• Ess

Jo jag skiter i dina barn!

Anonym skrev 2022-06-21 18:02:24 följande:
    Fast vissa tar en annans åsikter som en tillrättavisning fast det inte är det. Kanske däri problemet ligger?

Men visst, håller med att det kan vara någon som försöker tillrättavisa nån enstaka gång. Men någon mobb har jag aldrig sett.
    Jo det finns även om du aldrig blivit utsatt för det.
    Har stängt min profil för pm, då det brukade rasa in sådana vid ca 3 på natten/morgonen som bara kräkte av sig.
  • Ess
    Anonym skrev 2022-06-21 19:28:00 följande:
    Blev du aldrig rasande arg på din make? Det är ju hans fel att hans tonåringar inte klarar av basala saker? Vad sa han till sitt försvar isf?

Ja det är självklart att tonåringar ska klara att laga enklare mat och framför allt bre sina mackor och ta mellanmål själva (det senare klarar väl 6-åringar av själva?). Om du inte överdriver så låter det faktiskt sjukt! Hur klarar dom sig i livet som vuxna med den uppfostran?

Har man umgänge tills barnen är myndiga? Trodde barnen fick välja själva vem de ska bo hos, eller dela, vid skilsmässa när de fyllt 12.
    Var det pga dig som de slutade komma efter att de fyllt 18?
    Jo visst blev jag det, han började ställa mer krav på dem men det var svårt när de var vana vid att bli uppassade.
    Våra gemensamma tar ett betydligt större ansvar och beter sig vuxnare än särkullarna gjorde när de var äldre än de gemensamma.

Ja i detta fallet var det så att det varit umgängessabotage från mammans sida, därför fanns ett skrivet dokument gällande umgänge som skulle gälla tills de var myndiga. De ville träffa sin pappa men var för mesiga att våga säga ifrån till mamman, därför var det bra att ha ett domstolsbeslut på umgänget.
    Nej det var inte pga mig, vi har aldrig bråkat eller nåt sånt. Umgänget upphörde och de var vuxna, dessutom behövde vi rummen.
  • Ess
    Anonym (M) skrev 2022-06-22 11:37:41 följande:
    Så de är ihjälsvultna vid det här laget kanske? Eller blir de curlade med mat även sen de flyttat hemifrån?

Den ena kom till insikt när hen blev äldre.
    Den andra har fortfarande inte gjort det utan blir curlad av sin andra förälder, och har svårt med relationer till andra typ arbetskamrater och kompisar. Hen kan fortfarande börja gråta om hen inte får stå i centrum för andras beundran. 
    Men ingen av dem har svultit ihjäl, så jag antar att fler än jag dragit i bromsen och vägrat passa upp.

• Ess
    Kockobello skrev 2022-06-22 15:49:16 följande:
    Men har man valt en "begagnad" man får man väl leva med det? Annars, välj man utan barn bara.
    Det går utmärkt att välja mannen, helt utan att behöva släpa hans bagage.
  • Ess
    Anonym (Mia) skrev 2022-06-22 16:16:41 följande:

Detta har blivit en väldig komiskt debatt. 

Jag har aldrig upplevt att någon försökt pracka på mig ansvaret för deras barn och har inte heller prackat på någon annan ansvaret för mina barn. 

Jag tänker att om man upplever att någon försöker lägga över ansvaret av sina barn på en själv har möjlighet att där och då säga ja tack, nej tack, jag kan ansvara för ditt barn i dag till och från träningen men ej utöver det etc. Om personen sedan propsar på att fortsätta så har man valet att föröka prata med sin partner och komma till en överenskommelse eller lämna sin partner. Att lämna förstår jag inte alltid är enkelt. Man väljer vilken situation man sätter sig i och man väljer att stanna i den situationen eller förändra den. 

Om det skulle vara den andra biologiska föräldern (som man ej lever tillsammans med) så är helt och hållet ansvaret pappans om det är kommunikationsbrister. 

Det är väldigt få situationer som uppstår där man faktiskt inte har något val utan blir tvingad. Att ta ansvar för andras barn är inte en sån situation. Även om det handlar om barn som far illa så väljer man om man önskar att ta ett föräldraansvar eller ej (sen är det även upp till myndigheter men till syvende och sist kan man inte tvingas). 

