• Anonym (V)

Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?

Bortsett från alla flyktingar eller typ ensamstående med sjukdomar. 

Jag börjar nästan tro att det är sant, att vi tillhör en minoritet i Sverige gällande ekonomin. 

Jag känner då ingen som tjänar så lite som oss bortsett från våra kollegor. Jobbar inom LSS och maken på PostNord. Vi får ut i snitt 23-24000 var efter skatt. Vi har dock en väldigt låg hyra på 6000 och inga lån, och en del andra räkningar så jag har aldrig känt mig fattig. 

men sen hon började högstadiet i en helt vanlig förort fanns där ingen i hennes bekantskapskrets som bodde i hyresrätt. Alla bor i villa. 

samma ju när hon går gymnasiet inne i stan/stockhom. Ingen kompis bor i hyreslägenhet. Vi brukar berätta om hur det var när vi var små och vilten av "lika barn leka bäst" vi bodde alla i lägenhet, ingen hade råd att resa, sällan gick man ut och åt utan man var mest hemma hos varandra och ute och lekte. Bio var lyx. 

jag är fortfarande vän med mina barndomsvänner och dom har ungefär samma ekonomiska standard som oss. Men absolut att jag vet att tiderna förändrats. dottern menar att dom flesta var fattiga på 90-talet. 

har försökt förklara för dottern att alla inte har samma förutsättningar att plugga vidare och utbilda sig. Vi skaffade vårt första barn tidigt, vid 21.maken började jobba på posten har blivit kvar där. 

jag började jobba i vården och har också blivit kvar, vi trivs med våra liv och våra jobb men dottern skuldbelägger oss dagligen för detta, iaf när man börjar prata pengar. 

nej hennes vänner och föräldrar behöver aldrig tänka på pengar i den bemärkelsen att man ibland får vänta till löning med vissa saker. Även om dom inte får allt som pekar på har dom ändå pengar på kontot. 

hon jämför sig med vännerna hela tiden som får dyra kläder. Dottern får nästan allt hon pekar på. Men det håller hon inte med om...
    kan även gissa att alla som svarar i denna tråd tjänar mer än oss. 

• Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?
  • Anonym (V)
    Cinnamonbun skrev 2024-11-10 08:24:52 följande:

Hej! Vet du jag tror situationen som ni har med dottern som klagar är igenkännbar även hos många andra. Jag tjänar mer men upplever ändå att barnen jämförde sig med andra. Tror det är universellt. Jag har under deras uppväxt försökt få dem att förstå konceptet pengar. De har fått rätt stort eget ansvar att själva disponera över tex barnbidrag och planera vad de behöver i klädväg. Tack och lov så är de även engagerade i miljön och det är trendigt att handla secondhand så där får man mycket för pengarna. Hur mycket ansvar för egna pengar får din dotter? Kan det vara en väg till lite större förståelse från hennes sida? 

Tack för ett klokt inlägg. 

ni är många här inne med vettiga värderingar 🌸

• Anonym (V)
    Anonym (Ulle) skrev 2024-11-10 01:12:55 följande:
    Jag tycker också TS story låter lite märklig, men vill dock påpeka att det finns de som har så mycket pengar att de inte behöver gå plus på en enskild av många bostäder.

Min svärfar hade en BRF som han bara "platshöll" för att antingen vårt barn eller dess kusiner skulle kunna bo där under sina studier. Kvinnan som bodde där i drygt tio år medan barnen växte upp betalade bara BRF-avgiften rakt av för en supercentral lägenhet i universitetsstad. 5200 kr/mån för 58 kvm, fram tills nu i somras när vårt barn flyttade in.
    Vad är det som är märkligt i min story?
  • Anonym (V)
    Anonym (Jag) skrev 2024-11-10 00:04:22 följande:
    På vilket sätt har de det sämre än andra menar du? Beror ju såklart på vad man jämför med men att bo med ett barn i en 3:a är väldigt väldigt vanligt. Jag känner flera som bor med två eller tre barn i en trea också. Jag bor med 2 barn i en (större) 3:a och väntar ett till , letar lite efter större men känner ingen panik. 

Var bor du där det anses som konstigt att bo med ett barn i en 3:a? Vet flera även med bra med pengar som bor så.

