Eurydike skrev 2023-07-23 21:39:55 följande:
Jag förstår hur du menar och förstår oron för att någon ska kunna hitta en på det viset. För mig hade det aldrig varit möjligt utan det stödet. Alla väljer olika vägar och förhoppningsvis leder de till samma plats; ut ur relationen. Innan jag pratade med andra i liknande situation var jag så pass sjuk att jag inte ens kunde se det som misshandel. Våld var så normaliserat för mig att jag sopade vad som helst under mattan och skrev om det till att vi bråkade. Bara att bråken ledde till sparkar, knytnävsslag och stryptag för min del. Utan möjligheten att spegla min situation i andra människors upplevelser, så hade jag aldrig tagit kontakt med en kvinnojour och tagit mig ur relationen. Mina skygglappar var kolossala och mitt sociala skyddsnät existerade inte.
Jag tycker det är så fint att det här har fungerat för dig, att man kan använda FB på det sättet. Vilken överlevare du är. Vad fint också av dig att du delar med din historia. Det smärtar att läsa vad du gått igenom.
Jag hade ingen att dela mina upplevelser med eller läsa andras. Det nätverket tror jag inte fanns då. Jag har alltid vetat att jag var lyckligt lottad jämfört med andras upplevelser, därför har jag skämts också av den anledningen att "klaga", att jag kom ifrån tidigt eller att hans intresse av mig (som psykopat) var att behålla den rollen han hade bestämt, designat mig till i förväg. Jag skulle vara en fjäder i hans hatt. Han klassificerade folk i hur han kunde använda dem, vilken nytta, vilken roll de skulle spela. Utöver det hade de ingen nytta, inget "värde", om man så vill.
Jag kan känna igen en del i psykisk misshandel mot slutet som var grym, liknade inget annat tidigare, (då han måste ha känt att jag var honom på spåren och att han började mista sitt fejk-jag och kontrollen av mig), men sedan tar det stopp. Jag såg min chans och jag tog den. Jag tog den utan att trampa honom på tårna. Jag kunde ha lämnat innan, men det hade varit för farligt och då hade jag trampat på hans tår. Han trodde att han fortfarande hade kontrollen. Att jag var för svag.
Jag upptäckte, blev rädd under relationen att han var mer farlig, grym mot andra, men han använde min empati emot mig (för att kunna kontrollera mig, effektivt).
Jag kan förstå skillnaden mellan de olika personlighetsstörningarna, narcissism, som är vanligt, mer känt begrepp idag än förr, och de andra störningarna och då slutligen psykopati.
Jag hade utvecklat panikångest en tid efter jag lämnat, sökte vård efter min första panikångestattack som kom efter jag trott han skulle släppa mig, men sedan förstod att han inte var färdig med mig, och nu skulle jag trotsa honom, veta att där skulle bli konsekvenser av det, men inte veta vilka, jag hade inte trotsat honom innan så. Han hade ett helt nätverk av kontakter. Vad många inte förstår är att psykopater inte är så som de oftast målas upp i filmer. De är trevliga, charmiga, gemytliga, mysiga, som vem som helst, har humor, har stil. Tills man får se den andra sidan. De väljer.
Innan dess (innan den relationen) hade jag aldrig haft psykiska besvär. Det var så de började samtalen och kom fram till att de trodde han var psykopat. Jag sa aldrig ens namnet på honom eller annat som skulle kunna identifiera honom. Jag gjorde det på mitt sätt. Det var mitt sätt eller ingens.
Jag visste att hans rykte var viktigt för honom och om han förstod från min sida att där fanns en oskriven regel då skulle han inte gå emot den. Hade jag gått ut och beskyllt honom hade det blivit farligt. Jag visste att han lät människor vara, men de var som brickor i ett spel för honom, många helt ovetandes, men att han kunde bli grym (och jag ville inte veta hur grym) om någon stod i hans väg. Han manipulerade så många. Jag visste att brickorna/personerna inte skulle tro mig ändå, och att de var mer trygga än om de inget visste eller tog parti. Varför jag inte sa något var för att jag var då mer säker att han skulle låta dem vara. Det var inte för att rädda mig själv även om det också var ett av mina mål. Jag var tvungen att tänka strategiskt. Ingen sa åt mig att tänka så här, inte psykolog, inte kurator, men jag visste att om något ska fungera så är det detta (för jag kände honom). Jag har haft dåligt samvete för det, men samtidigt tror jag att jag gjorde rätt val.
Han var för smart för att misshandla mig, lämna märken, en psykopat som han ville inte bli påkommen, att jag skulle ha bevis, han kunde hålla "om" mig och släppa mig precis där och då, inga märken, och han hade under relationen utvecklat ett helt kodspråk med mig där vanliga ord betydde något annat. Därför svårt att göra anmälan till polisen där vi har vedertagna ord som betyder hot. Han visste det. Det var därför han "uppfostrat" mig längs vägen med hans kodspråk. Sånt här tror inte vanliga människor på. De fattar inte hur någon kan vara så smart och samtidigt så sjuk (psykopati, stalking, besatthet).
Jag la skulden på mig själv att jag var "känslig" varför jag utvecklat panikångest. Jag har aldrig haft någon paranoia och inte senare, inte nu i livet heller och har ingen ångest och ingen schizofreni diagnos och de har behövt kontrollera mitt psykiska mående inför uppgift/er och hade då kommit på det om jag haft något sådant. Andra i min omgivning som står mig nära hade också kommit på det om jag haft det.