-
Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva.Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning.Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan.
-
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
-
Du valde att behålla. Alla ska få välja själva.Anonym (21-årig tjej) skrev 2024-10-24 21:31:20 följande:
TS, du låter som en riktig man. Tack att du vågar stå upp för barnen
Jag behöll själv min dotter efter en grupp våldtäkt då jag var 18. Hade ALDRIG mått bättre av att göra abort. Vore ytterligare ett övergrepp på mig. Så glad att jag stod upp för mitt barn, trots att ingen verkade förstå hur jag tänkte. PS min dotter är den mest underbara människa på denna jord
Ingen ska tvingas till abort, men inte heller att behålla. -
Du skriver så självsäker hur många kvinnor inte ångrar sina barn eller att de älskar sina barn över allt annat... Antingen länkar du till studier eller så faller dina argument platt.Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:24:29 följande:Nej. Fostrets rätt till liv är större än kvinnans rätt att ta död på det, baserat på henens tillfälliga åsikter. Många kvinnor ångrar sina aborter dessutom. Många kvinnor som blev våldtagna och fick barn älskar sina barn.
Därför kan inte hennes tillfälliga åsikt spela så stor roll. Den är sekundär.
Det finns även många kvinnor som inte ångrar sina aborter, ex har Lisa Nilsson gått ut och sagt att hennes abort var helt rätt beslut och inget hon ångrar. Tror du hon är ensam med sin åsikt?! -
Alla adoptioner, oavsett hudfärg, var man kommer från er kan påverka psyket negativt.Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:20:56 följande:Du pratar om andra adoptioner. Där exempelvis ett svart barn från Afrika adopteras till vita föräldrar i Europa i en ålder av 3-10 år. Klart som fan att det får konsekvenser på psyket. Det är som uppgjort för att bli fel.
Men nu pratar jag om inhemska adoptioner som görs när barnet är nyförlöst. Den kommer inte veta nått annat.
Tänkt dig att du är adopterad i Sverige söker upp din biologiska mamma och frågar varför hon inte ville ha dig. Hennes svar är att du blev till genom en våldtäkt och "tvingades" genomgå graviditet och förlossning.
Du tror det hade haft en negativ inverkan på ditt psyke? -
Tack gode gud att alla inte är egoister som inte tänker längre än sin egna näsa, bokstavligen.Anonym (Piku) skrev 2024-10-24 21:41:33 följande:
Jag har gjort abort och är så oerhört tacksam över att leva i nutid och i Sverige. Viljan att göra abort har nog alltid funnits i människans historia och det har funnits många vidriga tillvägagångssätt som många gånger dödat kvinnan på kuppen. I u-länder förekommer fortfarande den typen av aborter och på vissa ställen i USA blir kvinnor offentligt förnedrade när dom ska göra abort...
Nä, tack och lov så är såna som ts en minoritet än så länge. Men både islamister och kristna fanatiker blir allt fler så en vacker dag kan synen på abort i Sverige bli en annan.
-
Svar nej, inte nämnvärt.EpicF skrev 2024-10-24 21:43:40 följande:Alla adoptioner, oavsett hudfärg, var man kommer från er kan påverka psyket negativt.
Tänkt dig att du är adopterad i Sverige söker upp din biologiska mamma och frågar varför hon inte ville ha dig. Hennes svar är att du blev till genom en våldtäkt och "tvingades" genomgå graviditet och förlossning.
Du tror det hade haft en negativ inverkan på ditt psyke? -
Om det du skriver stämmer, varför är abort tillåtet i Sverige och många andra länder?Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:39:41 följande:Jag och många andra delar inte din åsikt.
Vi menar att fostret redan existerar och är en blivande människa. En människa i ett tidigt stadie som inte kan säga sin mening bara. -
Det är frfån vecka 22,och innan dess ser fostret ut som en mini-människa.fornminne skrev 2024-10-24 21:38:18 följande:Om föräldrarna inte vill ta hand om sin bebis, tar staten hand om barnet. Man avlivar inte födda barn.
Ofödda barn är en annan sak. Vi pratar om foster som inte kan överleva utanför livmodern.
Jag skrev att barn har egna rättigheter först när de inte behöver någon annans kropp för att överleva. Missade du det? -
Nej, det tycker jag inte. Efter v 22 kan fostret överleva utanför magen.Anonym (Mia) skrev 2024-10-24 21:21:36 följande:Tycker du att abort ska vara tillåtet efter v 22 ?Till vecka 42?
Att fri abort är till v 17+6 tycker jag bra. Och att man kan få abort av speciella skäl fram till v 21+6 anser jag också är ok. Dessa skäl är förövrigt inte några lätta skäl. Inte "jag vill inte ha barnet"-skäl. -
Alla gör det inte. Statistik visar att det inte finns någon signifikant skillnad, skillnaderna är minimala. Har gjorts kvantitativa och kvalitativa studier på det, sett ut olika synvinklar. Har tagit del av metaanalyser på ämnet. Finns inga signifikanta skillnader. Rekommenderar dig att söka själv. Finns olika databaser. Exempelvis cinahl eller pubmed.Elin pelin skrev 2024-10-24 21:42:22 följande:Du skriver så självsäker hur många kvinnor inte ångrar sina barn eller att de älskar sina barn över allt annat... Antingen länkar du till studier eller så faller dina argument platt.
Det finns även många kvinnor som inte ångrar sina aborter, ex har Lisa Nilsson gått ut och sagt att hennes abort var helt rätt beslut och inget hon ångrar. Tror du hon är ensam med sin åsikt?! -
Antar att du som sagt antingen är religiös eller har ett behov att kontrollera andra. Det är INTE att ta hänsyn att tvinga en våldtagen kvinna att föda ett barn . Varken mot henne eller barnet. Hon kan välja att få ett önskat barn som kanske inte skulle bli fött annars. Du har ingen rätt i världen att neka vare sig henne eller eller barn en oönskad födsel. Det är hänsynslöst, egoistiskt och en kvarleva från religiösa patriarkala samhällen.,Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:42:09 följande:Utefter det du skrev så...
Människan kan göra valet att döda andra, att släppa en atombomd, det betyder inte att det är rätt och ska uppmuntras,
Vi måste ta hänsyn till varandra, till alla levande varelser. Fostret är en levande varelse som kommer bli ren riktig människa. Så vi måste värna det,. Värna människan. Värna livet.
Liv är motsatsen till död. Vi ska värna livet och ljuset. Inte skapa mörker och död. Inte vara egoister.