• Nanski

Försova sig=Sparken! Sömnsvårigheter

Hej!

Jag har precis blivit medlem, eftersom jag behöver hjälp.

Jag har stora sömnsvårigheter och är sjukskriven just nu, men snart ska jag börja jobba igen och får panik eftersom jag tror att jag kommer att försova mig och få sparken. År 2018 innan jag blev sjukskriven fick jag en varning p.g.a. jag hade försovit mig flera dagar i rad. Grejen är att jag jobbar skift också och kan liksom inte somna på beställning för att ha tillräckligt med sömn innan jag måste vakna. Jag jobbar ena dagen från 18.00 till 01.30, samma dag ska jag börja 11.30 till 18.00 och dagen efter ska jag börja 04.20 till 11.30. Det är liksom inte normalt att ena dagen jag går och lägger mig ungefär kl.3.00 och andra dagen vaknar kl.3.00. Men jag har just nu inget val, jag måste ha det här jobbet. Jag undrar bara hur jag kan göra för att inte försova mig? Det verkar som om mina kollegor aldrig är sena till jobbet. Jag vet inte hur dom gör? Finns det någon här som jobbar skift och som aldrig försover sig? Och hur gör ni då? Själv har jag problem med att somna så snabbt, behöver flera timmar att lyckas och många gånger kan jag inte somna alls innan jag blir utmattad på morgonen. Sedan när jag väl har somnat har jag svårt att vakna. Jag hör inte klockor och jag har ont i hela kroppen. Jag tar Zolpidem och Zopiklon för att kunna somna och just nu under sjukskrivningen tar jag Olanzapin också och ibland inte ens då med hjälp av läkemedel lyckas jag somna. Jag har mycket ångest och panikkänslor att jag kommer att förlora jobbet p.g.a. problemet jag har. Vad ska jag göra? Jag är desperat.

• Svar på tråden Försova sig=Sparken! Sömnsvårigheter
  • Tow2Mater

Flera olika väckarklockor. Och ett annat jobb - for just dig är inte det där rätt jobb om du inte kan sova eller vakna.

• nnnnnnnn

Om du redan har problem med sömnen så verkar det ju dumt att ha ett jobb som alla vet ger sömnrubbningar...
    Testa andra jobb!
    Kanske något du kan göra mer flexibelt? Tex hoppa in på vik. där de ringer in dej - vaknar du inte så jobbar du inte.
    Eller något där du jobbar på beting tex du ska jobba 40 h/vecka men när du jobbar bestämmer du själv, så kan du jobba mycket när du är pigg och sova när du sover.

• Fliselisan
    Jag köpte en väckarklocka till min tonåring på Kjell&Company som dela låter jättehögt, men sen har den en vibrerande dosa att lägga under kudden så det är i princip omöjligt att inte vakna. Kostade 300kr. Funkar toppen så länge dottern verkligen går upp och inte bara stänger av o somnar om.
  • Anonym (Y)

Hur ser rehab-planen ut?

• Anonym (Bibi)
    Anonym (Y) skrev 2023-02-04 22:50:28 följande:

Hur ser rehab-planen ut?

Jag undrar också. Arbetsgivaren har väl ett ansvar att anpassa arbetstider och arbetsuppgifter? 

Jag har genom året haft tre kollegor med sömnsvårigheter som märkts på jobbet. En hade överenskommelse med AG om att slippa möten och lite mer utvidgad flextid. En hade helt enkelt senarelagt sin arbetstid. Vi andra jobbade kontorstider, men hen började vid lunch om det behövdes och stannade då längre på kvällen. Dessa två möttes med förståelse från chefer och kollegor. 

Den tredje och sista vägrade erkänna sina sömnproblem inför andra. Kom för sent och somnade i möten mm. På hen blev alla bara irriterade. 

Så, prata med din arbetsgivare och se vad som går att ordna för att förenkla för dig.

• Anonym (??)

Det där  kan inte stämma enligt arbetstidslagen. Sluta 01.30 och börja 11.30 igen? 

• Anonym (Anpassa dig)

Jobbar skift där jag började klockan 15 och slutade 23 ena dagen och 23 och slutade 08. Man vänjer sig snabbt.

Köp en väckarklocka. Be någon väcka dig om du inte bor ensam.
    Efter en tid slutar du försova dig.

Har aldrig hört talas om att arbetsgivaren måste anpassa arbetstiden. Skulle vara sinnessjukt om det stämde. Jobbar man skift är det de tiderna som gäller. 

