• Anonym (Halvsvensk man)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Jag är starkt emot abort, bortsett från när det finns en risk för kvinnans liv. Då anser jag att hennes liv går före barnets. Men utöver det är jag emot ALL form av abort, verkligen ALL. Jag anser att abort är att döda barnet. Jag menar på att varje graviditet syftar till att ett liv ska bli till, oavsett vad som var anledningen till graviditeten. Jag tycker att varje menad individ ska få ges en chans att leva. 
    Däremot anser jag inte att kvinnan ska tvingas ta hand om barnet mot sin vilja, utan att det ska finnas möjlighet att adoptera bort det till noga granskade familjer eller barnlösa par, som kanske inte kan få barn. Individerna ska vara par, alltså man och kvinna. Individerna ska ha en viss inkomst och inte ha några domar på sig mer än kanske fortkörning. 
    Jag som är halvsvensk har både mycket invandrare och etniska svenska som vänner. Jag märker att en stor del av invandrarna delar min åsikt mer eller mindre, medans en stor del av svenskarna hatar min åsikt. Jag ser mig som svensk. Jag ser ut som en svensk, jag är född här. Men jag delar inte de svenska åsikterna i frågan. 
  • Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?
  • Anonym (Vinklad tråd)
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-03 20:19:55 följande:
    Det är ju lätt att förstår, det är en självklarhet
    Det är så biologin fungerar att det handlar om liv som utvecklas i kvinnors kroppar. 
    Valmöjlighet men också ansvar. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    Överste Senap skrev 2024-10-24 20:48:19 följande:

Jag delar inte ditt synsätt för fem öre. Att graviditet syftar till liv till en sådan grad att man inte skulle få möjlighet att avbryta den är närmast ett religiöst synsätt. Människans utveckling har gett henne möjlighet att göra val i livet som inte finns i djurriket. Teknik, läkemede, livsmedel, fungerande samhällen har gett människan mycket längre liv och bättre liv. Bland valen människan har finns även möjligheten att avbryta graviditet om man ställs inför det valet. Inget fel med det. Det är bara religiösa och människor med kontrollbehov som hittar problem med det.

Graviditeter handlar fortfarande om biologi. 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    Anonym (F) skrev 2024-10-24 20:23:54 följande:

Kvinnans rätt till att bestämma över sin egen kropp och sitt eget liv kanske?

Och vad du tycker att man ska göra med oönskade barn är SÅ irrelevant eftersom det inte är de reglerna som gäller.

Ingen person får redan bestämma helt över sin kropp eller lov. 
    Det här handlar även om en fördel som kvinnor har, män kan inte välja att bli gravida 
  • Anonym (Vinklad tråd)
    EpicF skrev 2024-10-24 20:55:22 följande:
    Nej, ända man SKA ta hönsyn till är kvinnas rätt till att bestämma över sin egna kropp. Kvinnans rätt till autonomi, självbestämmande. 
    Man måste även ta till hänsyn att män kan inte bestämma att de ska bli gravida och få barn på samma sätt som friska kvinnor kan.
    Ingen person får redan bestämma helt över sin kropp. 
  • EpicF
    EpicF skrev 2024-11-03 18:39:35 följande:
    De kan till viss del styra det. Vilket inte kvinnor kan med mens. Då måste göra det på konstgjord sätt, med ex o-piller. 
    *p-piller
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-03 18:41:20 följande:
    Sannolikheten är lägre att en kvinna får mens när kvinnan är gravid 
    Ja, men kan fortfarande ha "mens". 

Och man vara gravid utan att veta om det... 

Och man kan göra abort om man inte vill ha barn, det inte passar just då eller avvilken orsak man vill. 
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-03 18:48:02 följande:
    Precis. 
    Officiellt så påstår inte många att man ska skydda sig vid onani däremot vid sex. 
    Och det är för att ägget och spermier aldrig möts. Finns inget att skydda sig mot. Inte heller kan man smittas med könssjukdomar. 

Man kan, om har extremt otur, smitta sig själv med herpes simplex (munnsår) nere i underlivet.
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-03 18:51:05 följande:
    Du vill ha en förevändning att om det är tillåtet att döda spermier så ska det vara tillåtet tills kanske vecka 22.
    Någon skulle lika väl kunna vrida åt andra hållet, att eftersom det är tillåtet att döda spermier så ska man få döda en människa som lever utanför livmodern.

Det går att tycka att gränsen för en abort går vid en viss vecka utan att man måste få också vara emot onani. 
    Personligen så tycker jag v 22  (21+6)är alldeles för sent för abort. Tack och lov så är det väldigt sällan de görs och då ofta pga fostret inte är livadugligt. 
    Och det beviljas enbart med särskilda skäl, inte för att man inte önskar barnet. 

Jag tycker även v 17+6 är i senaste laget för abort. Personligen anser jag att abortgränsen borde sänkas till v 15 för friliggande abort och runt v 20 för abort med särskilda skäl. 

Nej, det är inte tillåtet att döda en människa. Ja, folk gör det men det finna alltid de som gör olagliga saker. 

Nej, man behöver inte vara emot onani bara för att man tycker gränsen för abort gör vid en viss vecka. Abort p h onani är två helt skilda saker. Och kan inte heller jämföras. 
  • Anonym (Sj)
    EpicF skrev 2024-11-03 22:16:17 följande:
    Personligen så tycker jag v 22  (21+6)är alldeles för sent för abort. Tack och lov så är det väldigt sällan de görs och då ofta pga fostret inte är livadugligt. 
    Och det beviljas enbart med särskilda skäl, inte för att man inte önskar barnet. 

Jag tycker även v 17+6 är i senaste laget för abort. Personligen anser jag att abortgränsen borde sänkas till v 15 för friliggande abort och runt v 20 för abort med särskilda skäl. 

Nej, det är inte tillåtet att döda en människa. Ja, folk gör det men det finna alltid de som gör olagliga saker. 

Nej, man behöver inte vara emot onani bara för att man tycker gränsen för abort gör vid en viss vecka. Abort p h onani är två helt skilda saker. Och kan inte heller jämföras. 
    Håller helt med dig om att abortgränsen borde sänkas. Sen borde även alla regioner erbjuda ultraljud vid vecka 12. Vecka 20 känns sent för de kanske ser fel som de kunnat upptäcka vecka 12 också. 
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-03 18:52:29 följande:
    Ingen risk för barn ska finnas vid onani säger du men onani ska påminna om sex och aborter. 
    Onani är en form av sex. Sex som man har med sig själv och inte med någon annan.

Onani har inget att göra med abort eftersom man aldrig kan bli gravid genom onani eller gör en kvinna gravid genom ononani. Oga ett ägg och en spermie aldrig möta vid onani. Det kan aldrig bli en befruktelse. 

Detta förstår till och med min sambos femåring. Men du, en vuxen man (?) förstår det inte 😱
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?