• Anonym (V)

Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?

Bortsett från alla flyktingar eller typ ensamstående med sjukdomar. 

Jag börjar nästan tro att det är sant, att vi tillhör en minoritet i Sverige gällande ekonomin. 

Jag känner då ingen som tjänar så lite som oss bortsett från våra kollegor. Jobbar inom LSS och maken på PostNord. Vi får ut i snitt 23-24000 var efter skatt. Vi har dock en väldigt låg hyra på 6000 och inga lån, och en del andra räkningar så jag har aldrig känt mig fattig. 

men sen hon började högstadiet i en helt vanlig förort fanns där ingen i hennes bekantskapskrets som bodde i hyresrätt. Alla bor i villa. 

samma ju när hon går gymnasiet inne i stan/stockhom. Ingen kompis bor i hyreslägenhet. Vi brukar berätta om hur det var när vi var små och vilten av "lika barn leka bäst" vi bodde alla i lägenhet, ingen hade råd att resa, sällan gick man ut och åt utan man var mest hemma hos varandra och ute och lekte. Bio var lyx. 

jag är fortfarande vän med mina barndomsvänner och dom har ungefär samma ekonomiska standard som oss. Men absolut att jag vet att tiderna förändrats. dottern menar att dom flesta var fattiga på 90-talet. 

har försökt förklara för dottern att alla inte har samma förutsättningar att plugga vidare och utbilda sig. Vi skaffade vårt första barn tidigt, vid 21.maken började jobba på posten har blivit kvar där. 

jag började jobba i vården och har också blivit kvar, vi trivs med våra liv och våra jobb men dottern skuldbelägger oss dagligen för detta, iaf när man börjar prata pengar. 

nej hennes vänner och föräldrar behöver aldrig tänka på pengar i den bemärkelsen att man ibland får vänta till löning med vissa saker. Även om dom inte får allt som pekar på har dom ändå pengar på kontot. 

hon jämför sig med vännerna hela tiden som får dyra kläder. Dottern får nästan allt hon pekar på. Men det håller hon inte med om...
    kan även gissa att alla som svarar i denna tråd tjänar mer än oss. 

• Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?
  • Anonym (Jag)
    EpicF skrev 2024-11-09 13:43:10 följande:
    Finns lägenheter i förorterna som kostar 6000kr i hyra och inte är ettor. 

Det spelar ingen roll om det är i en förort eller inte , vi har inte marknadshyror. Det som spelar roll är hur nybyggd och nyrenoverad den är. Det finns nog 2:or för 6000 i innerstan också men då måste man ha stått säkert typ 30 år i kö eftersom billliga lägenheter är eftertraktade. 

Jag har faktiskt aldrig sett en 3:a för 6000, vet inte om det finns. Och då kollar jag ganska mycket eftersom jag letar efter större. Men 2:a är inte omöjligt om den inte har varit renoverad på länge. Och som sagt kan den lika gärna ligga i stan , det har ingen betydelse för hyran när det är första hand. 

• Anonym (V)
    felicityporter skrev 2024-11-09 19:58:05 följande:
    Jag påpekar bara att antingen bor TS i en etta med usel standard, med sin man och en tonåring, och då är tonåringen verkligen inte bortskämd och jag förstår att hon mår jättedåligt. Eller så är det något som inte är som det ska med den här historien? Jag ska inte spekulera vidare, men något är fel iaf.

vi bor i en mini-trea i en närförort i Stockholm Ja, men man och tonåring.  Vi har byggt en dörr till matrummet. Vad är felet menar du och varför misstror du mig? 

men jag skrev faktiskt fel, hyran har höjts i år. 

Byggår

1950Typ2 rum & kökYta m259 m²Hyra6531 kr/mån
    Från och med2014-12-01Till och medTillsvidare
  • Anonym (V)

den är stambytt och ganska fräsch faktist. Men lagt in parkettgolv själva, målat om, även fixat köket en del så den är inte det minsta sunkig. 

finns massvis med liknande bostäder här med samma hyra. Vissa har tillval, vi har t.ex. säkerhetsdörr man får betala extra för. Har man parkering kostar det, etc. Varmvatten ingår, el betalar man själv  

så grundhyran är egentligen ganska låg om man intr har tillval. 

