• Auri79

Förälder helt slut av skolstartens krav

Jag trodde att småbarnsåren nu var förbi och därmed skulle livet sakta bli lite mindre kämpigt. Jag trodde att förskoletiden var den tuffaste. Men efter en halv vecka med barn i förskoleklass är jag inte alls långt från att gå in i väggen. Givetvis är det mycket annat också som pockar på och bidrar till stress, på jobb och i familjen, men jag upplever det jättetufft med alla krav som ställs inte bara på barnen, utan på familjen.

Plötsligt ska jag komma ihåg att packa frukt varje dag. Alltså komma ihåg att alltid ha frukt hemma. Jag ska komma ihåg utflyktsfika en gång i veckan. Och det får inte vara något enkelt och färdigt - för det är ju typ bara sötsaker som är enkla och färdiga, och det får det inte vara. Jag ska komma ihåg gympasaker två gånger i veckan. Jag ska komma ihåg tusen olika lov och stängningsdagar. 

På det tillkommer övrigt livspussel då förstås med att packa kaffe, frukostmacka och lunch för egen del, komma iväg i tid, pendling... Lägga fram kläder till mig och barn på kvällen. Få barn att borsta tänder, somna i tid, bråk och tjaffs osv osv. Det har funkat bra så länge vi hade förskola som inte krävde något särskilt av oss mer än en och annan dag då skidor skulle packas med. 

Jag upplever att det ställs jättehöga krav på föräldrarna i förskoleklass. Är det fler som känt så? Kommer det vara så här från och med nu och genom hela skolan? Blir det bättre?

• Svar på tråden Förälder helt slut av skolstartens krav
  • Litorina

Jag tycker inte att det är jättehöga krav, men ja, det är mycket att hålla ordning på. I synnerhet för de som har fler än ett barn och äldre barn än ditt. För när de börjat skolan får de i de flesta fall även läxor som ska läsas, fyllas i och kommas ihåg att tas med. Som förälder behöver man också ha koll på studiedagar, utflykter och annat som bryter schemat. 

Men det här med att skicka med frukt och utflyktsmat. Jag tycker att det är dåligt att ni föräldrar ska ordna med det. Det har vi aldrig behövt göra (kommunal skola). Allt barnen behöver får de i skolan. Skolan ska enligt lag vara avgiftsfri, men små utgifter är ok. Att ta med frukt varje dag och utflyktsmat en gång i veckan tycker iaf jag är ett gränsfall. 

Vi har ett veckoschema på ytterdörren med alla gympadagar och läxdagar. Annars hade vi glömt. 

• ElaineBenes

Kan inte citera, men i kyl håller äpplen och päron i flera veckor så det var ett bra förslag 

• Bobo

Det är väldigt mycket prat om att småbarnsåren är så jobbiga men jag upplever definitivt att det är de första skolåren som är de mest stressiga. Inte på grund av det du beskriver, det handlar om ett par minuters ansträngning om dagen, men övriga saker. Läxor, aktiviteter och lek med kompisar. Schemat blir späckat. Många jobbar deltid när barnen är små men så fort barnen börjar skolan så går man upp till 100%. 

Angående utflyktsmatsäck. Min son fick med sig frukt varje dag i F- klass, på utflyktsdagen lade jag till en vattenflaska och en riskaka. Han var hur nöjd som helst. Varken jobbigt eller dyrt (även om jag såklart förstår att det kan vara det för vissa familjer). Jag antar att de äter lunch i skolan på utflyktsdagen? Då behövs inget stort mellanmål. 

• Glinda från Oz
    Räkan77 skrev 2022-08-17 22:23:22 följande:

Kräver skolan att barnen ska ha med sig frukt varje dag? Inte ok för skolan ska vara avgiftsfri. Inte heller fika varje vecka är ok.

Men i övrigt så är det mycket att hålla reda på, Skaffa en stor papperskalender som hänger så den syns på morgonen och fyll i allt där.

Frukten är säkert frivillig men hur kul att det att barnet får stå och se på när de andra äter. 
  • AnnaZL

Jag har också svårt att komma ihåg saker som inte händer varje dag, som gymnastikkläder. min lösning blev att barnet själv fick ta ansvar- glömde hen ta med gympapåse/fotbollsskor etc fick hen vara utan den dagen. Det gick snabbt att lära sig (och ingen dog ifall det glömdes). 

Du låter stressad och överväldigad.  Det viktigaste är att göra det du orkar. Delegera och försök förenkla. Tipset här om äpplen i kylen är bra, det finns billaga påsar att köpa så du behöver inte ens plocka ihop dem i butiken. Även tipset om frysta pizzanullar- orkar du inte baka kan du göra tex ostmackor och frysa. kan bli en trevlig aktivitet att göra tillsammans mef barnet, gärna när ni inte är stressade, tex på helgen. Lär dem att göra sin egen matsöck. 6 år är rätt stort, du behöver inte serva dem som spädbarn.

• Alexi

Nej det är superjobbigt med skolåren just med alla dessa måsten. Jag satt på jobbet för några år sedan och längtade efter att barnens sommarlov skulle börja, just för att alla såna här kom-ihåg då minskar. En föräldrar med betydligt äldre barn förstod inte alls varför det gjorde skillnad för mig om barnen har sommarlov (och går på fritids istället) men det är oerhört mycket sånt här hela skolåren. 

Nu går min äldsta i åttan och hanterar i princip det mesta komihåget på egen hand men hela lågstadiet kommer ni ha detta, tyvärr. 

• Alexi

Vi körde för övrigt ofta morötter som frukt, det funkade jättebra och är ju mycket lättare att ha hemma i lite större mängd som håller sig ett tag. 

Sen blev det oväntat förenklat av corona. Min yngstas skola tycker tydligen också att detta med ombyte och dusch är så jobbigt så de slutade byta om till idrotten i mars -20 och gjorde det fortfarande inte i juni -22 och skyllde på corona hela vägen.  Idioti förstås men vi slapp detta med gympapåse...

• Spucks

Denna tråd är en typisk (en av många) exempel av vad som blir av barn och ungdomar som uppfostras nästan helt utan krav, vilket är extrem vanlig i Sverige. De blir vuxna som inte klarar av minsta lilla utan att hotas av burn-out.
    Ni är redan extrem bortskämda i Sverige runt allt som gäller förskola/skola/barnomsorg, men även de pyttesm
    å krav som ställs på föräldrarna är tydligen för mycket för många.
    Jag vet inte om jag ska skratta eller gr
    åta.

• FuckGoggleAskMe

Ja det där är bara början, det blir värre. 

Vi bor utomlands, så packade lunchlåda, mellanmålslåda och vattenflaska varje morgon. Gymnastikpåse varje måndag morgon, som skulle hem varje fredag eftermiddag. De hade gymnastik 2ggr i veckan, med samma kläder.

Sedan får man hålla reda på alla läxor och hjälpa med uppgifterna.
    Ibland ska de ta med utklädningsgrejor eller andra föremål, utflyktsväska, tofflor, foton, bilder, leksaker osv. Klä sig i rött för att det är jul, ha udda strumpor osv. Man får hålla reda på studiedagar, sportdagar, trafiklektionsdagar, museumdagar, utklädningsdagar, musikuppvisning, föräldramöten, julshow, kalasinbjudningar, skoldisco. Det tar aldrig slut, så vänj dig.   

• jeanette02
    Glinda från Oz skrev 2022-08-18 08:49:34 följande:
    Frukten är säkert frivillig men hur kul att det att barnet får stå och se på när de andra äter. 
    Ja jag känner att mina barn får alltid med något frukt el dylikt för deras egen skull. Även om skolan ska "vara avgiftsfri" Så de har något att äta. Ibland bjuder de vänner. Ibland ett rejält packe moröttspinnar, liksom det går ju åt. Finns alltid någon som är hungrig.
    Vissa kör så hårt med detta avgiftsfria tänket, men tänk på ungarna lite känner jag.
    Lite morötter, äpplen osv efter säsong har de flesta råd med i Sverige skulle jag säga. Om man vill. 
Svar på tråden Förälder helt slut av skolstartens krav