• Anonym (Ts)

Till alla utsatta kvinnor

Den jag lever ihop med misshandlar mig psykiskt. Det är bara när vi är ensamma, när vi är bland folk är han så snäll och ödmjuk som en svärmorsdröm och hans mamma tror att jag är den kontrollerande fastän det är han som är det. Jag hittade den här sidan och nästan allt stämmer in på hur han behandlar mig. Jag kommer såklart skilja mig men jag undrar om vi är flera utsatta som kan hjälpa och stötta varandra? 
    https://varningstecken.n.nu/uttryck-av-verbal-misshandel

• Svar på tråden Till alla utsatta kvinnor
  • Eurydike
    Anonym (Me too) skrev 2023-07-21 18:42:16 följande:
    Just de här me facebook e ju jäävligt lurigt.. alla psykopater drar sig dit, låtsas vara någon annan för att få kontroll osv.. så dumma e ni väl ändå inte?
    Det har varit ovärderligt för mig att kunna utbyta tankar med och få stöd av människor i liknande situationer. Jag har inte fått ut något negativt av det alls. Om det är att vara dum, så är jag gärna dum.
  • Eurydike
    Anonym (Me too) skrev 2023-07-21 18:43:35 följande:

Blir man psykiskt/fysiskt misshandlad o e rädd för nån, då sitter man fan inte på nätet o delar me sig

Gör man inte? Vem bestämmer det? Du?
  • Anonym (r)
    Anonym (Me too) skrev 2023-07-21 18:43:35 följande:

Blir man psykiskt/fysiskt misshandlad o e rädd för nån, då sitter man fan inte på nätet o delar me sig

Anonymt. Visst finns det risk att en galning går med i alla grupper på ämnet och läser allt för att hitta sitt offer men kvinnorna behöver stöd.
  • Anonym (Me too)
    Eurydike skrev 2023-07-21 18:44:39 följande:
    Det har varit ovärderligt för mig att kunna utbyta tankar med och få stöd av människor i liknande situationer. Jag har inte fått ut något negativt av det alls. Om det är att vara dum, så är jag gärna dum.
    Den biten köper ja absolut! Men de e oxå lätt hänt att man delar me sig av saker som bara en person känner igen, oxå lätt hänt att berätta för mycket om framstegen..endast de ja pratar om
  • Anonym (Me too)
    Anonym (r) skrev 2023-07-21 18:46:40 följande:
    Anonymt. Visst finns det risk att en galning går med i alla grupper på ämnet och läser allt för att hitta sitt offer men kvinnorna behöver stöd.
    Hallå? De e ju inte anonymt på facebook? Ni vet ju oxå hur folk sökt efter nån som flytt för livet o sen...hejdå
  • Anonym (Me too)
    Eurydike skrev 2023-07-21 18:45:23 följande:
    Gör man inte? Vem bestämmer det? Du?
    Näe, de handlar om att vara smart o tänka lite extra
  • Anonym (Me too)
    Anonym (r) skrev 2023-07-21 18:46:40 följande:
    O visst fan behöver vi kvinnor stöd, men internet e livsfarligt när man e utsatt
  • Eurydike
    Anonym (Me too) skrev 2023-07-21 18:49:12 följande:
    Näe, de handlar om att vara smart o tänka lite extra
    Ja, jag var smart och tänkte lite extra. Därför gick jag med i stödgrupper på Facebook. Många behöver det stödet för att ens ta sig vidare i processen och på sikt lyckas lämna.
  • Anonym (r)
    Anonym (Me too) skrev 2023-07-21 18:48:26 följande:
    Hallå? De e ju inte anonymt på facebook? Ni vet ju oxå hur folk sökt efter nån som flytt för livet o sen...hejdå
    Har du aldrig sett någon med fejknamn på FB?
  • Anonym (förvånad jag med)

Jag måste också inflika med att jag är förvånad över att man kan vända sig till Facebook med sånt här, men allt har kanske gått framåt än när jag blev utsatt? Då fick jag den starka rekommendationen att inte ha kontakt, bryta all social media jag hade, FB. Jag tycker det är helt underbart att man kan göra det om det är tillräckligt säkert, men jag ställer mig också förvånad till det. Psykolog, sedan kurator tog hand om mig i första stadiet med planerad uppföljning. 

Han jag var ihop med hade kartlagt mig långt innan, jag var märkt som hans långt innan när jag var ung, så om någon annan i min närhet skulle vara intresserad av mig så stoppades det på ett eller annat sätt av respekt, rädsla för honom. Jag förstod ingenting då, att han låg bakom det. Tids nog blev jag hans på riktigt. Han var bra från början. Det började senare. 

Den här väven han byggde med andra människor är svår att förklara för vanliga människor som aldrig upplevt det själva och har svårt för att tro på det. Jag har felaktigt här på familjeliv blivit beskylld för att lida av paranoia av de  som inte känner mig på en tråd jag skapade (för länge sedan) och som fattar tillräcklig kunskap om hur stalkers m. fl. fungerar. Det enda man kan beskylla mig för var att jag äntligen vaknade upp och började tänka som han och fick därmed ett övertag. Det går inte att beskriva i ord när jag började förstå när jag var i relationen. 

Han var ansedd att vara psykopat, inte skällsordet psykopat utan i faktisk mening psykopat. Han var mycket smart. Hade han varit farligare än han var hade ytterligare åtgärder krävts för min säkerhet och det är det man inte alltid vet i början så det gäller att vara försiktig. Jag höll mig till sanningen. Jag kunde inte göra mer än så. Jag kunde inte själv avgöra graden. Jag hade ingenting att jämföra med. 

För min del när allt detta var aktuellt hade jag varit rädd för att han skulle ha hittat mig antingen själv eller med hjälp av andra (expert på att manipulera) genom Facebook. Spårat mig eller på andra sätt känt igen mig. Idag är jag inte rädd längre på det sättet, men då visste man inte. 

• Eurydike
    Anonym (förvånad jag med) skrev 2023-07-23 21:19:32 följande:

Jag måste också inflika med att jag är förvånad över att man kan vända sig till Facebook med sånt här, men allt har kanske gått framåt än när jag blev utsatt? Då fick jag den starka rekommendationen att inte ha kontakt, bryta all social media jag hade, FB. Jag tycker det är helt underbart att man kan göra det om det är tillräckligt säkert, men jag ställer mig också förvånad till det. Psykolog, sedan kurator tog hand om mig i första stadiet med planerad uppföljning. 

Han jag var ihop med hade kartlagt mig långt innan, jag var märkt som hans långt innan när jag var ung, så om någon annan i min närhet skulle vara intresserad av mig så stoppades det på ett eller annat sätt av respekt, rädsla för honom. Jag förstod ingenting då, att han låg bakom det. Tids nog blev jag hans på riktigt. Han var bra från början. Det började senare. 

Den här väven han byggde med andra människor är svår att förklara för vanliga människor som aldrig upplevt det själva och har svårt för att tro på det. Jag har felaktigt här på familjeliv blivit beskylld för att lida av paranoia av de  som inte känner mig på en tråd jag skapade (för länge sedan) och som fattar tillräcklig kunskap om hur stalkers m. fl. fungerar. Det enda man kan beskylla mig för var att jag äntligen vaknade upp och började tänka som han och fick därmed ett övertag. Det går inte att beskriva i ord när jag började förstå när jag var i relationen. 

Han var ansedd att vara psykopat, inte skällsordet psykopat utan i faktisk mening psykopat. Han var mycket smart. Hade han varit farligare än han var hade ytterligare åtgärder krävts för min säkerhet och det är det man inte alltid vet i början så det gäller att vara försiktig. Jag höll mig till sanningen. Jag kunde inte göra mer än så. Jag kunde inte själv avgöra graden. Jag hade ingenting att jämföra med. 

För min del när allt detta var aktuellt hade jag varit rädd för att han skulle ha hittat mig antingen själv eller med hjälp av andra (expert på att manipulera) genom Facebook. Spårat mig eller på andra sätt känt igen mig. Idag är jag inte rädd längre på det sättet, men då visste man inte. 

Jag förstår hur du menar och förstår oron för att någon ska kunna hitta en på det viset. För mig hade det aldrig varit möjligt utan det stödet. Alla väljer olika vägar och förhoppningsvis leder de till samma plats; ut ur relationen. Innan jag pratade med andra i liknande situation var jag så pass sjuk att jag inte ens kunde se det som misshandel. Våld var så normaliserat för mig att jag sopade vad som helst under mattan och skrev om det till att vi bråkade. Bara att bråken ledde till sparkar, knytnävsslag och stryptag för min del. Utan möjligheten att spegla min situation i andra människors upplevelser, så hade jag aldrig tagit kontakt med en kvinnojour och tagit mig ur relationen. Mina skygglappar var kolossala och mitt sociala skyddsnät existerade inte.
  • Eurydike

Jag är fortfarande med i vissa av grupperna och ger stöd åt andra, trots att jag har gått vidare själv. Många befinner sig där jag befann mig (i förnekelsefasen) och då kan jag hjälpa dem med att komma till insikt, precis som jag själv fick hjälp.

• Anonym (förvånad jag med)
    Eurydike skrev 2023-07-23 21:39:55 följande:
    Jag förstår hur du menar och förstår oron för att någon ska kunna hitta en på det viset. För mig hade det aldrig varit möjligt utan det stödet. Alla väljer olika vägar och förhoppningsvis leder de till samma plats; ut ur relationen. Innan jag pratade med andra i liknande situation var jag så pass sjuk att jag inte ens kunde se det som misshandel. Våld var så normaliserat för mig att jag sopade vad som helst under mattan och skrev om det till att vi bråkade. Bara att bråken ledde till sparkar, knytnävsslag och stryptag för min del. Utan möjligheten att spegla min situation i andra människors upplevelser, så hade jag aldrig tagit kontakt med en kvinnojour och tagit mig ur relationen. Mina skygglappar var kolossala och mitt sociala skyddsnät existerade inte.
    Jag tycker det är så fint att det här har fungerat för dig, att man kan använda FB på det sättet. Vilken överlevare du är. Vad fint också av dig att du delar med din historia. Det smärtar att läsa vad du gått igenom. 

Jag hade ingen att dela mina upplevelser med eller läsa andras. Det nätverket tror jag inte fanns då. Jag har alltid vetat att jag var lyckligt lottad jämfört med andras upplevelser, därför har jag skämts också av den anledningen att "klaga", att jag kom ifrån tidigt eller att hans intresse av mig (som psykopat) var att behålla den rollen han hade bestämt, designat mig till i förväg. Jag skulle vara en fjäder i hans hatt. Han klassificerade folk i hur han kunde använda dem, vilken nytta, vilken roll de skulle spela. Utöver det hade de ingen nytta, inget "värde", om man så vill. 

Jag kan känna igen en del i psykisk misshandel mot slutet som var grym, liknade inget annat tidigare, (då han måste ha känt att jag var honom på spåren och att han började mista sitt fejk-jag och kontrollen av mig), men sedan tar det stopp. Jag såg min chans och jag tog den. Jag tog den utan att trampa honom på tårna. Jag kunde ha lämnat innan, men det hade varit för farligt och då hade jag trampat på hans tår. Han trodde att han fortfarande hade kontrollen. Att jag var för svag. 

Jag upptäckte, blev rädd under relationen att han var mer farlig, grym mot andra, men han använde min empati emot mig (för att kunna kontrollera mig, effektivt).

Jag kan förstå skillnaden mellan de olika personlighetsstörningarna, narcissism, som är vanligt, mer känt begrepp idag än förr, och de andra störningarna och då slutligen psykopati.

Jag hade utvecklat panikångest en tid efter jag lämnat, sökte vård efter min första panikångestattack som kom efter jag trott han skulle släppa mig, men sedan förstod att han inte var färdig med mig, och nu skulle jag trotsa honom, veta att där skulle bli konsekvenser av det, men inte veta vilka, jag hade inte trotsat honom innan så. Han hade ett helt nätverk av kontakter. Vad många inte förstår är att psykopater inte är så som de oftast målas upp i filmer. De är trevliga, charmiga, gemytliga, mysiga, som vem som helst, har humor, har stil. Tills man får se den andra sidan. De väljer. 

Innan dess (innan den relationen) hade jag aldrig haft psykiska besvär. Det var så de började samtalen och kom fram till att de trodde han var psykopat. Jag sa aldrig ens namnet på honom eller annat som skulle kunna identifiera honom. Jag gjorde det på mitt sätt. Det var mitt sätt eller ingens.

Jag visste att hans rykte var viktigt för honom och om han förstod från min sida att där fanns en oskriven regel då skulle han inte gå emot den. Hade jag gått ut och beskyllt honom hade det blivit farligt. Jag visste att han lät människor vara, men de var som brickor i ett spel för honom, många helt ovetandes, men att han kunde bli grym (och jag ville inte veta hur grym) om någon stod i hans väg. Han manipulerade så många. Jag visste att brickorna/personerna inte skulle tro mig ändå, och att de var mer trygga än om de inget visste eller tog parti. Varför jag inte sa något var för att jag var då mer säker att han skulle låta dem vara. Det var inte för att rädda mig själv även om det också var ett av mina mål. Jag var tvungen att tänka strategiskt. Ingen sa åt mig att tänka så här, inte psykolog, inte kurator, men jag visste att om något ska fungera så är det detta (för jag kände honom). Jag har haft dåligt samvete för det, men samtidigt tror jag att jag gjorde rätt val. 

