• Anonym (V)

Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?

Bortsett från alla flyktingar eller typ ensamstående med sjukdomar. 

Jag börjar nästan tro att det är sant, att vi tillhör en minoritet i Sverige gällande ekonomin. 

Jag känner då ingen som tjänar så lite som oss bortsett från våra kollegor. Jobbar inom LSS och maken på PostNord. Vi får ut i snitt 23-24000 var efter skatt. Vi har dock en väldigt låg hyra på 6000 och inga lån, och en del andra räkningar så jag har aldrig känt mig fattig. 

men sen hon började högstadiet i en helt vanlig förort fanns där ingen i hennes bekantskapskrets som bodde i hyresrätt. Alla bor i villa. 

samma ju när hon går gymnasiet inne i stan/stockhom. Ingen kompis bor i hyreslägenhet. Vi brukar berätta om hur det var när vi var små och vilten av "lika barn leka bäst" vi bodde alla i lägenhet, ingen hade råd att resa, sällan gick man ut och åt utan man var mest hemma hos varandra och ute och lekte. Bio var lyx. 

jag är fortfarande vän med mina barndomsvänner och dom har ungefär samma ekonomiska standard som oss. Men absolut att jag vet att tiderna förändrats. dottern menar att dom flesta var fattiga på 90-talet. 

har försökt förklara för dottern att alla inte har samma förutsättningar att plugga vidare och utbilda sig. Vi skaffade vårt första barn tidigt, vid 21.maken började jobba på posten har blivit kvar där. 

jag började jobba i vården och har också blivit kvar, vi trivs med våra liv och våra jobb men dottern skuldbelägger oss dagligen för detta, iaf när man börjar prata pengar. 

nej hennes vänner och föräldrar behöver aldrig tänka på pengar i den bemärkelsen att man ibland får vänta till löning med vissa saker. Även om dom inte får allt som pekar på har dom ändå pengar på kontot. 

hon jämför sig med vännerna hela tiden som får dyra kläder. Dottern får nästan allt hon pekar på. Men det håller hon inte med om...
    kan även gissa att alla som svarar i denna tråd tjänar mer än oss. 

• Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?
  • Anonym (?)

Att alla andra får allt är ju standard hos barn. Behöver inte betyda att alla andra har det bättre än er. Vi tjänar mer men har också betydligt högre boendekostnad.

• Anonym (Funderar)

Så ni har alltså löner på ca 33-34 000 för postnord och LSS? Låter otroligt

• Anonym (Nova)

Så dåligt har ni det ju inte om ni har så låga utgifter.

Hon kanske tänker att hon vill resa mer och sånt? Ha märkeskläder? Det är ju väldigt populärt idag. 

Det är många som har det tajt nu, men det ska inte synas utåt. 

Om hon går i skolan i innerstan kan det vara enorma skillnader mellan barnen. Vissa barn har flera tusen att röra sig med och kan köpa i princip vad som helst, medan andra lever begränsat. Samma som för oss vuxna med andra ord.

Hon får väl ta det som en pepp till att utbilda sig och skaffa ett jobb med bra lön så att hon kan börja shoppa. 

• Lönnsirap

Generellt så finns det ingen som har det så uselt som en tonåring och rimligtvis beror lidandet också på er föräldrar.

• Liventill
    Anonym (Funderar) skrev 2024-11-08 12:25:36 följande:

Framgår ingenstans vad de jobbar som, men du kanske missade den lilla detaljen?

Ont: ni båda har nästan löner på mediannivå så fattiga är ni definitivt inte i dess rätta bemärkelse. Om ni däremot bor i ett område där majoriteten tjänar mer än genomsnittet så upplevs det säkert som att ni är "fattiga".
  • Anonym (Eken)

Var stod det?

De har ut cirka 23-24 tkr, vilket innebär en lön på ungefär 29-30 tkr. 
  • Anonym (Frerot)

Vad menar du?
  • Anonym (V)

Jag har 31000 och maken 30. Det är vad vi får ut 
  • Anonym (Nova)
    Anonym (Eken) skrev 2024-11-08 12:31:57 följande:
    Var stod det?

De har ut cirka 23-24 tkr, vilket innebär en lön på ungefär 29-30 tkr. 
    Det är hur som helst inte att vara utfattig att ha två sådana löner och en billig hyresrätt. Såvida de inte har tio barn och höga skulder. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Nova) skrev 2024-11-08 12:28:36 följande:

Så dåligt har ni det ju inte om ni har så låga utgifter.

Hon kanske tänker att hon vill resa mer och sånt? Ha märkeskläder? Det är ju väldigt populärt idag. 

Det är många som har det tajt nu, men det ska inte synas utåt. 

Om hon går i skolan i innerstan kan det vara enorma skillnader mellan barnen. Vissa barn har flera tusen att röra sig med och kan köpa i princip vad som helst, medan andra lever begränsat. Samma som för oss vuxna med andra ord.

Hon får väl ta det som en pepp till att utbilda sig och skaffa ett jobb med bra lön så att hon kan börja shoppa. 

Precis, sonen pluggar på KTH nu och ska utbilda sig till civilingenjör. Och hon har också presterat bra i skolan. 

hon får väl se det som en morot att själv utbilda sig och tjäna bra med pengar. 

vi reser en gång per år iaf utomlands. Hon brukar köpa märkeskläder begagnat. Men det gör inte kompisarna. 

tack för tips!

Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?