Man väljer vem man delar sitt hem med och väljer således förutsättningarna och konsekvenserna av att dela hemmet med just de individerna. Och man väljer att fortsätta bo tillsammans eller ej när man eventuellt upptäcker att personkemin är usel. 

Man väljer som vuxen om man respekterar de barnen som man har under sitt tak eller ej. Man väljer men måste hålla sig inom lagens ramar. Vill man inte vara där när barn som ej är ens egna biologiska barn kommer så kan man resa iväg, man kan ha separata boenden men väljer man vara hemma så måste man avtala en respektfull lösning som gör att inget barn far illa. Då kan lösningen vara att de ej-biologiska barnen är på förskolan tills den biologiska föräldern hämtar och sköter markservicen. En lösning är inte att ha barn hemma och enbart laga mat till de biologiska barnen. 

Oavsett så låter det som problemet är att sambon/partnern och den biologiska föräldern man lever tillsammans med inte kommunicerar tillräckligt bra och inte har avtalat en plan för hur man ska hantera situationen. 

Detta borde verkligen varit ett anti-tema. 

Allt detta du skriver här har aldrig varit ett problem i verkligheten, pappan har tagit sitt ansvar för dem. Här på FL däremot så anser en stor del att det är helt fel, man ska uppfylla särkullarna vilja till 100%. 

• Ess
    Anonym (la bamba) skrev 2022-06-22 17:57:46 följande:
    Så överdrivet.

Att ge någon mat samtidigt som man lagar mat till alla andra är inte att uppfylla någons vilja till 100%. Att vara allmänt trevlig och försöka lära känna sina styvbarn är inte heller för mycket begärt.

Det handlar verkligen inte om att vara någons slav. Tvärtom. Det handlar bara om att vara en helt vanlig, empatisk medmänniska. 
    Tyvärr så är det så att alla människor inte blir trevligare ju mer man lär känna dem, utan snarare tvärtom. Nej, jag kommer aldrig någonsin att springa och passa upp tonåringar som är totalcurlade  och inte ens försöker själva. Det får deras förälder stå för. 
    Det lustiga är att jag tvivlar på att någon här i tråden hade hade ställt upp på att passa upp nära vuxna människor som aldrig i helvetet skulle göra något tillbaks.
  • Ess
    Anonym (......) skrev 2022-06-22 18:56:59 följande:
    Men du är ju i varenda tråd och ondgör dig över dina värdelösa bonusbarn som du inte ens har någon kontakt med... Väldigt märkligt ändå att de upptar så mycket av dina tankar och tid.
    Du överdriver åt det grövsta dessutom. Man kan istället bara vara normal, kommunicera och hjälpas åt. 
    Du tror att det är en överdrift, men det finns en anledning till att jag bara träffar dem sällan. Tyvärr så kommer de finnas kvar så länge jag och maken är ihop. Hjälpas åt fanns inte med dem, och kalla dem vänligen inte för bonusbarn, de är verkligen ingen bonus. 
  • Ess
    Anonym (......) skrev 2022-06-22 18:59:41 följande:
    Din man är alltså då en helt värdelös pappa som skapat så bortskämda ungar... Vad ser du in honom då? De har ju varit hans ansvar. 
    Delvis hans ansvar, ja.
    Tror du inte jag talat om för honom vad jag tycker om dem Och deras totala brist på verklighetsförankringförankring?
  • Ess
    Ester69 skrev 2022-06-22 19:23:17 följande:
    Man behöver inte hjälpa varandra med varandras barn om man inte vill eller inte känner att det funkar för en själv. 
    Precis, det finns mycket annat man kan hjälpas åt med. Behövs hjälp med barn så finns det en till förälder, annars får hen ändra sina planer, eller så behöver särkullsrna inte komma alls om föräldern inte kan ta hand om dem under umgänget.
  • Ess
    Anonym (......) skrev 2022-06-22 19:51:04 följande:
    Men sluta gnäll på dem när det är pappans ansvar från början.. Du klagar och klagar och klagar men inte ETT ORD om din man och hans stora misslyckande. Väldigt lustigt.. Hur kan du ens tända på en karl som skapat sååååå väääärdelösa ungar (som det låter på dig).