Han var för smart för att misshandla mig, lämna märken, en psykopat som han ville inte bli påkommen, att jag skulle ha bevis, han kunde hålla "om" mig och släppa mig precis där och då, inga märken, och han hade under relationen utvecklat ett helt kodspråk med mig där vanliga ord betydde något annat. Därför svårt att göra anmälan till polisen där vi har vedertagna ord som betyder hot. Han visste det. Det var därför han "uppfostrat" mig längs vägen med hans kodspråk.  Sånt här tror inte vanliga människor på. De fattar inte hur någon kan vara så smart och samtidigt så sjuk (psykopati, stalking, besatthet). 

Jag la skulden på mig själv att jag var "känslig" varför jag utvecklat panikångest. Jag har aldrig haft någon paranoia och inte senare, inte nu i livet heller och har ingen ångest och ingen schizofreni diagnos och de har behövt kontrollera mitt psykiska mående inför uppgift/er och hade då kommit på det om jag haft något sådant. Andra i min omgivning som står mig nära  hade också kommit på det om jag haft det. 
  • Anonym (Ta det lugnt)

Vad bra att du tar dig ur en destruktiv relation! 

Jag tror alla som varit i en relation varit både förövaren och offret. Gränsdragningen kan bara en själv göra och alla har vi olika gränser. En psykisk misshandel för mig är säkerligen inte samma för andra.

I min familj ?retar? vi varandra, under min uppväxt, för att visa tillgivenhet. Fäller en del dryga kommentarer osv. Det var svårt för min sambo i början och jag fick/får ta hänsyn till att hon inte uppskattar den jargongen.
    psykisk Misshandel skulle vissa hävda men hon vet bättre och i ärlighetens namn så är det ett sätt för mig att visa tillgivenhet. 

Nu vet jag inte exakt vad som hänt och tvivlar inte på dig det minsta. Tänker bara att det är värt att poängtera att livet inte är efter ?normen? och allt inte är svart eller vitt. 

Väl mött

• Anonym (Separerad)
    Anonym (Ta det lugnt) skrev 2023-08-04 18:08:12 följande:

Vad bra att du tar dig ur en destruktiv relation! 

Jag tror alla som varit i en relation varit både förövaren och offret. Gränsdragningen kan bara en själv göra och alla har vi olika gränser. En psykisk misshandel för mig är säkerligen inte samma för andra.

I min familj ?retar? vi varandra, under min uppväxt, för att visa tillgivenhet. Fäller en del dryga kommentarer osv. Det var svårt för min sambo i början och jag fick/får ta hänsyn till att hon inte uppskattar den jargongen.
    psykisk Misshandel skulle vissa hävda men hon vet bättre och i ärlighetens namn så är det ett sätt för mig att visa tillgivenhet. 

Nu vet jag inte exakt vad som hänt och tvivlar inte på dig det minsta. Tänker bara att det är värt att poängtera att livet inte är efter ?normen? och allt inte är svart eller vitt. 

Väl mött

Det är stor skillnad på att reta varandra lite kärleksfullt och att trycka ner nån tills de knappt känner igen sig själva som person. 

Alla som varit i en relation har inte varit förövare och offer, vilken konstig sak att säga, som att alla förhållanden är hemska och att du även skyller på de som varit utsatta för kränkande behandling i sina förhållanden.

Detta är en tråd för de som varit utsatta i sina förhållanden och vill prata om det. Vill du förminska psykisk misshandel så vänligen gör det någon annanstans.

• Anonym (Ta det lugnt)
    Anonym (Separerad) skrev 2023-08-04 23:15:20 följande:

Det är stor skillnad på att reta varandra lite kärleksfullt och att trycka ner nån tills de knappt känner igen sig själva som person. 

Alla som varit i en relation har inte varit förövare och offer, vilken konstig sak att säga, som att alla förhållanden är hemska och att du även skyller på de som varit utsatta för kränkande behandling i sina förhållanden.

Detta är en tråd för de som varit utsatta i sina förhållanden och vill prata om det. Vill du förminska psykisk misshandel så vänligen gör det någon annanstans.

Nja, jag tror vi alla säger saker/ beter oss som vi ångrar till våra respektive. Det som klassas som psykisk misshandel. 

Min poäng är att sammanhanget ÄR viktig. Otrohet är ett sammanhang som ändrar hela bilden, som exempel. Det finns en rad olika sammanhang där ett negativt beteende från sin respektive är förväntat.

Så därav frågan vad deras bråk handlade om. 

Jag skulle påstå att det är du som förminskar psykisk misshandel. Det är värt att skilja på de som är de och de som inte är det. Med de sagt så tvivlar jag inte på TS men skulle vilja få sammanhang och att påpeka att allt inte är psykisk misshandel.