• Anonym (Y)
    Anonym (Anpassa dig) skrev 2023-02-04 23:23:42 följande:

Jobbar skift där jag började klockan 15 och slutade 23 ena dagen och 23 och slutade 08. Man vänjer sig snabbt.

Har aldrig hört talas om att arbetsgivaren måste anpassa arbetstiden. Skulle vara sinnessjukt om det stämde. Jobbar man skift är det de tiderna som gäller. 

Ja och nej, arbetsgivaren kan vara skyldig att göra det MEN det ska inte drabba andra medarbetare negativt. Inte heller ska det vara en påtaglig störning för verksamheten. Är det endast tillfälligt så finns det inte mycket arbetsgivaren kan sätta emot. TS kan exempelvis ha samma arbetstider i några månader tills hen mår bättre. 
  • sextiotalist

Vad som gäller vid skift låter jag vara osagt. Men en arbetsgivare som är mån om sina anställda har nog inga problem med detta. Hade en fd kollega, med en kronisk sjukdom som aldrig började före lunch. Arbetade heltid 
    Tycker det låter väldigt mycket 50-tal med arbetsgivare som inte skulle kunna se över arbetstiderna om behovet finns.
    Utöver det så borde 5-skift tas bort. Det måste vara tortyr att arbeta så oregelbundet
  • mammatill6
    Anonym (??) skrev 2023-02-04 23:08:01 följande:

Det där  kan inte stämma enligt arbetstidslagen. Sluta 01.30 och börja 11.30 igen? 

Lagen består av en hel drös undantag.
  • Anonym (??)
    mammatill6 skrev 2023-02-05 07:09:42 följande:
    Lagen består av en hel drös undantag.
    Om dygnsvila/antal timmar mellan passen? Knappast men visa gärna det. Vore intressant. 
    För många är det till och men praktiskt omöjligt att ligga in ett schema som bryter mot arbetstidslagen eftersom systemet säger stopp. 
    Facket går inte heller med på för lite antal  timmar mellan passen heller, av naturliga skäl. Man måste ju hinna sova. 
  • Anonym (Y)
    Anonym (??) skrev 2023-02-04 23:08:01 följande:

Det är ändå tio timmar, det är inte vansinnigt lite tid, och enligt arbetstidslagen är det minst elva sammanhängande timmars vila på ett dygn som är minimum. Det kan dock göras avvikelser genom kollektivavtal. En timme hit eller dit gav förmodligen arbetstagarna någon typ av kompensation som förhandlades fram i kollektivavtalet. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Y) skrev 2023-02-05 10:20:40 följande:
    Det är ändå tio timmar, det är inte vansinnigt lite tid, och enligt arbetstidslagen är det minst elva sammanhängande timmars vila på ett dygn som är minimum. Det kan dock göras avvikelser genom kollektivavtal. En timme hit eller dit gav förmodligen arbetstagarna någon typ av kompensation som förhandlades fram i kollektivavtalet. 
    Tillägg är att de 11 timmarna kan ligga både före och efter passet. Så länge ts har 11h sammanhängande vila före h*n börjar kl 18 och efter sista passet som slutar kl 18 så är det helt ok enligt arbetstidslagen att jobba 18-01.30 och sedan 11.30-18. 
  • Anonym (Bibi)

Om din medarbetare blir sjukskriven har du enligt lag ett rehabiliteringsansvar. Det innebär att du ska göra arbetsanpassningar som underlättar för medarbetaren att komma tillbaka till jobbet. Det kan vara ändrade arbetsuppgifter, arbetstider eller en anpassning i den fysiska arbetsmiljön. 

https://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/sjukdom-och-skada/sjuk-medarbetare-dag-1-90 

Nu har du det. :)

• Anonym (Anpassa dig)
    Anonym (Bibi) skrev 2023-02-05 14:18:44 följande:

Om din medarbetare blir sjukskriven har du enligt lag ett rehabiliteringsansvar. Det innebär att du ska göra arbetsanpassningar som underlättar för medarbetaren att komma tillbaka till jobbet. Det kan vara ändrade arbetsuppgifter, arbetstider eller en anpassning i den fysiska arbetsmiljön. 

https://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/sjukdom-och-skada/sjuk-medarbetare-dag-1-90 

Nu har du det. :)

Då förstår jag bättre, alltså en tillfällig förändring i arbetstiden i samband med återkomst till arbetet. Missförstod och trodde att det som menades var en ändring permanent. Nu vet jag inte varför TS är sjukskriven men om det är kopplat till sömnsvårigheter.  Men under en period borde det absolut vara möjligt att få en förändring i arbetstiden. 
Svar på tråden Försova sig=Sparken! Sömnsvårigheter