php%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Frichard.schleenvoigt%2Fposts%2Fpfbid0iZgkTqKUi5zTYahJDF11K1Dm1o38uVb3CFwgsCUHrdpkSR6qLoHZ9xWw8QmYcaoWl&show_text=true&width=500" width="500" height="442" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowfullscreen="true" allow="autoplay; clipboard-write; encrypted-media; picture-in-picture; web-share"></iframe>
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa