• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Mentat
    nihka skrev 2025-01-02 09:31:26 följande:
    Dessa siffror var har du fått dem ifrån?

Jag förstår fullt ut om man inte är nöjd med att få mer än delar av det man hade innan.
    Förmodligen från Israeli?Palestinian peace process - Wikipedia , under rubriken Clinton's parameters.

Det här var inte svårt att hitta.

• nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-30 20:52:55 följande:

Och vad har attackerats i Israel? Av Houthis i Yemen? En skola. Får inte Israel försvara sig? 

Du visar hela tiden att du uppenbarligen inte tycker att Israel får göra något för att försvara sig. Israel attackeras från sju parter och har knappt någon natt utan flyglarm. Det är ett krig som pågår! Och det har INTE Israel börjat. 

Och varken Hamas eller Iran som styr det hela är ju villiga att avsluta det här kriget. Hamas är helt ovillig. Hamas har vägrat alla förslag under hela kriget. 

Du visar hela tiden att du uppenbarligen inte tycker det är något fel med att beskjuta skolor, sjuhus och FN-personal. Israel håller med dig och det är därför Israel är misstänkta för krigsbrott och folkmord.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-31 12:42:31 följande:
    Jo, jag vet. Israelerna har inte helt förstått det heller förut. Palestinierna har antagligen inget koncept vad de vill, förutom att de inte vill att Israel ska finnas.
    Dina rasistiska påståenden om palestinier fortsätter.
  • nihka
    Rataxes skrev 2024-12-31 18:03:45 följande:
    ham-ass hälsodepartement räknar ju även de som dör av naturliga orsaker som dödade av Israel.
    Javisst. "Naturliga orsaker" som undernäring och när spädbarn fryser ihjäl i tält i flyktingläger.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-01 20:47:12 följande:
    Du beskrev dig själv. 🤣👍
    Nej, jag avgör ändå först om det är bara propaganda - då läser jag inte det. Men nu tog jag upp något som DU lade ner så mycket möda på att försöka få oss att tro just detta - utan framgång förstås. Hade DU ställt in den videon, så hade du ju övertygat mig. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-01 20:53:22 följande:
    Du skrev många osanningar. Att du nu inser att det var osanningar förändrar inte osanning till sanning.
    Alla fattar ju att ingen av oss vet säkert. Så, vad försöker du åstadkomma med att påstå att just du VET? Det finns förstås ingen osanning om man inte vet säkert. Då kan man bara ha mer eller mindre bra underbyggda åsikter. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-01 20:58:55 följande:
    "Israeli intelligence services have studied civilian casualty figures released by the Hamas-run Ministry of Health in Gaza and concluded the figures were generally accurate, despite earlier public claims by U.S. and Israeli officials that the ministry?s statistics are manipulated. "

Tom isrealiska säkerherstjänsten litar på och använder de siffrorna. 

www.vice.com/en/article/israeli-intelligence-health-ministry-death-toll/
    Det där har du redan diskuterat för ungefär ett år sedan. "generally" är det avgörande ordet. Situatonen under ett krig är allt annat än "general". Det är snarare inte alls som vanligt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-01 21:12:49 följande:

Nu även på Wikipedia.

"A United Nations agency and a growing number of experts and rights organisations including Amnesty International and Human Rights Watch accuse Israel of genocidal acts against the Palestinian people, during its invasion and bombing of the Gaza Strip in the ongoing Israel?Hamas war.[29][30][31] Various observers, including the UN Special Committee to investigate Israeli practices and the United Nations Special Rapporteur,[32] have cited statements by senior Israeli officials that may indicate an "intent to destroy" (in whole or in part) Gaza's population, a necessary condition for the legal threshold of genocide to be met."

Ja, jag har sett fler såna artiklar på Wikipedia. Det är det första man lär elever i skolan - att folk kan skriva vad som helst på Wikipedia. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-01 22:10:27 följande:
    Det är detta jag menar. Du är inte FÖR fred. Du är bara mot alla saker... och folk. Dvs. judarna.

Om man bara utpekar extremisterna - och de finns ju så klart på båda sidor - hur ska partnerna då någonsin komma överens? Du visar aldrig något positivt och när andra, t.ex. jag, gör det, så tittar du inte ens på det och kritiserar källan. Så som min senaste - en judisk källa, som faktiskt FÖRSVARADE palestinierna. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism