• Anonym (V)

Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?

Bortsett från alla flyktingar eller typ ensamstående med sjukdomar. 

Jag börjar nästan tro att det är sant, att vi tillhör en minoritet i Sverige gällande ekonomin. 

Jag känner då ingen som tjänar så lite som oss bortsett från våra kollegor. Jobbar inom LSS och maken på PostNord. Vi får ut i snitt 23-24000 var efter skatt. Vi har dock en väldigt låg hyra på 6000 och inga lån, och en del andra räkningar så jag har aldrig känt mig fattig. 

men sen hon började högstadiet i en helt vanlig förort fanns där ingen i hennes bekantskapskrets som bodde i hyresrätt. Alla bor i villa. 

samma ju när hon går gymnasiet inne i stan/stockhom. Ingen kompis bor i hyreslägenhet. Vi brukar berätta om hur det var när vi var små och vilten av "lika barn leka bäst" vi bodde alla i lägenhet, ingen hade råd att resa, sällan gick man ut och åt utan man var mest hemma hos varandra och ute och lekte. Bio var lyx. 

jag är fortfarande vän med mina barndomsvänner och dom har ungefär samma ekonomiska standard som oss. Men absolut att jag vet att tiderna förändrats. dottern menar att dom flesta var fattiga på 90-talet. 

har försökt förklara för dottern att alla inte har samma förutsättningar att plugga vidare och utbilda sig. Vi skaffade vårt första barn tidigt, vid 21.maken började jobba på posten har blivit kvar där. 

jag började jobba i vården och har också blivit kvar, vi trivs med våra liv och våra jobb men dottern skuldbelägger oss dagligen för detta, iaf när man börjar prata pengar. 

nej hennes vänner och föräldrar behöver aldrig tänka på pengar i den bemärkelsen att man ibland får vänta till löning med vissa saker. Även om dom inte får allt som pekar på har dom ändå pengar på kontot. 

hon jämför sig med vännerna hela tiden som får dyra kläder. Dottern får nästan allt hon pekar på. Men det håller hon inte med om...
    kan även gissa att alla som svarar i denna tråd tjänar mer än oss. 

• Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?
  • Anonym (Mmm)

Jo här Jag känner då ingen som tjänar så lite som oss bortsett från våra kollegor. Jobbar inom LSS och maken på PostNord. Vi får ut i snitt 23-24000 var efter skatt. Vi har dock en väldigt låg hyra på 6000 och inga lån, och en del andra räkningar så jag har aldrig känt mig fattig. 

Liventill skrev 2024-11-08 12:30:53 följande:
    Framgår ingenstans vad de jobbar som, men du kanske missade den lilla detaljen?

Ont: ni båda har nästan löner på mediannivå så fattiga är ni definitivt inte i dess rätta bemärkelse. Om ni däremot bor i ett område där majoriteten tjänar mer än genomsnittet så upplevs det säkert som att ni är "fattiga".
  • EpicF
    Challenger skrev 2024-11-09 22:16:23 följande:
    Om det stämmer, vilket det givetvis inte för, för då hade aldrig diskussionen uppkommit. 
    Ts själv som har skrivit det. Och diskussion handlar om de var fattiga pga sina löner eller inte. 
  • Rymdis12

Tycker ni tjänar rätt bra ändå!
    Så har jag och barnens pappa tjänat,fast oftast mycket mindre.
    Och vi har aldrig känt oss fattiga.
    Barnen har fått det dom behövt.
    Tänker att problemet ligger hos er dotter. Nåt mindervärdeskomplex?

• EpicF
    felicityporter skrev 2024-11-09 20:30:54 följande:
     Haha, så gullig du är. Nej, självklart tar även de små hyresvärdarna (om det är det du menar med privat) marknadsmässig hyra. Det är ju självklart, ingen vill förlora pengar på att hyra ut till dig.
    Så känner till att alla privata hyresvärden tar marknadsmässig hyra och ungen skulle ta hyra på 6000kr? 

Intressant. Måste genast höja hyra här då så att den enligt dig blir marknadsmässig. Synt bara att jag inte skulle få ha kvar mina hyresgäster då. Men du kan estter mig för det då? 
  • EpicF
    Anonym (Varför?) skrev 2024-11-10 01:31:37 följande:

Varför är det alltid flickor som är fokuserade på pengar och status? Vem ifrågasätter den toxiska feminiteten?

Nej då, det är enbart flickor som är det. Finns även piljar som är likadana.
  • Anonym (Anna)
    Goneril skrev 2024-11-08 13:06:57 följande:

Ni har hyfsade löner och ska inte gå runt och känna er fattiga. Hyra på 6.000, det är ju mindre än hälften i storstäder, i nyproduktion, var glada för det! Jag gissar att vi talar om en trea eller fyra. Med den låga hyran kan ni spara ordentligt, kanske köpa villa eller BRF! 15% i kontantinsats, men glädjande är att vissa storbanker nu "dubbelsänker" bolåneräntan.                                                                                                                                                     Nu vet jag inte hur prisläget är där ni bor, är det i närheten av en storstad behöver ni säkert 500.000 - 750.000 i kontantinsats. Med den låga hyra ni har är det inte omöjligt att spara ihop den summan på några år. Något har ni kanske på kistbotten redan. Tänk på att ni ska ha pengar till mäklaren, pantbreven och gravationsbeviset. Många glömmer det, erfarenhet sedan utlåningstiden på bank. Nu ska ni ju inte i första hand köpa villa på grund av dotterns påtryckningar utan för hela familjens skull. Även om ni har en låg hyra i dag så betalar ni till er själva i er framtida villa. 

Varför ska det vara så viktigt anser du att Ts bör bo i brf eller villa? Skulle de köpa en 3:a  för 3 miljoner så skulle deras boendekostnad öka med ca 9000 beräknat på en avgift som är på 5500 och en ränta på 3,5% vilket dessutom är rätt optimistiskt räknat. Och då ska de också in med 450 i kontantinsats.

Och betala till sig själv jovisst, men idag ligger bara avgiften i en brf på rätt höga nivåer efter den senaste inflationen. 

Att ha en hyreslägenhet på 3 rum och kök som kostar 6500 är ju hur bra som helst. Blir mycket pengar över med en inkomst på närmare 50 i månaden. Hade gett ts rådet att försöka inverstera på börsen istället för pengar finns.

Anser den här familjen vara långt ifrån fattiga om de ej dragit på sig en massa onödiga konsumtionslån. Att dessutom verkligen trivas på sitt jobb är en rikedom i sig och glöm inte att få vara frisk.

• Anonym (V)
    Anonym (Sol) skrev 2024-11-10 10:39:46 följande:

Jag kan förstå om dottern inte är nöjd med boendesituationen. Ni bor på 59 m2, det motsvarar en normalstor 2:a. Även om man sätter upp en vägg och kallar det 3:a. Om hon jämför med andra så har hon ju rätt i att ni lever som många som är "fattiga av en anledning" som hon säger, dvs flyktingfamiljer, ensamstående mammor, sjukpensionärer. Dock bor ni så fast ni inte behöver för ni är ju inte fattiga i ordets rätta bemärkelse. Ni är två föräldrar som tjänar strax under medellönen i Sverige. Ja ni prioriterar ledig tid och billig hyra. Men dottern kanske inte tycker samma. Ni bodde väl dessutom 4 personer innan i lägenheten om sonen nu flyttat hemifrån. 4 pers på 59 kvadrat i en billig lägenhet. Hyran säger mycket om standard och läge om det är i Stockholmsområdet. Tycker inte dotterrn nödvändigtvis är bortskämd om hon inte är nöjd. Handlar väl inte om att få massa statusprylar utan om att ha en bra levnadsstandard. Vilken tonåring vill trängas i en liten tvåa med sina föräldrar om man inte måste.

Vi satte upp en dörr. 

lvi satt faktiskt och diskuterade vad vi skulle göra med vårt sovrum när dottern som är 17 flyttar ut. Hennes rum är säkert 20m2 och hon saknar ingenting. Vi har alla gångavstånd till släkt och arbete. så vi VILL inte flytta. Men för att det är så synd om att dottern inte lever lika flott som sina vänner skulle vi gjort det enligt dig?  Sonen flyttade för flera år sen och jag kommer inte gå in på hur vi levde då men det gick ingen nöd på nån  
    sonen ville inte ens att vi skulle köpa större, fast vi kollade ofta på större hus men det blev inte av att vi köpte. 

• Anonym (V)
    Anonym (Anna) skrev 2024-11-10 10:56:26 följande:

Varför ska det vara så viktigt anser du att Ts bör bo i brf eller villa? Skulle de köpa en 3:a  för 3 miljoner så skulle deras boendekostnad öka med ca 9000 beräknat på en avgift som är på 5500 och en ränta på 3,5% vilket dessutom är rätt optimistiskt räknat. Och då ska de också in med 450 i kontantinsats.

Och betala till sig själv jovisst, men idag ligger bara avgiften i en brf på rätt höga nivåer efter den senaste inflationen. 

Att ha en hyreslägenhet på 3 rum och kök som kostar 6500 är ju hur bra som helst. Blir mycket pengar över med en inkomst på närmare 50 i månaden. Hade gett ts rådet att försöka inverstera på börsen istället för pengar finns.

Anser den här familjen vara långt ifrån fattiga om de ej dragit på sig en massa onödiga konsumtionslån. Att dessutom verkligen trivas på sitt jobb är en rikedom i sig och glöm inte att få vara frisk.

Så kloka ord 🌸
  • Anonym (V)
    Anonym (Mmm) skrev 2024-11-10 10:42:10 följande:

?Buhu vi lever inte i mitt i smeten bland dom rika! Det är synd om er? Nope inte ett dugg ska jag säga . Det är inte alls synd om er! Vi i min familj är mycket fattigare än er o ja vi bor i lägenheten. Vi trivs i lägenheten o vill inte bo i hus heller! Om din dotter har såna problem med var ni bor o hur ni lever då anser jag att hon har några val. 1 gilla läget för ni har skämt bort henne ändå. 2 Hon får börja jobba. Går hon i skolan så får hon jobba efter skolan eller 3 flytta in till sina rika kompisar! Simpel matematik! Jag har ALDRIG haft ut 24000 efter skatt! Jag är utbildad undersköterska och har jobbat inom vården i många år. Så att du säger att du o din man säger att ni trivs men sen böla över att just ni två är fattigaste i Sverige. Ska vi fråga alla hemlösa i vårt land för att se om dom hållet med??? 24000 är väldigt bra lön. Ni låter bara bortskämda

Har du ens läst mina inlägg? När bölar jag över vår situation? Jag är ju av samma åsikt som dig. Vill inte heller bo i ett stort hus. Vi trivs hur vi har det men det är dottern som tycker att vi är bland dom fattigaste. 
  • Anonym (Osi)

Om det är en buffert som man vill ha ska man akta sig för aktier. Då är ett bra sparkonto bättre.

Däremot , om man har en buffert, (som hjälp för oväntade utgifter för exempelvis reparation av en sommarstuga), kan man göra sparinvesteringar där aktier kan ingå. En del investerar då helt och hållet i aktiefonder. Det kan man göra om man har en lång sparhorisont, som t.ex 15 år eller ännu mer.

Vill man ha en jämnare avkastning då investerar man t.ex.  så att det blir en s.k. evighetsportfölj.: 25 % aktiefonder (breda, billiga, globala) , 25% statsobligationer med långa räntor, 25 % råvarufonder (EFT'er)och 25 % guld (ETC'er). Alla med så låg avgift som möjligt. Då blir mindre risk för riktigt stora fall. Ibland kan ju aktiefonder falla 50 % i värde under vissa perioder. Risken är ju att man säljer dem då. Sedan går de upp igen och då står man där.

Vill man vara riktigt säker, men då förlora en del pengar på sikt, lägger man in sitt sparande i ett sparkonto med hög ränta.

Med ränta som läggs till ränta varje år, då växer pengarna förhoppningsvis mycket mer än vad inflationen äter ur värdet.

Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?