• Anonym (V)
    Challenger skrev 2024-11-09 18:43:15 följande:

Ja, ni har låga löner. Inget snack om det.

Under 50 före skatt är direkt skit i dagens läge om man bor i Stockholm. 60-70 tkr är väl godkänt. Mer än 70 så är det bra. 

I jämförelse med andra barns föräldrar är det så det ser ut.

En del skriver i tråden att man inte ska jämföra sig med andra. Varför inte då undrar jag då. Vem ska man annars jämföra sig med? 

Ställ dig istället frågan varför du och din man ska tjäna tiotusentals kronor mindre varje månad än andra. Är inte ni värda bättre? Om inte - varför då?
    Ställ krav på bättre lön! 

Du verkar ju Inte heller fatta att vi är nöjda som det är. Jag kommer inte upp i lön i snabbare takt än jag gör. Och jag skulle inte ens byta bort mitt jobb om jag tjänade mkt mer, för jag värdesätter TID.  Och varför ska man hålla på och jämföra sig över huvudtaget? När man bättre av det? 

finns massor som har det bättre än dig, håller du på och jämför dig med dessa? 

• EpicF
    Anonym (Jag) skrev 2024-11-09 21:15:13 följande:

Det spelar ingen roll om det är i en förort eller inte , vi har inte marknadshyror. Det som spelar roll är hur nybyggd och nyrenoverad den är. Det finns nog 2:or för 6000 i innerstan också men då måste man ha stått säkert typ 30 år i kö eftersom billliga lägenheter är eftertraktade. 

Jag har faktiskt aldrig sett en 3:a för 6000, vet inte om det finns. Och då kollar jag ganska mycket eftersom jag letar efter större. Men 2:a är inte omöjligt om den inte har varit renoverad på länge. Och som sagt kan den lika gärna ligga i stan , det har ingen betydelse för hyran när det är första hand. 

Och du har koll på alla privata hyresvärdar? 
  • Challenger
    Anonym (V) skrev 2024-11-09 21:42:39 följande:

Du verkar ju Inte heller fatta att vi är nöjda som det är. Jag kommer inte upp i lön i snabbare takt än jag gör. Och jag skulle inte ens byta bort mitt jobb om jag tjänade mkt mer, för jag värdesätter TID.  Och varför ska man hålla på och jämföra sig över huvudtaget? När man bättre av det? 

finns massor som har det bättre än dig, håller du på och jämför dig med dessa? 

Men om ni är nöjda med er situation förstår jag inte varför du startar en sådan här tråd. Eran dotter verkar inte speciellt nöjd. 
    Självklart jämför jag mig med andra. Det gör alla, även du, för det är ju själva ansatsen i trådstarten. Ni har det sämre än andra. 
    Antingen gör du något åt det, eller så gör du det inte. Det valet är ju helt och hållet ditt. 
  • Challenger
    EpicF skrev 2024-11-09 20:17:07 följande:
    Nej, men att få allt man pekar på är att vara bortskämd. 
    Om det stämmer, vilket det givetvis inte för, för då hade aldrig diskussionen uppkommit. 
  • Anonym (Göran)

23,000-24,0000kr i månaden är normala löner. 

med dessa inkomster finns det möjlighet att bo i eget hus bostadsrätt. 

nästan 50,000kr i månaden med barnbidrag. 

ni är inte fattiga. 

• Anonym (Ö)
    Anonym (V) skrev 2024-11-09 21:34:52 följande:

vi bor i en mini-trea i en närförort i Stockholm Ja, men man och tonåring.  Vi har byggt en dörr till matrummet. Vad är felet menar du och varför misstror du mig? 

men jag skrev faktiskt fel, hyran har höjts i år. 

Byggår

1950Typ2 rum & kökYta m259 m²Hyra6531 kr/mån
    Från och med2014-12-01Till och medTillsvidare
    2014?
  • Anonym (V)
    Anonym (Göran) skrev 2024-11-09 22:27:45 följande:

23,000-24,0000kr i månaden är normala löner. 

med dessa inkomster finns det möjlighet att bo i eget hus bostadsrätt. 

nästan 50,000kr i månaden med barnbidrag. 

ni är inte fattiga. 

Det känns verkligen inte så, att det är normala löner. Men som du säger tycker jag faktist att nästan 50 i månaden är bra och inte alls fattigt❤️
Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?