Men enligt dig så är allt psykisk misshandel? Snacka om att förminska de som är utsatta och de som får en tråkig kommentar en gång om året?.

• Anonym (Separerad)
    Anonym (Ta det lugnt) skrev 2023-08-07 14:45:40 följande:

Nja, jag tror vi alla säger saker/ beter oss som vi ångrar till våra respektive. Det som klassas som psykisk misshandel. 

Min poäng är att sammanhanget ÄR viktig. Otrohet är ett sammanhang som ändrar hela bilden, som exempel. Det finns en rad olika sammanhang där ett negativt beteende från sin respektive är förväntat.

Så därav frågan vad deras bråk handlade om. 

Jag skulle påstå att det är du som förminskar psykisk misshandel. Det är värt att skilja på de som är de och de som inte är det. Med de sagt så tvivlar jag inte på TS men skulle vilja få sammanhang och att påpeka att allt inte är psykisk misshandel.

Men enligt dig så är allt psykisk misshandel? Snacka om att förminska de som är utsatta och de som får en tråkig kommentar en gång om året?.

Som sagt är detta en tråd för de som vill prata av sig som varit utsatta. Du kommer in och beter dig som en person som utövar psykiskt våld, förminskar, projicerar mm.

Och det finns inget sammanhang där psykiskt våld är ok, någonsin.

• Anonym (Ta det lugnt)
    Anonym (Separerad) skrev 2023-08-07 15:14:32 följande:

Som sagt är detta en tråd för de som vill prata av sig som varit utsatta. Du kommer in och beter dig som en person som utövar psykiskt våld, förminskar, projicerar mm.

Och det finns inget sammanhang där psykiskt våld är ok, någonsin.

psykisk våld..? Menar du glåpord eller liknande? Ja, du verkar ju känna mig, tydligen ;)

Fast det är väl ändå du som hoppar på mig här, du skriver i affekt eller nått.  Som de flesta som läser detta ser så är du den aggressiva som försöker trycka ner och förlöjliga det jag skriver, kallar mig dumma saker.
    Någon som går igenom en tuff tid behöver knappast din aggressivitet. 

Jag skriver utifrån mig och min ryggsäck.

Faktum kvarstår, ibland säger vi saker som vi inte menar eller förstår hur de träffar en individ. Ibland säger vi saker i affekt och ångrar oss sedan. Det finns många gråzoner, där alla jag träffat/känner lever i. Livet är inte svart eller vitt. Jag tycker ändå man i första läget ska prata med varandra. Sen kanske båda behöver ställa om. Om man ändå mår överhängande dåligt så bör man gå isär.

Men om du fick bestämma så ska alla som är i en relation aldrig prata/diskutera/känna ilska/ visa några negativa känslor mm. ? Gör slut oavsett?

sluta gå igång bara för jag är av en annan åsikt, lugn och fin. Det är ett forum för alla svar:)

• Anonym (Separerad)
    Anonym (Ta det lugnt) skrev 2023-08-07 21:27:08 följande:

psykisk våld..? Menar du glåpord eller liknande? Ja, du verkar ju känna mig, tydligen ;)

Fast det är väl ändå du som hoppar på mig här, du skriver i affekt eller nått.  Som de flesta som läser detta ser så är du den aggressiva som försöker trycka ner och förlöjliga det jag skriver, kallar mig dumma saker.

Faktum kvarstår, ibland säger vi saker som vi inte menar eller förstår hur de träffar en individ. Ibland säger vi saker i affekt och ångrar oss sedan. Det finns många gråzoner, där alla jag träffat/känner lever i. Livet är inte svart eller vitt. Jag tycker ändå man i första läget ska prata med varandra. Sen kanske båda behöver ställa om. Om man ändå mår överhängande dåligt så bör man gå isär.

Men om du fick bestämma så ska alla som är i en relation aldrig prata/diskutera/känna ilska/ visa några negativa känslor mm. ? Gör slut oavsett?

sluta gå igång bara för jag är av en annan åsikt, lugn och fin. Det är ett forum för alla svar:)

Mer projicering och överläggande av skuld...
    Och du lägger även ord i munnen på folk.
    Slängde du in ett försök till crazy making på slutet också kanske? Du verkar ta till hela artilleriet här.

• ClumsySmurf
    Anonym (Ta det lugnt) skrev 2023-08-07 21:27:08 följande:

"Som de flesta som läser detta ser så är du den aggressiva som försöker trycka ner och förlöjliga det jag skriver, kallar mig dumma saker."
    De flesta som läser dina inlägg vet vad du håller på med så de ignorerar.
Svar på tråden Till alla utsatta kvinnor