Jag tycker också att det är bra, dottern har ett jättestort sovrum och vi ett som rymmer en 180 säng och byrå m.m. Allt vi behöver. Nej man klarar ju sig, skönt att du inte känner nån panik. Vet många barn som delat rum och varit nöjda med det. Tex

• Anonym (V)

Jag är ledig 10 dagar var 3e vecka. Maken kommer hem kl 15, så har det sett ut dom senaste 10 åren. Det är precis perfekt. så har vi ärvt ett lantställe med som vi åker till på helgerna  

skulle aldrig vilja byta jobb, få en högre position tex. har fått erbjudanden inom jobbet men vill ha det såhär så länge jag kan. Känner mig så lyckligt lottad trots att jag tjänar så dåligt jämfört med många andra  

• Anonym (Ulle)
    Anonym (V) skrev 2024-11-10 09:00:01 följande:

Jag är ledig 10 dagar var 3e vecka. Maken kommer hem kl 15, så har det sett ut dom senaste 10 åren. Det är precis perfekt. så har vi ärvt ett lantställe med som vi åker till på helgerna  

skulle aldrig vilja byta jobb, få en högre position tex. har fått erbjudanden inom jobbet men vill ha det såhär så länge jag kan. Känner mig så lyckligt lottad trots att jag tjänar så dåligt jämfört med många andra  

Då har ni ju valt ledig tid över pengar, och det är klart helt okej.

Men jag hoppas ni har en plan även för pensionen, för det blir kanske inte så roligt att då leva på 65% av det ni har nu. Dock kan ni så klart sälja fritidshuset och få pengar på det om det kniper.
  • Anonym (V)
    Anonym (Ulle) skrev 2024-11-10 10:02:39 följande:
    Då har ni ju valt ledig tid över pengar, och det är klart helt okej.

Men jag hoppas ni har en plan även för pensionen, för det blir kanske inte så roligt att då leva på 65% av det ni har nu. Dock kan ni så klart sälja fritidshuset och få pengar på det om det kniper.
    Ja precis, maken jobbar dock 100% vi får ut samma lön Och har liknande pension. 
    jag jobbar närmre 80% 
  • EpicF
    Challenger skrev 2024-11-09 22:14:16 följande:
    Men om ni är nöjda med er situation förstår jag inte varför du startar en sådan här tråd. Eran dotter verkar inte speciellt nöjd. 
    Självklart jämför jag mig med andra. Det gör alla, även du, för det är ju själva ansatsen i trådstarten. Ni har det sämre än andra. 
    Antingen gör du något åt det, eller så gör du det inte. Det valet är ju helt och hållet ditt. 
    De har normallöner. Ja, i det nedre spannet men de har inte låga löner och är inte fattiga. 

Tonåringar brukar inte vara nöjda över det dem har... Ts dotter får allt hon pekar på (ts ord), tror du verkligen på allvar att hon hade blivit nöjd om ts och hennes man hade miljonlöner och bodde i en villa med 10+ rum? 

Knappast. Då hade det varit något annat som hon var missförstod över. 
  • Anonym (Sol)

Jag kan förstå om dottern inte är nöjd med boendesituationen. Ni bor på 59 m2, det motsvarar en normalstor 2:a. Även om man sätter upp en vägg och kallar det 3:a. Om hon jämför med andra så har hon ju rätt i att ni lever som många som är "fattiga av en anledning" som hon säger, dvs flyktingfamiljer, ensamstående mammor, sjukpensionärer. Dock bor ni så fast ni inte behöver för ni är ju inte fattiga i ordets rätta bemärkelse. Ni är två föräldrar som tjänar strax under medellönen i Sverige. Ja ni prioriterar ledig tid och billig hyra. Men dottern kanske inte tycker samma. Ni bodde väl dessutom 4 personer innan i lägenheten om sonen nu flyttat hemifrån. 4 pers på 59 kvadrat i en billig lägenhet. Hyran säger mycket om standard och läge om det är i Stockholmsområdet. Tycker inte dotterrn nödvändigtvis är bortskämd om hon inte är nöjd. Handlar väl inte om att få massa statusprylar utan om att ha en bra levnadsstandard. Vilken tonåring vill trängas i en liten tvåa med sina föräldrar om man inte måste.

• Anonym (Mmm)

?Buhu vi lever inte i mitt i smeten bland dom rika! Det är synd om er? Nope inte ett dugg ska jag säga . Det är inte alls synd om er! Vi i min familj är mycket fattigare än er o ja vi bor i lägenheten. Vi trivs i lägenheten o vill inte bo i hus heller! Om din dotter har såna problem med var ni bor o hur ni lever då anser jag att hon har några val. 1 gilla läget för ni har skämt bort henne ändå. 2 Hon får börja jobba. Går hon i skolan så får hon jobba efter skolan eller 3 flytta in till sina rika kompisar! Simpel matematik! Jag har ALDRIG haft ut 24000 efter skatt! Jag är utbildad undersköterska och har jobbat inom vården i många år. Så att du säger att du o din man säger att ni trivs men sen böla över att just ni två är fattigaste i Sverige. Ska vi fråga alla hemlösa i vårt land för att se om dom hållet med??? 24000 är väldigt bra lön. Ni låter bara bortskämda

Anonym (V) skrev 2024-11-08 12:17:15 följande:
    Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?

Bortsett från alla flyktingar eller typ ensamstående med sjukdomar. 

Jag börjar nästan tro att det är sant, att vi tillhör en minoritet i Sverige gällande ekonomin. 

Jag känner då ingen som tjänar så lite som oss bortsett från våra kollegor. Jobbar inom LSS och maken på PostNord. Vi får ut i snitt 23-24000 var efter skatt. Vi har dock en väldigt låg hyra på 6000 och inga lån, och en del andra räkningar så jag har aldrig känt mig fattig. 

men sen hon började högstadiet i en helt vanlig förort fanns där ingen i hennes bekantskapskrets som bodde i hyresrätt. Alla bor i villa. 

samma ju när hon går gymnasiet inne i stan/stockhom. Ingen kompis bor i hyreslägenhet. Vi brukar berätta om hur det var när vi var små och vilten av "lika barn leka bäst" vi bodde alla i lägenhet, ingen hade råd att resa, sällan gick man ut och åt utan man var mest hemma hos varandra och ute och lekte. Bio var lyx. 

jag är fortfarande vän med mina barndomsvänner och dom har ungefär samma ekonomiska standard som oss. Men absolut att jag vet att tiderna förändrats. dottern menar att dom flesta var fattiga på 90-talet. 

har försökt förklara för dottern att alla inte har samma förutsättningar att plugga vidare och utbilda sig. Vi skaffade vårt första barn tidigt, vid 21.maken började jobba på posten har blivit kvar där. 

jag började jobba i vården och har också blivit kvar, vi trivs med våra liv och våra jobb men dottern skuldbelägger oss dagligen för detta, iaf när man börjar prata pengar. 

nej hennes vänner och föräldrar behöver aldrig tänka på pengar i den bemärkelsen att man ibland får vänta till löning med vissa saker. Även om dom inte får allt som pekar på har dom ändå pengar på kontot. 

hon jämför sig med vännerna hela tiden som får dyra kläder. Dottern får nästan allt hon pekar på. Men det håller hon inte med om...
    kan även gissa att alla som svarar i denna tråd tjänar mer än oss. 

• EpicF
    Challenger skrev 2024-11-09 22:14:16 följande:
    Men om ni är nöjda med er situation förstår jag inte varför du startar en sådan här tråd. Eran dotter verkar inte speciellt nöjd. 
    Självklart jämför jag mig med andra. Det gör alla, även du, för det är ju själva ansatsen i trådstarten. Ni har det sämre än andra. 
    Antingen gör du något åt det, eller så gör du det inte. Det valet är ju helt och hållet ditt. 
    Min äldsta sons pappa har miljonlön (vd i familjeföretag), och min son var extremt missnöjd över det i tonåren pga att hans pappa nästan aldrig var hemma. Istället så fick han allt. Tv spel, nyaste mobilen, laptop etc etc. Stort hus, med många rum, bastu, innom- och utomhuspool, terasser, grillar, fina bilar, båt. Allt. Ändå var han missnöjd hos sin pappa. 

Jag har idag hög lön, och hade då normallön men med normala arbetstider vilket gjorde att min son valde att bo mestadels hos mig. 

Så nej, ett barn med föräldrar med miljonlöner kan vara missnöjda ändå. 
Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?