Anonym (Bestämt mig) skrev 2023-03-20 19:44:29 följande:
Tack Kaede och flera andra.
Jag ska göra det bästa av det. Jag väntade länge för att jag ville vara säker, inget hon eller vi skulle gjort kan ändra på att mina känslor dog. Det gjorde de inte över en natt. Och nej jag kommer inte kämpa för att laga något som gick sönder för länge sedan. Jag vill verkligen inte ha sex med henne och inser att jag redan haft det av pliktkänsla.
Jag bad om råd för att göra detta så bra som möjligt för henne och kommer göra det.
Men det finns väl ändå ingen som tror att när man säger att den andre vill skiljas blir skitglad och bara vill fixa allt på en gång.
Jag gav dessa råd til en kollega som blev överraskad av att hennes man inte längre ville fortsätta.
Det är få saker som verkligen är värda att bråka om. Svälj all skit som inte är direkt skadligt för barnen.Man måste vara två för att bråka.
Varje vinst du eller din partner får i ett bråk har fler förlorare, de största förlorarna är barnen, varje gång, oavsett vem som vinner.
Det kommer att vara många svåra känlsor och det oavsett hur svårt ni kommer att ha det så kommer det att vara svårare för barnen. Barnen är som svampar som suger upp allt ni känner, de känner det, men det är inte begripliga eller gripbara könslor för barn.
I allt det svåra ni kommer att gå igenom kommer barnen att behöver sina vuxna föräldrar mer än någonsin.
Jag kan inte säga att jag lyckades med allt detta själv, men det är väl det jag lärde mig och gärna ger som råd.
Min kollegas bitterhet byttes snart till en fungerande relation till och ett bra samarbete med barnens andra förälder mitt i deras separation/skilsmässa.
Själv var det så att jag ville fortsätta, men inte med någon som uppenbarligen inte vill ha mig, För mig var hon alltid fri att älska mig eller att sluta älska mig. min sambo ville fortsätta, men ville inte ha en nära relation, inte sex, inte gemsam tid, inte dela mitt och barnens liv, inte dela sitt liv. Hon bråkade många år då hon blivit bortvald, ratad, nobbad då hon försökte komma nära, grät när hon förlorade den enda hon verkligen älskat. Men det krävs som sagt två för att bråka.