• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-02 17:22:26 följande:
    Du borde jobba lite mer på din läsförståelse. Varje normal läskunnig människa förstår vad texten förmedlar. Läs länken som jag bifogade och du kommer att se att även själva sionister visste att det de gör mot palestinier är fel.

"If I was an Arab leader I would never make terms with Israel. That is natural: we have taken their country."

Ben Gurion
    Om du bara tar de två meningar och tar dem ordagrant - visst.

Men vet du om han verkligen menade att de (judarna) HAR tagit deras land, eller om det bara är palestinierna som TYCKER att de har tagit deras land - det vet du inte. 

Och antagligen har du ju tagit bort det som kom innan eller efter och som förtydligade det. Som vanligt. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2025-01-02 19:00:52 följande:
    Proposed in the fall of 2000 following the collapse of the Camp David talks, The Clinton Parameters included a plan on which the Palestinian State was to include 94-96% of the West Bank, and around 80% of the settlers were to become under Israeli sovereignty, and in exchange for that, Israel would concede some territory (so called 'Territory Exchange' or 'Land Swap') within the Green Line (1967 borders). The swap would consist of 1?3% of Israeli territory, such that the final borders of the West Bank part of the Palestinian state would include 97% of the land of the original borders.

"97 % av västbanken, östra Jerusalem och 3 % land som man får välja själv."

94-96 är inte detsamma som 97 och 1-3 är inte detsamma som 3. Sedan är 80% av bosättarna helt utelämnat.

Det här var inte alls svårt att utläsa.

Om palestinierna inte var nöjda år 1948 var de inte nöjda år 2000 med ännu mindre.
    Det jag skrev var ur huvudet faktiskt. Då kan man missta sig om 2 eller 3 %.  

Vad menar du egentligen med 80 % av bosättarna? 
  • AndreaBD
    Anton Chigurh skrev 2025-01-02 17:30:00 följande:

Nää, IDF har noll koll. Dom dödar barn och sjuka för att ha lite roligt på jobbet...!

Eller !!! 

Hamas använde Kamal Adwan-sjukhuset i norra Gaza som militär utpost och ett stort antal av sjukhuspersonalen var medlemmar av Hamas militära gren, Qassambrigaderna. Det erkänner nu sjukhusdirektören, som tillfångatagits av den israeliska militären.

www.varldenidag.se/nyheter/sjukhuschef-erkanner-att-hamas-anvande-sjukhus-som-militar-bas/778729
    Tack. Det finns förstås belägg för så gott som varje operation i detta krig, men det finns ju de som ifrågasätter allt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-02 17:29:51 följande:
    Det finns inga sådan bevis och du kan inte heller visa några. Det enda som finns om det är sionistisk propagandalögner som försöker legitimera folkmord, etnisk rensning, ockupation och markstöld.

www.hrw.org/news/2023/11/14/gaza-unlawful-israeli-hospital-strikes-worsen-health-crisis
    förutom om de används i militärt syfte. Då har de inget särskilt skydd alls. 
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-02 12:02:35 följande:
    Hittar inte någon enkel skriftlig sammanfattning nu. Men Bill Clinton förklarar det hela, han var ju med. Det är andra halvan av videon ungefär:
    94-96% är inte detsamma som 96% och 1-3% är inte detsamma som 4 %.Sedan fanns andra inskränkningar för palestinier.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Rataxes skrev 2025-01-01 09:09:40 följande:
    Dessa är således legitima militära mål.
    Eventuella civila dödsoffer är enbart ham-ass skyldiga till. 
    Fantastisk logik! Den som skjuter någon i huvudet är inte skyldig till deras död. Putin resonerar på samma sätt. Det är inte Ryssland som är skyldiga till ukrainska dödsoffer utan det är "nazisternas" fel.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-01 13:44:32 följande:

Jag försöker vara ärlig med när jag faktiskt ändrar åsikt i något, och jag har börjat tvivla på - och har aldrig varit helt säker i den frågan heller - när det gäller hur stor andel av Gazas befolkning stödjer Hamas. Det kan vara så att de är så förtryckta av Hamas, att de inte vågar göra motstånd. Uppenbarligen har de försökt protestera 2017, men det gick inte så bra. Jag tyckte den här videon var intressant. Visserligen bara två personer från Gaza, men de ger ett ganska trovärdigt intryck att många tycker så.

">

Utmärkt! Du har börjat inse det rasistiska i dina rasistiska uttalanden.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-02 12:58:22 följande:
    Det är förstås definitivt inte därför, och Israel har all rätt att göra så enligt internationella lagar. Du kan väl inte ha missat något så grundläggande som att skolor, sjukhus, kyrkor och liknande visserligen har särskilt skydd, men bara så länge som de inte används i militära syften. Och detta händer här definitivt.
    Men utmärkt! Då kan Israell fortsätta bomba Gaza till bitar. Eftersom alla på två eller ett ben är terrorister blir ju varenda byggnad med människor i ett militärt mål.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-02 13:01:39 följande:
    Om du inte läser sammanhanget, så vet du inte varför källor anges. "Anti-extremisten" protesterade ju igen över "sionistiska källor" och då gav jag honom iranska och kinesiska - som rapporterade samma nyhet. 
    Ljug lite till. Du sa inget om sammanhang utan du sa att du inte litar på ryska och kinesiska källor.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-02 19:09:29 följande:
    förutom om de används i militärt syfte. Då har de inget särskilt skydd alls. 
    ? Vet du ens vad du svarar på? 🤣
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism