• Jhannis

Robinson 2023

En undran om någon startat Robinson tråden då jag varit borta länge?

• Svar på tråden Robinson 2023
  • molly50
    Jhannis skrev 2023-04-26 22:25:44 följande:
    Finns inte så många som vill diskutera programmet....eller Gränslandet. Nå det har blivit så lugnt på Gränslandet så det är som deltagarna är på semester...Ok i morgon tävlar dem om vilka två som får komma till tillbaka till Robinson...

Jag hoppas på Dennis och Elin eller Dennis och Oskar.
    Ok. Det är ju lite synd.
    Jag pratade med Flygrl tidigare idag och hon skulle titta på avsnitten och senare komma in här och diskutera. Glad
  • Anonya

Jag var lite efter igen och kunde därför inte komma in och kommentera. Nu har jag redan sett kvällens program så nu kan jag inte heller kommentera. :) Minns inte vad som hände när. Inget Gränslandet idag, kanske brukar det bara vara mån-ons, har inte riktigt koll.
    Intressant Robinson idag, i varje fall. 

• Anonya

Läste nu att det fanns ett Gränslandet för idag, men att det plockats ned. Det hade blivit en miss så att man där kunde se vilken deltagare som kommer dit som nästa, trots att det inte ännu visats i Robinson. 
    Därför har man nu plockat ner Gränslandet och det dyker upp på söndag igen. Man ska inte se det före man sett söndagens Robinson.

• molly50

Missade även kvällens avsnitt pga sonens orienteringsträning.
    Men ska försöka titta ikapp sen. Glad
    Helt ok om ni vill diskutera ändå. Glad

• Jhannis

Kvällens Robinson tyckte jag vara bra. Ödes tävlingen gick till tjejerna då Dennis  och Pernilla och två andra bestämde att Erik, Amanda och Markus skulle stå över i tävlandet och att det som tävlade skulle sinka och låta tjejerna vinna för att i örådet kunna rösta ut Amanda. 

Eriks min när ha förstod varför Dennis valt dem att sitta var verkligen rolig att se, men det kommer att bli tjaffsigt  i deras lag nu.

• flygrl
    Jhannis skrev 2023-04-26 22:25:44 följande:
    Finns inte så många som vill diskutera programmet....eller Gränslandet. Nå det har blivit så lugnt på Gränslandet så det är som deltagarna är på semester...Ok i morgon tävlar dem om vilka två som får komma till tillbaka till Robinson...

Jag hoppas på Dennis och Elin eller Dennis och Oskar.
    Jorå, jag vill diskutera men tid och ork är begränsat så det blir lite oregelbundet. Fast jag skriver ju desto mer när jag väl är i tråden. Jag jobbar både heltid och pluggar full fart på Komvux.

Det har blivit lugnt och skönt på Gränslandet sen Zeki försvann. Äntligen!
    Jag vill ffa ha tillbaka Oskar och Elin till Robinson!
    molly50 skrev 2023-04-26 23:03:13 följande:
    Ok. Det är ju lite synd.
    Jag pratade med Flygrl tidigare idag och hon skulle titta på avsnitten och senare komma in här och diskutera. Glad

Och nu är jag här.
  • flygrl

Asså helt f*****g vidrigt se dagens Robinson men även dom föregående avsnitten. Visst har både Erik och Amanda vart uppe i det blå och särskilt Erik rätt patetisk men tycker ändå inte dom alls förtjänade det totala svek dom utsattes för av ffa Chris och Dennis d y men även Pernilla och Camilla.  

Tycker Chris är riktigt obehaglig och verkligen tycks njuta av sitt falskspel och skitsnack om Amanda och Erik. Extra patetiskt att han gärna anklagar andra för just det han själv är värst på. Att Robinson är ett spel okej men han och även Dennis d y njuter ju verkligen av vrida om kniven i Amanda och Erik. Väldigt synd om fina Markus med som hela tiden fått kämpa för få tillhöra gemenskapen och sviks fullständigt av hånflinande Dennis d y. Fy fan! :/

Synd att Oskar åkte ur häromdagen. Han är min absoluta favorit i årets Robinson. Stark, lugn, kunnig och sjysst och jag hoppas verkligen han kan ta sig tillbaka från Gränslandet. Markus gillar jag också skarpt!
    Elin skulle förtjäna få komma tillbaka in i Robinson. Sen tycker jag Dennis d ä är helt ok, likaså Millan och i nån mån Erik och Amanda och Sanna från tjejpakten. Resten är jag så trött på nu. Blä! :/

Att det skulle sluta så med Zeki förvånar inte mig alls. Så jävla uppblåst och överspänd. Om det stämmer som Dennis d ä säger att Zeki tryckte ner honom under vattnet sen skallade ner honom och måttade slag när han låg under honom är det nåt som även borde bli polissak (även om det kanske är komplicerat mtp det hände i Malaysia).

Så fin stämning det blivit i Gränslandet. Härligt att se och måste va underbart särskilt för stackars Elin. Sådär hade det kunnat vart hela vägen om det inte vart för Zeki.

Ångrar nästan jag började kolla på den här säsongen av Robinson. Har nästan tappat lusten helt...

• flygrl
    Jhannis skrev 2023-04-24 19:25:21 följande:
    Heheh åldern börjar ta sin rätt på mig eller om jag ska skylla på att jag fortfarande är trött efter min långresa så jag inte uppfattar alla deltagares namn...Helt klart menade jag Dennis den äldre och Dennis den yngre inte Daniel som jag skrev. Dock har jag inte lärt tjejernas namn alls förutom Amanda.
    Det är lugnt. Tycker själv det tar ett tag innan allas namn sitter ordentligt.
    A4ka skrev 2023-04-25 23:23:01 följande:

Vad glad jag blev när Zeki fick lämna!!

Eller hur?!
    Jhannis skrev 2023-04-26 00:17:59 följande:
    Det var det enda rätta som han betedde sig både mot Elin och Dennis. Tycker Elin var stark som tålde all elakheter hon fick ta emot och inter lämnade Gränslandet.
    Ja, Elin är verkligen stark ändå som stått ut där så länge med alla påhopp och anklagelser från Zeki. Respekt från mig!
    Jhannis skrev 2023-04-27 22:14:22 följande:

Kvällens Robinson tyckte jag vara bra. Ödes tävlingen gick till tjejerna då Dennis  och Pernilla och två andra bestämde att Erik, Amanda och Markus skulle stå över i tävlandet och att det som tävlade skulle sinka och låta tjejerna vinna för att i örådet kunna rösta ut Amanda. 

Eriks min när ha förstod varför Dennis valt dem att sitta var verkligen rolig att se, men det kommer att bli tjaffsigt  i deras lag nu.

Tycker det va hemskt och sorgligt att se.

• flygrl
    Anonya skrev 2023-04-26 01:18:19 följande:

Flygrl: Jo, läste det du skrev om Peter och Christina. Tycker som du där. Läste också att Peter sade att han inte visste vad det var han skickades hem för (fick välja mellan att det skulle sägas att han åkte av personliga skäl eller så skulle han bli diskad) och att han därför inte kunde varken förklara eller försvara sig. 

Christina förklarade så jättebra för Zeki om hur kvinnor upplever synen på dem.  Du som är invandrare borde förstå det, sade hon till Zeki. Du kan med ord förklara hur det är att vara invandrare men den som inte är det kan ändå inte riktigt förstå hur det verkligen är. Zeki sade genast att precis så. Christina fortsatte då och sade att precis så är det för kvinnor. Den som är kvinna kan med ord berätta hur det känns när folk behandlar en på ett visst sätt när man är kvinna (vet inte om det var just det hon sade), men den som inte är det kan inte riktigt förstå hur det är. Zeki sade att det där var bra förklarat. 

Det är så man skapar förståelse. Inte genom att anklaga andra. Inte genom att en pensionär diskas för att han använt ett förlegat ord i neutral betydelse men som förstås ändå kan såra. Just n-ess ordet tror jag att en del äldre faktiskt ser som en beteckning på vackra mörka kvinnor. En diskussion med Peter och att han skulle be om ursäkt och förklara för Christina iom att hon fick hört det. Det hade varit vettigt, tycker jag. 

