• Tom Araya

Mediedrevet mot Carola.

Nu går det ett mindre mediedrev mot Carola efter hennes uttalande om utvecklingen i samhället vad det gäller våld och kriminalitet.

Efter kritiken ? Carola ber om ursäkt och skyller på tidning (familjeliv.se)

Efter mediernas kritik har Carola nu bett om ursäkt för uttalandet.
    Men behöver hon verkligen det?

Hur utvecklingen ser ut är väl ändå rätt uppenbar idag och även att den har påverkats av svensk immigrationspolitik!?

Det är väl ändå uppenbart vad Carola menar och att hon inte pekar ut hela gruppen invandrare som skyldiga?
    Kan vara en bild av text där det står ?DET VIKTIGA AR INTE VAD DE SÄGER, UTAN SAMMANHANG I DU VILKET HANG MISSTOLKA ATT DET?

• Svar på tråden Mediedrevet mot Carola.
  • Anonym (Inget drev)
    Tom Araya skrev 2023-04-13 13:57:03 följande:
    Nej, det är inte vad jag menar.
    Jag menar att media bör vara lite mer försiktiga med hur de framställer andras uttryckta åsikter.

Vi ska ha en fri press, de ska inte behöva tassa på tå inför vare sig folket eller makten. 

• Lönnsirap
    Anonym (Inget drev) skrev 2023-04-13 14:02:23 följande:

Vi ska ha en fri press, de ska inte behöva tassa på tå inför vare sig folket eller makten. 

Sen kan man ju fråga sig själv om Carola är makten, och om det är rimligt att intervjua henne om politik i samband med hennes artistjubileum...

Själv blir jag inte jätteimponerad av att just intervjua en kändis och sen publicera en artikel där man vet att det blir en kultur-diskussion.

Hade Carola aktivt velat driva politik, hade hon väl använt sin plattform... Media tappar förtroende genom att "granska" där det knappt finns utrymme för granskning.

I min värld är det inget drev.... men heller inte intressant, eller av allmänintresse. Rätt skönt att hon själv kan lyfta sin sida och inte bara vara beroende av andra medias tolkning.   
  • Anonym (Kräkfärdig)

Carola talar bara om fakta. Vi har ju alla bevittnat hur det ser ut i Sverige idag och vet anledningen så varför hyckla? Synd att kändishycklare som så gärna vill vara en del av så gärna bli omtyckt av Sveriges kulturelit ska försöka sko sig på detta och få Carola att framstå i dålig dager genom att skriva artiklar om det i Aftonblad*t. Det är lätt att sitta på Östermalm och rösta rött och gärna publicera det på sociala medier för att visa alla vilken Nobel man man är (så falskt att man vill spy) då man aldrig behöver vistas i förorterna. 

• Anonym (Kräkfärdig)
    Tom Araya skrev 2023-04-13 13:54:20 följande:
    När personer inte längre vågar uttrycka sina åsikter p.g.a. stor risk för svårt negativa konsekvenser, så är yttrandefriheten hotad till den grad att personer påverkas till att hålla tyst.
    Så är det! Helt rätt.
  • Lönnsirap
    Anonym (Kräkfärdig) skrev 2023-04-13 16:51:55 följande:

Carola talar bara om fakta. Vi har ju alla bevittnat hur det ser ut i Sverige idag och vet anledningen så varför hyckla? Synd att kändishycklare som så gärna vill vara en del av så gärna bli omtyckt av Sveriges kulturelit ska försöka sko sig på detta och få Carola att framstå i dålig dager genom att skriva artiklar om det i Aftonblad*t. Det är lätt att sitta på Östermalm och rösta rött och gärna publicera det på sociala medier för att visa alla vilken Nobel man man är (så falskt att man vill spy) då man aldrig behöver vistas i förorterna. 

Carola talar inte "bara om fakta", utan hon pratade om ett samhällsproblem utifrån ett perspektiv som många ser som sant, men som andra faktiskt ser som väldigt förenklat och populistiskt. 

Carola yttrade lite åsikter om frågor som är kontroversiella. Hon framstår knappast i speciellt dålig dager... kritiken får ju mängder av kritik....