Sen har de ju makten över dig ändå, då detta stör dig så otroligt mycket att du skrivit ca tusentals inlägg här om dem...
    Jag svarar i trådar där folk påstår att man måste det eller detta med särkullarna, vilket man inte behöver. Varför ska din mfl åsikter stå oemotsagda?
    Varför går du själv in och gnäller på dem som inte delar din åsikt?
  • Ess
    Kockobello skrev 2022-06-22 19:38:08 följande:
    "Tyvärr så finns de kvar". Ja du önskar väl att dom dog.
    Varför skulle jag det?
  • Ess
    BreachMode skrev 2022-06-22 20:28:22 följande:
    För att du är en svartsjuk person, o det styr dig utav helvete.
    Kockobello skrev 2022-06-22 20:32:06 följande:
    Du slipper dom för alltid och du får ha "begagnade mannen" helt för dig själv.

Fan vad tramsiga ni är. När argumenten tryter så måste ni ändå dra till med något.
  • Ess
    Anonym (Malus) skrev 2022-06-22 19:58:21 följande:
    Jag tror nog inte att "Ess" vill att hennes mans tre barn sedan innan ska avlida. Om inte annat så för mannens skull.

Man önskar inte livet ur alla man ogillar, det räcker att inte träffa dem.
    Helt rätt, varför önska livet ur andra människor. Det säger faktiskt mer om dom som skriver det än om mig som mottagare.
  • Ess
    BreachMode skrev 2022-06-23 13:23:01 följande:

Man ska inte sitta och ge poänger till människor som inte klarar av eller inte vill höra det. Det är totalt onödigt. Varför argumentera med en vägg? Och medans du kanske vill höra det, så vill den jag citerade garanterat inte det.

Vill du fortfarande läsa mina argument, så skrev jag precis ut den några inlägg innan ditt. 

Själv har jag inga styvbarn, men skulle garanterat inte hålla på o frysa ut de. Däremot hade jag sagt att det är hennes ansvar o se till att de kommer till skolan och vänner. Och i värsta fall om inget annat funkar så kan jag ta o hjälpa till. 

Att du inte har särkullar hade du inte behövt skriva, det märks tydligt på dina inlägg att du har noll koll på det du väljer kommentera.
  • Ess
    BreachMode skrev 2022-06-23 16:28:50 följande:
    "Särkullar" är inte i fokus, när det vi diskuterar här är din misshandel o borderline. 
    Att du har noll koll märks verkligen, du gör bort dig gång på gång, det är direkt patetiskt.
  • Ess
    Anonym (...) skrev 2022-06-23 16:58:17 följande:
    Ja nu börjar det bli riktigt pinsamt med diagnoser oxå. De måste vara sjukt frustrerade över att du inte skäms för att du inte ställde upp som betjänt åt de stackars svältande barnen.
    Allt tjafset om diagnoser hit och dit visar bara vilka inskränkta obildade typer som skriver.

Det var ett tydligt uttalat krav från mig att de skulle klara sig själv, OM de skulle va där när inte maken var hemma. Hade de sagt nej till det så hade de fått va hos mamman istället, eller hos en ?barnvakt? eller vad det kan kallas när de är så gamla. 
  • Ess
    BreachMode skrev 2022-06-23 18:32:27 följande:
    När du försöker göra det bättre. Men allt blir ännu sämre.
    Eh??
  • Ess
    BreachMode skrev 2022-06-23 16:28:50 följande:
    "Särkullar" är inte i fokus, när det vi diskuterar här är din misshandel o borderline. 
    Hela tråden handlar om särkullar, den ligger tom i styvförälderforumet. Hur kan man ens ha missat detta..
  • Ess
    BreachMode skrev 2022-06-23 18:40:51 följande:
    Förklarade för dig att du försökte driva igenom din poäng, men du gjorde det genast mycket värre.

Vi garvade. 
    Jaha
  • Ess
    BreachMode skrev 2022-06-23 18:46:16 följande:
    Yes? O den konversationen du och jag har, men som du inte riktigt vågar besvara. Handlar om hur illa du behandlat dom. Medans jag har förklarat hur det är meningen att man ska göra. Vilket ni hade kunnat snappat upp för länge sen om ni inte höll på o försöka gnälla om annat istället. Men det har nog mer o göra med att ni inte är något friska. 
    Ha ha ha ha, du är rätt lustig
Svar på tråden Jo jag skiter i dina barn!