• Anonym (Halvsvensk man)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
  • Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
  • molly50
    Agda90 skrev 2024-11-01 19:26:17 följande:
    Nope, det stämmer inte. Men länka gärna till vilken tråd det handlar om. Jag blev nyfiken  nu
    Tråden verkar vara bortplockad.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Kör) skrev 2024-11-01 20:54:34 följande:
    Om halvsvensk man ska få gå och berätta för kvinnor hur vi ska leva kan jag också göra det.

Hur fan vet halvsvensk man att kvinnor som gör abort är är promiskuösa? 

Om du och han verkligen skulle brytt er om foster skulle ni knipsa så att det är två män färre på denna planet att sprida sina spermier som kan leda till foster som blir aborterade.

Nej man måste verkligen inte vara promiskuös. En nära släkting till mig gjorde det när hon hade varit med samma man i 20 år, gift i många år.  Fyra barn, 40+ och kände att hon inte orkade en gång till och att det skulle ta för mycket tid från barnen hon hade. Det är inte helt ovanligt att gifta kvinnor eller kvinnor i långa förhållanden gör abort om de råkar bli gravida när de är klara med barn (och det kan man ju bli trots skydd). 

Jag skulle själv ha väldigt svårt att göra abort tror jag (är däremot inte emot abort) men det är inte helt omöjligt att jag skulle göra det om jag hamnade i den situationen , jag känner mig ganska klar nu  allt går bra med den här graviditeten , det blir mitt fjärde barn och tredje kejsarsnitt (helst ska man ju inte göra fler än tre).

• Agda90
    molly50 skrev 2024-11-01 23:50:50 följande:
    Tråden verkar vara bortplockad.
    Ja, vill tråd det än var så var jag inte delaktig i den på något vis. Någon har väl lite mycket fritid för att hålla på att utge sig för att vara någon annan. 
  • molly50
    Agda90 skrev 2024-11-02 08:11:39 följande:
    Ja, vill tråd det än var så var jag inte delaktig i den på något vis. Någon har väl lite mycket fritid för att hålla på att utge sig för att vara någon annan. 
    Jag förstår det. 

Ja,det verkar inte bättre.
  • Anonym (Sj)

Tänker på en sak här. Som man som är så starkt emot abort ska nog vara försiktig med att göra en kvinna gravid. Hoppas du skyddar dig noga och inte skaffar barn. Finns alltid en risk/chans att en kvinna gör abort om hon blir gravid av flera olika anledningar. Hon kanske ångrar sig och inte vill ha barn hon kanske mår så dåligt av graviditeten. Tänker eftersom du ser abort som mord så vill du nog inte känna dig delaktig i mord? 

• EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-10-29 20:30:31 följande:
    Och då stämde det som jag skrev att kvinnor kan skydda sig på ett sätt som män inte kan göra. 
    Hur då?
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-29 20:31:19 följande:
    Dt gläder mig att tråden blivit så stor och att fler människor får upp ögonen för hur fel abort är, hur oetiskt och hur ansvarslöst det är. Hoppas fler kan vakna så vi inom en viss framtid kan gå samma väg som USA tillmötes i frågan. 
    Ansvarslöst? Det är snarare tvärt om, att ta ansvar när man aborterar bort ett oönskat barn. 

Vi kommer aldrig att gå samma väg som USA. 

Det är mer ansvarslöst att män struntar i kondom, för att det inte är bekvämt, eller att kvinnor struntar i preventivmedel. 
  • EpicF
    Anonym (M39) skrev 2024-10-30 05:46:36 följande:

Nu går jag lite off topic och jag räknar med att detta kommer att göra en del personer upprörda men utifrån ett genetiskt perspektiv anser jag att vi borde dra ner kraftigt på IVF. Med evolutionsteorin som utgångspunkt tänker jag att det finns en anledning till att vissa människor har svårt att få barn på naturlig väg. Därför håller jag med TS om att det borde bli enklare att adoptera bort barn i Sverige. Jag har själv växt upp som halvadopterad, en biologisk förälder och en adoptivförälder, och har därmed lärt mig att föräldraskap och biologi är två olika saker.

Kan vi erbjuda adoption som alternativ till abort och IVF skulle människor som har svårt för eller inte kan få barn naturligt få lättare att bli föräldrar samtidigt som antalet aborter kanske skulle minska något.

Tillbaka on topic så tycker jag annars att vi har en bra abortlagstiftning i Sverige där det skiljer ca 3 veckor på när man kan göra fri abort och de tidigaste födda barnen som man lyckats rädda. Så även om jag vill se att man börjar erbjuda adoption som ett alternativ skulle jag aldrig förespråka en lagstiftning som tvingar kvinnor att fullfölja en graviditet.

När man ändå är inne och diskuterar abort har jag uppfattat det som att uppföljningen när det gäller psykisk ohälsa efter aborter är bristfällig och att detta är något som skulle behöva ses över.

De som gör IVF istället för att adoptera gör det för att de önskar få biologiska barn och önskar att gå just gravida. Det kan man inte genom adoption. 
  • EpicF
    Anonym (hej) skrev 2024-10-29 17:20:54 följande:
    Inte halva. 40%. Man får 40% av generna från mamman och 40% från pappan.
    Så var kommer de 20% sista generna från? Gud? Universum? Ett äpple? Banan? Apan?
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-10-30 11:30:49 följande:

Med all respekt för ditt människovärde: Jag måste nog vara ärlig här. Det var dock inte din kropp som dödades, och om aborter sker i fall som inte är medicinska nödlägen vill jag själv helst inte ha någon del i dem som skattebetalare. Inte alls för själva pengarnas skull, utan för att jag inte vill ha någon del i någon blodsutgjutelse.

Just därför valde jag också att söka vapenfri placering på den allmänna värnpliktens tid. Jag kan inte tänka mig att bära vapen - av exakt samma anledning. Just därför är jag total-pacifist. Jag är emot allt dödande (även av djur) som rent praktiskt finns möjligt att undvika.

Fast du har faktiskt inte något att göra med hennes eller andra kvinnors abort.... 

Förövrigt är det inte ett barns kropp som dödas heller, utan det är ett foster, en cellklump som ännu inte är utvecklad som man tar bort. Kan liknas med att man opererar bort cellklumpar som är förstudiet till cancer. 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?