-
-
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns
-
Tror inte pengar hjälper ett dugg. Skulle säga att det snarare ger en kontraproduktiv effekt. Bästa exemplen på detta är föräldrar som försörjer sina barn upp i 30-års åldern och därmed försvårar möjligheten för barnen att bli självständiga individer. Bättre tt låta individer ta smällen så de får lära sig att ingen kommer och hjälper utan det är upp till dem själva.Anonym (guldsked) skrev 2022-11-04 21:49:11 följande:Personligen tycker jag pengar hjälper mer än empati, och jag har också sponsrat bl.a. en olycklig skribent på FL med matpengar.
Men det känns mest som alibi-godhet när det är enstaka tillfällen. Jag lägger hellre månadspengar till organisationer som jag anser kan hjälpa. Och jag tycker nog ändå att det är mer synd om föräldralösa barn i fattiga länder än den som tillfälligt har tappat fotfästet i Sverige.
Ska man hjälpa någon på riktigt gäller det att förändra persons livsstil och att bli en mer självständigt fungerande individ. Det kan vara genom att ge ett jobb, att hjälpa vederbörande att söka jobb, att motionera tillsammans eller att äta bra mat tillsammans etc.. Även att föregå med ett gott exempel själv. -
Jag har börjat förstå att du tror att detta som du skriver här är lösningen, och det ligger en hel del i vad du säger. Jag uppskattar också ditt äkta engagemang mer än exempelvis den skitnödiga krönikan i Aftonbladet som gav mig spelet igår.Anonym (Loth) skrev 2022-11-05 08:21:01 följande:Tror inte pengar hjälper ett dugg. Skulle säga att det snarare ger en kontraproduktiv effekt. Bästa exemplen på detta är föräldrar som försörjer sina barn upp i 30-års åldern och därmed försvårar möjligheten för barnen att bli självständiga individer. Bättre tt låta individer ta smällen så de får lära sig att ingen kommer och hjälper utan det är upp till dem själva.
Ska man hjälpa någon på riktigt gäller det att förändra persons livsstil och att bli en mer självständigt fungerande individ. Det kan vara genom att ge ett jobb, att hjälpa vederbörande att söka jobb, att motionera tillsammans eller att äta bra mat tillsammans etc.. Även att föregå med ett gott exempel själv.
Absolut ska man inte curla. Absolut ska man ge jobb om man är en av dem som har möjlighet till det.
Jag har börjat förstå att källan till vår dåliga kommunikation är att vi talar om delvis olika situationer. För det finns situationer då man kämpar och kämpar, varvar jobb med ickejobb men ändå inte når en ekonomiskt hållbar situation på åratal. -
Ja, han skriver om när man är lite mindre bemedlad, inte om när man är fattig på riktigt.Fröken Allvar skrev 2022-11-05 09:32:27 följande:Jag har börjat förstå att du tror att detta som du skriver här är lösningen, och det ligger en hel del i vad du säger. Jag uppskattar också ditt äkta engagemang mer än exempelvis den skitnödiga krönikan i Aftonbladet som gav mig spelet igår.
Absolut ska man inte curla. Absolut ska man ge jobb om man är en av dem som har möjlighet till det.
Jag har börjat förstå att källan till vår dåliga kommunikation är att vi talar om delvis olika situationer. För det finns situationer då man kämpar och kämpar, varvar jobb med ickejobb men ändå inte når en ekonomiskt hållbar situation på åratal. -
Ja, exakt. Men det har inte handlat så mycket om de svenskar som är "fattiga på riktigt", dvs inte har råd med hyra, el och mat i tråden om vi ska vara ärliga. Enligt SCB var jag dock fattig. Jag hade lön. Jag hade a-kassa. Men allt var för lågt.Kockobello skrev 2022-11-05 09:54:11 följande:Ja, han skriver om när man är lite mindre bemedlad, inte om när man är fattig på riktigt.
Var vi fattiga enligt Loth och Guldsked. Nej, men vi åt inte ordentligt och jag var ständigt rädd för den dag då jag inte längre skulle kunna betala boendet, en stress som sitter i. Du hade ett boende men har gjort ett fel som du inte specificerat och fick därför dålig ekonomi tills du sålde och bytte ort.
Jag tycker också att om man bor i dyr villa nu till exempel så ska man sälja i tid och flytta som du gjorde.
Men ingen av oss uppbar försörjningsstöd. Sammanfattning:
Jag jobbade emellan men hade usel a-kassa till en början och då hamnade jag under norm eftersom jag ville jobba och komma igen. Du ägde ditt boende men hade inte inkomster eller tillräcklig buffert att betala för både boende och mat med. -
www.aftonbladet.se/debatt/a/0QVr2A/v-ge-stod-till-dem-som-far-chockhojd-hyra
Sansat uttryckt av vänster som inte blandar in champagne (och cigg) och härliga fattiga kompisar i realiteten boendekalkyl för hyresgästerna efter hyresförhandlingarna inför 2013 -
Inför 2023 skulle det varaFröken Allvar skrev 2022-11-05 15:54:27 följande:www.aftonbladet.se/debatt/a/0QVr2A/v-ge-stod-till-dem-som-far-chockhojd-hyra
Sansat uttryckt av vänster som inte blandar in champagne (och cigg) och härliga fattiga kompisar i realiteten boendekalkyl för hyresgästerna efter hyresförhandlingarna inför 2013 -
Praktisk information om att bo på härbärge
www.familjeliv.se/forum/thread/82075914-harbarge/1 -
www.expressen.se/nyheter/goteborg-slopar-avgiften-for-kvinnor-som-flytt-vald/
Om slopad avgift (5000) för att bo på skyddat boende -
www.familjeliv.se/forum/thread/82083833-hjalp-mig-att-satta-undan-pengar-sa-att-jag-kan-fa-bostadstillagg
När man inte vill låta fattigdomen gå i arv till ett barn -
www.familjeliv.se/forum/thread/82083383-flytthjalp-kommunen
Bra råd kring hjälp med flytt för den som befinner sig i utsatta situationer