Helt knäppt med slagsmålet. Zeki säger i media att Dennis var den som påbörjade både provokation och att han först höll Zeki under vattnet. Ord står mot ord, men med tanke på hur de två betett sig förut under veckorna så tror jag att mycket få tror på Zeki.  

Jaså, var det det som censurerades med ett pip. Jag hörde bara på programmet just då, så uppfattade inte riktigt vem som sade vad. Verkligen inte okej språkbruk. Det använde han dessutom i nedvärderande syfte. Det tar man med i programmet, visserligen censurerat, men det blir nästan ändå tydligare då, de hade ju bara kunnat skippa det. 

Ja, som sagt borde Peter och Christina ha kunnat reda ut det där imho. Men TV4 har väl också skuld till det där iom dom bara skickade hem honom utan förklaring. Otroligt dumt och sorgligt alltihop. :/

Det va deffo bra förklarat av Christina hur vi kvinnor kan uppleva mäns beteende mot oss men en sak där är ju att vi med invandrarbakgrund inte alls är en homogen grupp. Många ur Zekis grupp är oerhört rasistiska mot oss svarta så att nån är invandrare är deffo ingen garanti att den inte skulle kunna va rasist.

I Västerlandet avskaffades slaveriet redan på 1800-talet medans det fortsatt in i modern tid i Mellanöstern och delar av Afrika. Jag upplever att ingen bryr sig om den rasism vi svarta utsätts för av araber, kurder, syrianer osv. och att man osynliggör det ännu mer genom bunta ihop oss alla som icke-vita eller POC = People of Color.

Elaine Eksvärd om invandrares rasism mot svarta osv:

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/0nbMAM/vi-drabbas-av-rasism--fran-invandrare

Men visst ett sånt snack hon hade med Zeki hade hon kunnat haft med Peter som jag dessutom är övertygad inte va rasist alls under nån del av den där historian. Han hade aldrig för avsikt kränka Christina eller oss andra utan faktiskt tvärtom. Förståelse istf polarisering ffs!

Men hon verkar tyvärr helt låst. 

Javisst, som svart och kvinna skulle jag tycka det är värre att aggressivt kallas f***a av Chris än att en äldre man obetänksamt men utan onda avsikter beskriver mig som n****ss när han ska beskriva mig för nån annan. Att däremot föraktfullt beskrivas som den där jävla n****n/n****ssen är nåt annat och inget jag skulle acceptera.

Men Christina verkar inte ha nåt problem med Chris och hans kvinnofientliga språkbruk. Sorgligt.

Va gäller Zeki är jag tyvärr inte alls förvånad och hoppas nu bara Dennis d ä håller sig till sanningen när han beskriver händelsen och inte typ kryddar upp den. Skönt att Zeki nu är borta. 

Anonya skrev 2023-04-27 15:48:57 följande:

Läste nu att det fanns ett Gränslandet för idag, men att det plockats ned. Det hade blivit en miss så att man där kunde se vilken deltagare som kommer dit som nästa, trots att det inte ännu visats i Robinson. 
    Därför har man nu plockat ner Gränslandet och det dyker upp på söndag igen. Man ska inte se det före man sett söndagens Robinson.

Klantigt av TV4. :P

Nu hoppas jag snart kunna få lite sömn...god natt y'all!
  • BeautifulLiz
    Jhannis skrev 2023-04-27 22:14:22 följande:

Men oj, jag tyckte det var hemskt!

Om nu Dennis och Chris absolut vill vara med "sina" tjejer, fine. Men Camilla och Pernilla?
    Jag har ogillat Pernilla sedan start. Kan inte sätta fingret på vad det är, men det skaver.
    Och Camilla då? Som mest gör... ingenting. Suttit i två tävlingar och krafsat lite i sanden. Visserligen ett hot lika med noll, men ändå.

Och vad har Marcus gjort för att de ska vara så anti mot honom? Jag fattar noll. Tycker att han är en värdig vinnare av hela Robinson faktiskt, i final mot Oskar.

Tjejpakten då? Att rösta ut Oskar som mer eller mindre föder dem, för att spara Alva som gör vadå?
    Nej, den enda i den pakten som jag skulle kunna se gå långt är Sanna.

Fy tusan vilket skitavsnitt!
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
Svar på tråden Robinson 2023