Man måste få lov att kritisera folks åsikter och deras teorier blir faktisk inte sanna bara för att man benämner dem som "fakta". Det är fakta att det står vissa saker i religiösa skrifter, men det är en åsikt att problemen i förorten beror på att människor som kommer från länder som har en viss religion tolkar skriften såsom Carola tror och därmed ställer till problem.

Hon har poänger, men man kan knappast kalla intervjun för faktabaserad....
  • Tukt
    Lönnsirap skrev 2023-04-13 14:11:28 följande:
    Sen kan man ju fråga sig själv om Carola är makten, och om det är rimligt att intervjua henne om politik i samband med hennes artistjubileum...

Själv blir jag inte jätteimponerad av att just intervjua en kändis och sen publicera en artikel där man vet att det blir en kultur-diskussion.

Hade Carola aktivt velat driva politik, hade hon väl använt sin plattform... Media tappar förtroende genom att "granska" där det knappt finns utrymme för granskning.

I min värld är det inget drev.... men heller inte intressant, eller av allmänintresse. Rätt skönt att hon själv kan lyfta sin sida och inte bara vara beroende av andra medias tolkning.   
    Nu tror jag inte att "Inget drev" menade makten i form av Carola utan makten i samhället generellt. Politisk, ekonomisk, och så vidare.
    Men ändå så är Carola en artist med mycket makt och inflytande. Och den använder hon. Inte minst just genom att prata humanism och att tycka generellt. Det är inte första gången.
    Att hon valde att ge en intervju nu, är  för att hon ska ut på turné om några dagar.
    Hon vill sälja helt enkelt.  
    Så Carola är knappast någon vanlig person som råkar ut för en ond journalist. Däremot kanske det inte är så schysst mot de läsare, som kanske uppskattar henne, att inte fokusera lite mer på hennes långa artistliv.
  • Tom Araya
    Lönnsirap skrev 2023-04-13 17:21:13 följande:
    Carola talar inte "bara om fakta", utan hon pratade om ett samhällsproblem utifrån ett perspektiv som många ser som sant, men som andra faktiskt ser som väldigt förenklat och populistiskt. 
    Det är förenklat och populistiskt, precis som dess motsats är förenklad och populistisk. Även en förenkling kan vara sann utifrån perspektivet att det är en förenkling och inte en komplett berättelse. På Carolas nivå är det acceptabelt att uttrycka sig förenklat.
  • Mrs Moneybags
    Lönnsirap skrev 2023-04-13 14:11:28 följande:

Carola har varit med några varv förut, hon vet precis vad hon säger och inte säger. Det är hennes personliga val. Hon har också skinn på näsan och klarar av detta utan problem. Precis som när hon slänger iväg en kruka på publiken ibland är en sån här intervju till för att röra upp och skapa rubriker. Mission accomplished! 

Hon är en av ytterst få artister som har gjort något konkret för flyktingar, åkt till Grekland och jobbat i flyktingläger, tagit hem diverse löst folk till sitt eget hem osv. Sedan har hon kanske inte jordens högsta IQ, men men...
  • fornminne

Carola verkar ha uttryckt sig klumpigt och onyanserat, men har rätt i sak.

Hon ser det andra ser. Hon sade det många tänker. Inget annat, vad jag kan se.

Sveriges oansvariga migrationspolitik är ju en stor anledning till att det ser ut som det gör i landet, jämfört med t ex våra grannländer. Inte den enda anledningen, men en starkt bidragande orsak. Något inte bara svenskar, utan även invandrare lider av. Och kritiserar.

Sen kunde Carola kanske ha formulerat sig bättre. Men hon är artist, inte politiker.

Yttrar man sig offentligt får man tåla kritik, men att anklaga henne för främlingsfientlighet och kass människosyn, säger mer om tillståndet i landet, än om Carola. Och då har jag ändå aldrig varit något större fan av henne.

Efterspelet visar också hur splittrat Sverige har blivit, men inte mer än andra länder, det är viktigt att komma ihåg. Det är bara tydligare nu än tidigare.

Därmed har vi allt från de som håller med Carola till 100 procent och menar att "hon bara sa sanningen", till de som förfasas och kallar henne främlingsfientlig. De flesta hamnar nog mitt emellan dock.

Svar på tråden Mediedrevet mot Carola.