• Anonym (Halvsvensk man)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
  • Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
  • EpicF
    Anonym (Mia) skrev 2024-10-24 21:47:29 följande:
    Finns många som har levt i traditionella kärnfamiljen och mått väldigt dåligt.
    Absolut finns det. Och de kan bero på att kvinnan egentligen ville göra abort och det kan bero på helt andra saker. 
    fornminne skrev 2024-10-24 22:14:31 följande:
    Du kör ju själv med känsloargument, så vad är skillnaden? 
    EpicF skrev 2024-10-24 22:17:36 följande:
    Som du då....

Det man har sett i studier är inom vissa kontexter eller samhällen så kan det bli problematiskt att behålla barnet. När det finns hederskultur, religion och sånt inblandat. Tillexempel att en IS krigare våldtar en yasidier, hon bli gravid. I hennes kontext och i hennes hederskultur kan det bli problematiskt eftersom det finns förväntningar och tryck utifrån. Från familj och andra landsmän. Det kan skapa trauma. 

Men i en modern kontext i Sverige, Europa, USA är det inget problem för kvinnor. För här finns inte det kulturella trycket att man är smutsig om man behåller ett barn fastän man blivit våldtagen. Är ses både mamman och barnet som vilka individer som helst. 

Så här kan man inte se någon signifikant skillnad alls. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:51:04 följande:
    De flesta kvinnor som fått barn genom våldtäkt är tacksamma i efterhand att de behöll barnet. 
    För vissa bli barnet en räddning. Det som gör att de kan se en mening i våldtäkten. Det kan få de att må bättre. Barnet alltså. 
    Och igen, var är källan på ditt påstående? 

Förövrigt finns det också motsatsen... 
  • Anonym (F)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 22:13:02 följande:
    Jo för ni hävdar att jag har fel. 

Finns inget som tyder på att jag har fel alls. Inga kända fakta sett till grupper. 

Finns inget som tyder på att era första påståenden är sanna. Påståenden om att mamman hatar sitt barn, att barnet hatar sin mamma osv. Barnet påminner kvinnan om våldtäkten resten av hennes liv.....

Det är bara skitsnack. Känsloargument hämtat ur arslet mer eller mindre. 
    Du hävdar att du har rätt. Bevisa det. Det finns inget som tyder på att du har rätt. Inga kända fakta sett till grupper.

Det är ingen som påstår att det ÄR så i alla fall där våldtäkt lett till att barn utan att det KAN bli så. Dina egna känsloargument är tydligen däremot helt ok.... Till exempel där du tycker att man ska ta hänsyn till en samling cellers "åsikt", en entitet utan någon som helst tankeförmåga, inte ens en abstrakt sådan. Ett barn kan inte ha åsikter förrän hen är några år gammalt och har språk nog att sätta ord på sina åsikter. Att sedan kunna ta ställning till en sådan svår sak som att vilja bli född eller inte tar ett antal år ytterligare....
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:52:24 följande:
    Barnet ska få välja. Fostret ska få välja. 
    Och hur ska vi ta reda på vad fostret vill? 

Alla foster kanske inte vill leva... 
    Anonym (Piku) skrev 2024-10-24 22:24:24 följande:

Cellklump ***

Du är också en klimp av celler, fast bara lite fler celler. 
    EpicF skrev 2024-10-24 22:29:07 följande:
    Och hur ska vi ta reda på vad fostret vill? 

Alla foster kanske inte vill leva... 
    Alla ska få en chans att leva. Sedan är det upp till de vad de vill göra. Alla har en fri vilja, alla individer. Men innan dess ska ingen fatta beslut åt de, speciellt inte ett så stort beslut. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 22:17:27 följande:
    Genom att låta det bli en människa som kan svara för sig. 
    Och vad gör man om hen säger att hen hade föredragit att mamma hade gjort abort? Hur ska man då kunna visa respekt för hens önskan att inte bli född när det är för sent?
  • Anonym (Vem?)
    Anonym (21-årig tjej) skrev 2024-10-24 22:19:13 följande:
    Tror du seriöst att jag har delad vårdnad? Nej nej nej. Jag skyddar henne. Och hon har aldrig träffat honom och kommer aldrig göra, inte ens jag vet vem av dem jag blev gravid av och orkar ärligt inte tänka på d heller. Och eftersom andra mänskliga individer förstod min sits och inte tvingade mig till mer i faderskapsutredningen pressades jag aldrig ta reda på d (undantag vid våldtäkt är även lagstadgat). Fattar inte varför det provocerar vissa så att min dotter lever? Du hade inte kunnat se på henne nu och tänka att hon inte var värd det. Tänk även ni i tråden på att det kan vara barn som blev till som min dotter som läser det ni skriver här, och det kan ge dem känslor som att de aldrig borde levt.
    Jag säger inte att hon inte borde levt. Det var ditt val. Precis som det är mitt val att kunna göra omvänt val. Ingen ska tvinga på någon något. Jag vill inte ha ett barn som blir till efter ett övergrepp, och jag vill heller inte vara resultatet av ett övergrepp. och ingen lag ska ändra på det. Du kanske är och var stark nog att ta hand om din dotter. Det betyder inte att andra är. Då ska inte ett oönskat och oönskat barn tvingas födas bara för att. tror du att det barnet blir lyckligt? tror du att det barnet får en trygg uppväxt?
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?